Rasberry Pi og roon

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
210
Antall liker
245
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
210
Antall liker
245
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Var det jeg regnet med så bestilte meg en😅.

Takk for svar🥳
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Bruker volumio som løsning på min, men vurderer ropiee, roon.
Er roon verdt mer prisen?
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Roon er ved det dersom du har eget musikkbibliotek, eller har bibliotek og ønsker å også benytte deg av qobuz og eller tidal i kombinasjon med biblioteket.
Bruker en kun tidal eller qobuz uten eget biblisten er det det mye å betale for et annet utseende.
for ordens skyld, Roon har en god del ekstra features som eq, dsp osv..
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Roon er ved det dersom du har eget musikkbibliotek, eller har bibliotek og ønsker å også benytte deg av qobuz og eller tidal i kombinasjon med biblioteket.
Bruker en kun tidal eller qobuz uten eget biblisten er det det mye å betale for et annet utseende.
for ordens skyld, Roon har en god del ekstra features som eq, dsp osv..
Som dessverre fort kan bli tungt å kjøre for RPi.

LMS som snurrer pent på RPi integrerer fint lokalt innhold med ulike strømmetjenester. Unntaket som med de fleste er Apple.
LMS behøver disse to pluggene for å vise seg fra sin beste side: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/squeezebox-transporters-venner.12833/post-3296946

Selv kjører jeg en dedikert RPi3+ "server" med Raspberry Pi OS og ren LMS installsjon med siste 'debarm' fra denne siden: http://downloads.slimdevices.com/releases/latest.xml

Systemet har kjørt dønn stabilt i flere år og blir automatisk oppdatert. Eneste rusk har vært at Spotify gjorde noen endringer på connectoren sin som ødela noe av integrasjonen i flere uker. Men fungerer pent igjen nå i motsetning til Samsung sine smarthøytalere som ikke får oppgradert Spotify-connector grunnet "alder". Spesefikt for Spotify integrasjonen på LMS som kan være værd å nevne er at 320 kbps blir oppsamplet til 44.1/16 i pluggen på LMS før klientene ser musikkdata.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Riktig. Skjønner ikke fascinasjonen med Roon når gratis alternativer gjør det samme (og vel så det) og bedre : les mindre ressurskrevende.
Kanskje et spørsmål om tid før "mherger" ikke gidder å oppdatere lenger da..

at 320 kbps blir oppsamplet til 44.1/16 i pluggen
Det er for det meste en positiv greie
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Nå virker det ikke som om trådstarter hadde behov for annet en transport mellom Roon og sin dac og formålet er helt dekket av ropiee. Og det er det.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Så lenge det preinstallert en "overlay" som støtter denafrips iris (DDC) så funker det. Regner med at en eller annen generisk driver/overlay støtter det...
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Mener ganske sikkert at @otello bruker RPI/Roon evt Volumio med Iris DDC.... kanskje han deler erfaringer her...
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
^ Ryddig skrevet, promillen tatt i betraktning.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Det skulle vært laget en "hifisentralen-wiki" med alle disse løsningene. Har puslet med disse tingene litt av og på de siste årene jeg også men er ikke oppdatert på det siste. Har flere R-Pi liggende med skjermer, DAC-er og gode ting, men får ikke ut fingeren....
 

otello

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
111
Antall liker
99
Sted
Oslo.
Torget vurderinger
1
Jeg bruker RPI4 (Volumio) med passiv kjøling og Allo Shanti strømforsyning mot Iris DDC som igjen forer Pontus II via i2s. Fungerer godt som gull. Jeg har også en Allo Digine Signature (Roopiee) som også var foret med strøm fra Allo Shanti. Og jeg må si at Iris mot Pontus II fungerer best med tanke på lydkvalitet. Jeg styrer dette med Roon der jeg har Roon server på en HP mini ProdeskPC.
RPI har ingen problemer med å videreformidle musikk på en god måte. Men du må tenke på å ha en bra strømkilde. Hvis du bruker DSP/EQ brukes ikke CPU på RPI men på Roon serveren.
Er på jakt etter en Pi2AES eller kanskje en Mercury Streamer fra Pi2design som jeg synes er et spennende produkt..
Ha en god Lydkveld :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.557
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kan en få roon core på en rpi4?
 

otello

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
111
Antall liker
99
Sted
Oslo.
Torget vurderinger
1
Jeg mener å huske at Roon core bare kan kjøre på x86 prosessor og RPI4 er en ARM prosessor som er en annen prosessorarkitektur.
Rett meg hvis jeg tar feil:cool:
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Her er det mye bra info om Roon Core.
Start with a Roon Core
En ting skal Roon ha. De forstår hvorfor Logitech i sin tid feilet å gjøre Squeezebox systemet populært i det større forbrukermarkedet og har her klart å fylle på med argumentasjon for sin core løsning.

Logitech Media Server er jo nettopp basert rundt en core. Noe som den gang og trolig fremdeles skaper forvirring og opplevdels trøblete bland brukere som ikke forstår samspillet mellom server og klientene. Sammen med på den tiden ganske trøblete auto tilkobling av klienter som ofte falt av nettet delvis pga til dels bråkete huber og ustabile hjemme-switcher som gjerne ville ha seg noen omstarter med denne type UDP netttrafikk.
 

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
210
Antall liker
245
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Hei. Tok lang tid å få ned promillen og besøket ut av huset. Prøver å squeeze det siste ut av sommerferien her på vestlandet og da havner hifi litt i bakerste rekke. Mange spennende svar her og ser at jeg bør lese meg opp litt, noen av postene skjønte jeg ikke så mye av, men tror jeg fikk med meg hovedtrekkene.

Enkelt og greit synes jeg Denafrips leverer i bøttevis og ønsket å gjøre det digitale litt mer tilgjengelig når jeg setter meg ned for lytting, enkleste hadde vært å kjøre en bluesound node 2 rett i dac og levd lykkelig med det, den kan forsåvidt brukes med roon også. Men synes tanken på en liten minipc til en lapp var litt artig så prøver det først.

Enig med en som skriver at Roon er litt råflott når en allerede har betalt for en strømmetjeneste, og det er jeg enig i, men liker måten Roon presenterer musikken på, blir inspirert til å finne nye ting og det gjør at det verdt de ekstra pengene inntil videre, men ble også nysgjerrig på Volumio så kanskje jeg tester det først.

Uansett, alltid hyggelig med svar på spørsmål selv om en som regel lurer på mer enn da en startet🙃

Hilsen Vegard
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
En ting skal Roon ha. De forstår hvorfor Logitech i sin tid feilet å gjøre Squeezebox systemet populært i det større forbrukermarkedet og har her klart å fylle på med argumentasjon for sin core løsning.

Logitech Media Server er jo nettopp basert rundt en core. Noe som den gang og trolig fremdeles skaper forvirring og opplevdels trøblete bland brukere som ikke forstår samspillet mellom server og klientene. Sammen med på den tiden ganske trøblete auto tilkobling av klienter som ofte falt av nettet delvis pga til dels bråkete huber og ustabile hjemme-switcher som gjerne ville ha seg noen omstarter med denne type UDP netttrafikk.
Godt innlegg.

Eksempel:
Jeg har en bekjent som ga opp Squeezebox for flere år siden fordi han gikk lei av å vente på firmware-installeringer hver gang han skiftet mellom nettradio og musikk på sin lokale NAS. Han hadde prestert å sette opp favorittnettradiostasjonene sine på mysqueezebox i stedet for sin lokale LMS, og hadde i tillegg en annen LMS-versjon lokalt enn den som mysqueezebox brukte. (Dette var den gang nye LMS-versjoner ofte kom med ny firmware-versjon) Så hver gang han skiftet mellom lokal LMS og mysqueezebox trigget han en 2-3 minutter lang firmware-oppgradering/-nedgradering. Det er utrolig hvordan enkelte klarer å kløne det til for seg selv.

Det må være et mareritt å drive brukerstøtte på et produkt som er hakket mindre plug-n-play enn hva kundene forventet, spesielt når de ikke helt har snøring på sin egen lille IT-infrastruktur..
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Clipboard01.jpg


Slik presenterer LMS lokalt innhold. Kvaliteten på denne info varierer en del gitt den er gratis. Roon's hovedprodukt er nettopp presentasjon og har derfor et eget team som sammen med eksternt personell syr sammen innhold fra en rekke leverandører inklusiv arkiver de betaler for samt fra "influensere" som er betalt for å fremme artister og plateselskap ovenfor tilbydere som radiostasjoner og strømmetjenster.

Fra den samme websiden som skjermdump over er hentet ifra administrerer man det som kalles plugger på LMS. Dette er små eller større tilleggsprogrammer som håndterer alt fra filkonvertering, til cover art, til artistinfo til hvilken brukerflate man ønsker betjene musikken ifra.
Clipboard02.jpg


Det er i dag blitt veldig enkelt å få LMS og Squeezelite opp å gå på Raspberry Pi OS da begge deler nå finnes i Debian pakkeformat. Om man følger veileleding på https://www.raspberrypi.com/software/ og får et virkende RPi system opp er det følgende kommandoer som kreves.

Bash:
sudo apt -f install squeezeboxserver -y

sudo apt install squeezelite -y
Etter installsjon kobler man seg til LMS med en nettleser ved å bruke IP adresses til din RPi + port nummer :9000
Eks:
Om man har Material Skin er adressen

Squeezelite er en såkalt headless mediaspiller. Det vil si kontrollflaten presenteres gjennom en webside (eller app) levert av LMS core. Brukeropplevelsen er som om man betjener Tidal eller Spotify.

Skjermdump over er tatt fra en PC, men er ganske lik på smarttelefon og nettbrett og er her presentert med pluggen Material Skin som benytter HTML5 og har klart å skape en dynamisk og levende brukeropplevelse uten bruk av proprietære apper.

Merk at Squeezelite vil koble seg til LMS automatisk og spille musikk. Men du vil ikke få lyd ut fra den før du forteller den hvor den skal sende lyden.
Her bruker jeg SL_SOUNDCARD=hdmi:CARD=vc4hdmi,DEV=0 for å sende lyden via HDMI porten til TV'n og lydplanke'n vår.
Bash:
sudo nano /etc/default/squeezelite
Kode:
# Defaults for squeezelite initscript
# sourced by /etc/init.d/squeezelite
# installed at /etc/default/squeezelite by the maintainer scripts

# The name for the squeezelite player:
SL_NAME="$(hostname -s)"

# ALSA output device:
#SL_SOUNDCARD="default:CARD=Set"
SL_SOUNDCARD=hdmi:CARD=vc4hdmi,DEV=0

# Squeezebox server (Logitech Media Server):
# Uncomment the next line if you want to point squeezelite at the IP address of
# your squeezebox server. This is usually unnecessary as the server is
# automatically discovered.
#SB_SERVER_IP="192.168.x.y"

# Additional options to pass to squeezelite:
# Please do not include -z to make squeezelite daemonise itself.
#SB_EXTRA_ARGS=""
Behøver du liste over tilgjegelige lydporter på ditt system bruk
Bash:
sudo squeezelite -l
Kode:
Output devices: (standard RPi3+ uten USB DAC)
  null                           - Discard all samples (playback) or generate zero samples (capture)
  hw:CARD=Headphones,DEV=0       - bcm2835 Headphones, bcm2835 Headphones - Direct hardware device without any conversions
  plughw:CARD=Headphones,DEV=0   - bcm2835 Headphones, bcm2835 Headphones - Hardware device with all software conversions
  sysdefault:CARD=Headphones     - bcm2835 Headphones, bcm2835 Headphones - Default Audio Device
  dmix:CARD=Headphones,DEV=0     - bcm2835 Headphones, bcm2835 Headphones - Direct sample mixing device
  hw:CARD=vc4hdmi,DEV=0          - vc4-hdmi, MAI PCM i2s-hifi-0 - Direct hardware device without any conversions
  plughw:CARD=vc4hdmi,DEV=0      - vc4-hdmi, MAI PCM i2s-hifi-0 - Hardware device with all software conversions
  sysdefault:CARD=vc4hdmi        - vc4-hdmi, MAI PCM i2s-hifi-0 - Default Audio Device
  hdmi:CARD=vc4hdmi,DEV=0        - vc4-hdmi, MAI PCM i2s-hifi-0 - HDMI Audio Output
  dmix:CARD=vc4hdmi,DEV=0        - vc4-hdmi, MAI PCM i2s-hifi-0 - Direct sample mixing device
Merk at uten sudo(midlertidig admin rettigheter) vil squeezelite -l kun retunere
Output devices:
null - Discard all samples (playback) or generate zero samples (capture)


Generelt tips: Om man jobber med headless RPi via PuTTY på Windows kan klippe og lime være veldig lite intuetivt.
Kopiere fra PuTTY: Merk tekst med mus og trykk Enter
Lime inn til PuTTY: Plasser markør med piltastene til hvor du ønsker teksten plassert og trykk Høyre Musetast
 
Sist redigert:

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
210
Antall liker
245
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Er sikkert 0.001 % av sentralens medlemmer som lurer på hvordan dette går, men jeg er kommet i mål på sett og vis.

Ganske grønn, men kan melde om følgende opplevelser...

Sette sammen Raspberry 4:
Veldig morsomt, laget min egen pc fra "scratch" og den fungerte på tv. På tide å laste ned noe så jeg kan bruke den til musikk.

Jeg kaller det valg av software:
Lastet ned Volumio, pakket det ut og begynte installeringsprosessen, dette fikk jeg ikke til i det hele tatt, gav opp.
Lastet ned Ropieee, pakket det ut på kortet og begynte installeringsprosessen. Fikk totalt meltdown da jeg trodde jeg var ferdig, men måtte inn og oppdatere, legge til trådløst nettverk og mye greier(lite greier). Det fungerte. Koblet det opp med resten av greiene og det ble lyd.

Videre betraktninger etter en uke uten noen hickups:
Jeg forstod plutselig hva en kjerne er på Roon... Trenger ikke ipad pro til å styre, bedre å bruke en Pc, da kan jeg også spille alle obskure album jeg gjorde om til flac fra cd for ti år siden. Må også lete frem noen harddisker med dsd jeg "fikk" når en holdt på med torrent. Nå har behovet for en litt bedre pc meldt seg, men der finner jeg noe brukende på Finn.

Viften på Raspberry bråker som et lokomotiv, men sjenerer ikke når jeg spiller musikk.

Har fungert helt lytefritt trådløst en hel uke. Lydmessig? Bra nok, koblet opp til Denafrips Iris/Pontus II.

Anbefaler alle å teste det ut.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Grattis med lyd i ditt DIY end-point 🏆

Viften på Raspberry bråker som et lokomotiv, men sjenerer ikke når jeg spiller musikk.
Om du kun benytter RPi'n som end-point kan jeg ikke se det er behov for noen vifte på RPi.
Jeg antar her at RPi4 dynamisk justerer CPU hastighet samme som den eldre RPi3???

Forsøk å kjøre kommando htop og se om ikke CPU såvidt tutler på minimum hastighet. Om ikke vil htop fortelle deg vilken tjeneste det er som snurrer og ikke byr på selve musikkopplevelsen ;)

Du må manuelt konfigurere htop til å vise CPU hastighet og temp F2
htop.PNG


På min RPi3+ som er vifteløs har 4 cpu kjerner og en normalt fungere musikkserver med LMS (core) som strømmer flac nettradio snakker vi hastighet nede i 600MHz med peaker på 800Mhz når jeg bytter strømmetjeneste. Jeg får den opp i 1200 kun når jeg med hensikt stresstester den med å bytte sanger og strømmetjeneste samtidig som jeg kjører et skript til å laste brukerflaten (web siden) repetivt i en loop.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.557
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Grattis med lyd i ditt DIY end-point 🏆



Om du kun benytter RPi'n som end-point kan jeg ikke se det er behov for noen vifte på RPi.
Jeg antar her at RPi4 dynamisk justerer CPU hastighet samme som den eldre RPi3???

Forsøk å kjøre kommando htop og se om ikke CPU såvidt tutler på minimum hastighet. Om ikke vil htop fortelle deg vilken tjeneste det er som snurrer og ikke byr på selve musikkopplevelsen ;)

Du må manuelt konfigurere htop til å vise CPU hastighet og temp F2
Vis vedlegget 843753

På min RPi3+ som er vifteløs har 4 cpu kjerner og en normalt fungere musikkserver med LMS (core) som strømmer flac nettradio snakker vi hastighet nede i 600MHz med peaker på 800Mhz når jeg bytter strømmetjeneste. Jeg får den opp i 1200 kun når jeg med hensikt stresstester den med å bytte sanger og strømmetjeneste samtidig som jeg kjører et skript til å laste brukerflaten (web siden) repetivt i en loop.
Dette må jeg prøve. Riktignok bruker jeg min rpi4 til end-point til hodetelefon-anlegget, men må skru den av når jeg ikke bruker den. Er grusomt varsom for støy
Kan jeg bare koble av viften tror du?
Screenshot_20220824-171313_Chrome.jpg
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Kan jeg bare koble av viften tror du?
Personlig ville jeg overvåket temperatur en periode før jeg koblet av viften. Og selvsagt overvåket hvordan den oppfører seg uten viften .

htop sier den behøver biblioteket 'libsensors' for å kunne vise tempratur.
Jeg finner libsensor5 på mitt RPi-OS (Debian) og etter installasjon viser htop også tempratur hos meg.
Kode:
sudo apt install libsensors5
 

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
210
Antall liker
245
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Takk for utfyllende svar @PeriodeLytter , tar deg på ordet og tester hvordan det går uten vifte. De kommandoene ble litt for innviklet for meg. Men det er artig å få et så utfyllende svar. Alltid godt å vite at det er noen som kan mer enn seg selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Var innom et par RPi sider. Ser RPi4 idler rundt 600Mhz samme som RPi 3. Følgende enkle tips virker lurt ta med seg

Place Raspberry Pi 4 in a vertical position. This improves airflow around the components and is surprisingly effective at keeping the temperature down.
80–85°C - The ARM core(s) will be throttled back in an attempt to reduce the core temperature.
Så det virker ganske trygt å koble bort viften.

Ellers er jo en tradisjonell kjølefinne en grei måte å avhjelpe evt problem
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.557
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Min er teipet fast til sidehyllen så den står vertikalt.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg kjører mine RPi4'er med kjølefinner så jeg slipper å tenke noe mer på det. Den ene benyttes for å gi meg shell-tilgang i managementsonen i nettverket mitt, mens den andre benyttes for Ropieee XL. Null trøbbel med begge. Ser pien i boden har en CPU temp på 61 grader med ca 25% kontinuerlig CPU last.

Kjøpte bare denne pakka her. Har alt du trenger, inkludert kjøleribber.

 

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
210
Antall liker
245
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Tror de dingsene i midten er kjøleribber.. Sitter og lytter nå. Hører ikke viften, men spiller ganske høyt🤣
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.557
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis det bråker slik som min så spiller du høyt.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg kjører mine RPi4'er med kjølefinner så jeg slipper å tenke noe mer på det. Den ene benyttes for å gi meg shell-tilgang i managementsonen i nettverket mitt, mens den andre benyttes for Ropieee XL. Null trøbbel med begge. Ser pien i boden har en CPU temp på 61 grader med ca 25% kontinuerlig CPU last.

Kjøpte bare denne pakka her. Har alt du trenger, inkludert kjøleribber.

Godt tips, men den strømforsyningen grenser til å være feilkonstruert ettersom den dekker til minst to uttak, samme hva man gjør. Sånn går det når man lar briter lage Schuko-utstyr. :rolleyes:
Eller ser jeg feil?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Min RPi3+ Squeezelite med hatt montert (HiFi Berry DAC) idler rundt 61°C i rom på 23°C

archimago sin gamle CRAAP post viser hvordan man med å underklokke kan senke RPi's varmeutvikling.
Practically, it'll run cooler (my machine's CPU temperature fell from ~50°C to ~40°C idle fanless), likely the Pi will last even longer, demand less from the power supply, plus it'll save you a few pennies if the machine is on 24/7/365 as well as the planet. And of course it'll sound better due to all the above reasons reducing noise and jitter! (Cuz it's like that...)
 

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
210
Antall liker
245
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Ganske artig å lese. Ser ut som jeg har gjort et kupp.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Godt tips, men den strømforsyningen grenser til å være feilkonstruert ettersom den dekker til minst to uttak, samme hva man gjør. Sånn går det når man lar briter lage Schuko-utstyr. :rolleyes:
Det er den offisielle raspberry pi 4 strømforsyningen, så om du vil ha noe som garantert leverer så er det riktig valg. Men du fikk meg til å sjekke og det viser seg at kitet er oppdatert etter at jeg kjøpte det. Jeg har en annen smalere PSU som passer fint i en kontakt med annet utstyr på sidene, samt at chassiset var det offisielle plastchassiset i stedet for aluminium. Nå følger det også med HDMI kabler og vifte, så det ser vel egentlig ut som om det nedskalerte "essensials" med kjøleribber kitet er fjernet fra digital impuls sitt sortiment og erstattet med "full pakke med vifte" og prisen har økt betydelig. Ikke sikkert anbefalingen er så god likevel med tanke på at denne nok koster unødvendig mye om man ikke har bruk for alt tilbehøret.

20220824_232628.jpg

Dette er innerst i de mørke irrganger bak utstyret, så jeg tar ingen selvkritikk for dårlig støvtørk..
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
For å sette pris i perspektiv. Disse bundle-pakkene er oppskalering av en råvare som koster hundrelapper som bransjen nå spekulerer i hvordan de selger pga chip mangel. At Digital Impulse fortsatt er leveringsdyktig er vel alene grunnet prisnivået de har lagt seg på ;)

Selv betalte jeg 239,- pr stk for RPi3B på Elkjøp. Plastkabinettene kom på ca 30,- fra eBay. Kvittering fra Elkjøp viser at offesiselle strømadaptere kostet meg 129,- pr stk. Ser at mouser.com tar 133,- for den nyeste USB-C adapteren.

Når vi ser at selv en RPi3 så vidt kitler en av sine 4 kjerner ved audio strømming kan en grunne om man ikke heller burde vurdere Zero 2W til end point.
 
Topp Bunn