Rai Rai!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Er nå 6x12" pr side. Det er for mange faktorer inni bildet til at jeg kan uttale meg om forskjell på elementene.
    Ripol/Baffel/SLOB oppleves som helt forskjellige systemer som det jo faktisk er.
    AE i åpen baffel har en høy detaljeringsgrad, og i kombinasjon med Fostex var det definitivt slam og smekk. Equilibrium og jeg satt og hoppet i sofaen da vi spilte Celebration Day med Zeppelin på full guffe i beste kirketid i går.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Hvilke elementer er det som brukes nå?
    (Beklager om det allerede er nevnt)

    Mvh
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Altec/GPA 414 Alnico
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hjemme fra jobb, og en time alene. Akkurat tid nok for helse og velvære med en runde SlobMassasje med en gammel klassiker

    image.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kveldens byggeprosjekt: nedskalert kabinett for fostex. Prøves uten og med ventil.
    10 minutters jobb å sage med Fest Tools

    IMAG0202.jpg
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Rai Rai Slob, det vart likar no !

    Du sei væl fra vest du kjæm heim tili om søndan, så d går an å Slob sæ en tur ?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det gjør jeg. Når kjører du nordover igjen? Ordnet deg seg med overnatting?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Forskertrangen er ennå til stede ennå jeg tør påstå jeg har kommet i mål med bassen. Nå er det mellomtonen og dens kabinett som står for tur. Fostex har til nå sittet i et relativt stort kabinett bygd av Madman med aperiodisk ventil. Det har gitt en fin og luftig mellomtone uten noen spesielt hørbare eller målbare resonanser eller impedansetopper. Banket sammen noen lukkede kabinetter i går på størrelse med Sluket sine som også skal testes ut. Jeg vil gjerne få mellomtonekabinettet mindre da MiniSlobsene er i overkant for høye for riktig høyde på diskant og mellomtone.

    Jeg fant et design som hadde vært interessant å prøve ut:

    semikardioide.jpg


    surreal.jpg


    Det er fra Surreal Sound og beskrives som en semi-kardioid transmission line...
    Noen som kan fylle på med litt teori her?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ikke noe er bedre enn når noen er med på å spleise på lunsjen!

    WTC7ex
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Det er fra Surreal Sound og beskrives som en semi-kardioid transmission line...
    Noen som kan fylle på med litt teori her?
    det er rett og slett en god gammeldags dempet u-baffel!
    stort sett ikke anbefalt til mellomtoner, da den ikke har noe jevnt spredningsmønster (derav det fancy navnet semi-kardioid :cool:)
    dersom du skal gå for kardioid mellomtone får du bedre resultat med lukket bak og dempede sideventiler ala gradient helsinki.
    ligger en del diy-fortsøk på denne siden DIY Loudspeakers Kimmo Saunisto

    edit: ser at du hadde funnet frem til den siden på egenhånd
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sant sier du Bjarne. Har egentlig lurt på mellomtone i U-baffel, men hjernen ble litt blendet av fancy design. Jeg tester ut ved å sette fresen i siden på det lukka kabinettet jeg har etter å ha testet/lyttet/målt det. Driftig han finnen der!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror jeg har tegninger for et slikt sandwichkabinett som er LAGET for Fostex' 8" spesialversjoner, skal se om jeg finner de. Bare å ta ned dim. i underkant av elementet slik at du får minst mulig avstand ned til SLOB's. Utvendig flens på Fostex er heldigvis så stor at selv med 24 mm. tykkelse på kabinettgulv så vil innfesting for elementet kunne gå godt klar av endeveden. På mine kab. er fronten tegnet i 20 mm. alu som går ned til bunn av kab. - da er innfesting av 8" enda enklere med gjenger direkte i alugodset.


    Alufront sandwich kabinett.png
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tror jeg har tegninger for et slikt sandwichkabinett som er LAGET for Fostex' 8" spesialversjoner, skal se om jeg finner de. Bare å ta ned dim. i underkant av elementet slik at du får minst mulig avstand ned til SLOB's. Utvendig flens på Fostex er heldigvis så stor at selv med 24 mm. tykkelse på kabinettgulv så vil innfesting for elementet kunne gå godt klar av endeveden. På mine kab. er fronten tegnet i 20 mm. alu som går ned til bunn av kab. - da er innfesting av 8" enda enklere med gjenger direkte i alugodset.

    Veldig spennende Sluk! Du får grave i arkivene.
    Må dessverre til fjells å løpe etter sauer, men får testet ut kabinettene jeg bygde i går til neste uke. De er ca 12L eksklusiv element og dempemateriale. Hurtig bygd i 19mm MDF, så ingen problem å ofre de med å frese ut slisser for å teste ut prinsippet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror jeg har tegninger for et slikt sandwichkabinett som er LAGET for Fostex' 8" spesialversjoner, skal se om jeg finner de. Bare å ta ned dim. i underkant av elementet slik at du får minst mulig avstand ned til SLOB's. Utvendig flens på Fostex er heldigvis så stor at selv med 24 mm. tykkelse på kabinettgulv så vil innfesting for elementet kunne gå godt klar av endeveden. På mine kab. er fronten tegnet i 20 mm. alu som går ned til bunn av kab. - da er innfesting av 8" enda enklere med gjenger direkte i alugodset.

    Veldig spennende Sluk! Du får grave i arkivene.
    Må dessverre til fjells å løpe etter sauer, men får testet ut kabinettene jeg bygde i går til neste uke. De er ca 12L eksklusiv element og dempemateriale. Hurtig bygd i 19mm MDF, så ingen problem å ofre de med å frese ut slisser for å teste ut prinsippet.
    Sheep jobb det der... husk de vide og langskaftede gummistøvlene da :cool:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Mellomtonekabinetter bygd og grunnet. En mye riktigere høyde enn madbox i forhold til ørehøyde.

    Lager en til perforert for å teste ut kardioide

    IMAG0203.jpg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hva med å putte fostex'n i et lite hønn?
    Etter å ha testet åpen baffel, ventilert boks og hønn så var det ingenting som var tøffere en hønna.

    FOSTEX.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jo, har veldig lyst til å prøve det. Minialobsa kan Tynes opp til 400hz. Det skulle vel duge?
    Vet du om noen horn på Østlandet som kunne testes ut?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vet ikke om noen på østlandet, men kanskje sluket vet? Ned til 400 går, kjørte selv ned til ca 350 og det gikk selv om jeg endte på deling på ca 400, men oppover så måtte jeg begrense dem til 7000. Over det kom det en litt ugrei beaming.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    HR: gjerne del noen erfaringer med ventilert kasse. Brukte du scanspeak?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    ikke mye å dele igrunn - bygde dem basert på hva jeg så i winisd og noen tanker jeg hadde i hodet - men synes det låt rimelig smått i forhold til horna og skrotet en hver videre vurdering av å gå videre på dette. De neste kassene jeg bygget var en rip-off av madmans basert på hans lytteintrykk. Hadde større sansen for denne konstuksjonen - ting låt mer på.

    Årsaken til at jeg utforsket dette var at horna beamet da jeg delte for høyt når jeg startet med prosjektet og hadde ledig verkstedtid og måtte bestille flere kondiser til å senke delingspunktet mellom diskant og mellomtone.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Da tror jeg nok at NeiHoo (fru JoHoo altså:cool:) hadde satt horn i panna på ektemannen!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Ved en ren tilfeldighet har jeg slike horn liggende, hvite og sorte (Nextel) med ferdig integrert montasjeflens for Fostex' sine spesialmodeller med samme chassis som FE203....
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Gulp...
    I vitenskapens navn bør dette testes ut hr. Sluk. DIY Expressen får ta seg en tur etterhvert
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det er testet ut i vitenskapens navn. Broderen spiller på det oppsettet som jeg postet tidligere. Har aldri selv hørt fostex elementet spille tøffere iaf, og med den bassløsningen du allerede har burde det være rom for å putte horn i front uten at det låter spinkelt nedover.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Gulp...
    I vitenskapens navn bør dette testes ut hr. Sluk. DIY Expressen får ta seg en tur etterhvert
    Jeg trenger ikke teste det ut - har allerede gjort det og VET hvor bra det er.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hr: kanskje du formidler kontakt med brutter så jeg kan ta en tur?

    Det vitenskapelige blir nok et sosialantropologisk eksperiment for å finne fru NeiHoos smertegrense
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    "Oj, det ble dritbra ! Lurer på hvordan det hadde vært med ALE ? " Sitat JoHoo :cool:
    -m
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du ser en tendens her M?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ingen fare! Jeg har for vane å ta meg god tid og grundig vurdere neste trekk
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Nå skal De roe Dem ned litt! Dette tempoet bærer lukt i fortapelsen.... før du vet ordet av det så er du på CD/FLH-kjøret og da er det for sent å bremse. Da er det ingen vei tilbake, og Via Dolorosa ligger forut...


    jesus-cross-2.jpg
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Dei Festool sakene med "linjal" er rett og slett geniale. Intet mindre.

    Edit: altså sånn sirkelsag som du skyver langs ein slags linjal.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Vel hjemme etter utflukt til valdres for å inspisere julematen hos min studiekompis som driver grunderbedriften Fjellgris.
    Kan melde lykke og velstand, og slakting begynner nå neste uker
    IMAG0212.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kveldens prosjekt har vært å ferdigstille mindre lukkede kabinetter for Fostex.
    Endte på internvolum ca 12l minus magnet og stuffing. Har fylt med ull og kledd to sider med profilert skum.

    Tester nå ut deling på 350hz, og det låter stort med kraftig punsj i mellombass.
    En får ideer når minislobsa spiller så godt oppover i frekvens...

    IMAG0216.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn