RAMPA muttere for høyttaler selvbygg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Send meg gjerne en PM, den er grei. Og hvis skruene ser greie ut kan sikkert jeg bestille fra samme selger. Med skiver sprengskiver vil sikkert styrken være god nok uansett siden man ikker trenger å dra boltene til så ekstremt hardt.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Send meg gjerne en PM, den er grei. Og hvis skruene ser greie ut kan sikkert jeg bestille fra samme selger. Med skiver sprengskiver vil sikkert styrken være god nok uansett siden man ikker trenger å dra boltene til så ekstremt hardt.
    Da gjør jeg det litt senere i dag. :) Ja, kan gi dere rapport på kvaliteten og om gjengedimensjonstoleransen er tight nok til at det fungerer bra. De fleste negative kommentarene selgeren har på handler går på at han har sendt feil, ikke at det er dårlig kvalitet, så jeg har forhåpninger. Gubben har over 50k transaksjoner og mye skruerelatert, så satser på at det er bra.
    En m5 bolt som har 10 mm med gjenger er mer en tilstrekkelig.
    I aluminium regner de ca dobble av skruediameteren.

    Steinar.
    Takk for dette. Samtidig får jeg nok angst av tanken på at RAMPA kun skal 10mm inn i MDF altså. Skal frontfeste LMS Ultra 5400 og disse veier nesten 50 kg stk og har tyngdepunktet relativt langt bak. Kommer til å frontmounte RAMPA selv, med senking for hodet i MDF'en. Det blir no bærre lækkert, tror du ikke?
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Ikkeno problem med rampa på 50 kg montert med dem bak, du er ikke verdens første til og bruke sånt :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.887
    Torget vurderinger
    23
    Jeg bruker stort sett 6mm. SKD i stål (messingvarianten er litt for myk i flensen) med 18 mm. lengde (merket med rødt.

    Skal du ha M5 så bør det være 15 mm. lengde, samme type (grønn merking.

    RAMPA skd.jpg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Takk, Sluket. Det endte opp med at jeg bestillte 200 stk SKD M5 i stål nå. Regnet på å gjøre dette i samarbeid med andre når ting må sendes hit og dit, pluss at jeg vil ha det fortest mulig, og det kommer ikke til å være noe særlig å spare på det. Kanskje 100-lapp eller 2, og så ille stellt er det ikke, heldigvis, haha.

    La inn bestillingen, og fikk dette resultatet

    XRaFaha.jpg


    Sikkert fordi man ikke skal betale VAT til DE pga Norge er utenfor EU m.v. Får vente til jeg mottar epost. Kan holde dere oppdatert på kostpris.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.887
    Torget vurderinger
    23
    Fornuftig, Titten. Da får du den kvaliteten og den typen som egner seg best til dette. Skikkelige Unbrako in6 fra Tingstad nå så er du i mål!
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket med specs på PDF på Beyma-elementene jeg skal bruke. Der er hullene for innfesting 6,1mm. Vil nok være smart da å bruke 6mm skruer vil jeg tro. Da blir det 6mm SKD i stål med 18 mm lengde, slik Sluket foreslår, som passer greit til alle kassene mine. Venter spent på svaret du får, Tittentei, håper dette går greit.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.887
    Torget vurderinger
    23
    Kurant å handle fra Rampa, men er du ikke bedriftskunde så er det litt omstendelig med bekreftelse og ny mail for inkl. av frakt osv.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kurant å handle fra Rampa, men er du ikke bedriftskunde så er det litt omstendelig med bekreftelse og ny mail for inkl. av frakt osv.
    Jeg handlet som foretak (fordi de ønsket selskapsnavn osv), men måtte fortsatt gjennom denne prosessen, tydeligvis.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er stor forskjell på lissom rampa og ordentlig rampa.
    Jeg er en erfaring rikere

    Håvard
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Fornuftig, Titten. Da får du den kvaliteten og den typen som egner seg best til dette. Skikkelige Unbrako in6 fra Tingstad nå så er du i mål!
    Gleder meg skikkelig til å få disse, det gir peace of mind å vite at det er godt festet og at man kan skru inn og ut uten problemer. :) Med 200 stk skulle man være godt rustet for fremtiden, og de kan sikkert brukes igjen og igjen, så en skikkelig langtidsinvestering dette! ;D

    Skal se på skruene fra Tingstad.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.887
    Torget vurderinger
    23
    Med elementer i gruske-klassen og hang til kvalitet er det ikke stort annet som funker! Det er krefter ute og går når et skikkelig element jobber.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    T

    Tittentei

    Gjest
    Han nissen fra UK (arron7625 med over 50k handler og) som selger sorte socket head skruer på eBay har bilde av skruer med gjenger helt opp sendte meg tre pakker, 20mm, 30mm og 40mm. Kun 20mm har gjenger helt opp! I annonsen hans står det "Fully threaded" først, så kommer det en disclaimer med at de på 30mm + kanskje ikke er det... Jeg sluttet selvsagt å lese, da jeg så de var fully threaded, og siden lengdene på threads over er i samsvar med skruenes lengde.

    251uqf0.jpg


    U4LKNDg.jpg


    Har sendt ham en mail hvor jeg spør om han synes dette er grei forretningsskikk og spurt hva de foreslår. Har liten tillit til at han refunder meg uten mye om og men, siden det ser ut til at han har spekulert i nettopp det jeg har gjort; dvs slutte å lese ved fully threaded når bildet også viser det.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Fikk tilbud om full refund eller andre button skruer for de to pakkene uten gjenger hele veien, pluss at han lovte å endre annonsen sin til å være mer presis. Bra service. Valgte refund, siden jeg er ute etter socket head. Fikk også beholde skruene som var feil.

    Skal se på kvaliteten på de fullgjengede skruene og rapportere tilbake når jeg har kikket skikkelig på dem. Virker som bra kvalitet sånn rent umiddelbart, ser de er nygjenget også, pga kjølevæske i posen de kom i.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har vært ute for det samme for lenge siden, fått delgjengete skruer når jeg trengte gjenger hele veien. Løsningen kan være å kjøpe et gjengesnitt og gjenge opp resten selv, hvis det er ikke altfor mange skruer man trenger. Gjengesnitt og skjærevæske, så er du i mål med litt egeninnsats.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Send meg gjerne en PM, den er grei. Og hvis skruene ser greie ut kan sikkert jeg bestille fra samme selger. Med skiver sprengskiver vil sikkert styrken være god nok uansett siden man ikker trenger å dra boltene til så ekstremt hardt.
    Da gjør jeg det litt senere i dag. :) Ja, kan gi dere rapport på kvaliteten og om gjengedimensjonstoleransen er tight nok til at det fungerer bra. De fleste negative kommentarene selgeren har på handler går på at han har sendt feil, ikke at det er dårlig kvalitet, så jeg har forhåpninger. Gubben har over 50k transaksjoner og mye skruerelatert, så satser på at det er bra.
    En m5 bolt som har 10 mm med gjenger er mer en tilstrekkelig.
    I aluminium regner de ca dobble av skruediameteren.

    Steinar.
    Takk for dette. Samtidig får jeg nok angst av tanken på at RAMPA kun skal 10mm inn i MDF altså. Skal frontfeste LMS Ultra 5400 og disse veier nesten 50 kg stk og har tyngdepunktet relativt langt bak. Kommer til å frontmounte RAMPA selv, med senking for hodet i MDF'en. Det blir no bærre lækkert, tror du ikke?
    Hei igjen, har nå kommet opp med den geniale ideen.
    Man drar til ett mekanisk verksted som har plassmaskjerer.
    Be de kappe en ring med innerdia til elementet og yterdia godt utenfor.
    Denne borer du gjengehull til festing av elementet, setter denne fast på baksiden av fronten med sikaflex.
    Bedre feste får man ikke, dette er min plan rundt dette nå.
    10 mm tykk.

    Steinar.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.887
    Torget vurderinger
    23
    Når skal dere lære..? :cool:

    Handle med proffene. RAMPA kjøper du fra fabrikken, Unbrako fra Tingstad. Så slipper dere overraskelser. Koster litt, men syting og klaging koster mer! Bare et annet budsjett...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hei igjen, har nå kommet opp med den geniale ideen.
    Man drar til ett mekanisk verksted som har plassmaskjerer.
    Be de kappe en ring med innerdia til elementet og yterdia godt utenfor.
    Denne borer du gjengehull til festing av elementet, setter denne fast på baksiden av fronten med sikaflex.
    Bedre feste får man ikke, dette er min plan rundt dette nå.
    10 mm tykk.

    Steinar.
    Dette er en bra metode, høres dyrt ut når det er snakk om en del kasser. Mye svinn også. Kanskje en videregående skole tar jobben mot materialkost?

    Når skal dere lære..? :cool:

    Handle med proffene. RAMPA kjøper du fra fabrikken, Unbrako fra Tingstad. Så slipper dere overraskelser. Koster litt, men syting og klaging koster mer! Bare et annet budsjett...
    Hvorfor gjøre det enkelt, når man kan gjøre det vanskelig? Dessuten er det gøy å leve på kanten, YOLO!

    Har ikke hørt noe fra RAMPA enda, faktisk, og den norske leverandøren hadde ikke inne det jeg ønsket, så jeg får vel snart pushe igjen. De snakker vel engelsk der, så kanskje lurt å slå på tråden.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har nå sendt en forespørsel til ett mekanisk verksted vi bruker her på jobben ang plater/ringer.
    8 stk 10 mm Ø410mm x Ø358mm, M5 hull lager jeg selv.
    Spent på prisen på dette.

    Steinar.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Kjør heller laserskjærer på 4mm rustfritt, og kjør hullmønsteret i samme slengen. Hull kan gjenges direkte etter laserskjæring, å borre dette manuelt er et jævlig hassle. Rustfritt er heller ikke magnetisk, som er greit for innfeste av et høyttalerelement.
    Plasma skjærer stygge kanter, og for gjenging av M5 blir det for grovt.

    Foretrekker likevel maskinert front med RAMPA.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke hørt noe fra RAMPA enda, faktisk, og den norske leverandøren hadde ikke inne det jeg ønsket, så jeg får vel snart pushe igjen. De snakker vel engelsk der, så kanskje lurt å slå på tråden.
    Sendte også en bestilling til Rampa, og fikk samme svaret som deg. Har heller ikke hørt noe siden. Har ikke tid til å vente lenger, så nå går jeg for islagsmuttere av den solide typen, med bedre klør som sitter godt: Islagsmutter M6

    Ikke var det dyrt heller, så jeg prøver med en bestilling...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kjør heller laserskjærer på 4mm rustfritt, og kjør hullmønsteret i samme slengen. Hull kan gjenges direkte etter laserskjæring, å borre dette manuelt er et jævlig hassle. Rustfritt er heller ikke magnetisk, som er greit for innfeste av et høyttalerelement.
    Plasma skjærer stygge kanter, og for gjenging av M5 blir det for grovt.

    Foretrekker likevel maskinert front med RAMPA.
    Boring og gjenging er vell ikke akkurat det jeg er så redd for.
    har jobbet som verktøymaker siden 1980:)
    i mine øyne er verken vann eller laser godt nok til gjengeboring, det blir spenninger i overflaten der du skal gjenges.
    Det beste er å bormaskin, litt mer jobb men bedre.

    Steinar.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Så skjær pilothull og borr etterpå. Mye lettere med laser uansett.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja det kan godt "skytes" et forboringshull for så å bore etterpå.
    Men har enda ikke fått svar fra mannen Ang å lage ringer.
    Får ta å svinge en tur bort til han til uka tror jeg.

    Steinar.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Sendte også en bestilling til Rampa, og fikk samme svaret som deg. Har heller ikke hørt noe siden. Har ikke tid til å vente lenger, så nå går jeg for islagsmuttere av den solide typen, med bedre klør som sitter godt: Islagsmutter M6

    Ikke var det dyrt heller, så jeg prøver med en bestilling...
    Islagsmuttere har jeg som andre hentyder erfart at bare snurrer inni kassen om man skal ha det fra hverandre i ettertid. Et stalltips når du ikke har annet for hånden er å bruke lim rundt hele islagsmutteren før du slår den på plass og trekker til - har til gode å oppleve at de ikke henger da. Epoksy funker fint.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Sendte også en bestilling til Rampa, og fikk samme svaret som deg. Har heller ikke hørt noe siden. Har ikke tid til å vente lenger, så nå går jeg for islagsmuttere av den solide typen, med bedre klør som sitter godt: Islagsmutter M6

    Ikke var det dyrt heller, så jeg prøver med en bestilling...
    Islagsmuttere har jeg som andre hentyder erfart at bare snurrer inni kassen om man skal ha det fra hverandre i ettertid. Et stalltips når du ikke har annet for hånden er å bruke lim rundt hele islagsmutteren før du slår den på plass og trekker til - har til gode å oppleve at de ikke henger da. Epoksy funker fint.
    Har ikke opplevd skrekken med løs islagsmutter, heldigvis. Det gjelder å være nøye og forsiktig når de monteres. Jeg har i tillegg, som du også nevner, brukt mine gamle gode tuber med blå Araldit som ekstra sikring. :)

    Jeg hadde egentlig tenkt å bruke Rampamuttere, og kassene er ferdigbygde nå. Disse settes jo i fra frontsiden. Siden islagsmutterne skal i fra baksiden har jeg tenkt å dra dem forsiktig på plass ved hjelp av en unbrakobolt og skiver, fra framsida av frontplata. Har egentlig troen på at dette går bra, men vanligvis monterer jeg islagsmutterne før frontplata limes på plass. Blir spennende å se, har ca 150 islagsmuttere som skal på plass...
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Kjøpt meg Rampa skdl m6 dybde 16 mm

    denne har en ytre diameter på gjengene på 10 mm. Bruker jeg da 8 mm bor, slik at gjengene har feste?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.887
    Torget vurderinger
    23

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bruk diameteren som er i bunnen av gjengene, men ja det er vel ca 8mm.
    ligger tabel for dette på siden deres.

    Steinar.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Bedre kan det ikke bli.

    Med forslag om bor på 8,0-8,5 så tror jeg at jeg går for 8,5. Amerikansk valnøtt er rimelig harde saker, så bør holde med det, og er også redd for sprekker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn