Rasisme?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg ser at media og politiet selv mener det er viktigere å ta for seg politimannen som refererte til gjerningsmannen som neger...
faktum er jo at det var ventingen på legevakten som skapte problemer. jeg satt selv 7timer! i ventekø for på legevakten for bare en liten stund siden - DET er noe å rydde opp i.
Media er overrepresentert med SV folk.
Faktum er at Gjestemedlem har mer rett i sin gymsal/buss teori enn mange her inne liker.
Oslo er nødt til å bli tatt på alvor som vår hovedstad, noe som må innebære langt større middler til politi, helsevesen, renhold osv.
Slik det er nå så blir det bare verre og verre for hvert år.
De ti milliardene operaen koseter hadde vert vel anvendte penger på en generell Oslo opprustning - langt fler hadde hatt glede av de pengene enn finkulturfiffen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
For all del. Det er ingen direkte indikasjoner på at dette handler om rasisme.

Men ærlig talt, er det mulig å utvise sånn total inkompetanse gjentatte ganger uten å miste jobben? Eller er dette et isolert enkelttilfelle hvor en spesiell egenskap ved pasienten kom i tillegg til det vanlige og derfor medførte det valget som ble gjort?

Jeg vet dette er spekulasjoner, men jeg finner det meget sannsynlig at det er sånn.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Zomby_Woof skrev:
For all del. Det er ingen direkte indikasjoner på at dette handler om rasisme.

Men ærlig talt, er det mulig å utvise sånn total inkompetanse gjentatte ganger uten å miste jobben? Eller er dette et isolert enkelttilfelle hvor en spesiell egenskap ved pasienten kom i tillegg til det vanlige og derfor medførte det valget som ble gjort?

Jeg vet dette er spekulasjoner, men jeg finner det meget sannsynlig at det er sånn.
Jo det er ekstremt trist hvis dette er et resultat av rasisme. Men det som virkelig burde komme frem er legevaktas ventetid, fyren satt jo der nede i nesten to timer før han ble kjørt til sykehus.
har som sagt selv negativ erfaring med ventetiden på legevakten. Problemet er at Oslo vokser i rekordfart, men ytbygging og bevilgninger til helsetjenestene, politi osv står på stedet hvil. Eller i det minste prioriteres ekstremt dårlig (overvåking av ambasader, eksorte ved kongebesøk eller andre statsoverhoder osv.)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er enig med deg i at legevaktas ventetid er en vesentlig faktor i forhold til skadeomfanget. Derfor mener jeg også at ambulansepersonellet burde tatt hensyn til dette (de vet om den) da de vurderte nødvendigheten av å transportere pasienten direkte til akuttmottaket på UUS. Det er ikke legevakta som skal håndtere denne typen skader. To timer i kø med et brukket bein er ille nok. Hjerneblødninger er en sak for ambulanser og akuttmottak på sykehusene.

Som sagt er det vanskelig å tro at dette skyldes slendrian og inkompetanse alene.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
Hva er det ved denne saken som gjør at enkelte påstår det IKKE er rasisme?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Rasisme har neppe noe med saken å gjøre. Men det er grov tjenesteforsømmelse ute og går. Det er et ganske fikst utspill når ledere i helsevesenet gang på gang går ut og benekter at det er noe rasistisk i det som har skjedd. De får da fokus fra sin egen tjenesteforsømmelse (som er reell) over på en problematikk som er irrelevant i sammenhengen.

Jeg synes ikke denne saken i seg selv er noe mer å debattere. Spørsmålet nå er hvor utbredt dårlig behandling av dem som trenger ambulanse er...

Dette fant jeg i diskusjonsdelen på en relatert artikkel i dagbladet:
11 juli 2007 - Bergensavisen: 87-åring nektet ambulanse. Døde dagen etter av blodpropp. Naboene til 87-åringen reagerer.

Dårlig til bens måtte den 86 år gamle A. Presttun, følge den syke 87-åringen inn i drosjen fordi de ikke fikk ambulanse. 87-åringen døde dagen etter at han ankom sykehuset. Det viste seg at han hadde blodpropp.

? Da jeg ringte 113 ble jeg veldig forbauset over det de svarte. Vi fikk ikke ambulanse, og etter samtalen brøt jeg helt sammen. Hvordan skulle jeg klare å følge denne mannen ut i taxien så dårlig til bens som jeg er tenkte jeg, sier Presttun. Presttun var naboen til 87-åringen, og det var hun som ringte nødnummeret da 87-åringen ba om hjelp til det. Men ambulanse fikk de ikke.

? De sa at vi måtte sette oss i en drosje og dra ned til legevakten. Jeg prøvde å si at jeg ikke var en hysterisk dame, men at dette virkelig dreide seg om en syk mann, sukker Presttun.

Her finnes riktignok ikke navnet på den avdøde brukeren av AMK`s eksklusive, etnisk hvite service. Men det er ikke helt utenkelig at han var en eldre, etnisk norsk herre. Kall meg gjerne mistenksom; av en eller annen grunn er jeg temmelig sikker på at vi hadde hørt mye mer om dette heller graverende tilfellet fra enkelte dersom vedkommende ikke var det.

14 mai 2007 ? Vesterålen Online: - Ambulansen kom ikke. En av festdeltakerne lå og ristet på gulvet med kraftig blødning fra hodet, men rådet fra AMK var å ringe taxi. Da skar Daniel Stensland (23) gjennom og kjørte selv, til tross for at han hadde drukket alkohol.

Nå innrømmer sykehuset at det var galt av dem ikke å sende ambulanse. ? Vi har hatt svikt i de interne rutiner ved AMK, sier Randi Angelsen.

Stenslands innsats som midlertidig ambulansesjåfør ble belønnet av myndighetene med en påtale for promillekjøring. Her har vi altså et klart tilfelle av to etnisk norske menn som er blitt tilgodesett av hver sin statlige institusjon.

Så følger to historier som nok må være helt feil ? for dette skjer simpelthen ikke med hvite menn i Norge:

27 juli 2005 - Sandefjord Blad: Om morgenen 6. juli bråvåknet han av smerter i hele mageregionen, og disse ville ikke forsvinne. Derfor ringte han 113.

? Jeg sa at jeg hadde hatt magesmerter før, men at det denne gangen ikke gikk over. AMK-sentralen satte meg over til legevakta i Tønsberg, og jeg gjentok regla for dem. De sa at jeg skulle ta et par Paracet, og det gjorde jeg. Men da ble jeg verre, ettersom dette bare produserer mer magesyre. Så ble jeg bedt om å ringe fastlegen min ved åttetida, forteller Måøy.

Mens han ventet, ringte han legevakta en andre gang, men han skjønte at han ikke kom noen vei.

? De sa at det kom til å gå over. Da gadd jeg ikke å diskutere mer, og ventet i stedet på foreldrene mine. Vel fremme på sykehuset fastslo en lege at han måtte til akutten med én gang.

Ambulansen og legen kom, så og dro:

6 mars 1996 ? Fædrelandsvennen: I åtte dager lå byglendingen Frank G. Sordal med store smerter på sofaen hjemme på hybelen. 27-åringen hadde glidd på en issvull og slått seg kraftig. Lege og ambulanse ble tilkalt da uhellet skjedde, men legen mente at det bare dreide seg om en blod-ansamlig i låret.

Etter åtte dager med nesten uutholdelige smerter, tilkalte foreldrene ambulanse. Sordal ble kjørt til ASA i Arendal der legene raskt konstaterte at det dreide seg om et komplisert lårbensbrudd. - Denne saken kommer jeg til å forfølge, sier Sordal.

Følgende er et virkelig stjerneeksempel på den fabelaktige behandlingen som blir etnisk norske til del som følge av den institusjonelle diskrimineringen av innvandrere. Et høydepunkt i AMK`s omsorg, profesjonalitet og høflighet, så og si:

6 februar 2003 ? Dagbladet: - Jeg kunne ha dødd. Da hjelper det så lite å få et brev med beklagelse fra sykehuset, sier Maria Eliassen til Dagbladet. 23-åringen har tidligere anmeldt AMK (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral), som opererer nødnummer 113, til politiet. Nå varsler hun erstatningssøksmål.

......

Ved 15-tida var Eliassens tilstand så dramatisk forverret at venninnen Trine Braseth (21) ringte 113. Eliassen lå og vred seg i voldsomme kramper, klarte knapt å puste, kastet opp og besvimte med hyppige mellomrom, mens Braseth kjempet en desperat kamp for å bli trodd av operatørene på 113.

Samtaleutskriften viser 113s grove avvisninger:

? «Har du ikke skjønt at du ikke får ambulanse? Du må komme deg på legevakta sjøl.»

? «Hvorfor klarer hun ikke å gå? Det er en ung dame det her.»

? «Du kan få en taxisjåfør til å hjelpe dere ut i bilen.»

? «Hvis du ringer 113 én gang til, kommer jeg og tar fra deg mobiltelefonen.»

? «Nå gidder jeg ikke prate mer med deg.»
Ref: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/09/508408.html

Det er vel mulig at vi i Norge faktisk har et problem med at helsevesenet har en kultur der respekt for individet er temmelig utvasket hos enkelte, noe som av og til får tragiske utfall. Problemet er at de som svikter ikke må stå til ansvar og ta følgene av sine forsømmelser.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Øyvind H skrev:
KW skrev:
Denne karen la jo inn en god søknad på å ikke få være med ambulansen da han prøvde å urinere på den.
Det virker som det er flere her, som har slått hodet i asfalten med hjerneblødning til følge.
KW
Ah,hvilken humor!
Siden alle ser ut til å ta alt samboeren til voldsofferet sier som god fisk har jeg bestemt meg for å godta alt som kommer fra Ullevål.
Dere som skriker rasisme i hytt og pine er like komiske som alle de FRPerne som i følge undersøkelser føler seg mer uheldige enn alle andre, noe de selvfølgelig ikke er.
Hei!
Humor var det vel ikke, men ironi var det ment som ja, og jeg står fortsatt ved den.
Dersom en ikke vet at det slettes ikke er unormalt å tisse på seg ved sjokk/ulykke så vet dere det nå.
Dersom en ikke vet at det er normalt å være forvirret etter å ha fått seg en kraftig dunk i hodet (og hjerneblødning, så vet dere det nå.
Jeg har ikke ytret meg om rasisme, selv om jeg synes det lukter sterkt av det.
Da vil jeg legge til at for meg ligger det ofte mer i uttrykket enn forskjellsbehandling av forskjellige raser, men også mellom klasser (med andre ord noen som kan puttes i egne båser)
Mulig det er feil, men det er slik jeg kan se det i et utvidet perspektiv.
Visste du at etter dagens terminologi er det faktisk definert som rasistisk å kalle noen for neger og i den avia jeg jobber så er det ute av "ordlista" som godtatt beskrivelse av f.eks. fargede afrikanere.
Dette siste er et faktum, som faktisk også for meg er litt drøyt å forstå/takle, siden det for meg har vært et helt vanlig ord å bruke om fargede fra F.eks. Afrika, men så er jo jeg såpass gammel at det var det vi lærte på folkeskolen og derfor har aldri jeg sett på det som et rasisitisk ord, men faktisk et helt normalt ord om de det gjelder.
Tidene forandrer seg slik også med normene, det går seg vel til etter hvert ;)
Mvh.KW

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Jeg trur også at det er mer snakk om respektløshet for mennesker fra amk sentralen enn det er rasisme. For har inntrykk at dette ofte rammer mennesker fra fleste samfunnslag og farge. Er jo ikke lett å se ett menneskes hudfarge igjennom telefonen.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
OivindJ skrev:
Boffen skrev:
, også en sykepleier som har gått til anmeldelse, bra.
Det krevde nok både litt guts og litt rettferdighetssans ja.
Virkelig godt det finnes slike, sitter ofte med et inntrykk av at det forefinnes mye kameraderi innenfor tilnærmet like yrkesgrupper, eller enkelt og greit bare feighet ( frykt for egen videre karriere)
Mvh.KW

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Denne saken var grusom, makan til oppførsel skal man lete lenge etter, og at sykehuset kan komme i ettertid å hevde at ambulansefolkene ga tilfredsstillende behandling, eller hvordan de nå ordla seg, er å gjøre vondt verre. De skulle lagt seg paddeflat, de skulle gått disse ambulansefolkene etter i sømmene i forhold til eventuelle tidligere saker osv. Å etterlate en mann med hjernebløding og store hodeskader vitner om manglende medisinsk kunnskap først og fremst.

Men selvsagt skulle dette med rasisme atter en gang med en gang komme på banen. Kanskje er ambulansepersonalet rasistisk, men er det ikke å hoppe til vel raske konklusjoner å hevde dette etter å bare ha lest om saken i media? Er det ikke stort sett akkurat de samme som er ute og skriker om stigmatisering når den 10. kvinnen i løpet av få uker er voldtatt av en av “utenlandsk opprinnelse” som er først ute med å stemple noen som rasistisk i en hver tenkelig sammenheng? Og ikke nok med at ambulansepersonalet er rasistisk, egentlig er vi alle rasistisk, som en overskrift jeg leste i BT i går “Vi er ikke rasistiske” Plutselig er det ikke de( ambulansefolkene), men vi( alle nordmenn), dette gjelder, selv om alle jeg har hørt uttale seg om saken er sjokkerte og forbannet på at dette kunne skje, neida, ikke formidlende, “vi” er rasistiske og skal settes i samme bås som et par idioter som ikke gjør jobben sin.

Og når man først er i gang, hva er da grunnen til at hvite norske nordmenn behandles dårlig av ambulansepersonell til tider? Rasisme er jo utelukket, så hva kan da være grunnen? Har de bare en dårlig dag? Som man ser i innleggene over finnes det nok av eksempler på at dette skjer.

Og ikke nok med det, politiet spurte om gjerningsmannen var neger, hvor skal dette ende? Dette ordet, som for alle normale, ikke-rasistiske nordmenn er et helt nøytralt og normalt ord som enkelt og greit beskriver en person av etnisk afrikansk opphav, men som en liten gruppe uten egentlig kjennskap til nordmenns bruk av ordet har klart å fått stemplet som rasistisk og uønsket. Liker man ikke negere så liker man ikke negere uansett hvilket ord man måtte finne på å bruke på denne gruppen mennesker, man kan ikke definere seg bort fra rasisme ved å stadig finne på nye ord på grupper som føler seg belastet, nigger er nedlatende, men neger er det ikke, og så lenge man ennå ikke har funnet et ord som fullt ut erstatter det, så får man finne seg i at det brukes, spesielt i situasjoner hvor det haster, som når politiet skal jakte på en gjerningsmann.

Å rope ulv i utide har aldri vært særlig lurt. Å stadig dra frem rasismeordet hver gang en person med annen hudfarge føler seg dårlig behandlet gjør at snart er det ingen som tar ekte rasisme på alvor. Det er like ødeleggende for de som faktisk utsettes for det som det er skadelig for de som utsettes for voldtekt at det er noen som anmelder voldtekter som ikke har funnet sted. Om det er rasisme som ligger under her må det komme frem, men å rope opp om det før saken er skikkelig undersøkt er bare ødeleggende.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Takker for det.
Det er altså helt greit å stigmatisere nordmenn på tynt grunnlag, men å se en sammenheng mellom nedlatende kvinnesyn og kulturell bakgrunn som begrunnelse for overrepresentasjon på voldtektsstatistikken, det skal vi for all del ikke? I så måte passer bildet du viser godt også i den sammenhengen, etter mitt syn. Poenget mitt var at det stort sett er de samme som skriker om stigmatisering den ene dagen som også skriker om rasisme den neste.

T

tjn

Gjest
Komponenten skrev:
Denne saken var grusom, makan til oppførsel skal man lete lenge etter, og at sykehuset kan komme i ettertid å hevde at ambulansefolkene ga tilfredsstillende behandling, eller hvordan de nå ordla seg, er å gjøre vondt verre. De skulle lagt seg paddeflat, de skulle gått disse ambulansefolkene etter i sømmene i forhold til eventuelle tidligere saker osv. Å etterlate en mann med hjernebløding og store hodeskader vitner om manglende medisinsk kunnskap først og fremst.

Men selvsagt skulle dette med rasisme atter en gang med en gang komme på banen. Kanskje er ambulansepersonalet rasistisk, men er det ikke å hoppe til vel raske konklusjoner å hevde dette etter å bare ha lest om saken i media? Er det ikke stort sett akkurat de samme som er ute og skriker om stigmatisering når den 10. kvinnen i løpet av få uker er voldtatt av en av “utenlandsk opprinnelse” som er først ute med å stemple noen som rasistisk i en hver tenkelig sammenheng? Og ikke nok med at ambulansepersonalet er rasistisk, egentlig er vi alle rasistisk, som en overskrift jeg leste i BT i går “Vi er ikke rasistiske” Plutselig er det ikke de( ambulansefolkene), men vi( alle nordmenn), dette gjelder, selv om alle jeg har hørt uttale seg om saken er sjokkerte og forbannet på at dette kunne skje, neida, ikke formidlende, “vi” er rasistiske og skal settes i samme bås som et par idioter som ikke gjør jobben sin.

Og når man først er i gang, hva er da grunnen til at hvite norske nordmenn behandles dårlig av ambulansepersonell til tider? Rasisme er jo utelukket, så hva kan da være grunnen? Har de bare en dårlig dag? Som man ser i innleggene over finnes det nok av eksempler på at dette skjer.

Og ikke nok med det, politiet spurte om gjerningsmannen var neger, hvor skal dette ende? Dette ordet, som for alle normale, ikke-rasistiske nordmenn er et helt nøytralt og normalt ord som enkelt og greit beskriver en person av etnisk afrikansk opphav, men som en liten gruppe uten egentlig kjennskap til nordmenns bruk av ordet har klart å fått stemplet som rasistisk og uønsket. Liker man ikke negere så liker man ikke negere uansett hvilket ord man måtte finne på å bruke på denne gruppen mennesker, man kan ikke definere seg bort fra rasisme ved å stadig finne på nye ord på grupper som føler seg belastet, nigger er nedlatende, men neger er det ikke, og så lenge man ennå ikke har funnet et ord som fullt ut erstatter det, så får man finne seg i at det brukes, spesielt i situasjoner hvor det haster, som når politiet skal jakte på en gjerningsmann.

Å rope ulv i utide har aldri vært særlig lurt. Å stadig dra frem rasismeordet hver gang en person med annen hudfarge føler seg dårlig behandlet gjør at snart er det ingen som tar ekte rasisme på alvor. Det er like ødeleggende for de som faktisk utsettes for det som det er skadelig for de som utsettes for voldtekt at det er noen som anmelder voldtekter som ikke har funnet sted. Om det er rasisme som ligger under her må det komme frem, men å rope opp om det før saken er skikkelig undersøkt er bare ødeleggende.
Det ligger en hvit vellykket mann på Frogner, slått ned av en som ikke likte han noe særlig, ambulansen kommer, hvor mange og hvilke spørsmål blir stilt? Ingen tipper jeg, han blir raskt lagt på båre og lagt inn i bilen og kjørt til VIP avdelingen på Ullevaal.

Samtidig borte ved elva, en hvit litt slitt mann er slått ned, han skyldte noen kroner for noen varer, ambulansen kommer, spørsmål blir stillt, kan han klare seg selv? Er han bare ute etter en gratis biltur og mat på hotel Ullevaal? Nei, han er en looser, vi gidder ikke ta han med, disse "vennene" som svirrer rundt her kan ordne opp, vi har viktigere ting å gjøre.

Rasisme har ikke bare med farge på huden og gjøre, kanskje det ikke er rasisme, kanskje det bare er fordommer, hva vet jeg, men vi har vel ikke det heller....enda...

A

Atle Kristiansen

Gjest
Komponenten skrev:
Poenget mitt var at det stort sett er de samme som skriker om stigmatisering den ene dagen som også skriker om rasisme den neste.
Poenget mitt var at du stort sett skriker om det samme hele tiden, og at det fremstod forbanna søkt og irrelevant for denne tråden; ingenting personlig. Vi har alle hørt det tusen ganger før, og vi må nok høre det tusen ganger til, men hva har de stakkars voldtatte rene ariske kvinnene og de skitne "mennene av utenlandsk opprinnelse" som voldtar dem med dette emnet å gjøre? Det blir bare for outlandish for en full Atle.

Rico har forøvrig forstått en ting eller to om hvordan samfunnet oppdrar sine gode borgere, og hvordan de følgelig utfører sine plikter. Det handler om stigmatisering av de antatt svakeste, en må ikke være rakettforsker for å se et mønster.

Mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Alt, altså at sykehuspersonale OG polititjenestemenn ikke gjør samvittighetsfull innsats, kommer av politisk styring; eller mangel på sådan!
Både i politiet og i helsesektoren, hvis aktivitet styres direkte av bevilgninger, blir de pålagte av sine direktører om å følge budsjett. At direktørene tar ut millioner i lønn er ikke direkte relatert til saken, men i høyeste grad indirekte.

Så det er våre tidligere og dagens politikere som er ansvarlig for både økende rasisme og minkende medmenneskelighet!!

ALT for mye dreier seg om røde og blåe tall i regnskapene. ALT for mye blåruss-tenking...

K

knutinh

Gjest
Hvis jeg får lov til å se litt bort fra vitneutsagn og troverdighet et lite øyeblikk:

Jeg ser for meg to scenarioer som er mulige ut fra den generelle beskrivelsen gitt i media:

1. Mannen ble (av ambulansepersonellet) oppfattet som truende, aggressiv, frisk og konfronterende ved å urinere på obskøn måte. De konkluderte at han tilsynelatende var ved sine fulle fem, kranglete og uansett i kort avstand fra legehjelp og dro sin vei.

2. Ambulanse-personellet ønsker ikke befatning med enkelte grupper kunder, på tross av at de trenger deres tjenester.

Scenario 1. kan bety at ambulansepersonellet har gjort en feilvurdering, eller at det ikke var god grunn til å kjøre ham til legevakta. Scenario 2 innebærer at personellet har utvist holdninger som bør lede til reaksjon i en eller annen form.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
The Atl skrev:
Komponenten skrev:
Poenget mitt var at det stort sett er de samme som skriker om stigmatisering den ene dagen som også skriker om rasisme den neste.
Poenget mitt var at du stort sett skriker om det samme hele tiden, og at det fremstod forbanna søkt og irrelevant for denne tråden; ingenting personlig. Vi har alle hørt det tusen ganger før, og vi må nok høre det tusen ganger til, men hva har de stakkars voldtatte rene ariske kvinnene og de skitne "mennene av utenlandsk opprinnelse" som voldtar dem med dette emnet å gjøre? Det blir bare for outlandish for en full Atle.

Rico har forøvrig forstått en ting eller to om hvordan samfunnet oppdrar sine gode borgere, og hvordan de følgelig utfører sine plikter. Det handler om stigmatisering av de antatt svakeste, en må ikke være rakettforsker for å se et mønster.

Mvh
Vi skriker vel alle stort sett opp igjen på det samme her på hvert vårt vis… og hadde du ikke vært full hadde du sikkert bedre skjønt hva jeg mente.

Rico har nok rett ja, det er fordommer og forutinntatthet som ligger bak dette her. Han befant seg på feil sted, og ble stemplet som en av sikkert mange andre som enten hadde snublet og slått seg i ruset tilstand, eller havnet i klammeri med noen. Uten at det er grunn god nok til å unnlate å hjelpe noen, men jeg håper da virkelig at ambulansepersonalet rett og slett ikke forstod alvoret.
Det er mange slags fordommer, å anta at blondiner er dummere enn andre er også en fordom, men man ser sjelden de store overskriftene om den slags fordommer.
Noen fordommer er ikke bra, andre kan vel derimot være med på å beskytte deg for farer, men i dette tilfellet slo de helt feil ut.

Økonomi spiller helt sikkert også inn, man har nok fått beskjed om å ikke bruke for mye ressurser ja, sånn er det generelt i helsevesenet, et liv har en pris, og alle har et budsjett. Jeg kjenner folk som har fått dødsdom, (dvs. staten vil ikke satse det det koster for å prøve å redde dem for oddsen er for dårlig) som selv har tatt kostnaden og på den måten reddet livet. Ikke alle har denne muligheten, det er forskjell på folk der og.

T

tjn

Gjest
Komponenten skrev:
The Atl skrev:
Komponenten skrev:

Mvh
Vi skriker vel alle stort sett opp igjen på det samme her på hvert vårt vis… og hadde du ikke vært full hadde du sikkert bedre skjønt hva jeg mente.

Rico har nok rett ja, det er fordommer og forutinntatthet som ligger bak dette her. Han befant seg på feil sted, og ble stemplet som en av sikkert mange andre som enten hadde snublet og slått seg i ruset tilstand, eller havnet i klammeri med noen. Uten at det er grunn god nok til å unnlate å hjelpe noen, men jeg håper da virkelig at ambulansepersonalet rett og slett ikke forstod alvoret.
Det er mange slags fordommer, å anta at blondiner er dummere enn andre er også en fordom, men man ser sjelden de store overskriftene om den slags fordommer.
Noen fordommer er ikke bra, andre kan vel derimot være med på å beskytte deg for farer, men i dette tilfellet slo de helt feil ut.

Økonomi spiller helt sikkert også inn, man har nok fått beskjed om å ikke bruke for mye ressurser ja, sånn er det generelt i helsevesenet, et liv har en pris, og alle har et budsjett. Jeg kjenner folk som har fått dødsdom, (dvs. staten vil ikke satse det det koster for å prøve å redde dem for oddsen er for dårlig) som selv har tatt kostnaden og på den måten reddet livet. Ikke alle har denne muligheten, det er forskjell på folk der og.
OK så sier vi at det er fordommer som ligger bak denne handlingen, men hva kaller vi selve handlingen? Fordommer er vel noe de fleste av oss har i en eller annen grad mot et eller annet. Fordommer er som jeg ser det en passiv sak, men i det vi omsetter fordommer til praksis hva er det da? Når vi her i landet hører ordet rasisme kommer klørne ut ganske raskt, det var noe som var i Tyskland før en gang, i Sør Afrika og Ku Klux Klan, vi er da ikke rasister. Er rasisme kun noe ekstremt; gasskammer, strangefruit, Mandela? Å stenge folk ute fra noe de har rett til basert på en fordom er ikke det også rasisme?

K

knutinh

Gjest
rico skrev:
OK så sier vi at det er fordommer som ligger bak denne handlingen, men hva kaller vi selve handlingen? Fordommer er vel noe de fleste av oss har i en eller annen grad mot et eller annet. Fordommer er som jeg ser det en passiv sak, men i det vi omsetter fordommer til praksis hva er det da? Når vi her i landet hører ordet rasisme kommer klørne ut ganske raskt, det var noe som var i Tyskland før en gang, i Sør Afrika og Ku Klux Klan, vi er da ikke rasister. Er rasisme kun noe ekstremt; gasskammer, strangefruit, Mandela? Å stenge folk ute fra noe de har rett til basert på en fordom er ikke det også rasisme?
Jeg mener at all urimelig forskjellsbehandling av mennesker ut fra gruppetilhørighet er samme sak, enten vi snakker kjønn, rase, religion, kroppsfasong etc. Hva vi kaller det er forsåvidt likegyldig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Rasisme
"Rasisme refererer normalt til en oppfatning av at menneskers verdighet og/eller deres rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres «rase», og til handlinger og politikk som bygger på en slik oppfatning. Rasisme forutsetter at arten menneske kan deles inn i forskjellige raser. Hvilke av disse rasene rasismen retter seg mot kan variere, gjerne avhengig av demografiske og politiske forhold.

Rasisme kan også defineres mer snevert, til et system som medfører undertrykking basert på rasemessig forskjellsbehandling. Den personlige oppfatningen betyr i en slik definisjon lite, det er systemet (staten, organisasjonen osv.) som står for rasismen. Dette er en mindre vanlig definisjon. Se forøvrig etnokrati."

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg synes det er stor forskjell på rasisme og fordommer, men er enig med knutinh i at det er like ille å diskriminere på grunn av kjønn og andre ting man ikke kan hjelpe for, som på hudfarge. Når det kommer til ting man faktisk har valgt selv synes jeg at det blir litt annerledes. Hvordan man fremstår velger man til en viss grad selv med tanke på bekledning, oppførsel og lignende, det gir visse signaler om hvordan du er eller hvordan du vil bli oppfattet, da må man regne med at andre kan ha fordommer mot den gruppen du signaliserer at du tilhører. Har man valgt å ha lilla hanekam og ansiktet fullt av nagler kan jeg forstå at det er litt vanskeligere å få seg jobb enn om man kler seg mer vanlig.

Rasisme er etter min mening alvorlig og er et ord man ikke skal slenge om seg med i tide og utide, det ødelegger den faktiske betydningen av ordet. Samtidig har vi her til lands en oppfatning av at det er en enveis-sak dette med rasisme, mange ser ut til å mene at det er bare hvite som kan være rasister. Hvis en hvit person uten grunn slår ned en farget vil mange anta at det ligger rasistiske motiver bak, men om en farget person slår ned en hvit uten grunn hører man sjelden noe om at rasisme kan være grunnen. Men kan det ikke i like stor grad være det også da?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.411
Torget vurderinger
2
Noen kjenner ikke engang rasisme selv når den hopper opp og biter de i ræva.

Noen som kan komme med eksempler på rasisme som er tydeligere enn i dette tilfellet ?
Eller skal det bagatelliseres og skylde på at ikke offeret var pent nok kledd og egentlig kan skylde seg sjøl.
At ambulansesjåførene i tillegg var totalt inkompetente og aldri skulle hatt en slik jobb er ingen unnskyldning for at de også fremstår som rasister.
Det er rasisme i Norge, og hvis det ikke er synlig for folk, er det fordi man ser vekk og ikke vil innse det.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Rasisme ?

I Aftenposten lørdag var det en som dro frem frem litt historie:

- Statens kristning av samer
- Samer ble nektet å snakke samisk på skolen
- Taterene ble lobotomert og sterilisert av staten
- Norge var flinkest i klassen under krigen i å sende ut jøder

På den andre siden har vi blodrøde sosionomer som gjerne vil øke kontantstøtten til Polen.

Når det gjelder episoden i Oslo er det neppe rasisme, tilsynelatende fulle folk blir ikke så sjelden skjelt ut av sivile, helsevesen og politi.

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
At politi og helsevesen ikke reagerer på lemlestelse av somaliere burde vel ikke komme som noen overraskelse for noen, ikke minst somaliere selv.
Hva er det dere pleier å si? -Nå må det dialog til, ikke straff og fordømmelse. Men det gjelder vel ikke her.

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Man er da ikke rasist bare fordi alle negrene er slaur, voldtektsmenn, trygdevindlere og konebankende narkomane hvis eneste hobby er å leke med saks i datterens undeliv og sende penger hjem ut av landet vel?

Det er jo ikke hudfargen de blir kritisert for...

K

knutinh

Gjest
rolfozzy skrev:
Noen som kan komme med eksempler på rasisme som er tydeligere enn i dette tilfellet ?
Hvis jeg skriver en CV og jobbsøknad og sender den til 200 bedrifter (hvor alle søker etter en person som meg), og undertegner halvparten med Ali Muhammed og resten med Nils Nilsen. Hvor mange tror du blir invitert til intervju i hver gruppe?

Alle objektive fakta som bedriften har tilgjengelig i brevs form så som språkbeherskelse, utdanning, erfaring, statsborgerskap, etc er identisk. Det eneste som skiller er et navn som gir assosiasjoner til muslimske land og et som fremstår som norsk.

Dette fremstår for meg som et tydelig tegn på rasisme.

-k

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.926
Torget vurderinger
1
Hvis jeg skriver en CV og jobbsøknad og sender den til 200 bedrifter (hvor alle søker etter en person som meg), og undertegner halvparten med Ali Muhammed og resten med Nils Nilsen. Hvor mange tror du blir invitert til intervju i hver gruppe?

Alle objektive fakta som bedriften har tilgjengelig i brevs form så som språkbeherskelse, utdanning, erfaring, statsborgerskap, etc er identisk. Det eneste som skiller er et navn som gir assosiasjoner til muslimske land og et som fremstår som norsk.

Dette fremstår for meg som et tydelig tegn på rasisme.

-k
Jau,sant nok. På den andre sida skal jo verksemdene tena mest mogeleg pengar, med minst mogeleg utgifter. Om eigarane eller leiinga tenkjer at dei er best tent med ein med norsk namn, kvifor skal andre leggja seg opp i prioriteringane? Det kan godt vera at dei hadde vori betre tent med Ali Muhammed, men me kan då ikkje bry oss med slikt?

T

tjn

Gjest
Kjørte igjennom Hallingdalen i fjor vinter og så med ett en plakat jeg bare måtte stoppe å ta bilde av. Jeg vet ikke hvor mye dette sier om oss nordmenn, eller om de fra Hallingdal, eller de kristne, eller alle de andre, men ett er ihvertfall sikkert; personen her har fordommer mot det meste, skulle nesten tro vedkommende har bodd langt sør i US på 60 tallet. Er stygt redd vi hadde sett mer slikt hvis det var lovlig, for det kan det ikke være? For å være sikker så hang skiltet på begge sider av veien slik at det viste i begge kjøreretninger. Kan dette kalles rasisme? Eller er det bare en vanlig norsk diskriminering? Hva er det vedkommende gjør i det han nekter en sort, røkende muslim som ønsker å leie leiligheten? Han praktiserer en fordom, hva heter nå det igjen....?

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
rico skrev:
Kjørte igjennom Hallingdalen i fjor vinter og så med ett en plakat jeg bare måtte stoppe å ta bilde av. Jeg vet ikke hvor mye dette sier om oss nordmenn, eller om de fra Hallingdal, eller de kristne, eller alle de andre, men ett er ihvertfall sikkert; personen her har fordommer mot det meste, skulle nesten tro vedkommende har bodd langt sør i US på 60 tallet. Er stygt redd vi hadde sett mer slikt hvis det var lovlig, for det kan det ikke være? For å være sikker så hang skiltet på begge sider av veien slik at det viste i begge kjøreretninger. Kan dette kalles rasisme? Eller er det bare en vanlig norsk diskriminering? Hva er det vedkommende gjør i det han nekter en sort, røkende muslim som ønsker å leie leiligheten? Han praktiserer en fordom, hva heter nå det igjen....?
Teksten er informativ og grei den, og viser hva slags mennesker som bor der og som leier ut. Liker man ikke xenofobiske religøst belastede kvinnssjåvinister så bør man ikke leie hos dem... greit å vite selv om man ikke selv tilhører de utestengte kategoriene.

Man kan ikke pålegge private å leie til andre enn dem de ønsker selv, så da er det greit nok å opplyde om det. Litt trist hvis man ser skilt med 'Whites Only' på gårdstunet, men det er da enhver persons rett å være så fordomsfull og religiøs den bare ønsker.

Man treffer ofte på slike annonser i avisene også. Boligannonser er ikke pålagt samme restrisjoner som stillingsannonser.

K

knutinh

Gjest
Palmaris skrev:
Jau,sant nok. På den andre sida skal jo verksemdene tena mest mogeleg pengar, med minst mogeleg utgifter. Om eigarane eller leiinga tenkjer at dei er best tent med ein med norsk namn, kvifor skal andre leggja seg opp i prioriteringane? Det kan godt vera at dei hadde vori betre tent med Ali Muhammed, men me kan då ikkje bry oss med slikt?
Det er meg fritt å skape blest rundt et firmas politikk på en slik måte at de kan revurdere sin politikk. Jeg kaller det markeds-moral. "oppfør deg pent, ellers taper du penger".

Utnyttes til det fulle av Michael Moore.

http://www.likestillingsombudet.no/likestillingsloven/likestillingsloven.html#4
"§ 3a. Særbehandling av det ene kjønn

Ulik behandling som i samsvar med lovens formål fremmer likestilling mellom kjønnene, er ikke i strid med § 3. Det samme gjelder særlige rettigheter og regler om tiltak som skal beskytte kvinner i forbindelse med graviditet, fødsel og amming.

Kongen kan gi nærmere bestemmelser om hvilke former for ulik behandling som tillates i medhold av denne lov, herunder bestemmelser om særbehandling av menn i forbindelse med undervisning av og omsorg for barn.

Tilføyd ved lov 14 juni 2002 nr. 21 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 14 juni 2002 nr. 535).

""§ 4. Likestilling ved ansettelse m.v.

Såframt det ikke finnes en åpenbar grunn for det, må en stilling ikke lyses ledig for bare det ene kjønn. Utlysningen må heller ikke gi inntrykk av at arbeidsgiveren forventer eller foretrekker det ene kjønn til stillingen.

Ved ansettelse, forfremmelse, oppsigelse eller permittering må det ikke gjøres forskjell på kvinner og menn i strid med § 3.

Arbeidssøker som ikke har fått en utlyst stilling, kan kreve at arbeidsgiveren skriftlig opplyser hvilken utdanning, praksis og andre klart konstaterbare kvalifikasjoner for arbeidet den ansatte av det annet kjønn har. "

Ellers dekkes rasisme av straffelovens paragraf 135a
-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Noen her har visst gått på engleskole og blitt synske i løpet av sommeren… Gratulerer så mye med god utteling for innsatsen.

Om en farget person blir dårlig behandlet av en hvit er det altså per definisjon 100% sikkert rasisme. Om en hvit person blir dårlig behandlet av en farget er det derimot helt sikkert ikke grunnet rasisme?

Men Øyvind H har et viktig poeng. Det finnes en grusom form for statlig rasisme her i landet, og det er den som gjør at vi nå i årevis har sittet med hendene i fanget og sett på at omskjæring av jenter foregår i enkelte miljøer, samtidig som vi ikke har gjort en effektiv dritt for å hjelpe dem. Dialog og bla, bla, bla, respekt, og bla, bla, bla. Nettsider med informasjon på feil språk, hvem prøver man å lure?
Og dumme, virkelighetsfjerne, politikere torpederte nylig det beste forslaget så langt for å hjelpe innvandrerungdom fra å bli tvangsgiftet. Etter mitt syn er dette rasisme i verste forstand, for konsekvensene for de berørte er enorme, og dette hadde vi aldri sittet og sett på skje med hvite, nordmenn. Men om jeg tenker meg om har jeg vel tatt dette opp før…

Ellers ser jeg at det ser ut som det er mange som er enige med meg her:

http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.php/giorgy/post/19169

Og dette viser noe alvorlig: Folk er fed up av å høre ulv, ulv om rasisme. Så lei at de gangene problemet faktisk er reelt vil man ikke ta det på alvor, det er faktisk alvorlig.

Når det gjelder annonsen er jo den noe spesiell, men på et vis forståelig:

Kristen: Ikke fyll og bråk
Dame: Stort sett roligere enn menn, om utleier er en kvinne føles det tryggere med en ukjent kvinne enn en ukjent mann i huset, er man gammal gris kan det være grunnen…
Innvandrer: En som har fullt litt med i media og blitt skremt, en som ikke er så god i andre språk…
Ikke alkohol: Ikke fyll og bråk..

Hva mener dere ellers om at muslimske kvinner ikke får gifte seg med ikke-muslimske menn? Rasisme??

De aller fleste foretrekker det kjente og “trygge” fremfor det som er nytt og ukjent. Dette er noe som går på tvers av farge og kultur, og om dette skal kalles rasisme så er vel de aller fleste rasister…

K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:
Hva mener dere ellers om at muslimske kvinner ikke får gifte seg med ikke-muslimske menn? Rasisme??
Hvorvidt det er rasisme eller undertrykking er forsåvidt likegyldig så lenge det er akkurat like hårreisende i mine øyne.

Voksne mennesker bør i størst mulig grad få gjøre det de vil så lenge det ikke hindrer andre i å gjøre det samme. Det betyr at familieoverhoder mister makten over jenter og gutter idet de fyller 18.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Muslimske kvinner er jo noens døtre, søster og kusiner. Du mener vel ikke på ramme alvor at de ikke skal ha det siste ord med i laget på hvem de får lov til være sammen med?n Tenk på den skam og vannære de ulydige kvinnene bringer til familien ved slikt egoistisk selvtvang.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dine tapre forsøk på å være morsom for å slippe å svare på et ubehagelig spørsmål kommer ikke særlig heldig ut Gjestemedlem.
Det handler jo i bunn og grunn om det samme, kvinner som er i hendene på menn som har makt over dem og deres liv, menn som synes det er greit at kvinner lever et miserabelt liv for at de selv skal få det som de vil. Kvinner som prostituerer seg og kvinner som tvinges inn i uønskede ekteskap opplever nok mye av det samme, utpsyking, krenkelser, voldtekt og seksuelle overgrep, i det ene tilfellet betaler man seg ut av det, i det andre tilfellet er ikke voldtekt av en kvinne innen ekteskapet en forbrytelse. Og mange kvinner forsvarer jo faktisk også ”arrangerte” (tvangs) ekteskap, mange forsvarer jo omskjæring, tror du at de vet sitt og sine medsøstres eget beste, eller er de hjernevasket til å godta et dårlig liv fordi de tror de er mindre verdt, som de som lever med en voldelig partner og som ikke ”ønsker” seg ut av det?

Prøv heller å svare på spørsmålet du, hva mener du om at muslimske kvinner ikke kan gifte seg med en ikke-muslimsk mann, maken til rasisme mot norske menn skal man vel lete lenge etter.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Dine tapre forsøk på å være morsom for å slippe å svare på et ubehagelig spørsmål kommer ikke særlig heldig ut Gjestemedlem.

Prøv heller å svare på spørsmålet du, hva mener du om at muslimske kvinner ikke kan gifte seg med en ikke-muslimsk mann, maken til rasisme mot norske menn skal man vel lete lenge etter.
Hm. Hvis jeg har prestert å fremstå som en tilhenger og varm forsvarer av de monoteistiske religionene og deres menneskesyn får jeg vel skru opp temperaturen i mine innlegg et par hakk..

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Det som forekommer meg mest underlig er at AMK / ambulansepersonell ikke vet / forstår at BÅDE aggresjon, urinering og desorientering er vanlige utslag av hjerneskader. Forståelig at ambulansepersonellet var under press her, men profesjonaliteten raknet, så langt jeg oppfatter saken.

Honkey

Topp Bunn