Politikk, religion og samfunn Rabalderet rundt sykepleierne.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.924
Antall liker
36.130
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, men i politiet regner man med at det trengs minst åtte stillinger for å gjøre den jobben. Legg til høyt sykefravær, og du er på ni. Og alle de ekstra timene som ikke behøves i patruljebilen brukes til kontorarbeid på dagtid, alt på grunn av fremforhandlede spesialordninger. Jeg mener det er en av grunnene til at det er så mange politifolk på jobb på dagen og så få på natt og helg når forbryterne er "på jobb".
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Er det bare turnus som ligger under her? Eller er alle politifaglige stillinger inkludert? 8 turnusansatte per 1 på jobb kan ikke være mulig?
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.004
Antall liker
726
Hverdagen for sykepleiere:

Tyskland: 13 pasienter hver
Sverige: 8 pasienter hver
Norge: 6 pasienter hver.

Aftenposten onsdag.........
Arbeidsoppgavene er IKKE de samme, så dette kan ikke uten videre sammenlignes.
Ingen hensikt å se på hvor mange pasienter sykepleierne har. Man må i så fall se på hvor mange pleietimer det går på pasienten.
Mulig det, så da er norske pasienter dobbelt så syke som tyske?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror nok ikke det er her hunden ligger begravet, Gubra. Det handler nok snarere om bredden og omfanget av arbeidsoppgaver. Min mor er hjelpepleier med sine 40 års erfaring. Mitt inntrykk fra henne er at en lang rekke arbeidsoppgaver ble tatt fra hjelpepleierne og overført til sykepleierne. Begrunnelsen er (som den alltid er her i landet) at dette må man ha høyskole for å få til. Antallet hjelpepleiere har vel samtidig gått betraktelig ned. Altså ender man opp med en høyere og likere kvalifisert gruppe ansatte med det samme totale omfanget av arbeidsoppgaver. Uten å kjenne spesielt godt til helsevesenet, spesielt ikke i utlandet, så kan man spørre: Har sykepleierne i de andre landene større hjelp av lavere utdannede yrkesgrupper rundt seg?

Jeg har hatt muligheten til å betrakte arbeidstempoet på isolatavdelingen til UUS (i forbindelse med transport av en innsatt). Man får definitivt ikke sittesår i den jobben!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.338
Antall liker
9.695
I Norge har en vanlig lønnsmottager høy utdannelse sammenlignet med andre land. I prosessindustrien, som jeg kjenner best, har en operatør 4 års utdannelse. I "utlandet" blir tilsvarene arbeidskraft nærmest hentet inn fra gaten.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Typisk for Norge, på godt og vondt.

Jeg vet ikke om andre steder hvor fengselsbetjenter har toårig utdanning, fra og med i fjor til og med NOKUT-godkjent med studiepoeng.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.591
Antall liker
7.941
Torget vurderinger
0
I ditt tilfelle forstår jeg det i alle fall Zomby. I Norge satser vi på rehabilitering istedet for oppbevaring.
Det påstås at det er mere effektivt i forhold til å få folk til å slutte med kriminalitet.

Skal man oppnå noe i retning av rehabilitering krever nok det mere utdanning enn en ren "passe på at de ikke rømmer jobb".
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er enig i at yrket vårt og arbeidsoppgavene våre berettiger en skikkelig etatsutdanning. Men situasjonen 'på bakken' er nok dessverre preget av mer akutte behov. Vi har rett og slett ikke tid til å gjøre alt det fine vi kan. Ikke at dagene våre er så himla hektiske (i hvert fall ikke sammenlignet med de småløpende sykepleierne på UUS). Men det er alt for sjelden at vi kan sette oss ned og jobbe sammenhengende og uforstyrret med noe. Dagene våre er punktert av fastpunkter, småtteri og distraksjoner. Vi er hele tiden med i sikkerhetsregnestykket, og kan ytterst sjelden trekke oss tilbake.

Og hva skjer med kompetansen ettersom årene går? Min erfaring er at man etter noen år i yrket egentlig ikke kan det man lærte på skolen, men det man faktisk har gjort på jobben. Det man kan etter gjennomført utdanning er også et sted å starte, ikke et sted på være eller bli. Vi har kjempeproblemer med å holde på folk, og dermed ikke den kompetansen vi 'kunne hatt'. Delvis skyldes det nok at turnus er belastende, men fremfor alt frustrasjon over underfinansiering av de voldsomt ambisiøse målene i stortingsmeldingene, og ikke minst elendig lønn (arrestforvarere ligger en håndfull lønnstrinn høyere, uten noen egentlig utdanning).
 
Sist redigert av en moderator:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.924
Antall liker
36.130
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Er det bare turnus som ligger under her? Eller er alle politifaglige stillinger inkludert? 8 turnusansatte per 1 på jobb kan ikke være mulig?
Det er mer enn turnus, men kommer i stor grad an på hvor høyt de lokale tillitsvalgte skriker.

Det kan synes som om det er ulik oppfatning i politiet om hvor mange årsverk som kreves for å etablere en aktiv døgnkontinuerlig operativ beredskap. Uavhengig av hvilke begrensninger dagens arbeidstidsbestemmelser gir, er det viktig at etaten har en enhetlig og reell tilnærming til spørsmålet.
Noen politidistrikter legger til grunn 7,5 årsverk, noen 8, mens de fleste legger 9 årsverk til grunn for å dekke én døgnkontinuerlig operativ tjenesteperson. For å bemanne en patrulje bestående av to tjenestepersoner kreves dermed mellom 15 og 18 operative årsverk. Politidirektoratet har opplyst til utvalget at det ikke finnes en klart definert standard for hvordan tjenestelister skal utarbeides og hva slags bemanning som skal legges til grunn. Utvalgets analyser viser at en døgnkontinuerlig tjeneste kan bemannes med 6,4 årsverk.
fig15-1.jpg

Både sitat og graf er hentet herfra: 15.3 Effektivitet og... - regjeringen.no

En vanhellig kombinasjon av rause arbeidstidsordninger, dårlig ledelse og militante fagforeninger, som tilsammen fører til så vanvittig dårlig ressursutnyttelse at man nesten ikke tror det kan være sant. Et eksempel på forhandlingsdynamikken som har ført oss dit: Steile fronter om politiets nye vaktlister.

Taktisk bomming på obligatorisk skyteprøve for å gjøre seg selv ukvalifisert til vakttjeneste er heller ikke ukjent. Men å avskjedige noen som med vilje gjør seg selv ukvalifisert til jobben sin? Neida, hvem har vel hørt om slikt? I stedet trenger man en offentlig utredning for å finne ut at det "bare" trengs 6,4 årsverk for å bemanne hver beredskapsstilling i henhold til gjeldende avtaler, heller enn de åtte-ni som er forutsatt i vaktlistene. Et sitat til fra den utredningen:

Utvalget har gjennom sine besøk fått opplyst at ansvaret for å sette opp listene i noen politidistrikter delegeres til tillitsvalgte fordi det tar for mye av ledernes kapasitet.
(14.1 Strukturelle forutsetninger... - regjeringen.no)

Sykepleierne blir nybegynnere i forhold til den gjengen der, men det er jo et interessant sammentreff at polititjenestemenn og sykepleiere er fagorganisert gjennom samme forbund.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmm... Min nåværende arbeidsplass blir ikke relevant for sammenligning på grunn av sterkt varierende bemanning. Men forrige, der var vi 12 i turnus og døgnkontinuerlige med minimum 2 på jobb....
 
Topp Bunn