Betenkelig og betimelig. Er en til stede på alle slags sosiale medier så må en dessverre regne med å bli "brukt" i mange sammenhenger, deriblant til å fremheve/forkaste ideer en kanskje ikke helt identifiserer seg med. Ironi, humor, underforståtthet, kropsspråk osv. osv. er ikke direkte enkelt på Twitter som i real time...
Dette bør vi ta litt lærdom av her på HFS også.
Under en diskusjon i romjulen ble det oppstandelse ved middagsbordet da jeg foreslo at vi gjerne måtte være åpne for innvandring og mottak av asylanter i Norge, men at vi burde gjøre en langt tydeligere og bedre innsats når det gjelder å forklare tilflyttende hva det er for et land de er på vei til. Jeg ble bedt om et eksempel, og foreslo:
Vi burde ha et mottaksapparat som setter seg ned sammen med potensielt tilreisende fremmedkulturell patriark - for det er der problemet som regel ligger - og som i detalj orienterer vedkommende, gjerne vha kapabel tolk, om et par grunnleggende ting:
1. Religionsfrihet
2. Ytringsfrihet
3. Likestillingsarbeidet som er gjennomført
4. Ytterligere detaljer om kvinners adgang til utdanning, selvrealisering og rett til å bestemme over sitt eget liv.
Og så runde av med å forklare at "i Norge er det slik at vi ønsker alle velkommen, spesielt om de ønsker å bidra til landets vekst og utvikling. Men vi har som forutsetning at man respekterer landets lover, og at man aksepterer hva disse gir borgerne adgang til.
Det betyr at vi kommer til å gjøre alt vi kan for at dine døtre og sønner får leve fullt ut i henhold til de frihetene og mulighetene som er blitt skapt gjennom tiårs kamp for samme i dette landet. Og vi har store ressurser som vil bli satt inn om de skulle finne at dine forsøk på å nekte dem disse rettighetene er uønskede - så store ressurser at det i siste instans kan bety fengselsstraff for deg og dine likesinnede, om dere ønsker å frata dem disse rettighetene."
Jeg syns jeg var velformulert ... det ble et veldig "kulturdiktator" oppstyr rundt bordet, men etterhvert måtte de velfødde middagsgjestene ta inn i seg at det er da noe i dette, eller?