Radka Toneff - "Fairytales"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus

    Gjest
    Etter å ha hørt om den "legendariske" plata "Fairytales" med Radka Toneff i årevis, tok jeg endelig og kjøpte den på vinyl.
    Kan noen vennligst fortelle meg hva som er så bra med den plata? Knapt nok middelmådige greier etter min oppfatning, og dama synger ikke reint engang.
    Oppskrytt så det holder!
    De aller fleste norske jazzdamer gjør dette MYE bedre.

    mvh
    larkuz
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.466
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Etter å ha hørt om den "legendariske" plata "Fairytales" med Radka Toneff i årevis, tok jeg endelig og kjøpte den på vinyl.
    Kan noen vennligst fortelle meg hva som er så bra med den plata? Knapt nok middelmådige greier etter min oppfatning, og dama synger ikke reint engang.
    Oppskrytt så det holder!
    De aller fleste norske jazzdamer gjør dette MYE bedre.

    mvh
    larkuz
    Forslag: Om du syns den er middelmådig og ikke syns hun har bra stemme en gang....legg den bort, ikke værre enn det:p
    Eller selg vinylen videre, sikkert lett å få solgt dette nydelige albumet..;)

    gismo
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har kjøpt mange "legendariske" plater i årenes løp. Noen har falt i smak - andre evner ikke å slå an noen strenger. Sånn er det bare. Ingen kan like alt. Men som gismo sier: dette er i høyeste grad salgbart.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Musikk handler om følelser. Noen plater treffer , andre ikke. Styrken til Fairytales er nettopp stemning og nærvær uten at det er teknisk perfekt.
    Hvorfor noe musikk treffer en steng i oss og annet blir helt feil, blir jeg aldri helt klok på.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.003
    Etter å ha hørt om den "legendariske" plata "Fairytales" med Radka Toneff i årevis, tok jeg endelig og kjøpte den på vinyl.
    Kan noen vennligst fortelle meg hva som er så bra med den plata? Knapt nok middelmådige greier etter min oppfatning, og dama synger ikke reint engang.
    Oppskrytt så det holder!
    De aller fleste norske jazzdamer gjør dette MYE bedre.

    mvh
    larkuz
    :confused: :confused: :confused:
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Jeg har eid den i "hele mitt liv", og er veldig glad i den fortsatt. Passer når jeg er sliten og setter meg ned med en øl. Jeg finner det ikke merkelig at den er høyt oppe i de aller fleste kåringene når det gjelder Norges beste skive.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Etter å ha hørt om den "legendariske" plata "Fairytales" med Radka Toneff i årevis, tok jeg endelig og kjøpte den på vinyl.
    Kan noen vennligst fortelle meg hva som er så bra med den plata? Knapt nok middelmådige greier etter min oppfatning, og dama synger ikke reint engang.
    Oppskrytt så det holder!
    De aller fleste norske jazzdamer gjør dette MYE bedre.

    mvh
    larkuz
    Jeg forstår hvor du kommer fra Larkuz. Jeg har bare hatt denne cd'en i eie i ett års tid, og hadde en første reaksjon som var i samme gate som din, men med litt mindre negativt utslag. Med noen flere gjennomspillinger så har den vokst, og elegansen ligger i mine ører i enkelheten av presentasjonen. Den er fremdeles et stykke fra toppen av favorittlisten min, men den er i det minste på stigende kurs.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Etter å ha hørt om den "legendariske" plata "Fairytales" med Radka Toneff i årevis, tok jeg endelig og kjøpte den på vinyl.
    Kan noen vennligst fortelle meg hva som er så bra med den plata? Knapt nok middelmådige greier etter min oppfatning, og dama synger ikke reint engang.
    Oppskrytt så det holder!
    De aller fleste norske jazzdamer gjør dette MYE bedre.

    mvh
    larkuz
    Den står høgt i kurs her, så bare pakk den og send den nordover. Tror ikke jeg har den på vinyl ( lenger ), men cd'n står her. Og har jeg den på vinyl fra før, skader det ikke med en til!
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Etter å ha hørt om den "legendariske" plata "Fairytales" med Radka Toneff i årevis, tok jeg endelig og kjøpte den på vinyl.
    Kan noen vennligst fortelle meg hva som er så bra med den plata? Knapt nok middelmådige greier etter min oppfatning, og dama synger ikke reint engang.
    Oppskrytt så det holder!
    De aller fleste norske jazzdamer gjør dette MYE bedre.

    mvh
    larkuz
    Har du sjekket om spilleren holder rett hastighet:):):)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Den spilles i likhet med alle andre LP'er, selvfølgelig på 45 rpm:rolleyes:
    Det finnes en annen hastighet på spilleren også, 33 rpm. Men den hastigheten er vel forbeholdt singler, etter det jeg har forstått.:p

    Fra spøk til alvor: Nei, jeg synes ærlig talt ikke at denne plata er noe å skryte av. Jeg har en mistanke om at hvis ikke Radka Toneff hadde dødd på en slik tragisk måte tidlig på 1980-tallet, så hadde ikke denne ugivelsen fått den statusen den har idag.
     
    Sist redigert:

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    876
    Sted
    Tromsø
    Nå er det vel ofte slik at forventninger ofte kan spille oss et puss. Har man for store forventninger skal det svært mye til for å toppe de. Men om man er tilstrekkelig iherdig og nekter å gi seg kan det bringe frukter og man kan finne storheten andre referer til. Eller ikke. Men er det en god nok plate vil den som regel trenge gjennom selv den tykkeste skalle. Da refererer jeg selvsagt til min egen skalle og mine erfaringer rundt tilsvarende problemstillinger.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Larkuz: Hør etter på det Radka gjør...den stemmen var full av ørsmå fraseringer og dynamikk i verdensklasse. De små "surhetene" er bevisste. Som for eksempel hennes versjon av Eltons klassiske "Come Down In Time"...nydelig! Vil du oppdage min definisjon av ei "Songstress without a voice" skal du låne øre til Jane Monheit..den dama har særdeles lite å melde med..Er detta et nytt Fairytaleseksemplar, og du kan levere hos meg i Oslo, gir jeg det du kjøpte den for..NB..vis kvittering!
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg har et åpent sinn og skal gi plata minst en sjanse til.

    Edit: Lyden er bra. Det er som regel den alltid på plateselskapet Odin.
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Larkuz

    Dessverre er "nyutgivelsen" på vinyl,ikke i nærheten av den opprinnlige.
    Kjøpte siste utgave i 180g vinyl. Leverte den tilbake.
    Den utslitte "originalen" er i en helt annen divisjon.

    Mvh
    OPS
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Er ofte slik med plater som "alle" liker, er ikke blant min favoritter heller. Har mer sansen for f.eks denne.

    [video=youtube;V_P3UStDjN4]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=V_P3UStDjN4[/video]
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Denne plata er da vakker (med den riktige pressingen), og Radka er vel en av de flotteste vokalistene Norge har fostret. Bare synd hun døde så tidlig.
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Hei Larkuz

    Dessverre er "nyutgivelsen" på vinyl,ikke i nærheten av den opprinnlige.
    Kjøpte siste utgave i 180g vinyl. Leverte den tilbake.
    Den utslitte "originalen" er i en helt annen divisjon.

    Mvh
    OPS
    Har "orginalen"...det du sier er rett og slett skremende og en skam...hva er det som gjør at nyutgivelser blir dårligere enn den opprinnelige...er det gutta i studioet som er verdensmestre og herper den eller....!?
    Trist for de som har hørt om denne fantastiske innspillingen og ender opp med "rape" fysj !

    Vh

    S
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Etter å ha hørt om den "legendariske" plata "Fairytales" med Radka Toneff i årevis, tok jeg endelig og kjøpte den på vinyl.
    Kan noen vennligst fortelle meg hva som er så bra med den plata? Knapt nok middelmådige greier etter min oppfatning, og dama synger ikke reint engang.
    Oppskrytt så det holder!
    De aller fleste norske jazzdamer gjør dette MYE bedre.

    mvh
    larkuz
    Først antok jeg at du tulla med oss. Radka var jo helt spesiell og den plata er jo bare helt nydelig (og jeg liker ikke nydelige plater). Men kan det være ett problem med vinylpressingen. Jeg har en annen plate som er sammenlignbar, Køln konserten med Jarrett. Originalpressingen er overlegen den nye utgivelsen jeg har. Det er en slags skjelving som høres falsk ut i begge tilfeller. Men i mindre grad i Radka sin Fairytales utgave. Utgaven er fra 2004 fra Curling Legs. Heldigvis er cd'en bra.

    Og...den siste kommentarer din........artig (lol)!
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, vi er forskjellige...Og det er ulike ting som berører oss... Personlig er jeg svært glad i dette albumet. Solveig Slettahjell blir feks en parantes å regne ifht Radka i min bok... Men siden du nevner det larkuz.. Hvilke norske jazzdamer tenker du konkret på som er så bra ? Tips mottas med takk... :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.588
    Antall liker
    3.281
    Har ikke cd'en
    Jeg leste vist for fort her. Beklager ;-)

    Bjarne Riiser Gundersen i Morgenblader beskrev stemmen hennes slik, en spinkel, men også standhaftig og selvsikker vokal. Til å bli forgapt i.
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Har hørt denne utgivelsen bare en gang, men fikk ikke greie på den da, så jeg kan på en måte skjønne trådstarters innvendelser her. Mulig jeg må høre den flere ganger for å få lyst til å kjøpe denne.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Hvilke norske jazzdamer tenker du konkret på som er så bra ? Tips mottas med takk... :)
    F.eks. Inger Marie Gundersen, som vel må være norges best bevarte jazz-hemmelighet. De to første platene hennes er gull verdt.

    Spor 7, "Fool On The Hill/Nature Boy" på debut-cd'en "Make this Moment" er i samme gate som Fairytales. Piano og vokal.
    Kjøp, lytt og bli overbevist/omvendt:)
     
    Sist redigert:

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha hørt om den "legendariske" plata "Fairytales" med Radka Toneff i årevis, tok jeg endelig og kjøpte den på vinyl.
    Kan noen vennligst fortelle meg hva som er så bra med den plata? Knapt nok middelmådige greier etter min oppfatning, og dama synger ikke reint engang.
    Oppskrytt så det holder!
    De aller fleste norske jazzdamer gjør dette MYE bedre.

    mvh
    larkuz
    Hm, smak og behag etc, men dette er da noe av det nydeligste som er utgitt på et norsk plateselskap.
    Gudbenådet stemme, plata (og innspillingen) er jo ansett som et nedstrippet, nakent og øredøvende følsomt mesterverk.
    Mvh OP

    Hei Larkuz

    Dessverre er "nyutgivelsen" på vinyl,ikke i nærheten av den opprinnlige.
    Kjøpte siste utgave i 180g vinyl. Leverte den tilbake.
    Den utslitte "originalen" er i en helt annen divisjon.

    Mvh
    OPS
    Hm, merkelig, har begge versjoner, begge låter NYDELIG
    Mvh OP(S)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Leser jeg larkuz' åpningsinnlegg riktig, har han først og fremst innvendinger mot det rent musikalske (korriger meg hvis tar jeg feil, larkuz), og da spiller (sic!) det kanskje mindre rolle hvilken pressing o.l. det er snakk om?
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Selv måtte jeg ha mange år på baken før jeg likte dette albumet (kanskje også nytt anlegg). Som flere har vært inne på er det nerve og levd liv i stemmen. Pianospillet er også nydelig. Kanskje du skal la albumet ligge 10-20 år og gi det en ny sjanse da :)
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Et kraftig sidesprang mens vi allikevel diskuterer Fairytales: "The Moon is a Harsh Mistress" fra Fairytales er også med på samlealbumet "Some Time Ago". Remiksen har vesentlig høyere volum uten å være ødelagt av den grunn. Litt vanskelig å sammenligne pga ulikt volum, men har de lagt på et ørlite ekko? Andre endringer? Jeg blir ikke enig med meg selv hva jeg liker best.

    MasVis fra original CD:

    snipa.JPG

    snipb.JPG


    Fra Some Time Ago:

    snipc.JPG


    snipd.JPG
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Selv måtte jeg ha mange år på baken før jeg likte dette albumet (kanskje også nytt anlegg). Som flere har vært inne på er det nerve og levd liv i stemmen. Pianospillet er også nydelig. Kanskje du skal la albumet ligge 10-20 år og gi det en ny sjanse da :)
    Det tok med en del år å begynne å like jazz, og jeg er nok litt "snever" enda: Det må være av det litt enkle men meloodiøse.
    Det rare er imidlertid at Radka falt jeg for med en gang, har alle utgivelsene hennes (LP original og reutg., + CDer). Det er bare så enormt vakkert; både melodiøst og med en innlevelse og glød som det er vanskelig å finne hos noen.

    Litt Off-Topic:
    HCS, håper du også tuller litt når du beskriver Solveig S som en parentes :cool:
    Hun har en stemme ganske annerledes enn Radka, men jeg synes faktisk hun har mye av det samme uttrykket. Har alle utgivelsene hennes også, og har vært på mange konserter, hun er også en artist som gir mye av seg selv og synger med en inderlighet som kan gi meg skikkelig gåsehud. Oppdaget henne gjennom utgivelsen "Silver", herlig plate :)
    Slutt OT :p
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Radka er også min norske favorittvokalist på jazz - spesielt "The Moon Is a Harsh Mistress". Dette stemningsskapende opptaket av denne følelsesladede tandre stemmen setter meg helt ut om anlegget er i go'lune. Dette kuttet fra en tidlig CD utgivelse er lakmustesten på om jeg og anlegget er på rett vei. :)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt Off-Topic:
    HCS, håper du også tuller litt når du beskriver Solveig S som en parentes :cool:
    Hun har en stemme ganske annerledes enn Radka, men jeg synes faktisk hun har mye av det samme uttrykket. Har alle utgivelsene hennes også, og har vært på mange konserter, hun er også en artist som gir mye av seg selv og synger med en inderlighet som kan gi meg skikkelig gåsehud. Oppdaget henne gjennom utgivelsen "Silver", herlig plate :)
    Slutt OT :p

    Solveig S blir litt vel teknisk for meg... Der er feks Radka av en annen klasse. Slettahjell er fin i bakgrunnen...Men skal gi henne en sjanse til jeg..:)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Litt Off-Topic:
    HCS, håper du også tuller litt når du beskriver Solveig S som en parentes :cool:
    Hun har en stemme ganske annerledes enn Radka, men jeg synes faktisk hun har mye av det samme uttrykket. Har alle utgivelsene hennes også, og har vært på mange konserter, hun er også en artist som gir mye av seg selv og synger med en inderlighet som kan gi meg skikkelig gåsehud. Oppdaget henne gjennom utgivelsen "Silver", herlig plate :)
    Slutt OT :p

    Solveig S blir litt vel teknisk for meg... Der er feks Radka av en annen klasse. Slettahjell er fin i bakgrunnen...Men skal gi henne en sjanse til jeg..:)
    Ja, gi henne en sjanse du, f ex på konsert. En utøver som gir mye av seg sjøl på scenen, og som er langt mer enn bare teknisk :)
    Og jeg skal sannelig sjekke opp, eh sjekke ut, Inger Marie Gundersen; alltid spennende med ny musikk, takk for tipset larkuz :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvor mange ganger har den kommet ut på vinyl? Litt usikker på om det er originalen jeg har. Den ble kjøpt brukt, og den er tynn som ei flis. Er det noen andre tegn som forteller noe om det er originalen eller ikke?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Da måtte jeg sjekke mine og det er 2 stk originale 1982-LPer derav en totalt uspilt. I tillegg den nye originalmasterversjonen som ble hanket inn i går.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn