Politikk, religion og samfunn Rabalderet rundt sykepleierne.

N

nb

Gjest
Støre og restrn av politikerne kan bare holde kjeft - de bevilger seg som sagt 3 mndr ferie...
Tviler på at menn/koner/samboere/etc til regjeringsmedlemmene ser veldig mye av de. Om man legger sammen timene noen i regjeringen bruker på jobben pr. år så regner jeg med at man kommer til et tall som er langt over et normalt årsverk.

Selv om det er mye man sikkert kan beskylde ymse regjeringsmedlemmer for så er neppe å bruke liten tid på jobben en av de.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.927
Antall liker
36.142
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Den "ferien" heter valgkamp og kontakt med de som har valgt dem. Det er ikke sånn at stortingspolitikere ikke gjør noe som helst når Stortinget ikke er i møte. Dessuten har ikke norske stortingspolitikere sekretariater som f eks amerikanske kongressrepresentanter har, så de bruker mye tid på å gjøre rutinepregede ting selv. Regjeringsmedlemmer og statssekretærer har sekretariater, men også en arbeidsbelastning som knapt er mulig å forestille seg. Det er 24/7, mye drevet av nyhetsbildet fra første dagsnyttsending på radio og frem til kveldsnytt. Det er alltid noen som skal ha en kommentar om noe, og da må den saken helst være bearbeidet, fakta sjekket og standpunkter forankret først. Fri og bevare.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.106
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
1
Bare en tanke: Hvorfor går legene både 18- og 24-timersvakter, hvis sykepleierne blir så utslitt av å jobbe normal femskiftstabell?
Si det. Som tidligere sykehuslege må jeg si at å klage over 8 timers travle vakter ikke gjør så stort inntrykk. Men jeg skal love at også legene blir utslitt av arbeidspresset og det er en god grunn til at jeg er tidligere sykehuslege. Ellers kan man si at de lange vaktene er en avveining mellom kontinuitet og arbeidsbelastning. Det hadde blitt svært oppstykket og vanskelig å gjøre noe fornuftig dersom en vakt kun var på 8 timer.
 
N

nb

Gjest
Det hadde blitt svært oppstykket og vanskelig å gjøre noe fornuftig dersom en vakt kun var på 8 timer.
Jeg har vært litt innom sykehus med datteren min og har stusset på hvor mye av min (og ansattes) tid som går med til å forklare stadig nye folk hva greia er siden det stadig dukker opp et nytt ansikt.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.029
Antall liker
104.773
Torget vurderinger
23
De døgnrytmeskiftene kan lett få helsemessige konsekvenser også. Skiftarbeid er en belastning og en risikofaktor, det er ikke til å komme forbi. Erfaringen fra prosessindustrien er at de som ikke tåler skiftarbeid, enten det skyldes helse eller familie, helt enkelt forsvinner etter et år eller tre, mens de som trives med det fortsetter til de nærmest må lempes ut som pensjonister. Det er heller ingen ting som skaper så mye rabalder som å gjøre endringer i skifttabellen, nettopp fordi det griper så dypt inn i livet til folk. Ulike ansatte har ulike ønsker, samtidig som bedriften må ha en tabell som fungerer. Sist jeg var med på en slik diskusjon ville de ansatte ha kamikaze-skift for å få lengst mulige friperioder, mens bedriften holdt igjen av hensyn til både konsentrasjon på jobb og langsiktige helseeffekter. Man ble da enige til slutt.

Det er likevel ingen fagforbund i prosessindustrien som nærmest benekter at uken har 168 timer i sine krav, slik som sykepleierne gjør ved å kreve både heltidsstillinger og minimal helgejobbing. Regnestykket går ikke opp, med mindre man forventer at arbeidsgiver skal betale for en hel masse arbeidstid som ikke trengs i vaktlistene.

Men sykepleierne er ikke alene i offentlig sektor. Politiet er enda verre. Der trengs det 18 heltidsstillinger for å bemanne en patruljebil med to tjenestemenn som skal driftes 24/7. Det er en ni-skiftstabell...
Det er vel alt arbeidet med smultringene som betinger såpass med folk...

Min kjære mor - God bless - jobbet 30 år som sykepleier på et alders- og sykehjem. Kun nattskift. SLik så arbeidsuka ut;

Uke 1
Jobb mandag - tirsdag, tirsdag - onsdag (2 netter, fra 19.00 til 07.00)
Jobb fredag - lørdag, lørdag - søndag, søndag - mandag (3 netter, fra 19.00 til 07.00)


Uke 2
Jobb onsdag - torsdag, torsdag - fredag (2 netter, fra 19.00 til 07.00)


Uke 3
Som uke 1

Uke 4
Som uke 2

Slik gikk det gjennom hele året, uten avvik. Alene på avd., 12 personer som skulle ha morgenstell etc. - ingen løfteapparater eller andre tekniske hjelpemidler i noen særlig grad. 3,5 netter pr. uke/snitt x 12 t. x 52 uker = 2.184 t. minus ferie på 4 uker = 2016 timer. Det gikk bra det, helt til hun døde av det.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.591
Antall liker
7.941
Torget vurderinger
0
Bare en tanke: Hvorfor går legene både 18- og 24-timersvakter, hvis sykepleierne blir så utslitt av å jobbe normal femskiftstabell?
Si det. Som tidligere sykehuslege må jeg si at å klage over 8 timers travle vakter ikke gjør så stort inntrykk. Men jeg skal love at også legene blir utslitt av arbeidspresset og det er en god grunn til at jeg er tidligere sykehuslege. Ellers kan man si at de lange vaktene er en avveining mellom kontinuitet og arbeidsbelastning. Det hadde blitt svært oppstykket og vanskelig å gjøre noe fornuftig dersom en vakt kun var på 8 timer.

Min storebror er nå pensjonert overlege i Sverige. Han fortalte om rå helgevakter ( for yngre leger ), normal arbeidstid man-fre og så vakt etter arbeidstidens slutt klokken 16:00 fredag og vakt hele helgen fram til mandag 08:00 da han begynte på normal uke igjen. Helgevakten ble tilbragt på sykehuset. Han hadde tilgang til et sovrom som kunne brukes HVIS det ikke var pasienter som trengte ham. Enkelte helger var det ikke mulig å sove i det hele tatt!! Som han sa: Skal du inn på sykehus og opereres broder skal du sørge for at det ikke er på en mandag, for da risikerer du at han som opererer deg er dautrøtt!! I forhold til slike ordninger er sykepleiernes 8 timers skift "a walk in the park", men er det slike forhold som skal danne "normalen" ??

Det grunnleggende verdispørsmålet må vel være om vi skal "Leve for å arbeide" eller "Arbeide for å leve" ? Jeg vet i allefall hva jeg foretrekker og hvorfor jeg i det store og hele går på jobb. Det koker faktisk ned til noe så enkelt som at jobben er nødvendig for å finansiere fritiden! For meg i allefall.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.552
Antall liker
937
Torget vurderinger
1
De døgnrytmeskiftene kan lett få helsemessige konsekvenser også. Skiftarbeid er en belastning og en risikofaktor, det er ikke til å komme forbi. Erfaringen fra prosessindustrien er at de som ikke tåler skiftarbeid, enten det skyldes helse eller familie, helt enkelt forsvinner etter et år eller tre, mens de som trives med det fortsetter til de nærmest må lempes ut som pensjonister. Det er heller ingen ting som skaper så mye rabalder som å gjøre endringer i skifttabellen, nettopp fordi det griper så dypt inn i livet til folk. Ulike ansatte har ulike ønsker, samtidig som bedriften må ha en tabell som fungerer. Sist jeg var med på en slik diskusjon ville de ansatte ha kamikaze-skift for å få lengst mulige friperioder, mens bedriften holdt igjen av hensyn til både konsentrasjon på jobb og langsiktige helseeffekter. Man ble da enige til slutt.

Det er likevel ingen fagforbund i prosessindustrien som nærmest benekter at uken har 168 timer i sine krav, slik som sykepleierne gjør ved å kreve både heltidsstillinger og minimal helgejobbing. Regnestykket går ikke opp, med mindre man forventer at arbeidsgiver skal betale for en hel masse arbeidstid som ikke trengs i vaktlistene.

Men sykepleierne er ikke alene i offentlig sektor. Politiet er enda verre. Der trengs det 18 heltidsstillinger for å bemanne en patruljebil med to tjenestemenn som skal driftes 24/7. Det er en ni-skiftstabell...
Ville vera interessant å høyra nokon i prosessindustrien som får ein skiftplan på ei veke som er slik: 1445-2215, 0645-15, fri, 1500-2200, fri, 0700-1500, 1445-2215. Sjløvsagt med eit heftig tillegg på kveld med 56 kroner timen.... Sikkert ingen som hadde klagd på det.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.552
Antall liker
937
Torget vurderinger
1
Ja, det er utvilsamt eit ynskje frå arbeidsgjevar om fleire sjukemeldinger. Diverre er dette slik det er ein del plasser, med annakvar helg på toppen av det vert det neppe noko betre. Med tanke på at det alltid er ein del som vil ynskje deltidsstillingar skulle ein tru det kunne gå an å få det til å gå opp med ein av 3 helger? Då krevst det nok litt fleksibilitet hjå både arbeidsgjevar og arbeidstakar.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.338
Antall liker
9.695
For å sette opp en god skiftplan så er det endel ting en må tenke på. Først og fremst må den kun bestå av 100% stillinger. Selvfølgelig så kan to eller fler dele en stilling, men summen må bli 100.
Man bør bestrebe seg på at det ikke er for mange påfølgende nattskift, tre er maks. Man bør heller ikke legge formiddagskift til dagen etter nattskift, ettermiddagskift er bedre. (Nattskift er dagens første skift) Rotasjonen bør være formiddag, ettermiddag, natt.
Kamikazejobbing for å få lange friperioder passer kun unge, friske og enslige mennesker, de som har gått skift noen år foretrekker kortere jobbeøkter og kortere, men hyppigere friøkter.
Forutsigbarhet er meget viktig, en arbeidstaker må vite hvordan han/hun jobber påsken neste år.
Vet man forresten at forskjellen i antall jobbehelger i løpet av et år ved 5-skift kontra 6-skift er 4,5 helger mer ved 5-skift enn ved 6 skift? Altså ikke "myyye mer helgefri" som enkelte tror.
Tilslutt må jeg si at jobber man skift/turnus så må man innse at turnusen bestemmer hvem som jobber storhelger o.s.v, ikke hvem som jobbet den forrige storhelgen. Selv har jeg erfart at noen år treffer jeg nesten alt av røde dager, andre år sklir jeg klar.
 
D

DL

Gjest
Nå er det vel ikke antall arbeidstimer pr. år som knekker folk i slike ordninger, men heller forskjellige arbeidstidspunkt på døgnet.
Det og omstille døgnet stadig vekk, er noe herk, og ikke skjønner jeg hvordan man kan leve med, å gjøre dette mange ganger i uken.

Turnus som innebærer lange dager i arbeidsperioder, for så å ha lange friperioder, burde være noe de fleste kan leve med.
Om man jobber i service bransjen og reiser utenlands, så har man ofte ingen turnus og i beste fall en 4-4 ordning uten full opptjening, turnus på 5-5 og 6-6 er vanlig for mannskap på skip.
2-4 slik dem har i nordsjøen og på oljeinstallasjoner på land, er en meget gunstig avtale, som de som ikke jobber i disse bransjene, bare kan drømme om.

DL
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror det er kombinasjonen av arbeidstimer og kast i døgnrytmen som sammen sliter rent fysisk. Sosial belastning kommer naturligvis på toppen av dette.

Det kunne vært interessant å gjøre et eksperiment med 'beregnet tid', redusert timetallet i heltidsstilling i stedet for å kompensere økonomisk. Hva hadde skjedd med helsa? Jeg tror gjerne vi kunne sett en forbedring. Dessverre er det ofte sånn at turnusansatte rett og slett ikke har råd til inntektsreduksjon (offshore unntatt). Eksperimentet forblir nok et tankeeksperiment.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.395
Antall liker
727
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
2-4 slik dem har i nordsjøen og på oljeinstallasjoner på land, er en meget gunstig avtale, som de som ikke jobber i disse bransjene, bare kan drømme om.
2-4 (12 timer per dag x 14 dager)er vel ett fenomen kun på norsk sokkel,2-4 på land annlegg har jeg aldri hørt om ?

I utlandet er det vanlig med 4-4 eller 3-3 med 12 timers arbeidsdag 7 dager i uken både onshore og offshore
 
D

DL

Gjest
Stemmer, melkeøya hadde vel 14-21 når jeg tenker etter, det blir 2-3 turnus i så fall.
Burde husket den, hadde en prat med fyren fra forbundet, som jobbet med denne avtalen i senest i dag :)


DL
 

ØyvindH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
96
Antall liker
135
Jeg mener dette handler om vilje og evne til tilpasning fra begge sider.

I andre sammenlignbare tjenester med døgnkontinuerlig bemanning blir man ansatt i 100% stilling og det er ikke noe problem å lage turnuser for å dekke tjenestebehovet.

Sykepleierne bør innse at det er noen som faktisk må dekke helgevaktene. Enten så må dette dekkes av ekstravakter og mini-stillinger eller så legger man det inn i turnus slik at alle må ta sin turn. Det er utopisk å tro man kan ha turnuser hvor man "sitter oppå" hverandre på hverdagene og 2/3-deler har fri i helga.


Tviler litt på at motstanden mot annenhver helg er så unison som Sykepleierforbundet vil ha det til. I min bransje er det annenhver helg, og her er det ikke noe klart flertall hverken for det ene eller andre.
Beregninger her viser forøvrig at arbeidstokken må tilnærmet dobles hvis man skal over på tredjehver helg.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
920
Antall liker
535
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
De døgnrytmeskiftene kan lett få helsemessige konsekvenser også. Skiftarbeid er en belastning og en risikofaktor, det er ikke til å komme forbi. Erfaringen fra prosessindustrien er at de som ikke tåler skiftarbeid, enten det skyldes helse eller familie, helt enkelt forsvinner etter et år eller tre, mens de som trives med det fortsetter til de nærmest må lempes ut som pensjonister. Det er heller ingen ting som skaper så mye rabalder som å gjøre endringer i skifttabellen, nettopp fordi det griper så dypt inn i livet til folk. Ulike ansatte har ulike ønsker, samtidig som bedriften må ha en tabell som fungerer. Sist jeg var med på en slik diskusjon ville de ansatte ha kamikaze-skift for å få lengst mulige friperioder, mens bedriften holdt igjen av hensyn til både konsentrasjon på jobb og langsiktige helseeffekter. Man ble da enige til slutt.

Det er likevel ingen fagforbund i prosessindustrien som nærmest benekter at uken har 168 timer i sine krav, slik som sykepleierne gjør ved å kreve både heltidsstillinger og minimal helgejobbing. Regnestykket går ikke opp, med mindre man forventer at arbeidsgiver skal betale for en hel masse arbeidstid som ikke trengs i vaktlistene.

Men sykepleierne er ikke alene i offentlig sektor. Politiet er enda verre. Der trengs det 18 heltidsstillinger for å bemanne en patruljebil med to tjenestemenn som skal driftes 24/7. Det er en ni-skiftstabell...
Eg var litt unyansert i mitt forrige innlegg - sjukepleiarane er sjølvsagt beskytta av Arbeidsmiljølova! Men dei har som organisasjon gjennom tariffavtale valgt å avtale arbeidstidsordningar som gir dårligare vern enn det Arbeidsmiljølova gir.
Eg fann ein brukandes rapport som forklarer dette - Arbeidstidsordninger som fraviker Arbeidsmiljøloven. Organisasjoner med fleire enn 10000 medlemmer kan gjere dette. Interessant lesning. http://www.fafo.no/pub/rapp/20186/20186.pdf


Eg kjenner litt til enkelte forhold hos sjukepleierane. Argumentet for kveldsvakt + påfølgande dagvakt 8-9 timer etterpå, er i all hovedsak at ein frykter at ein ikkje skal klare å overlevere potensielt livsviktig informasjon om pasientane til påtroppande mannskap! Dette sjølv om dei gjerne har opptil 30 min overlappingsmøter der dette skal være tema! Altså ei rein rapporteringsutfordring!
Andre kampar som eg veit har blitt ført nylig (lokalt), var eit krav om at ALLE veker kun skal ha 37,5 (evt 35,5) timar arbeidstid! Eg kjenner dessverre ikkje resultatet av denne...

Slik eg opplever det, så er det ei stor utfordring for sjukepleierane at dei er ei så ulikt samansatt gruppe - både i alder og livssituasjon.
Og største utfordringa er at dei ikkje er særlig solidariske med kvarandre... Har ein oppnådd ein viss alder, så SKAL ein ikkje lengre arbeide natt eller helg, sjølv om kapasiteten framleis er der. Dette sjølv om det er yngre som slit med tidsklemma - familieliv og barn, og/eller somatiske ting som innsovingsproblem... Ansenitetsprinsippet blir brukt knallhardt. Og dette støtter Sjukepleierforbundet opp om!
Kvinner er kvinner verst er det lett å tenke når ein opplever eller høyrer om slikt.


Når det gjeld politiet - så kjenner eg også litt til forholda der.
Staten har forhandla med Politiets Fellesforbund om arbeidstid, og det er blitt gjort unntak frå det ganske så strenge vernet som Arbeidsmiljølova gir. Disse unntaka gir muligheiter for å kunne bruke politifolk på jobb meir og oftare enn det Arbeidsmiljølova legg opp til. Sjølvsagt utløyser dette økonomisk kompensasjon, men slik no spelereglane. Pengane blir sikkert brukt til å handle meir Donuts...

Om det trengs 7, 8 eller 9 politistillingar for å dekke opp for 1 mann på jobb 24/7/365, er eg uviss på. Men poenget er at dersom ein skulle fulgt Arbeidsmiljølova til punkt og prikke, så ville det faktisk vore verre!

Og tenk då ein situasjon der ALLE sjukepleierane skulle byrje å følge Arbeidsmiljølova fullt ut!!

Vart litt springande dette innlegget, men fekk slik trang til å få det ut.... ;)
Det er uansett lærerikt å følge denne tråden!

Mvh Arild
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.927
Antall liker
36.142
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Et vesentlig poeng med Arbeidsmiljøloven er at den gir noen generelle regler, og så setter spilleregler for hvordan partene kan avtale andre ordninger innenfor visse minimumskrav. Sånn kan man si at både sykepleiere og politi allerede følger Arbeidsmiljøloven til punkt og prikke - de har forhandlet frem arbeidstidsordninger som de følger.

Det ville derimot være et brudd mot hele intensjonen i loven om en av partene skulle nekte å forhandle og bare pukke steinhardt på de generelle reglene i lovteksten. De gjelder bare der det ikke er avtalt noe annet. Spørsmålet er nok mest hvilke spilleregler som skal gjelde for å forhandle frem arbeidstidsordninger. Nå har de sentrale fagforbundene veto-rett, selv om partene lokalt ønsker noe annet. Det virker ikke spesielt smart.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Hvorfor i alle dager blir de sykepleiere hvis de ikke kan jobbe en normal 5-skift plan som i industrien! blir ikke folk syke i helgene!
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.029
Antall liker
104.773
Torget vurderinger
23
Godt poeng. De må jo vite hva de går til ref. arbeidstider. Det er rimelig kjent at slike yrker er døgnkontinuerlige.

Blir litt som når det bygges flyplass i ødemarken, så begynner folk å bygge/bosette seg der av bekvemmelighetsårsaker, for deretter å klage på flystøy.... duh..
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.591
Antall liker
7.941
Torget vurderinger
0
Hvorfor i alle dager blir de sykepleiere hvis de ikke kan jobbe en normal 5-skift plan som i industrien! blir ikke folk syke i helgene!
Nettopp - hvorfor velger de den yrkesveien ?

Fordi de er kvinner og ikke er i stand til logisk vurdering av karrieremuligheter, inntekt, pensjon, fordeler og ulemper!

De skal jo bare ha "noe å gjøre på" en kort tid til de finner en mann som kan forsørge dem!

Og så høres det jo så "bra" ut å ha lyst til å "jobbe med mennesker!!"
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.029
Antall liker
104.773
Torget vurderinger
23
Steike, Spiralen - den var SLEM!! Håper ikke OTTAR har adressen din!
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.162
Antall liker
5.869
Sted
Holmestrand
Hverdagen for sykepleiere:

Tyskland: 13 pasienter hver
Sverige: 8 pasienter hver
Norge: 6 pasienter hver.

Aftenposten onsdag.........
Arbeidsoppgavene er IKKE de samme, så dette kan ikke uten videre sammenlignes.
Ingen hensikt å se på hvor mange pasienter sykepleierne har. Man må i så fall se på hvor mange pleietimer det går på pasienten.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.733
Antall liker
28.458
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvorfor i alle dager blir de sykepleiere hvis de ikke kan jobbe en normal 5-skift plan som i industrien! blir ikke folk syke i helgene!
Nettopp - hvorfor velger de den yrkesveien ?



Fordi de er kvinner og ikke er i stand til logisk vurdering av karrieremuligheter, inntekt, pensjon, fordeler og ulemper!

De skal jo bare ha "noe å gjøre på" en kort tid til de finner en mann som kan forsørge dem!

Og så høres det jo så "bra" ut å ha lyst til å "jobbe med mennesker!!"


Tja....

Madammen er sykepleier, men ikke i full stilling.

Hun arbeider på en palliativ avdeling, og i prinsippet er hennes jobb å gjøre folks siste uker og dager på denne jord så behagelige og utholdelige som mulig. Hun elsker jobben sin, og har planer om å fortsette så lenge hun orker.

Hun ble sykepleier fordi far hennes var gruvearbeider, og det var aldri mulig for familien å finansiere en videregående skole, og langt mindre et studium.

Hun jobber i 75% stilling fordi hun ønsker det. Hun finansierer sitt eget forbruk inkl. bil, og betaler sin del av de løpende kostnadene (huslån, strøm, tlf, forsikring). Det holder med 75% stilling for å finansiere det, og hun har ingen planer om å gå opp i full stilling.

mvh
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.162
Antall liker
5.869
Sted
Holmestrand
...
Men sykepleierne er ikke alene i offentlig sektor. Politiet er enda verre. Der trengs det 18 heltidsstillinger for å bemanne en patruljebil med to tjenestemenn som skal driftes 24/7. Det er en ni-skiftstabell...
Hvordan kan det henge sammen?
24*365= 8760 timer
8760timer/9 stillinger= 973timer /stilling

Riktig så komfortabelt er det vel ikke å være politi?
 
N

nb

Gjest
Når de endret navn på studiet "Elkraft" til "Energi og Miljø" på NTNU gikk jenteandelen fra i nærheten av null til rundt 50% på ett år. Same shit, new wrapping. En liten titt på studieplanen for de to første årene burde muligens ført til at det ringer noen bjeller (nåværende plan sakset fra NTNUs sider). Skal ikke overvurdere bevisstheten i unge folks studievalg, det gjelder dog ikke på noen måte kun for jenter.

 
N

nb

Gjest
...
Men sykepleierne er ikke alene i offentlig sektor. Politiet er enda verre. Der trengs det 18 heltidsstillinger for å bemanne en patruljebil med to tjenestemenn som skal driftes 24/7. Det er en ni-skiftstabell...
Hvordan kan det henge sammen?
24*365= 8760 timer
8760timer/9 stillinger= 973timer /stilling

Riktig så komfortabelt er det vel ikke å være politi?
Uten å kunne noesomehelst om polititurnus så kompliseres det hele av regler for overtid, helgearbeid osv osv. I prinsippet trenger man jo bare tre mann som går 8-timers-skift, men når disse skal ha ferie, det finnes røde dager, de ikke vil jobbe mer enn så og så mange timer på kveld/natt/helg så trengs det litt flere folk. Om man sier at et arbeidsår har 1800 timer, så trengs det minimum 8760 / 1800 = 4,87 fulltidsstillingerfor å ha døgnkontinuerlig bemanning.

De gjør nok andre ting de timene de ikke sitter i patruljebilen.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.591
Antall liker
7.941
Torget vurderinger
0
Steike, Spiralen - den var SLEM!! Håper ikke OTTAR har adressen din!

OTTAR er nok det minste problemet ! Fruen er sykepleier i 50% stilling, og hvis hun leser dette.....................!?;)


Men jeg fulgte bare en oppfordring fra Sykepleierforbundet: " Vis forsørgeransvar, - gift deg med en sykepleier !" :rolleyes:



EDIT:

På den saklige siden må vi nok bare innse at ikke alle unge ser så veldig langt framover når de velger utdannelse og yrke.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Veldig få unge ser fremover i det hele tatt, og enda færre tenker ensidig lønn og arbeidstid i sine yrkesvalg. Det tror jeg generelt vi skal være veldig glad for.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.591
Antall liker
7.941
Torget vurderinger
0
Veldig få unge ser fremover i det hele tatt, og enda færre tenker ensidig lønn og arbeidstid i sine yrkesvalg. Det tror jeg generelt vi skal være veldig glad for.
Men å se "totaliteten" er ikke så dumt tror jeg. Å vite hva man gjør, eller "informert valg", slik at man unngår å gå i den fella å oppdage for sent at yresvalget var basert på myter. Det skulle kanskje redusere mengden frustrerte og misfornøyde arbeidstakere i mange bransjer? Men jeg slutter nå ikke å forbauses over hvor "dumme" enkelte unge kolleger er når det kommer til hverdagens "slit og strev". Hvilket misforhold det er mellom de forventninger disse har til glamorøs arbeidshverdag og skyhøy inntekt og de realiteter som møter dem!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.338
Antall liker
9.695
Det gjelder mange yrker. Jeg ser det på skoleelever som besøker vår arbeidsplass, de tror hverdagen for en prosessoperatør er behagelig tilbakelent foran et kotrollpanel bestående av mange flotte PCer. Sannheten er skitt, slit og svette store deler av arbeidstiden. Pluss skiftarbeid.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.029
Antall liker
104.773
Torget vurderinger
23
Veldig få unge ser fremover i det hele tatt, og enda færre tenker ensidig lønn og arbeidstid i sine yrkesvalg. Det tror jeg generelt vi skal være veldig glad for.
Sikkert ikke så enkelt å se fremover når du blir tutet ørene fulle med at du har framtida bak deg!
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.956
Antall liker
1.955
Sted
Sortland
Veldig få unge ser fremover i det hele tatt, og enda færre tenker ensidig lønn og arbeidstid i sine yrkesvalg. Det tror jeg generelt vi skal være veldig glad for.
Bakteppet her er jo at man fremdeles sliter med rekrutteringen. Jeg var ferdig utdannet i 1992 og hadde jobb fra dagen etter eksamen. (Vi var to nyutdannede som hadde eneansvar for 25 alvorlig syke pasienter - vi hadde til sammen 1 måneds erfaring!)

Problemet med rekruttering er det samme i dag.
Hev grunnlønna med 20% - problem solved!
Jada, assistentleger og turnuskandidater har drepende skift - av og til; jeg har snakket med flere ass.leger om lønn (- og: dette er folk som vet hvilken jobb sykepleierne gjør på sykehus), og de har alle ristet på hodet. De regnet med at vi hadde ca 80% av deres lønn (fratrekk for 2-3 års utdannelse) og ble overrasket når de hørte hvor lite vi egentlig tjener.

Staten setter sine satser og kommunene vil ikke konkurrere seg imellom. Da leier man heller svensker til dobbelt pris. Monopolistisk arbeidsmarked har sine priser.

Heldigvis for samfunnet har arbeidets innhold betydning for mange.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.591
Antall liker
7.941
Torget vurderinger
0
Heldigvis for samfunnet har arbeidets innhold betydning for mange.

Hadde jo på mange måter vært enklere å være "Helseleder" hvis sykepleierne hadde sett dette som et kall, bodd i det som i gamle dager ble omtalt som "søsterhjem", vært pålagt sølibat og 18 timers arbeidsdager 5 dager i uka!

Nå er ikke verden så snill med lederne i de ulike helseforetakene. Kanskje derfor det er såvidt greit betalt å være helseforetaksleder !??
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
For all del. Hver og en av oss, hver for oss, kunne nok gjort lurt i å tenke grundig gjennom yrkesvalgene våre. Men jeg frykter at samfunnet hadde sett annerledes ut, til dels på bekostning av de fleste tjenestene det offentlige leverer.

Hvis jobben må gjøres, så må noen gjøre den.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.591
Antall liker
7.941
Torget vurderinger
0
For all del. Hver og en av oss, hver for oss, kunne nok gjort lurt i å tenke grundig gjennom yrkesvalgene våre. Men jeg frykter at samfunnet hadde sett annerledes ut, til dels på bekostning av de fleste tjenestene det offentlige leverer.

Hvis jobben må gjøres, så må noen gjøre den.
Godt poeng der Zomby, men for å gi den en liten "twist" kan vi kanskje også enes om at så lenge jobben MÅ/BØR gjøres kan det være lurt av samfunnet å honorere ( både lønn og arbeidsvilkår ) de som gjør den såvidt greit at de ikke i ettertid føler seg lurt/rævkjørt!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Absolutt! Og det er akkurat det som driver folk til disse klassiske stat- og kommuneyrkene, stolthet over å bidra med noe viktig til samfunnet. Vi kunne sikkert betale bedre, men vi har neppe råd til å betale det det er verdt...
 
D

DL

Gjest
...
Men sykepleierne er ikke alene i offentlig sektor. Politiet er enda verre. Der trengs det 18 heltidsstillinger for å bemanne en patruljebil med to tjenestemenn som skal driftes 24/7. Det er en ni-skiftstabell...
Hvordan kan det henge sammen?
24*365= 8760 timer
8760timer/9 stillinger= 973timer /stilling

Riktig så komfortabelt er det vel ikke å være politi?
Uten å kunne noesomehelst om polititurnus så kompliseres det hele av regler for overtid, helgearbeid osv osv. I prinsippet trenger man jo bare tre mann som går 8-timers-skift, men når disse skal ha ferie, det finnes røde dager, de ikke vil jobbe mer enn så og så mange timer på kveld/natt/helg så trengs det litt flere folk. Om man sier at et arbeidsår har 1800 timer, så trengs det minimum 8760 / 1800 = 4,87 fulltidsstillingerfor å ha døgnkontinuerlig bemanning.

De gjør nok andre ting de timene de ikke sitter i patruljebilen.
Jeg kjenner heller ikke detaljene i polititurnus, men om dem følger normale regler for turnus arbeid, så vil regnestykket se slik ut:

Normalarbeidsår ved helkontinuerlig skiftarbeid (33,6 timers uker) = 1564,5 timer/år.
8760 timer pr år / 1564,5 timer pr stilling = 5,6 stillinger.

Tar man med ett snitt av sykefravær, så ender man på tilnærmet 6 årsverk for å bemanne en stilling.


DL
 
Topp Bunn