R.E.S. kan få nytt lytterom

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Lurer på om det er noen som har tanker om hvordan jeg bør gjøre det med demping/bassfeller etc. i et slikt rom. Det vil jo være ca. 3,6 x 4,9 meter (om jeg har målt rett). På de to kortveggene vil det være en døråpning på 150 cm bredde (mot den andre stua) og et 120x110 cm vindu på den andre kortsiden.

Bør jeg gå for skråstilte bassfeller i hjørnene, eller vil det være bedre å bruke tykkere absorbent-materialer på kortveggene (langveggene vil det være vanskelig å bygge ut mye, siden det allerede bare er 3,6 meter bredt rom).

Så vet jeg en del snakker om å bruke det gyldne snitt som utgangspunkt. Da burde rommet enten vært 5,8 meter langt med 3,6 meter bredde, eller drøyt tre meter bredt om lengden fremdeles skulle være 4,9 meter.

Noen synspunkter på det?

Roy
Da får du vel et godt resultat når du kjører denne:
https://www.psaudio.com/room-calculator/
Hvis man først skal bale med romdimensjoner ville jeg holdt en armlengdes avstand til både gamle myter om det gyldne snitt og P.S Audios kalkulator som ser ut til å være basert på det samme, og heller finne noe vitenskapelig fundamentering, sånn som her:

https://www.salford.ac.uk/research/sirc/research-groups/acoustics/architecture-and-building-acoustics/room-sizing-for-studios

Diagrammet viser takhøyde X bredde X lengde. Dess mørkere farge, jo bedre. Vi ser her at P.S Audios layout 1 og 2 havner på lysegrå, mens layout 3 havner på hvit. Altså havner ingen av deres forslag på de mørkeste, beste områdene. Hvor ditt rom havner kommer an på takhøyde, har ikke sett det nevnt her..?

map.jpg

Og selvsagt er gode romdimensjoner bare et utgangspunkt for å få romnodene spredt jevnest mulig utover, og ikke få de for tett, sånn at de forsterker hverandre. Hvordan romåpninger o.l slår ut kan sikkert være vanskelig å forutse. Resultatet kommer uansett an på hva man gjør med det utgangspunktet man har. :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.743
Torget vurderinger
35
Jeg klarer ikke helt å se hvor tak-høyden er satt opp i det diagrammet, siden det opererer bare med to skalaer. (om jeg har skjønt det riktig).

Hos meg blir takhøyden rundt 2.38-2.40, tipper jeg.

Vil tro dimensjonen innvendig vil havne rund 3,5 x 4,8 x 2,38m, men det vil ikke bli lukkede vegger overalt. Det vil jo bli en stor åpning mot kjøkken og stue mot nord, og et vindu mot sør.

Etter en diskusjon med min bedre halvdel, og et ønske om å kunne bygge ut oppsettet med multikanal på et senere tidspunkt, så har jeg landet på at jeg vil spille på tvers av rommet. Det vil helt sikkert skape noen utfordringer med lytteposisjon tett på bakvegg, men det bør være løsbart med gode absorbenter på veggen bak lytteposisjon.

Det gjør også at jeg kan ha elektronikken på vindusveggen (nederst på bildet under) i stedet for mellom høyttalerne. Jeg tenker også at det kan være en ide å ha noen flyttbare absorbenter som kan plasseres foran vindu/åpning mot kjøkken/stue og foran TV som vil henge på veggen mellom høyttalerne.

langvegg.jpg

Men først må jeg uansett få byggetillatelse, og siden jeg fikk en merknad fra en nabo før jeg sendte søknaden sist uke, så kan det fort bli i begynnelsen av mars før jeg hører noe fra kommunen.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.743
Torget vurderinger
35
Da blir rommet ditt ca 1 x 1,47 x 2,02 og havner på det lysegråe området, altså nest best for rom opp til 50m2. Det burde sikkert funke i følge denne listen:
https://www.salford.ac.uk/__data/assets/excel_doc/0007/378493/room_ratios_second_best.xls
Jeg har ikke noe erfaring med disse rommålene, men det virker som forskningen bak er solid.
Takk for det. Kan jo tenkes at den store døråpningen vil "ødelegge" modellen, og at det enten blir verre eller bedre. Jeg tipper jo at de modellene er tenkt i lukkede rom, ikke med så stor "bass-refleksåpning".

Roy

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Da blir rommet ditt ca 1 x 1,47 x 2,02 og havner på det lysegråe området, altså nest best for rom opp til 50m3. Det burde sikkert funke i følge denne listen:
https://www.salford.ac.uk/__data/assets/excel_doc/0007/378493/room_ratios_second_best.xls
Jeg har ikke noe erfaring med disse rommålene, men det virker som forskningen bak er solid.
Takk for det. Kan jo tenkes at den store døråpningen vil "ødelegge" modellen, og at det enten blir verre eller bedre. Jeg tipper jo at de modellene er tenkt i lukkede rom, ikke med så stor "bass-refleksåpning".

Roy
Det er mulig, men det er det sikkert noen kloke hoder som kan svare bedre på enn meg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Gevinsten ved å spille på langvegg er (i følge mine erfaringer i hvert fall...) antagelig større enn eventuelle ulemper ved å ha lyttepos. tett på veggen bak. Har selv testet ut avstander fra50 - 100 cm. og det er ingen vesentlige problemer eller forskjeller å spore. Og som du sier selv så er det fullt mulig å sette opp absorbering/diffusering etc. bak lyttepos og den trenger ikke bygge mye ut fra vegg heller. Jeg har tenkt å prøve dette selv.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.743
Torget vurderinger
35
Da blir rommet ditt ca 1 x 1,47 x 2,02 og havner på det lysegråe området, altså nest best for rom opp til 50m3. Det burde sikkert funke i følge denne listen:

Roy
Det er mulig, men det er det sikkert noen kloke hoder som kan svare bedre på enn meg.
Jeg tror nok uansett det kan være lurt å få inn noen som er flinke med målinger når det rommet forhåpentligvis blir klart. Så kan man iverksette målrettede tiltak der de trengs.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.743
Torget vurderinger
35
Gevinsten ved å spille på langvegg er (i følge mine erfaringer i hvert fall...) antagelig større enn eventuelle ulemper ved å ha lyttepos. tett på veggen bak. Har selv testet ut avstander fra50 - 100 cm. og det er ingen vesentlige problemer eller forskjeller å spore. Og som du sier selv så er det fullt mulig å sette opp absorbering/diffusering etc. bak lyttepos og den trenger ikke bygge mye ut fra vegg heller. Jeg har tenkt å prøve dette selv.
Jeg tenker jo også at man vil få mindre problemer med refleksjon fra sidevegger med en slik plassering.

Roy

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Jeg har prøvd ut forskjellige konfigurasjoner her hos meg ( rommet er 5 x 8 m.) og alle varianter av utstyr/høyttalere lager et vesentli bedre/mer interessant lydbilde når ht står på langveggen med over 2 m. til sideveggene i tillegg til at de er vinklet en del selvsagt.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.743
Torget vurderinger
35
Jeg har prøvd ut forskjellige konfigurasjoner her hos meg ( rommet er 5 x 8 m.) og alle varianter av utstyr/høyttalere lager et vesentli bedre/mer interessant lydbilde når ht står på langveggen med over 2 m. til sideveggene i tillegg til at de er vinklet en del selvsagt.
Mitt rom blir jo vesentlig mindre med ca. 3,5 x 4,8 meter. Likevel vil jeg jo med fronten en meter fra frontveggen og lytteposisjon en halv meter fra bakvegg kunne ha høyttalerne ca. 2,8 meter fra hverandre og lytteposisjon i en likesidet trekant. Det gir omtrent en meter fra høyttalerne til sidevegg. Jeg mistenker at det kan bli veldig bra.

Roy

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Prinsippet funker selv med endring i total flate. Det blir helt sikkert knall og med et annet panorama enn det du har i dag.

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.512
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hvis min mening har noe å si.😀
Jeg er helt enig med de siste «talere» her,
men er redd det blir lite dybde i lydbildet
med høyttalerne så nær bakvegg.
Vansklig å få i pose og sekk i et så lite rom.

Lykke til!

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bare å sette opp DBA med det samme Roy.. En skokk av Roy i rommet til Roy må jo bli bra... ??????

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg klarer ikke helt å se hvor tak-høyden er satt opp i det diagrammet, siden det opererer bare med to skalaer. (om jeg har skjønt det riktig).

Hos meg blir takhøyden rundt 2.38-2.40, tipper jeg.

Vil tro dimensjonen innvendig vil havne rund 3,5 x 4,8 x 2,38m, men det vil ikke bli lukkede vegger overalt. Det vil jo bli en stor åpning mot kjøkken og stue mot nord, og et vindu mot sør.

Etter en diskusjon med min bedre halvdel, og et ønske om å kunne bygge ut oppsettet med multikanal på et senere tidspunkt, så har jeg landet på at jeg vil spille på tvers av rommet. Det vil helt sikkert skape noen utfordringer med lytteposisjon tett på bakvegg, men det bør være løsbart med gode absorbenter på veggen bak lytteposisjon.

Det gjør også at jeg kan ha elektronikken på vindusveggen (nederst på bildet under) i stedet for mellom høyttalerne. Jeg tenker også at det kan være en ide å ha noen flyttbare absorbenter som kan plasseres foran vindu/åpning mot kjøkken/stue og foran TV som vil henge på veggen mellom høyttalerne.

Vis vedlegget 525450

Men først må jeg uansett få byggetillatelse, og siden jeg fikk en merknad fra en nabo før jeg sendte søknaden sist uke, så kan det fort bli i begynnelsen av mars før jeg hører noe fra kommunen.

Roy
Hvorfor skal du ha vindu?

Husk å legg opp egen kurs med så feit strømkabel at elektrikeren ikke skjønner why!

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.743
Torget vurderinger
35
Fordi det er en del av stua, og den eneste delen som vender mot sør. Har allerede Fat LMC

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.565
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Jeg har meget god erfaring med å ha høyttalere på langvegg. Mindre problemer i bassen og bredere perspektiv.

M

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Stort sett så måler det jevnest i bassen ved å plassere anlegget på kortsiden i rommet. Men det er ikke noe fasit og forskjellen blir selvsagt mindre jo nærmere rommet er firkantet.

Personlig har jeg alltid slitt med å sitte tett på bakvegg rent psykoakustisk. Det ødelegger mye for dybde i lydbildet og hvor "langt" man hører inn i opptak p.g.a. et forkortet tidsvindu når man demper veggen bak. Å få god avstand til bakvegg er IMO som regel viktigere enn å få god bredde og sideveggene kan behandles rimelig effektivt uten at det går utover innsynet i opptaket. Unntaket er gjerne hvis rommet er veldig smalt.

Beste er å både måle og prøvelytte før mam bestemmer seg. Ofte blir et kompromiss den ene eller den andre veien.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.743
Torget vurderinger
35
Stort sett så måler det jevnest i bassen ved å plassere anlegget på kortsiden i rommet. Men det er ikke noe fasit og forskjellen blir selvsagt mindre jo nærmere rommet er firkantet.

Personlig har jeg alltid slitt med å sitte tett på bakvegg rent psykoakustisk. Det ødelegger mye for dybde i lydbildet og hvor "langt" man hører inn i opptak p.g.a. et forkortet tidsvindu når man demper veggen bak. Å få god avstand til bakvegg er IMO som regel viktigere enn å få god bredde og sideveggene kan behandles rimelig effektivt uten at det går utover innsynet i opptaket. Unntaket er gjerne hvis rommet er veldig smalt.

Beste er å både måle og prøvelytte før mam bestemmer seg. Ofte blir et kompromiss den ene eller den andre veien.
Utfordringen med å spille på kortvegg er at da vil jeg måtte ha et TV foran vinduet. Det vil ikke se bra ut, og det er jo ikke bare jeg som bor her heller...

Roy

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Men hva i helsiken!
Er du ikke hifi journalist og audiofil? Her må jo bare madammen innrette seg etter hva som låter best! Si at det går utover jobben hvis ikke! :D

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Antall liker
538
Torget vurderinger
7
Det er jo lov å prøve seg, men det er vel forskjell på den (delen av) jobben som betaler regningene og den som binder (stadig mer) kapital :)

Uansett, spennende med nytt lytterom. Selv fikk jeg en akustikkmessig opptur da vi flyttet fra moderne leilighet til eldre trehus. Når bare tiden og overskuddet strekker til skal dette forbedres ytterligere med målrettede tiltak. Det blir også et kompromiss mellom akseptabel estetikk og akustikk. Personlig så trives jeg best med musikken når det er trivelig rundt meg og når jeg ikke har buret meg inne vekk fra familien - så for min del er det musikkstue/flerbruksrom som gjelder.

Jeg spiller på langvegg og sitter «for nærme» bakvegg. Synes det går greit, og en RPG Broadsorbor skal hjelpe meg med refleksjoner bakfra - når jeg får ut fingeren: peis skal rives og målinger utføres før bestilling.

Lykke til!

Men hva i helsiken!
Er du ikke hifi journalist og audiofil? Her må jo bare madammen innrette seg etter hva som låter best! Si at det går utover jobben hvis ikke! :D

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.743
Torget vurderinger
35
Jeg tror jeg har funnet en løsning som kan fungere både visuelt og lydmessig slik at jeg kan fortsette å spille på kortvegg.

Hvis jeg bygger en slags benk der jeg kan ha både innfelt en senterhøyttaler, absorbsjonsmateriale, og ikke minst en tv-heis i bakkant, så kan TV'en senkes ned under/i vinduskarmen. Så må jeg bare finne en løsning for hvordan jeg skal dempe eventuelle refleksjoner fra vinduet når jeg spiller musikk.

Roy

Topp Bunn