Rai Rai!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Følte for å bygge høyttalere igjen. Men denne gangen der hvor jeg har mest lyttetid om dagen. Begynner med guttens bil for å øve på ting jeg aldri har gjort før
    Et av mange bilprosjekter i sommer. Guttungens gamle Avensis. Fikk helaktivt 4 veis system. 12" sub i bagasjerommet, midbass i dörene, mellomtone i A pillar og diskanter i sail panels. Mitt förste custom prosjekt som jeg gjennomförte mer eller minder selv

    20230713_175045.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Den nedskaleringen vist på bilde ville for 90% av hififolket egentlig være en vanvittig OPPSKALERING :LOL: :LOL: :LOL:
    Ingen ting å skamme sg over dette, ser veldig bra ut!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sommerens mest ambisiöse bilprosjekt: Doble 15" Acoustic Elegance i IB i bagasjen. Krever baller å sage hull i dörken på en et par år gammel C-class
    ib.jpg
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Morro med bilstereo 🎶🎶 det er noe grinebiteren på St.Hans haugen ikke forstår 😜😂
    Bra hvis du får dette til i stua og at det blir mer brukt 🎶🎶
    FLH kan sendes til Andebu 🤩🤩
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Morro med bilstereo 🎶🎶 det er noe grinebiteren på St.Hans haugen ikke forstår 😜😂
    Bra hvis du får dette til i stua og at det blir mer brukt 🎶🎶
    FLH kan sendes til Andebu 🤩🤩
    Bruker stor del av sommerhalvåret i bil, så det er faktisk der det blir mest lyttetid. Anneredes med gråsprengte hipstere som tråkker rundt i byen på en gammel damesykkel
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå må jeg bare påpeke at vin velociped er så desidert en herremodell. Faktisk en custom bygget titan ramme.
    Fikk ikke hørt junior sitt bilanlegg men senior sitt i red neck lastebilen viste potensiale
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nå må jeg bare påpeke at vin velociped er så desidert en herremodell. Faktisk en custom bygget titan ramme.
    Fikk ikke hørt junior sitt bilanlegg men senior sitt i red neck lastebilen viste potensiale
    Ja redneck har absolutt potensiale. Svake leddet er midbassen i dörene, men har begynt å spikke på lukkede kabinetter
    Spiller nå med plassbygd sub slim 10" bak baksetet, aktivt drift på alle kanaler og DSP. A pillar og sail er bygt med kryssfinerstrips og glassfibersparkel
    Dörpaneler skal kappes og boks er under bygging med kryssfiner og glassfiber.
    20230714_150919.jpg 20230625_191349.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Litt OT; I 1985 kjøpte jeg ny Mazda 323GT - en kombicoupe, Ferrarirød (og der stoppet likheten) og med en gigantisk hattehylle som sporenstreks ble erstattet av en 22 mm. kryssfinerplate staget opp med 2x2" fra bunn av bagasjerommet - og utstyrt med 4 x JBL 15" og Coral mellomtonedome med ditto diskant. Samme dome arrangement i dørene pluss pioneer ekstra tweeter oppå dashbordet ytterst på hver side. Delefilter og største Pioneer kasettspiller med tilhørende 2x60W boostere... Ett år senere var samtlige skruer i bilens bakpart løsnet :LOL: :LOL:

    På en tur fra Tyskland en gang ble det tilsnakk på ferga til Danmark.. og senere ble vi tatt inn til tollkontroll etter ferge over til Sverige og beskyldt for smugling!! De nektet å tro at det var bilstereo disse greien i hattehylla. Helt til jeg måtte fyre opp og demonstrere lyden og vise de forsterkerne og all kablingen. De bare ristet på hodet og føyset oss ut av hallen igjen. Kanskje ikke så rart - dette var på den tiden da Jensen 6x9" coax var for bilstereoens Nirvana å regne..🤭
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    "Love" var ikke min förste tanke da jeg starta opp traktoren med snöskuffa i morges, men stygt er det ikke...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Whats NOT to love??? Flott vær, hvit ren snø, fin hund, fantastisk utsikt, megastabel med ved, ikke en jævla Støre i sikte... Syting forbudt! Du lever i et paradis.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Bedre med litt ørretfiske i Pingvallavatn...

    Fantastisk natur og fiske.

    20231013_172248.jpg

    20231013_172213.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det var da en søt liten luring der inne i hjørnet.
    Litt lettere på foten en smultringer tenker jeg.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fått vinylhyllene ned i stua også ser jeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skikkelig tøffe stuetalere! :)
    Kjører du subber som supplement og romryddere eller har du deling så E145 er midbasser?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Skikkelig tøffe stuetalere! :)
    Kjører du subber som supplement og romryddere eller har du deling så E145 er midbasser?
    De deles inn som et rent bassystem. E145 í lukket og et stykke fra vegg trives best fra 110hz, så ja rene midbasser/mellomtone. Devor40 kan i enkleste konfigurering spille fint til 130hz. Med triksing antageligvis over 300hz
    Men romryddere er de absolutt. Klar forbedring av vannfall i forhold til smultringer og godt å bli kvitt alt under 30hz som er bare trøbbel i en ubehandlet stue uansett
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Heftig kompaktanlegg!

    Men er det ikke litt urettferdig å tillegge den lydmessige forskjell (eventuelt svakhet) til elementet, når det er to vidt forskjellige løsninger som sammenlignes?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jo, LROY er laget for veldig små kasser. Så en får vel heller se på konsept tenker jeg :)
    Samtdig også mengde og volum.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Heftig kompaktanlegg!

    Men er det ikke litt urettferdig å tillegge den lydmessige forskjell (eventuelt svakhet) til elementet, når det er to vidt forskjellige løsninger som sammenlignes?
    Hei Tofter
    Jo det er i höyeste grad to vidt forskjellige prinsipper. Tror du skal lete lenge etter bedre element for små lukkede kasser enn l26roy. Men lydsignaturen er et kompromiss jeg ikke kan leve med etter å ha hatt hornbass i mange år. Er en helt annen impulsvillighet og definisjon hos Devor i forhold. Kan være snerten i E145 i lukkede kasser pluss kompresjonsdriver som ikke l26roy klarer å henge med i et ubehandlet rom. Jeg ofrer nesten 20hz ekstension nedover med devor i forhold til l26roy, men föler ikke noe savn så langt.

    Jeg hadde absolutt kunne leve med de i en glavahule eller til film, og hadde vært interessant å pröve de i gigantiske kasser som er anbefalt fra pålitelig hold.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Hei Tofter
    Jo det er i höyeste grad to vidt forskjellige prinsipper. Tror du skal lete lenge etter bedre element for små lukkede kasser enn l26roy. Men lydsignaturen er et kompromiss jeg ikke kan leve med etter å ha hatt hornbass i mange år. Er en helt annen impulsvillighet og definisjon hos Devor i forhold. Kan være snerten i E145 i lukkede kasser pluss kompresjonsdriver som ikke l26roy klarer å henge med i et ubehandlet rom. Jeg ofrer nesten 20hz ekstension nedover med devor i forhold til l26roy, men föler ikke noe savn så langt.

    Jeg hadde absolutt kunne leve med de i en glavahule eller til film, og hadde vært interessant å pröve de i gigantiske kasser som er anbefalt fra pålitelig hold.
    Som musikk i mine ører, men i min glavahule er det adgang forbudt for roy'er ;)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det ironiske i mitt feilskjær er åpningsinnlegget mitt i denne tråden for mer 9år siden:

    "Ser for meg et bassprosjekt i relativt nær fremtid.

    Er ikke veldig begeistret for standard "slenge på" lukket sub løsning, men har lyst til å teste ut noen alternativer for å avlaste mine bakladede horn fra 80-100hz og nedover."

    Jeg visste tydeligvis bedre da enn nå...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Det ironiske i mitt feilskjær er åpningsinnlegget mitt i denne tråden for mer 9år siden:

    "Ser for meg et bassprosjekt i relativt nær fremtid.

    Er ikke veldig begeistret for standard "slenge på" lukket sub løsning, men har lyst til å teste ut noen alternativer for å avlaste mine bakladede horn fra 80-100hz og nedover."

    Jeg visste tydeligvis bedre da enn nå...
    Min løsning er av den typen "slenge på" subbløsning rundt 60Hz, men vil vel ydmykt si at det ikke på noen måte overkjøres av emokid sine 4 devor 23 og doble 15" middbasshorn
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Min løsning er av den typen "slenge på" subbløsning rundt 60Hz, men vil vel ydmykt si at det ikke på noen måte overkjøres av emokid sine 4 devor 23 og doble 15" middbasshorn
    Det er vel til dels det enkle fakta at rommet er anleggets viktigste komponent. By far!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn