R.E.S. + REW = ???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Synes ikke Audiolense er en dyr løsning. Kanskje sammenlignet med gratis da.
    Ja litt feil å si att den er dyr, begge er helt sikkert fantastiske program.
    Det som er fint er att slikt er laget til det vi kaller normalt bruk.
    Hvis vi er under den kategorien da ;>}
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Men kan audiolense brukes mellom for- og effektforsterker slik at jeg også får korrigert lyden når jeg bruker platespiller? Hvis det ikke går, er jo Audiolense et blindspor. I hvert fall for meg.

    Roy
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du trenger noe slikt.
    mix.jpg
    DSP er digitalt. Mellom pre og effekt er det analoge signaler som går.
    Evt. kjøre en ADC etter platespilleren for å digitalisere der for så å kjøre gjennom en DSP (audiolense) etc.....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Men kan audiolense brukes mellom for- og effektforsterker slik at jeg også får korrigert lyden når jeg bruker platespiller? Hvis det ikke går, er jo Audiolense et blindspor. I hvert fall for meg.

    Roy
    Med det kravet er PC løsninger et blindspor ja. Trinnoven min gjør det du ønsker (st2 pro rimeligste variant, kun balansert og 6 volt ut er høyt i forhold til Hifi og gir dårligere Signal/støy forhold.)...antagelig andre også Vil tro Anthem sin pre fikser det
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Med det kravet er PC løsninger et blindspor ja. Trinnoven min gjør det du ønsker (st2 pro rimeligste variant).....antagelig andre også Vil tro Anthem sin pre fikser det
    Ja, eller stand-alone bokser som Lyngdorp RP-1 eller McIntosh MEN220 (hvis du fremdeles har konfirmasjonspengene liggende). Disse kjører AD-DA på en utmerket måte.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Men kan audiolense brukes mellom for- og effektforsterker slik at jeg også får korrigert lyden når jeg bruker platespiller? Hvis det ikke går, er jo Audiolense et blindspor. I hvert fall for meg.

    Roy
    Heisann! :)

    Har dessverre ikke fulgt med i tråden, så veit heller ikke hva anlegg du har, men likevel… Audiolense kan settes opp slik at den kan stå mellom pre og effekt i en «blackbox» modell. En trenger et lydkort, lisens og en pc og trenger vel sånn sett ikke koste skjorta.
    Prøvde selv Audiolense med et rimelig Focusrite lydkort. Det er ganske enkelt å få god lyd med AL.
    Siden det er basert på ettpunktsmåling kan en ikke gjøre så mye feil der, samt at en tegner targetkurve helt enkelt og genererer en fil som benyttes under avspilling.
    Siden AL er et FIR basert verktøy, det vil si at det korrigerer i tidsdomenet, får en annen arbeidsmetode basert på en del automatikk enn om en sammenligner med IIR basert DSP (som for eksempel enkel miniDSP). Dog et lite drawback med FIR er om en skal fullkorrigere langt ned i frekvens så blir det lange filtre som en da får problemer med Lipsync om en har TV i lag med anlegget.
    Det er ikke noe problem å kjøre kortere filtre med mindre korreksjon og lipsync er da ok, men en har da mindre korreksjon i bassområdet.

    For noen er dette med pc enkelt, andre ikke enkelt. En får utfordringer med oppsett, det er også en kjede med programmer som arbeider for avspilling så en må gjerne inn å endre bufferinstillinger for best mulig dataflow.
    Det fins vel sånn sett ikke noen oppskrift for buffring, dette avhenger av korreksjonsfilens lengde, lydkort med tilhørende program, avspillingsprogram (Roon, Spotify, eller om en benytter analoginngang på lydkortet)

    Jeg valgte selv vekk AL pga pc styret, og da mitt anlegg står i stuen, i lag med TV, og brukes av flere. Fikk tak i en eldre brukt DEQX og er fornøyd med den. DEQX er også FIR basert men en jobber på en litt annen måte med oppsett enn Audiolense. DEQX benytter en EQ for voicing og korrigering i bassområdet, da den er begrenset i tid for korreksjonen på FIR filtrene. Ny koster DEQX urettferdig mye penger synest jeg, men en får en standalone boks med volumkontroll og fjernkontroll som ser ut som en preamp. Analoginngangen er god så platespiller går helt fint.

    Trinnov kjenner jeg ikke, den koster en del har jeg forstått.

    IIR basert DSP så er det jo visuelt ganske greit kjent med at en drar opp og ned med EQ punkter så en endrer på frekvensresponsen. Men her bør en egentlig være god å måle og tolke målinger slik at en korrigerer riktig, og gjerne ikke korrigerer slik at en gjør en feil enda verre. Det settes altså et krav til at en lærer seg mer hva som egentlig foregår og hva tiltak en egentlig gjør for at ting skal bli mest mulig riktig.

    På generelt grunnlag synest jeg det er for dårlig utvalg av DSPer. Nyeste miniDSP SHD virker interressant men hvordan den er i praksis vet jeg lite om. Den er vel også bare toveis som fort er for lite for dem som deler aktivt flerveis.


    Også har jeg i mente at det systemet jeg har hørt med desidert mest smell og smekk så var eneste digitale innretning CD spilleren i forkant av systemet, resten var analogt. Det låt fantastisk bra :)

    Den reineste lydopplevelsen var det Audiolense i systemet.

    Skal ikke være enkelt….

    Mvh
    oks
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn