Alt til hus og bolig Rørlegger her?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Har et FMMattson blandebatteri som drypper. Trolig frostsprengt da det står i garasjen.

    Tenkte å bytte innsats, da lekkasjen kommer derfra. Men det finnes to typer; den jeg har idag med «kaldstart» men hva betyr det? Kan jeg montere rød type?

    3482CD1E-FEFF-42A2-8E41-0494B72290C2.jpg

    00D43B4E-77DC-498C-AF98-4FF1F93513FF.jpg
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    2.029
    Sted
    Nordland
    Det er minst en rørlegger her 8)
    «Kaldstart» er vel ment for offentlige bygg for å spare varmtvann. Det er forsket litt rundt dette, og mannfolk vasker hendene i ca 5-10 sekunder, og da rekker ofte ikke varmtvannet frem før man er ferdig å vaske seg. Da er det likegreit å la være å sende varmtvann (kaldstart lurer bruker til å tro at varmtvann er bestilt). Se bildet under.

    Den røde passer kranen din, men i midtposisjon vil du få like deler kaldt/varmt vann. Jeg ville ha gått for den røde, billigere og like bra.

    BFA90E5C-0D8C-4188-A73B-5CBB70587000.jpg 25584E0C-1452-499D-9155-2D643754CA7D.jpg
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Tusen takk for godt svar! Går definitivt for rød da. Forøvrig artig forklaring; har stussa litt på dette nemlig; hvorfor det tar så lang tid å få varmt vann hehe.

    Må jeg ha den spesielle nøkkelen for løsne og feste låseringen på innsatsen? Låseringen er kompatibel med grønn og rød innsats?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Ser den NRF oversikten din svarer på spørsmålene mine; takk igjen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tusen takk for godt svar! Går definitivt for rød da. Forøvrig artig forklaring; har stussa litt på dette nemlig; hvorfor det tar så lang tid å få varmt vann hehe.

    Må jeg ha den spesielle nøkkelen for løsne og feste låseringen på innsatsen? Låseringen er kompatibel med grønn og rød innsats?
    Hvor lang tid det tar å få varmt vann avhenger av rørlengde til varmtvannstank og hvor lenge det er siden sist du brukte kranen. Vannet som står i røret kjøles jo ned og da må det vannet ut av røret før nytt oppvarmet vann når kranen - naturlig nok. :)

    Selv har jeg stort hus og laaang avstand til varmtvannstank. Pleier å mumle noe om å hente vann fra Kina for meg selv mens jeg venter...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Pussig forklaring på den der. Ved å ikke slipper innpå varmt vann sparer jo man på energien, men hvordan man beholder komforten lurer jeg på. Det kommer jo da aldri varmt vann så lenge kranen står rett fram. Det er sikkert sunt å vaske seg i kaldt vann, men personlig synes jeg det er best med ganske varmt vann. Derfor svinger jeg krana til venstre og tapper bare varmt vann til å begynne med. Helt motsatt av tankegangen bak sparekranen med andre ord.

    Det er lurt å tenke på avstand til bereder når man bygger hus. Kanskje heller flere små og i nærheten av dusj og servanter enn en stor langt unna? I gamle hus er det ofte lange rør og masse venting.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for godt svar! Går definitivt for rød da. Forøvrig artig forklaring; har stussa litt på dette nemlig; hvorfor det tar så lang tid å få varmt vann hehe.

    Må jeg ha den spesielle nøkkelen for løsne og feste låseringen på innsatsen? Låseringen er kompatibel med grønn og rød innsats?
    Hvor lang tid det tar å få varmt vann avhenger av rørlengde til varmtvannstank og hvor lenge det er siden sist du brukte kranen. Vannet som står i røret kjøles jo ned og da må det vannet ut av røret før nytt oppvarmet vann når kranen - naturlig nok. :)

    Selv har jeg stort hus og laaang avstand til varmtvannstank. Pleier å mumle noe om å hente vann fra Kina for meg selv mens jeg venter...
    Hva med en ekstra, litt mindre varmtvannstank da..?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Komforten løses enten med kort avstand til bereder eller varmekabel og isolasjon på vv-rørene.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tusen takk for godt svar! Går definitivt for rød da. Forøvrig artig forklaring; har stussa litt på dette nemlig; hvorfor det tar så lang tid å få varmt vann hehe.

    Må jeg ha den spesielle nøkkelen for løsne og feste låseringen på innsatsen? Låseringen er kompatibel med grønn og rød innsats?
    Hvor lang tid det tar å få varmt vann avhenger av rørlengde til varmtvannstank og hvor lenge det er siden sist du brukte kranen. Vannet som står i røret kjøles jo ned og da må det vannet ut av røret før nytt oppvarmet vann når kranen - naturlig nok. :)

    Selv har jeg stort hus og laaang avstand til varmtvannstank. Pleier å mumle noe om å hente vann fra Kina for meg selv mens jeg venter...
    Hva med en ekstra, litt mindre varmtvannstank da..?
    Det var oppe til vurdering, men har droppet det. Gjør som Odd J og kjører bare varmt en stund til tempen stiger. Sånn sett er det jo rart at man i de fleste hus har varmtvannsbereder i kjeller og bad oppe. Det hadde jo vært mye lurere å samlokalisert slik at bereder stod mellom hovedbad og kjøkken i huset, men det var vel med mulighet for avløp m.m. å gjøre.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et 12-millimeters kobberrør har et volum på ca 7dl pr meter... med 15m rør og 7-8 l/min i gjennomstrømming, tar det 5-6 sek å bytte ut vannet i røret, pluss at røret skal varmes opp før man får varmt vann ut av krana - 20-30 sek høres helt normal ut... like irriterende er det å vente på kaldt vann nå rrørstrekket er varmet opp av å passere gjennom relativt varme rom...

    Forresten skjønte jeg ikke den der greia på hendelen på krana - om full åpning på kaldt er rett fram eller passe til høyre.....hva er forskjellen???
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Et 12-millimeters kobberrør har et volum på ca 7dl pr meter... med 15m rør og 7-8 l/min i gjennomstrømming, tar det 5-6 sek å bytte ut vannet i røret, pluss at røret skal varmes opp før man får varmt vann ut av krana - 20-30 sek høres helt normal ut... like irriterende er det å vente på kaldt vann nå rrørstrekket er varmet opp av å passere gjennom relativt varme rom...

    Forresten skjønte jeg ikke den der greia på hendelen på krana - om full åpning på kaldt er rett fram eller passe til høyre.....hva er forskjellen???
    Normalt sett er "rett frem" 50/50 varmt/kaldt. Her må man over på den varme siden for å tappe av den varme tilførselen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Heia Sverige! Der virker det som tiltenkt:)

    (den var litt stygg..)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vet ikke helt hvordanjeg skal koble de to siste kommentarene, men mulig man må være svensk for ikke skjønne hvordan hendelen står for max varmt eller kaldt?? :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hos meg er badet lokalisert rett over berederrommet, så det er noen gjester som har holdt på å svi hendene, når de får glovarmt vann etter 5 sek.

    Johan-Kr
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    På WC har vi 2 separate kraner for varmt og kaldt vann. Det skaper et kort tidsvindu for komfortabel temperatur. Et luksusproblem som det meste annet i vår tilværelse.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    På WC har vi 2 separate kraner for varmt og kaldt vann. Det skaper et kort tidsvindu for komfortabel temperatur. Et luksusproblem som det meste annet i vår tilværelse.
    Er vel en grunn til at man stoppa med to kraner på 60 tallet; kokende varmt i en og iskaldt i den andre?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Et 12-millimeters kobberrør har et volum på ca 7dl pr meter... med 15m rør og 7-8 l/min i gjennomstrømming, tar det 5-6 sek å bytte ut vannet i røret, pluss at røret skal varmes opp før man får varmt vann ut av krana - 20-30 sek høres helt normal ut... like irriterende er det å vente på kaldt vann nå rrørstrekket er varmet opp av å passere gjennom relativt varme rom...

    Forresten skjønte jeg ikke den der greia på hendelen på krana - om full åpning på kaldt er rett fram eller passe til høyre.....hva er forskjellen???
    7dl per meter??
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Hvorfor driver vi i hele tatt og lunker på 2-300 liter vann?

    Skulle lilt sett regnestykket bereder kontra varmere;

    CBF5A588-1342-4F14-A3DD-9B6ED2662D1C.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Rørleggeren til en ekskollega koblet varmtvann på dassen, da var det ganske kostbart å gå på ramma frem til det ble fikset.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Skulle lilt sett regnestykket bereder kontra varmere;
    Varmetapet i en moderne varmtvannsbereder er svært lavt - det er snakk om noen ganske få hundrelapper i året. Det mest effektive er momentanvarming, men det krever svært høy effekt og er krevende for elinstallasjonen, samt den generelle effektproblematikken i det norske strømnettet. Jeg hadde tidligere on oljefyr, den hadde bereder på kun 100 liter eller hva det nå var, men samtidig kunne den guffe på med 17kW effekt om nødvendig, så jeg kunne dusjet i varmtvann til oljetanken på 3000 liter gikk tom.

    De fleste boliger trenger også varmtvann flere steder og med ganske ulik temperatur. En varm dusj er 38-42 grader, mens man i oppvaskkummen fort vil ha 55-60 grader på vannet. Sånn sett er også et sentralt reservoar med vann med høy temperatur hensiktsmessig. Dessuten ønsker man innimellom å få vannet opp til en viss temperatur (husker ikke hva den er, men den er ganske høy) for å forhindre bakterievekst.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    På WC har vi 2 separate kraner for varmt og kaldt vann. Det skaper et kort tidsvindu for komfortabel temperatur. Et luksusproblem som det meste annet i vår tilværelse.
    Er vel en grunn til at man stoppa med to kraner på 60 tallet; kokende varmt i en og iskaldt i den andre?
    Man skal blande vannet i vasken og vaske seg der. Et luksusproblem som det meste annet i vår tilværelse.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Skulle lilt sett regnestykket bereder kontra varmere;
    Varmetapet i en moderne varmtvannsbereder er svært lavt - det er snakk om noen ganske få hundrelapper i året. Det mest effektive er momentanvarming, men det krever svært høy effekt og er krevende for elinstallasjonen, samt den generelle effektproblematikken i det norske strømnettet. Jeg hadde tidligere on oljefyr, den hadde bereder på kun 100 liter eller hva det nå var, men samtidig kunne den guffe på med 17kW effekt om nødvendig, så jeg kunne dusjet i varmtvann til oljetanken på 3000 liter gikk tom.

    De fleste boliger trenger også varmtvann flere steder og med ganske ulik temperatur. En varm dusj er 38-42 grader, mens man i oppvaskkummen fort vil ha 55-60 grader på vannet. Sånn sett er også et sentralt reservoar med vann med høy temperatur hensiktsmessig. Dessuten ønsker man innimellom å få vannet opp til en viss temperatur (husker ikke hva den er, men den er ganske høy) for å forhindre bakterievekst.
    Fjernet selv nettopp oljefyr med VVS tank; kona kunne lett tømme den..

    Ser poenget med vannreservoar ved varmepumpe, men ikke helt ellers. Hvem trenger 60 graders vann; 60 grader er vel kun nettopp for å unngå bakterievekst.. Den Panasonicboksen trekker max 3,6kW som er mer enn tilstrekkelig (prøvde en slik i Thailand, på max blir du brent). Til sammenligning tror jeg induksjonstoppen trekker 6kW+.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Skulle lilt sett regnestykket bereder kontra varmere;
    Varmetapet i en moderne varmtvannsbereder er svært lavt - det er snakk om noen ganske få hundrelapper i året. Det mest effektive er momentanvarming, men det krever svært høy effekt og er krevende for elinstallasjonen, samt den generelle effektproblematikken i det norske strømnettet. Jeg hadde tidligere on oljefyr, den hadde bereder på kun 100 liter eller hva det nå var, men samtidig kunne den guffe på med 17kW effekt om nødvendig, så jeg kunne dusjet i varmtvann til oljetanken på 3000 liter gikk tom.

    De fleste boliger trenger også varmtvann flere steder og med ganske ulik temperatur. En varm dusj er 38-42 grader, mens man i oppvaskkummen fort vil ha 55-60 grader på vannet. Sånn sett er også et sentralt reservoar med vann med høy temperatur hensiktsmessig. Dessuten ønsker man innimellom å få vannet opp til en viss temperatur (husker ikke hva den er, men den er ganske høy) for å forhindre bakterievekst.
    Fjernet selv nettopp oljefyr med VVS tank; kona kunne lett tømme den..

    Ser poenget med vannreservoar ved varmepumpe, men ikke helt ellers. Hvem trenger 60 graders vann; 60 grader er vel kun nettopp for å unngå bakterievekst.. Den Panasonicboksen trekker max 3,6kW som er mer enn tilstrekkelig (prøvde en slik i Thailand, på max blir du brent). Til sammenligning tror jeg induksjonstoppen trekker 6kW+.
    Men poenget mitt var at varmetapet i en moderne VVB er svært lavt, altså koster det ikke mange kronene pr. år å holde vannet varmt. Hvor mye effekt man trenger for å varme opp til dusjtemp på ~40 grader avhenger også av temperaturen på innvannet - i Norge kan det være 8-9 grader kaldt. Hvor mye effekt som trengs avhenger stort sett av temp på innvann, forbruk av vann i dusjen og dusjtemperatur.

    Vi kan regne litt på det:

    Inntemp kaldvann: 10 grader
    Dusjtemp: 40 grader
    Forbruk vann / minutt: 8 (normalt for sparedusj)
    Energi for å øke tempen 1 grad på 1 liter vann: 4.2kJ

    Da vil en dusj på ett minutt kreve (40-10) * 4200J/liter * 8 liter = 1.008.000 J eller 1.008MJ / 1000 / 3600 = 0.28kWh. For å få den energimengden på 1 minutt trengs en effekt på 0.28kWh* 60 = 16.8 kW. Så under norkse forhold trengs nok betydelig mer guffe enn hva en slik sak leverer. Greia i Thailand tippet jeg hadde forvarmet vannet i sola slik at temperaturøkningen som trengs er liten eller at dusjen brukte svært lite vann.

    Det blir fort en veldig dyr elinstallasjon av noe slikt i Norge + at det er lite effekt igjen til andre ting og man kan bare glemme at to dusjer samtidig, da ryker fort hovedsikringen. Om vannet er "forvarmet" til romtemperatur på 20 grader holder det med ca 7kW. Fortsatt ganske mye effekt

    (med forbehold om at jeg har regnet feil...)
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De fleste norske boliger har max 63A inntakssikring. En kollega og nabo installerte direktevarmer da han renoverte huset for et par år siden. Når varmeren slo inn, droppet spenningen slik at andre ting i huset gikk i standby eller slo seg av.... han endte med varmvannstank...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Så for å konkludere er et reservoar med 2-300 liter vann på 60+ grader en helt fornuftig ting å ha. Å momentanvarme vann til oppvask er bare å glemme, det krever rundt dobbelt så mye effekt som en dusj.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Sist jeg så en direktevarmer installert var i 2016 og der var effekten 9kW (1-fase!). Ikke så godt egnet i en norsk bolig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Sist jeg så en direktevarmer installert var i 2016 og der var effekten 9kW (1-fase!). Ikke så godt egnet i en norsk bolig.
    Så jeg har ikke blingset på en enhetskonvertering i mitt overslag mao ?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    For å hindre bakterier, bla legionella, må en opp i nærmere 70grader.

    Jeg installerer drikkevann i boligkvarter offshore, der er det som oftest 70-80 grader på tankene og varmtvannssirkulasjon på litt over 60grader. Kravet er 60grader på tappepunkt etter maks 20sekunder mener jeg, med sirkulasjon har de fleste tappepunkt 60grader etter rundt 3sekund.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Gir meg; ser sannelig min hatt at direktevarmer trenger effekt!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    For å være litt sarkastisk så kan man her på hfs selvfølgelig ikke påstå noe slikt uten å ha prøvd det selv ;). Men det er pussig hvordan teoretiske betraktninger viser seg å stemme bra i den virkelige verden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Gir meg; ser sannelig min hatt at direktevarmer trenger effekt!
    Jeg er overrasket over at en slink dings i Thailand faktisk funket - enten må den ha hatt betydelig effekt eller så må vannet være ikke langt unna dusjtempen i utgangspunktet - 3.6kW kan ikke løfte mer enn noen få grader i en dusj. På hytta har svigers en direktevarmer, men den er basert på gass. Den gir grei temperatur til å dusje eller vaske hendene, men ikke særlig mer. Siden det er en sommerhytte er stort sett utgangspunktet på vannet rundt 20 grader (pumpes opp fra sjøen og lagres på en tank).
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke ganske vanlig med gass på direktevarmer og så er strømtilførselen kun for å tenne?
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    2.029
    Sted
    Nordland
    Et 12-millimeters kobberrør har et volum på ca 7dl pr meter... med 15m rør og 7-8 l/min i gjennomstrømming, tar det 5-6 sek å bytte ut vannet i røret, pluss at røret skal varmes opp før man får varmt vann ut av krana - 20-30 sek høres helt normal ut... like irriterende er det å vente på kaldt vann nå rrørstrekket er varmet opp av å passere gjennom relativt varme rom...

    Forresten skjønte jeg ikke den der greia på hendelen på krana - om full åpning på kaldt er rett fram eller passe til høyre.....hva er forskjellen???
    7dl per meter??
    Det går 0.79 dl vann pr. meter, 12mm CU-rør. :cool:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt skal det være 0,7 dl ... en aldri så liten skriveleif... men antageligvis er det noe mindre - hva er veggtykkelsen på røret??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn