Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.910
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ja, litt lyd er det, men den må jo ikke passes på.

Du kan vel gå inn i lytterommet og høre litt musikk mens maskinen jobber? 🙂
    Da jeg ikke er den skarpeste, men lateste, skjeen i skuffen har jeg plassert platevaskeren nærmest platene, det vil si noen meter fra lytteposisjon. At lytteposisjon er midt i stua hjelper ikke på familiehyggen heller. Jeg får uhorvelige mengder kjeft av ungene hver gang jeg starter ultralydbråkeriet. Jeg må trolig investere i ørepropper til familien eller flytte HumminGuruen til Murphy i krypkjelleren. Decisions, decisions.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Polen
    Du sitter vel bare og gleder deg til mørketida nå?

Tror det hadde klikket for meg hadde jeg bodd nordpå.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Ein knaus
    ^ Det er slik idioti som til tider gjer meg heilt bestemt på at ting som Fairphone og FrameWork (PC) er tingen når det kjem til småelektronikk.

For 15 år sida. var det aller meste mogleg å fiksa, det var berre snakk om å ha skrujarn med rett bit. Problemet var reservedelar. No finst dei, medan alt er limt saman.

🤮:poop:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.910
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    ^ Det er slik idioti som til tider gjer meg heilt bestemt på at ting som Fairphone og FrameWork (PC) er tingen når det kjem til småelektronikk.

For 15 år sida. var det aller meste mogleg å fiksa, det var berre snakk om å ha skrujarn med rett bit. Problemet var reservedelar. No finst dei, medan alt er limt saman.

🤮:poop:
    Er hjertens enig, men det hadde ikke vært like moro å bare kjøpe en t2 torx og en ny skjerm. Nå er målet å bare bytte glasset på en telefon, uten å skade den underliggende skjermen. Hvis det lar seg gjøre betaler vakuumvarmeplaten seg selv, hvis ikke har jeg en ny gadget, glass i alle fingertuppene og en enda mer ubrukelig telefon. Skal sies at skjermen er såpass herpa at jeg får glass i fingertuppene ved bruk nå også. Trikset er bare å unngå at glassbiter suges inn i vakuumpumpa. Blir en dyrt engangsutstyr ellers.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.238
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Støttes! Etter tolv måneder på luftvernstilling ved flyplassen, kunne jeg telle ca et halvt dusin dager uten (noe særlig) vind...
    Kom inn i mai, og viste jeg skulle være der hele vinteren. Valgte derfor en innejobb i fjellanlegget. Favoritten var å ringe ute på kanonstillingene når det regna vannrett og var 3 grader: "blæs det i dag ?"

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.238
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Sånn har jeg skutt med !
    Var det "mjelde" det het der vi hadde skarpskyting (?). Uansett, vi i "staben" fikk en gang lov til å skyte litt. Var artig, det jeg husker var at etter noen sekunder så så jeg ingen verdens ting på grunn av kruttrøyken. Men en skulle vel uansett ikke holde inne mer enn et par sekunder.
    Ellers var jeg mest ambulansesjåfør, det var ingen som merket at jeg lå og sov baki bilen...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.235
    Torget vurderinger
    1

Her et sted

Mvh
    KJ

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.910
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    I føljetongen ragwo gjør ting han ikke kan, har jeg nå kommet til latmannsbytte av superømfintlig brettbar mobilskjerm i en Google Pixel Fold. Skjermen er kjent for å tåle niks og nada, selv støvkorn må bort før skjermen lukkes for å unngå skader. Selv når alle forhåndsregler er tatt bruker den å bryte sammen etter noen måneder til et år.

IFixit leverer originaldeler fra Google med guide på 139 steg bare for demonteringen, og da får du ny skjerm ferdig i ramme med hengsler og det hele. All innmat må flyttes over og iFixit skal ha ca 12k inkludert mva for delen. Det utgår med skyhøye kneløft for en lat gjerrigknark. Jeg kunne kjøpt en pent brukt skjerm med ramme og det hele fra ebukta for rett over 4k levert på døren, men det hadde jo vært kjedelig. Der er mye bedre å prøve og bare bytte selve skjermen, da slipper jeg unna med 139/2ish steg og jeg har ingen guide å forholde meg til. Ingen har vært dumme nok til å dokumentere forsøket før, så jeg kan jo få æren av å være den første som dokumenterer at han feiler fullstendig. Jeg kan høre Murphy fryde eg i kjelleren.
    Død, sort skjerm.
    PXL_20250604_181251730.jpg

Jævla Google!
    Hadde de bare hatt vett til å montere tilkoblingen til flexkabelen på samme side som skjermen hadde sannsynligvis skjermbyttet vært gjort på 30 minutter. Nå må altså halve telefonen demonteres for å komme til tilkoblingen. Her ser dere design cock up'en forsvinne inn i dypet.
    PXL_20250604_192511628.jpg

Heldigvis er det ikke ytterskjermen som må av, men baksiden med kameraene. Den er laget av svært tynt glass som sprekker hvis du ser hardt på det ved demontering. Spesielt de vinkelrette hjørnene er utsatte. Varme og tålmodighet er tingen, jeg bruker som oftest litt for mye av det første og har litt for lite av det siste.
    PXL_20250604_192528157.MP.jpg

Økonomisk sparer jeg meg selvfølgelig til fant, det er ikke store forskjellen på en skjerm med ramme og kun skjermen, og sannsynligheten for at jeg må krype til korset og kjøpe skjerm med ramme etter at jeg har ødelagt den nye skjermen, er stor.

Fortsettelse følger når skjermen er i hus.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.910
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Da livet mitt ikke var tilgjengelig store deler av dagen, måtte jeg få tiden til å gå på annet vis. I desperasjonen gikk jeg løs på foldemobilen, selv om den i utgangspunktet var fredet til den nye skjermen, som jeg kommer til å ødelegge, kommer i hus.
    Google kan mye rart, også kunsten å bruke kraftig lim i kombinasjon med flortynt herdet glass.
    Etter 20 minutter, titalls kWh og utslitt varmluftspistol ser dere resultatet her. Bakglasset er løs, og fortsatt intakt. Murphy var misfornøyd. 1-0 til meg!
    PXL_20250605_124155282.jpg

Jeg øynet håp om å slippe og demontere hele hopperennet for å skifte skjermen da jeg så denne tilkoblingen lyse mot meg. Flatkabelen til skjermen!
    PXL_20250605_130034486.MP~2.jpg

Blid som ei lerke løsnet jeg kabelen og prøvde forsiktig å lirke pluggen gjennom åpningen.
    PXL_20250605_130329432.jpg

Google har her tatt en google. Grunnet vinkelen på kabelen er åpningen ca 1 mm for smal, så uansett hvor mye jeg lirker får jeg ikke pluggen gjennom. Hvis jeg skulle greie å presse den gjennom åpningen, får jeg definitivt ikke flatkabelen til den nye skjermen på plass. Så da blir det demontering av hele halve telefonen. Murphy lo høyt og stillingen i er nå 1-1. Stor takk til Google for at de legger seg i selen for å sabotere for reparasjoner.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.910
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ikke klag! Her er det så varmt at jeg ikke orker å gå på loftet og skru på stereoanlegget, men må prioritere avkjøling med iskald GT på altanen.
    Jeg lider!
    Det gjør vondt innerst i sjelen å lese om hvordan dagens pensjonister har det! Heldigvis lider du ikke i stillhet, godt du setter fokus på hvor fæl tilværelsen deres egentlig er. Er jo valgår.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.494
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er sommer, det er sol, og det er lørdag!
    Vis vedlegget 1127864
    Perfekt for trivelige inneaktiviteter som husrydding, støvsuging og vasking. Skulle virkelig ønske at det var flere fridager som denne!
    Jævla sytpeis!

Øyeblikksbilde fra Hammerfest:

IMG_1214.jpeg

9 grader, liten kuling fra vest og regnbyger.
    Mvh

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.910
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Føkk ass'! Nå hadde jeg sett fram til støvsuging, rydding og klesvask, så spolerer værgudene det hele med strålende sol og skyfri himmel.
    PXL_20250615_113506372.jpg

Kona har satt meg til selvvanningsanleggoppkoblingstjeneste, noe som med normalværet her virker helt bortkastet. Så mye for å nyte sola på andre og siste sommerdag i 2025.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.533
    Kan melde om lignende uvanligheter fra Bergen. Bare synd dem holder en badmingtonturnering med høytspillende DJ og norsk rapmusikk nede i dalen. Tolagsvinduer er ikke nok til å holde støyen ute. Sitte på terassen blir uaktuelt med slik manglende musikksmak. Samtidig ringte kirkeklokkene...

...vel nørde med CDer er likevel mer morro enn å sitte på terassen og høre kåno snakke om å klippe busker og trær.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.458
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Føkk ass'! Nå hadde jeg sett fram til støvsuging, rydding og klesvask, så spolerer værgudene det hele med strålende sol og skyfri himmel.
    Vis vedlegget 1128040
    Kona har satt meg til selvvanningsanleggoppkoblingstjeneste, noe som med normalværet her virker helt bortkastet. Så mye for å nyte sola på andre og siste sommerdag i 2025.
    Og derrr var sommerdag 2:2 unnagjort for i år 🤣

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    22.910
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Og derrr var sommerdag 2:2 unnagjort for i år 🤣
    Jepp, godt den er over om noen timer, ble jo svett og måtte ty til solkrem for å ikke trimme melanomene for mye. Er ikke så godt at det ikke er galt for noe!

Synes, helt objektivt, at jeg begynner å få svært god dreis på sytinga. Skulle trodd jeg var nordlending.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn