Radionettes fanklubb.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elstereo

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    108
    Tilbake med TK 12 S + TK 600.

Nå falt det på plass igjen 😊

Det kan ha noe å gjøre med at jeg loddet inn noen store svarte Mundorf kondensatorer i TK 12.

Nå kom bandet tydelig frem igjen og stemmen er like nydelig men ikke like stor og varm. Skarpere s'er.

Kanskje TK 400 er defekte?
    Blir de like gode som TK 12 med nye kondensatorer?

Det er frustrerende innimellom.

Elstereo

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    108
    Prøvde med Huldra 8: TK 12 + Philips AH 481.
    H8 ble for svak.

Med TA 300 ble det nydelig igjen.
    Detaljene og balansen i lydbildet ble mye bedre, for å si det mildt 🙂

Alt kom frem mye tydeligere.
    God bass igjen også.

Nå skal jeg gi meg, før noen blir lei av denne entusiastiske musikkreisen.

Ble medlem
    01.01.2015
    Antall liker
    6
    Hei, fikk tak i boken til Fredrik C. Hildisch før sommerferien og det var interessant lesing. En tung sak på 423 sider. Selges på NRHF.no. Begrenset opplag. IMG_5395.jpeg
    Boken tar for seg historien til bedriften og enkeltpersoner samt mange av produktene og markedene. Direkte lettlest er den ikke, fordi den er såpass komplett som den er, og ikke utelukkende kronologisk fordi de mange anekdotene har sine egne tidslinjer. Men her er utrolig mange detaljer som nerdene vil sette pris på.
    Også vi som trodde at vi kunne denne historien og kjente disse produktene får her mer å tygge på.

De mange produktene og patentene der Radionette var først ute, har fått sine kapitler. Radio direkte tilkoplet lysnettet som det første. Og senere ulike typer radioer og forbedringer. Flere generasjoner av førsteklasses reiseradioer. Diverse nisjeprodukter. Og fra litt nyere tid, fulltransistoriserte TV apparater, og Switch Mode powersupply prinsippet som Peter Wessel (sønn av Jan Wessel) stod bak. Og som den øvrige tekniske staben i laboratoriene hos Radionette eller Tandberg til å begynne med ikke så potensialet i. Det gjorde derimot Texas Instruments og Phillips. Så rettighetene ble solgt.

Det tas også en grundig gjenomgang av årene 1972 - 1978 når Radionette ble innlemmet i Tandberg. Radionette og fabrikken i Sandvika og de akkumulerte underskuddene der 1967-71, samt «the usual suspects» AP og LO, har av mange fått skylda for Tandberg sin undergang. I virkeligheten var det jo slik at Tandberg i 1972 hadde et akutt behov for denne ekstra fabrikken, for å sette igang farge-TV produksjonen. Det fulgte også statsstøtte med i fusjonen, samt at begge bedriftene også tidligere hadde fått statsstøtte. Det er bare at i tillegg til den ekstra kapasiteten fra fabrikken i Sandvika, og de to varemerkene å spille på, så ble det i tiden etter 1972 bygget ytterligere 3 fabrikker, en på Skullerud, en i Notodden og en i England.

Ut fra prinsippet om at man ikke kan bremse i oppoverbakke satset man bl.a. mye penger på salg og markedsføring i USA, dette ga imidlertid ikke profitt. Samtidig mistet man mye av momentet i Sverige/Danmark, grunnet uheldige omstendigheter rundt grossister og rammebetingelser der. Så vi kan med stor sikkerhet si at det var den heftige ekspansjonen i et fallende marked, med økende konkurranse fra Tyskland og Japan, også i hjemmemarkedet, som tok knekken på Tandberg. Og ikke som ekspertpanelet på Facebook etc vil ha det til, Radionette fusjonen eventuelt staten og fagforeningene.

Sist redigert:

rosros

HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Antall liker
    85
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    10
    Hei alle Radionette fan! Jeg har et sett pene Radionette 50 Dome. Er vi det noen der ute som vet hva jeg kan prise dem til.

Ble medlem
    01.01.2015
    Antall liker
    6
    Hei alle Radionette fan! Jeg har et sett pene Radionette 50 Dome. Er vi det noen der ute som vet hva jeg kan prise dem til.
    TK-50D er sjeldne. Iflg. boken til Fredrik C Hildisch var de tiltenkt en separatforsterker på ca 100W som ble utviklet i både mono og stereo versjon, men som aldri kom i masseproduksjon, pga innsparinger og påfølgende fusjon med Tandberg. Noen tusen TK-50 gikk imidlertid til eksport, solgt i England som Solarvox TK 50. Det finnes et par youtube filmer på nettet, av en engelskmann som prøver å finne ut hva disse Solarvox TK50 er gode for. Han skjønner visst ikke at det er en 60-talls konstruksjon og sammenlikner dem med 20 år nyere høyttalere, og konkluderer feilaktig med at det er noe crap..

2x21 cm bass i parallell og en stor dome men ingen mellomtone er litt uvanlig. Men i realiteten ruller 21 TW-EW fint av i toppen og deler mellomtonen med H87 som går helt ned i 2 kHz. Seas solgte et byggesett basert på de samme elementene, tror det het SEAS 60. Fantes også som 3-veis med en oval mellomtone. Jeg hadde et slikt sett med kun H87 domen, og det spilte godt og med overbevisende tyngde sammen med en Soundmaster 80.

Lillebroren Radionette TK-35D er det noen flere av. Også denne er fysisk stor (lav konefaktor). Spiller fint og uanstrengt, og Seas 25cm bassen går forholdsvis dypt men med god kontroll i det 35 liter store trykkammen kabinettet. Som TK-50: Den store 9cm Seas H-87 dome diskanten sprer lyden godt.
    Men heller ikke TK-35D hadde noe stereoanlegg som de normalt ble levert sammen med som en pakke. Med unntak av Soundmaster 80 (2x30w sinus) så var Radionette anleggene på denne tiden på rundt 20 W. Så både TK-50 og TK-35 måtte kjøpes særskilt.

Normalt er Seas elemenene på 55 år gamle høyttalere ok, bassen har ikke skumkant som kan råtne. Delefilteret kan (kan) ha kondensatorer som etter ca 50 år kan begynne å tørke ut og gi feil verdier. Men ikke i samme grad som kondensatorer i en forsterker, utsatt for varme. Om H87 domen ryker så finnes det vanligvis slike på Finn.no. Det ligger for tiden et sett med Dynaco A-25 på nettet for 4000,- og det står samme høyttalerelementene i disse som i TK-35D.
    Forskjellen er at Dynaco A25 har mindre kasse, og istedet en akkustisk ventil for å lette på trykket uten at det kommer i motfase.
    (Solarvox TK-50 hadde også en slik port, mens Radionette TK-50 er en ren trykkammer konstruksjon).

Men kanskje lite realistisk med en sånn pris, Dynaco fra Seas sin gullalder har jo en spesiell status.
    1000,- til 2000,- er vel mer naturlig. Tror jeg ga 1200,- for mine TK-35D. Ville glatt gitt 2000,- for et par TK-50D.
    Men en annonse på Finn som sier «høystbydende over xxxx» og et par ukers frist vil jo avdekke markedsverdien.

Mye kommer an på hvilken tilstand treverk og fronter er i. Skraper, skjolder, flekker, falming? For tiden er teak mest i vinden, men palisander vil nok før eller siden bli «in» igjen. Eik fantes, men måtte spesialbestilles. Jeg kjøpte et sett med TK-35D på Finn som skulle være eik (sjeldent).
    Og eik var de, men viste seg å være de mye vanligere TK-20D selv om de originalt var merket med -35D (pussig).

Sist redigert:

rosros

HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Antall liker
    85
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    10
    Takk for flott gjennomgang! Jeg har hatt 2 sett med C60. Brukte en Sansui AU717 med hell. Men byttet ut C60 med IMF TLS 80 II. Men i dag bruker jeg Adyton.
    Men Dome 50 skal jeg teste med rør så får se. Jeg føler at dette vil bli fantastisk.

Fant disse på nett

Ble medlem
    01.01.2015
    Antall liker
    6
    Hei.

Jeg vurderer å selge min Soundmaster 75 og to TK 35 Dome høytalere, men vet ikke hva de er verdt. Jeg håper på å nytte deres ekspertise i dette forumet :) Det er bare orginale deler og de har aldri blitt reparert. Har også den originale Soundmaster 75 brosjyren som fulgte med da faren min kjøpte dette på 70-tallet. Se vedlagte bilder.

Kan noen gi meg en pekepinn på hva dette er verdt? :)

Vis vedlegget 1062511 Vis vedlegget 1062512 Vis vedlegget 1062513
    Har Soundmaster 75 på hytta og det er utrolig hva den får til, med et Apple-TV modem via TV-en som lydkilde. Eventuelt Riks-TV modemet. Merkbart mer trøkk i SM75 enn i SM50 selv om de har samme lydkarakteristikk. TK-35 Dome går dypt og har en «smilemunn EQ» karakteristikk noe som kler den mer nøytrale lyden i SM 75 godt. Svakheten på både RV31, SM50 og SM75 er skyvepotensiometrene i fronten f.eks. den for volum og den for balanse. Disse kan renses med en god elektronikkspray og det får som oftest liv i en «død» SM75. Eller byttes om det er slitasje og ikke bare oksydering som er problemet. Men pris? Bruksverdien overgår salgsverdien med 3-gangen dessverre. Finn er full av Radionette gjenstander til rundt 1000 lappen. Hvor mye fikk du? 1500?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn