P
Parelius
Gjest
Har det militære i Norge en slik rett?
Takes one to know one. For å si det rett ut: Du gjør ikke annet enn å spre kvalm og burde ta din hatt og pelle deg vekk fra ot. At "intelektet" (sic) ikke er noe særlig er ingen unnskyldning.lars_erik skrev:For å si det rett ut; du må være mindre begavet!Smorte24 skrev:Kaller du meg brunskjorte fordi jeg stemmer FRP så har jeg all rett til å kalle deg en landssviker, eller mere treffende en Quisling.lars_erik skrev:Jeg har alltid ment at du har syke meninger. Slike idiot-uttalelser forklarer vel at intelektet ikke er noe særlig, og du er derfor unnskyldt.
Fullstendig tomt.
Jeg kalte deg brun, ikke brunskjorte! Dette føyer seg godt inn i dine tradisjoner her inne, der du slår vilt rundt deg med bablende idioti!
xerxes skrev:Så akkurat litt på muslimdemonstrasjonen på TV.
Tror disse menneskene gjør seg selv og sine en bjørnetjeneste nå. Dette vil gi vann på mølla for alle stutumene.
Jeg reagerer selv også. De bruker en av våre basale rettigheter, nemlig ytringsfriheten til å klage på at noen har brukt ytringsfriheten.
Jeg liker ikke kristne som vil styre mitt liv med sin religion, og jeg liker ikke muslimer som vil gjøre det samme.
Nei, det vil jeg ikke tro. Men den tyrkiske hæren har alltid vært garantisten for en sekulær stat i Tyrkia. Nedfelt i grunnloven av Tyrkias far, Atatyrk.Parelius skrev:Har det militære i Norge en slik rett?
Nei, men alle siviliserte land burde kanskje hatt en slik sikkerhetsmekanisme hvis de ble truet av udemokratiske relgiøse krefter. Persia ville kanskje ikke falt i grus om de hadde hatt en tilsvarende ordning. Tyrkia har hatt bruk for sin grunnlov mange ganger, og de militære har flere ganger måtte avsette islamister som ville ta over landet. De skal angre seg bittert hvis de fjerner denne livbøyen sin nå.Parelius skrev:Har det militære i Norge en slik rett?
Nettopp. Når Norge om noen ti-år har et muslimsk flertall i folket, kunne en slik sikkerhetsmekanisme være på sin plass.Gjestemedlem skrev:Nei, men alle siviliserte land burde kanskje hatt en slik sikkerhetsmekanisme hvis de ble truet av udemokratiske relgiøse krefter.
Kanskje amerikanerne burde ha en også for å beskytte dem mot kleptokrater og sikkerhetsfundamentalister.oddgeir skrev:Nettopp. Når Norge om noen ti-år har et muslimsk flertall i folket, kunne en slik sikkerhetsmekanisme være på sin plass.Gjestemedlem skrev:Nei, men alle siviliserte land burde kanskje hatt en slik sikkerhetsmekanisme hvis de ble truet av udemokratiske relgiøse krefter.
;DParelius skrev:Kanskje amerikanerne burde ha en også for å beskytte dem mot kleptokrater og sikkerhetsfundamentalister.oddgeir skrev:Nettopp. Når Norge om noen ti-år har et muslimsk flertall i folket, kunne en slik sikkerhetsmekanisme være på sin plass.Gjestemedlem skrev:Nei, men alle siviliserte land burde kanskje hatt en slik sikkerhetsmekanisme hvis de ble truet av udemokratiske relgiøse krefter.![]()
Dersom det fattes demokratiske vedtak om å undergrave demokratiet så må jo det kunne stoppes og avverges.Karma skrev:Mener dere at det militære skal ha adgang til å hindre demokratisk fattede vedtak, dersom folkeflertallet tilfeldigvis går mot deres mening om statsform?
Selv om jeg støtter tanken om å bruke sterke midler for å hindre en islamifisering av Tyrkia, er jo denne medisinen likevel prinisippielt noe tvilsom?
Det vi må sørge for er å få oppdatere vår grunnlov slik at vi sikrer at Norge blir en sekulær stat i fremtiden og at religion ikke tillates i offentlig styre og stell. Det er viktig. Det blir vår sikkerhetsmekanisme hvis vi får et ny religiøs fremvekst i Norge, med religiøse ledere som søker makt over nordmenn.oddgeir skrev:Nettopp. Når Norge om noen ti-år har et muslimsk flertall i folket, kunne en slik sikkerhetsmekanisme være på sin plass.Gjestemedlem skrev:Nei, men alle siviliserte land burde kanskje hatt en slik sikkerhetsmekanisme hvis de ble truet av udemokratiske relgiøse krefter.
Brun,brunskjorte, rasists eller nazist har samme betydning, skriver noen noe slikt så kaller jeg de landssvikere.lars_erik skrev:For å si det rett ut; du må være mindre begavet!Smorte24 skrev:Kaller du meg brunskjorte fordi jeg stemmer FRP så har jeg all rett til å kalle deg en landssviker, eller mere treffende en Quisling.lars_erik skrev:Jeg har alltid ment at du har syke meninger. Slike idiot-uttalelser forklarer vel at intelektet ikke er noe særlig, og du er derfor unnskyldt.Smorte24 skrev:Men gjerningsmennene var 16-17 år, dette nevner du ikke med et eneste ord, men slik er det når landssvikere åpner kjeften.lars_erik skrev:Stemmer ikke. Barn har i følge politiets ordensregler ikke anledning til å oppholde seg ute i byen etter 22. Mon tro hvorfor det da?Gjestemedlem skrev:Vi lever i et samfunn uten portforbud.lars_erik skrev:Syns ikke det er en syk tankegang. Man lar ikke unger være ute om natta. Det er totalt manglende grensesetting, og man sviktet sin rolle som forelder fullstendig.runenilsen skrev:Ganske syk tankegang, synes jeg.
For å spinne videre langs den måten å tenke på, hva med gjerningsmennenes foreldrekontroll?
Det går det an å mene, uten å ta gjerningsmannen i forsvar.
Fullstendig tomt.
Jeg kalte deg brun, ikke brunskjorte! Dette føyer seg godt inn i dine tradisjoner her inne, der du slår vilt rundt deg med bablende idioti!
Tror du bør ha mer respekt for krigens klidelser, enn å bruke slike ord i en debatt på et hififorum.
Sier det igjen; helt tomt!
Nei, det kreves ikke å være religiøs for å dele disse verdiene, men det var heller ikke poenget. Det er dine forsøk på å frikoble våre vestlige verdier fra kristne grunnverdier som blir feil. For her er det tette bånd. Hva er hovedkilden til disse verdiene? Verdier de fleste av oss er enige om, uavhengig av religiøs eller ikke religiøst ståsted.Gjestemedlem skrev:Vis meg ETT eneste punkt i disse "kristne verdiene" som krever at man er religiøs og tilber guder for å kunne dele.
roesok skrev:Nei, det kreves ikke å være religiøs for å dele disse verdiene, men det var heller ikke poenget. Det er dine forsøk på å frikoble våre vestlige verdier fra kristne grunnverdier som blir feil. For her er det tette bånd. Hva er hovedkilden til disse verdiene? Verdier de fleste av oss er enige om, uavhengig av religiøs eller ikke religiøst ståsted.Gjestemedlem skrev:Vis meg ETT eneste punkt i disse "kristne verdiene" som krever at man er religiøs og tilber guder for å kunne dele.
Ja det er nok skremmende for mange å bo i Nord Europa. Friheten skremmer de som ikke talker den, og som heller vil leve under overoppsyn av sitt presteskap, parti eller militære ledelse.Dessuten, din opphøyde tiltro til en sekulær stat uten religiøs innflytelse er et luftslott, eller for å bruke kjente begrep; fantasiverden og eventyr. Jo, det går an med maktmidler å knuge og undertrykke folks religiøse liv og ytringer, noe du også flere ganger har foreslått. Tips: Har vært prøvd tidligere i nær historie. Resultat: Skremmende
For å si det på en annen måte. Man må ikke tolerere det intolerante. Det er vel det godhetsindustrien i vesten driver med. De tolererer det intolerante, og bereder dermed grunnen for et intolerant samfunn.Gjestemedlem skrev:Mye som ikke er riktig i Tyrkia, men denne biten har de i alle fall gjort riktig.
Kom tilbake når du klarer å lage en post som ikke inneholder noe spydigheter eller andre faenskap.lars_erik skrev:Smorte, du er en av årsakene til at Stutum måtte gi seg. Desverre ble parodiene hans virkelighet til slutt, med framveksten av Frp.
Må bare riste på hodet og le av slikt tøv, som desverre 20% av befolkningen sympatiserer med. Her et eksempel, for de som har glemt eller ikke har et forhold til hvem denne mannen var.
I Europa er det vel nesten bare Norge, Danmark, England og Hellas som har statsreligion? (etter hva jeg kunne se på Wikipedia)roesok skrev:Dessuten, din opphøyde tiltro til en sekulær stat uten religiøs innflytelse er et luftslott, eller for å bruke kjente begrep; fantasiverden og eventyr. Jo, det går an med maktmidler å knuge og undertrykke folks religiøse liv og ytringer, noe du også flere ganger har foreslått. Tips: Har vært prøvd tidligere i nær historie. Resultat: Skremmende
Det er et paradoks at mange gode og velmenende mennesker som ønsker å være vennlige, imøtekommende og medmenneskelige har så alt for lett for å vike unna når de møter holdninger og som er totalt uforenelige med deres egne, og alt de har kjempet for å oppnå de siste 40 år på hjemmebane.oddgeir skrev:For å si det på en annen måte. Man må ikke tolerere det intolerante. Det er vel det godhetsindustrien i vesten driver med. De tolererer det intolerante, og bereder dermed grunnen for et intolerant samfunn.Gjestemedlem skrev:Mye som ikke er riktig i Tyrkia, men denne biten har de i alle fall gjort riktig.
Målet med en sekulær stat er ikke å hindre befolkningen å være religiøse, men en forsikring om at staten ikke kollapser i en religiøs smørje som vil ødelegge landet. Hvis USA ikke hadde hatt en slik forfatning og den galamennskristne sørstatmentaliteten hadde fått styre loveverket, skolevesenet, domstolene og administrasjonen så hadde landet vært et u-land på linje med Pakistan og Somalia i dag.Karma skrev:I Europa er det vel nesten bare Norge, Danmark, England og Hellas som har statsreligion? (etter hva jeg kunne se på Wikipedia)roesok skrev:Dessuten, din opphøyde tiltro til en sekulær stat uten religiøs innflytelse er et luftslott, eller for å bruke kjente begrep; fantasiverden og eventyr. Jo, det går an med maktmidler å knuge og undertrykke folks religiøse liv og ytringer, noe du også flere ganger har foreslått. Tips: Har vært prøvd tidligere i nær historie. Resultat: Skremmende
Intet tyder på at kristendommen står sterkere i befolkningen i disse landene, enn de øvrige europeiske land?
Se på USA. Det er en sekulær stat. Her står kristendommen enormt mye sterkere enn i vårt land. Dermed er det ikke noe som tyder på at det å skille stat og kirke på noen måte avkristner befolkningen, heller tvert i mot.
Er vi redd for islamifisering i en fremtid der denne religionen kan få flertall, er sekularisme den beste forebyggende medisin.
Enig i dette. Ser ikke det store poenget med en statsreligion, men i praksis så har de fleste vestlige land kristne verdier (noen her vil rygger litt og heller kalle de humanistiske verdier, men det er mye det samme...), enten nedfelt i sin grunnlov eller i partiprogrammer til de statsledende partier. Det aller viktigste er at landene har tros- og trykkefrihet.Karma skrev:I Europa er det vel nesten bare Norge, Danmark, England og Hellas som har statsreligion? (etter hva jeg kunne se på Wikipedia)roesok skrev:Dessuten, din opphøyde tiltro til en sekulær stat uten religiøs innflytelse er et luftslott, eller for å bruke kjente begrep; fantasiverden og eventyr. Jo, det går an med maktmidler å knuge og undertrykke folks religiøse liv og ytringer, noe du også flere ganger har foreslått. Tips: Har vært prøvd tidligere i nær historie. Resultat: Skremmende
Intet tyder på at kristendommen står sterkere i befolkningen i disse landene, enn de øvrige europeiske land?
Se på USA. Det er en sekulær stat. Her står kristendommen enormt mye sterkere enn i vårt land. Dermed er det ikke noe som tyder på at det å skille stat og kirke på noen måte avkristner befolkningen, heller tvert i mot.
Er vi redd for islamifisering i en fremtid der denne religionen kan få flertall, er sekularisme den beste forebyggende medisin.
Islam og Kristendom er to sider av samme sak. Samme utdaterte gudedyrkingen. Det er varianter av samme religion, samme røtter, samme opphav. De grunnleggende forskjellene er kosmetiske.roesok skrev:En kan gjerne si at sekularisme er den beste forebyggende medisin mot islam, men vil også nevne Angela Merkels kommentar om disse problemstillingene i et Europa som nå blir utfordret av islam : We dont have too much Islam, we have too little Christianity. We have too few discussions about the Christian view of mankind,
Kristendom og islam har en del av de samme historiske røttene, men de skilte klart lag og idag er det store ideologiske, religiøse og kulturelle forskjeller. Det finnes masse litteratur og nettsteder, og om du leter godt finner du helt sikkert noe som også støtter ditt syn.... Om det bare var kosmetiske forskjeller så tror ikke jeg Merkel hadde kommentert dette som hun gjorde. Dette er viktigere enn som så. Og bare så det er sagt; har større tiltro til Merkels vidsyn rundt dette enn en trangsynt lydfreak fra Bergen.Gjestemedlem skrev:Islam og Kristendom er to sider av samme sak. Samme utdaterte gudedyrkingen. Det er varianter av samme religion, samme røtter, samme opphav. De grunnleggende forskjellene er kosmetiske.roesok skrev:En kan gjerne si at sekularisme er den beste forebyggende medisin mot islam, men vil også nevne Angela Merkels kommentar om disse problemstillingene i et Europa som nå blir utfordret av islam : We dont have too much Islam, we have too little Christianity. We have too few discussions about the Christian view of mankind,
Vaksinen er også den samme.
Tar ikke det så tungt, det krever ekstreme lederevner for å bli kansler i Tyskland. Er nok neppe mitt lodd i livet det der. At hun ser for seg å kunne bruke kirkens maktstruktur i tillegg til den vanlige politiske viser bare til gagns denne søken etter makt og kontroll. Ikke noe rart i det. kirken er en udemokratisk maktfaktor i endel land ennå, og å kontrollere de religiøse kan være nyttig når man søker makt.roesok skrev:Og bare så det er sagt; har større tiltro til Merkels vidsyn rundt dette enn en trangsynt lydfreak fra Bergen.
Der har du nok rett. Etter det jeg har forstått har Merkel denne stående på peishylle. En Grundig RR 1020 kassettradio.Gjestemedlem skrev:Men jeg har sikkert bedre lyd hjemme enn førerinnen.![]()
demokratiet fungerte det!oddgeir skrev:.
For å si det på en annen måte. Man må ikke tolerere det intolerante. Det er vel det godhetsindustrien i vesten driver med. De tolererer det intolerante, og bereder dermed grunnen for et intolerant samfunn.
Kan være det, men en må ikke av den grunn gjøre ens syn på ghetto-oslo til ens syn på hva som skjer i Tyrkia. Og om en har mareritt vedr. det første, så trenger en ikke miste tiltroen til det andre. Religiøse samfunn er ikke styggedom i seg selv. Enkle tanker kan fort ta fra oss evnen til å se mulighetene i den komplekse virkeligheten.oddgeir skrev:Jeg konstaterer kun at med dette valget åpnes muligheten for at Tyrkia kan bevege seg i islamistisk retning. Er det dette tyrkerne vil, noe det kan se ut til, så må de gjerne det, men det er uheldig for utsiktene for et fredelig Europa i fremtiden.
Det gjenstår å se hvilke endringer som kommer. For selv om det er gitt et solid mandat til forandringer, og det er mye som kan forbedres i Tyrkia, så kan også det mandatet brukes til å undergrave demokratiet på sikt.Parelius skrev:Religiøse samfunn er ikke styggedom i seg selv. Enkle tanker kan fort ta fra oss evnen til å se mulighetene i den komplekse virkeligheten.
Personlig så ser jeg det hele som et stort steg fremover
Selvfølgelig, men dette er jo ikke noe som er spesielt for Tyrkia, det gjelder jo ethvert demokrati (og forsåvidt konstitutsjon) - også den amerikanske, som vel er den som er kommet nærmest guddommelig status, og vi ser hva den har muliggjort i de senere år - som ikke er perfekt. Slike innvendinger er enten trivielle eller bare en retorisk artighet.Gjestemedlem skrev:Det gjenstår å se hvilke endringer som kommer. For selv om det er gitt et solid mandat til forandringer, og det er mye som kan forbedres i Tyrkia, så kan også det mandatet brukes til å undergrave demokratiet på sikt.Parelius skrev:Religiøse samfunn er ikke styggedom i seg selv. Enkle tanker kan fort ta fra oss evnen til å se mulighetene i den komplekse virkeligheten.
Personlig så ser jeg det hele som et stort steg fremover
... eller kulturliberal islam. Glemte du det poenget til Johansen?roesok skrev:Som alltid, reflektert og vidsynt fra den den gamle kulturradikaler og katolikk Johansen. Innlegget viser også at det går an å ha minst to tanker i hodet samtidig. Og at det ikke bare er kosmetiske forskjeller på islam og kristedom, i alle fall om en sammenligner ytterliggående islam og kulturliberal kristendom.
Det er blitt etablert rutiner for rask evakuering av bygningen. Etter det VG kjenner til er det også blitt utarbeidet såkalte stille evakuering uten noen hørbare alarmer