Rai Rai!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nå må du først og fremst få baflene dine i orden. Så kan du få deg tuter når du har blitt avdalsbonde.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    JoHoo, du lever ut mine man cave-drømmer. Hatten av for deg, sir! :D
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Når du bruker uttrykket Man-Cave om stua vår, melder behovet seg for å plukke en blomsterkrans til fruen.

    Er du på norsk jord Sluk?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.848
    Torget vurderinger
    23
    Yes Boss - back in town by popular request...:D
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Skal drodle litt mer over krybbekonstruksjon. Er ganske fornøyd med funksjonen til den jeg kom frem til. Den hindrer tuten fra å skli forover, og gir god støtte til driver. Foret med selvklebende dempematte under horn og driverhals. Ble litt jallasløyd bak ved driverklemma, men første forsøk med bare å la driver hvile i en utfrest plate var fiasko, og jeg måtte snekre på en knipetaksmanøver i en hui før mørket.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ideelt sett skulle jeg hatt en krybbe med mulighet for enkel innfesting av snaks over 200T, og tilt på alle horn. Men det blir jo sabla høyt og vaklevorent, så det lar seg neppe gjøre uten å bolte i Slob.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    jeg laget krybben jeg brukte i gips, fikk en god avstøpning og ting satt som et skudd. Kostet ikke stort heller Var så fornøyd at jeg til og med vurderte å gjøre den pen, men sistnevnte skjedde selvsagt ikke.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Var så fornøyd at jeg til og med vurderte å gjøre den pen, men sistnevnte skjedde selvsagt ikke.
    Nei, det får være grenser. Vi er jo trossalt DIY'ere
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Når du bruker uttrykket Man-Cave om stua vår, melder behovet seg for å plukke en blomsterkrans til fruen.

    Er du på norsk jord Sluk?
    Hvorfor stopper ved en krans? Hun fortjener en hel eng.

    Din stue, min "man cave drøm". Trenger da ikke å være motsetninger, IMO :p
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Jeg synes det er morsomt at du hadde høyttalere du egentlig var fornøyd med ( så vidt jeg vet? ) og så skulle du "bare" .... og så tok det helt av!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det kalles nysgjerrighet

    Har hatt fantastisk godlyd fra nagaoka, men omgitt av dere fabelaktige DIY-skrullinger her på forumet, ble det vanskelig å ikke tenke hva om...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det er en del av sannheten. En annen er at vi er på vei til å ta over en gård på Nord Island. Langt fra den enorme kompetansen og tilgang til fett utstyr for en hjemmesnekrer som vi er så priviligerte å ha i vårt lille felleskap her på sentralen.
    Målet er derfor å bygge et så rått system som bare mulig innen visse økonomiske rammer før avreise en gang på høsten neste år.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det er en del av sannheten. En annen er at vi er på vei til å ta over en gård på Nord Island. Langt fra den enorme kompetansen og tilgang til fett utstyr for en hjemmesnekrer som vi er så priviligerte å ha i vårt lille felleskap her på sentralen.
    Målet er derfor å bygge et så rått system som bare mulig innen visse økonomiske rammer før avreise en gang på høsten neste år.
    Vi skal garantert få til å fore deg med nødvendigheter fra moderlandet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.848
    Torget vurderinger
    23
    Nei - EARS =ElefantAlbinoRassSatelitt
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Klinger bedre. Konstruksjonen har herved et offisielt navn.
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Takk for lytten igår, Johan!
    Har herved blitt helt SLOBstoholiker tror jeg, makan til bass har jeg hatt til gode å høre i kommersielle høyttalere uansett pris! Det første jeg tenkte igår da jeg satt meg i bilen og kjørte hjem var at jeg har feilet totalt med HiFi fram til nå, og at det bare er å slenge alt ut på Torget...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det er viktig å prøve ut forskjellige løsninger i heimen for å finne ut av hva slags lyd du liker, så der har du ikke gjort noen feil.

    Det viktigste nå er å innse at med et DIY system kan du få noe som er tilpasset dine preferanser og ditt rom, i stedet for å drasse inn ferdigvarer hvor du må tilpasse preferanser og rommet etter høyttaleren.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    må få deg litt annen båt nå da?
    men der opp blir vel ikke areal noe tema, så da kan du få så svært lytterom du gidder
    bare å gå for all out hornsystem....inkl hornbass og sub imo
    mvh
    Leif
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Den Ansøen tilhører en kompis. Perfekt båt for arktiske forhold i grunn. Massivt stålskrog, styrehus og oljefyr.
    Vi har selv en Willing, men den regner jeg med blir solgt dessverre.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Takk for lytten igår, Johan!
    Har herved blitt helt SLOBstoholiker tror jeg, makan til bass har jeg hatt til gode å høre i kommersielle høyttalere uansett pris! Det første jeg tenkte igår da jeg satt meg i bilen og kjørte hjem var at jeg har feilet totalt med HiFi fram til nå, og at det bare er å slenge alt ut på Torget...
    Nå vet jeg ikke hvordan den spiller til JoHoo, men besøk ikke LMC !
    Jeg har vært dær, og hornbass prosjektet ble planlakt i lykkerus på tur hjem fra LMC :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ja de gamlekara har noen lumske triks oppi ermet. Vi noviser dilter bare lydig etter.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.848
    Torget vurderinger
    23
    Det er vel ikke akkurat dilting de kvantesprangene du har kjørt med i det siste...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nei
    det står respekt av slike kuvendinger, MEN det gir resultater.....
    STOPLOSS kalles det i min bransje....:cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.848
    Torget vurderinger
    23
    Og yielde'n er sanseløs....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.848
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har GLEMT mer om slikt enn du noensinne kommer til å lære....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja de gamlekara har noen lumske triks oppi ermet. Vi noviser dilter bare lydig etter.
    Nå har ikke jeg vært borti SLOBber i stor utstrekning, men åpen baffel-bass generelt tror jeg hadde justert manges inntrykk av egne anlegg.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Veien videre:
    Uansett hvor herlig GPA288 låter alene, så er det en del å ta tak i. I går ble det børstet støv av måleutstyret for å se om delingen fungerer. Har satt opp 4 ordens på 350 mellom slob og EARS.
    Målte først EARS (lytteposisjon):

    200t.jpg


    Har registrert en hardhet i øvre register ved pådrag, og det kommer tydelig frem ved en resonans eller noe sånt ved 3-4k. Så er oppbrytningen til GPA288 tydelig. Banket den ned med dlcp. Prøvde å korrigere oppover og nedover også, men syntes det resulterte i et smalere sweetspot, og en kjedeligere presentasjon. Eneste eq da på 288 er peaken. På slob har jeg kuttet på 30 da under det er bare problems hos meg.

    Summeringen med slob er ikke så gal:
    slobears.jpg


    Låter nå mye mer smooth, men når en først har bekreftet at det mangler såpass i toppen, må det gjøres noen grep. Da det er tydelig at 288 bryter opp rundt 3-4k syntes jeg ikke det er noen løsning med å henge på en diskant ala Fostex T500. Her må det heftigere saker inn.
    Ser derfor for meg et 1000 horn med en egnet 1" driver. Ideelt er vel å dele før peaken på 288. Dvs rundt 2000?
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    TAD 2001 !
    men nå er du i ferd med å finne opp kruttet på nytt:
    200T er for svært ifht beaming og behov for tweeter, da du får en enorm centeravstand, om du ikke er villig til å :_
    A) henge opp tweeter i center med evt "bakvendt faseplugg" for å minske effekten av å ha noe i center av 200T hornet
    B) borre hull i rollbacken og sette inn en tweeter
    denne centeravstanden vil være uakseptabel i et lytterom av normale proporsjoner
    antar dette er årsaken til at dette hornet har gått sin seiersgang rundt Oslofjorden...Grelv og undertegnede bakset mye med denne problemstillingen

    svaret er kjøp 270 og evt 1400..........
    høres det kjent ut? :cool:
    mvh
    Leif
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har diskutert 200t og 1000 med Jack (Auto tech). Jeg nevnte xo rundt 2000; han anbefalte ca dobbelt så høyt dvs rundt 4000. Usikker på om det var knyttet til uniform spredningskarakteristikk. Jeg heller som deg mot rundt 2000.

    har også spurt Usspeaker.com om gode kombinasjoner av driver og horn. Mitt utgangspunkt var at jeg ikke ønsket 90 grader spredning da det blir for formye refleksjoner fra sidevegg for min del (tror jeg). Ble anbefalt Faitalpro hf10ak driver og lth102 horn. Dersom du der på produsentens egen måling av hornet så er det ubersmooth: antar de har brukt mye glatting, men uansett anbefaler usspeaker kombien. (De har også drivere ala Radian Beryllium-drivere som jeg vil tro er bedre, så jeg er litt usikker på hvorfor ikke disse ble trukket frem på driversiden.)

    ellers synes jeg også faitalpro fd371 ser usedvanlig bra ut, men igjen: det var dette med glatting i målingen til produsenten da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn