Forsterkere Rørforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Det er to "skular" i denne samanheng, veit du. Den andre skulen, der tungdrivne høgtalarar som Magnepan, Infinity IRS, visse elektrostatar, Mirage 1 og 3 og alle desse "vestlege" konstruksjonane krevde ekstreme mengder Watt og tunge straumforsyningar, medan den austlege SET-forsterkarbølgja gjorde det nødvendig å finne høgtalarar som både var tilstrekkjeleg lettdrivne og hadde ei lydattgjeving som var til å leve med. Såleis kunne det passe med eit sitat frå Kipling...
    Reint logisk (og kanskje ein smule tendensiøst) vil eg hevde at det er betre å starte med å finne ein "fullkomen" høgtalar til det aktuelle lytterom, og deretter konstruere ein forsterkar som får denne høgtaleren til å fungere tilfredsstillande. Å starte med forsterkaren er tullball. Når ein då er på leiting, vert det tullball å prøve ut ørten ulike, lettdrivne høgtalarar på ein gjeven mikroforsterkar....
    Noen av oss er så trøtte i det virkelige livet, at vi behøver eksplosjoner i hi-fi'n...
    Og da må du faktisk ha effektivitet, Arve! :D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jaja. Det sit uansett meir i forforsterkaren enn i effektforsterkaren. Om du har fornuftige forsterkaar, vel å merke.
    Vil ikke kilden ha enda mer å si...?? Men enig i at en god pre kan gjøre mye. Hvor en vekter ting får bli opp til selv.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Da kan du få lov til å male et flott maleri men kun rett fra tuben :)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Det du ikke får fra kilden, dukker ikke opp helt ut av det blå underveis, selvsagt. Source first! :)
    Min begrensede erfaring hittil i HiFi universet er at rør gir en heeelt annen (og mye bedre) klangstruktur enn SS. Har forsøkt meg mange ganger med SS, men har alltid endt opp tilbake på rør. Gitt at du har lettdrevne HT, mener jeg at du ikke får noe bedre enn rør-pre+SET. (Gitt du ikke spiller mye techno eller Black-metal, høøøøyt)!
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Da sliter jeg, sitter dessverre ikke med miksen som forbruker. :)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Syns de fleste lettdrevne høyttalere på påstått 95+ dB har såpass avvikende frekvensgang ( Zu feks ) at det er vanskelig å akseptere det som riktig gjengivelse . Men det finnes unntak , som mine gamle TQWT. Men da må man bygge selv eller få dem bygget. Nærmere 90 db er det flere valgmuligheter , men da nytter det ikke med en 5watts SET, bør over 30watt og da blir det gjerne push pull som må til. Rør kan låte veldig bra ingen tvil om det! Og ingenting slår utseendet av glødende rør en høstkveld og en Bunnahaiban innen rekkevidde .
    Oppfatter ikke dette som riktig i det heletatt. Har da vitterlig spillt på flere Zu modeller med en 2w Decware som gir ett mer enn tilstrekkelig lytte-nivå.

    Og jodda, vanskelig å tro om du ikke har forsøkt, men 2w holder på alt av Zu. Spiller nydelig!!!!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Opplevde du noe problem med støy fra LM 508ia tik dine La Scala?
    Kan skyte inn her jeg også, siden jeg også har hatt LM 508IA på Klipsch Heritage. Det låter bra, jeg hadde Heresy III og Cornwall III, og det var ingen andre forsterkere jeg prøvde som låt riktig helt så "magisk". Men, jeg hadde problemer med støy, ingen vei utenom akkurat det.

    Men det aller mest plagsomme for min del var egentlig den ekstreme varmen denne forsterkeren utviklet fra 805 rørene. Jeg prøvde riktignok aldri, men jeg tror nok man fint kunne sittet og grillet pølser på varmen fra rørene mens man koste seg med musikk foran anlegget.

    Så jeg er helt sikker på at det vil fungere med Forte III selv om jeg ikke har hørt den, men det er altså et par nedsider som kan være dealbreakere. Støy og varme. Man må nesten bare prøve selv og se om det er noe man vil leve med.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Dette høres jo ut som helt feil rørforsterker på Klipsch høyttalere som har 108dba følsomhet...

    Om matchen er dårlig kommer det gjerne bi-effekter deretter.... (støy...)

    Her i huset er det -helt- stille på 95dba ht matchet med 8w monoblokker....

    På de klipsch ht du nevner ville jo alt annet enn -ekte- SET 2-8w være overkill og muligens dårlig/feil valg av forsterker
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Da er ikke Line Magnetic godt bygd, hvis det er så enkelt.
    Det er nok en del "if's and but's", men på generelt grunnlag og basert på snart 100 års erfaring (kjennes det ut som) er svaret at NEI!!! en forsterker skal ikke støye, selv om høyttaleren er innmari lettpratet. Litt sus, javel, men der går også grensen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er nok en del "if's and but's", men på generelt grunnlag og basert på snart 100 års erfaring (kjennes det ut som) er svaret at NEI!!! en forsterker skal ikke støye, selv om høyttaleren er innmari lettpratet. Litt sus, javel, men der går også grensen.
    Er en stund siden jeg hadde både LM og de Klipsch'ene nå, men jeg husker enda veldig tydelig hvor ufattelig stille det ble når jeg byttet ut LM med GATO. LM lagde ganske mye lyd, men jeg trodde det skulle være sånn siden jeg ble advart mot at SET aldri ville være helt stille når jeg kjøpte den.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Mine Cayin er veldig stille på 95dB høyttalwr, kun er fjern knapt merkbar summing med øret inntil membranen. Står jeg ved siden sv høyttaler er det helt tyst. Slik bør det være. Støy kan like gjerne komme innifrai som utenfor forsterker og variere med jording og tilkoblinger og kilder . Skal man vite forsterkerens egenstøy sjekker man det med en kortsluttet RCA plugg på inngangen og lytter og måler på høyttalerutgangen( obs må ALLTID være last tilkoblet , høyttaler eller effektmotstand på 8 Ohm og mange watt ). Selv om forsterker er stille alene kan tilkobling av kilde gi støy som kan komme fra kilde eller bare uheldig jording (signal jord ,?sikkerhetsjordvosv) eller innstråling.

    man bør alltid sjekke evt støy med øret inntil høyttaler , bzzz 1m fra høyttaler eller sus i lytteposisjon eR vanskelig å godta for meg.

    Med min transitorforstetker er det absolutt intet å høre på mak vol og øre intil membran og diskant , ikke sus en gang.!umulig å merkevom anlegg er på eller av. Så stille er ikke rør...
     
    Sist redigert:

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    524
    Antall liker
    1.020
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    LM 805 ia er en fantastisk match til mine Klipsch Forte 3 slik jeg hører det. Den varme detaljerte lyden passer meg og Forte 3 helt perfekt. Det føles som om musikken tok et steg ut og inn i rommet kontra Cayin cs-100a.
    Jeg har ingen problemer med støy med de røra som sitter i nå (NOS Tung-Sol 6sn7 & 6sl7, stock 300b og NOS RCA 805) Men jeg merker stor forskjell på støy hvis jeg bytter rør. Spesielt det ene 6sl7 røret. Det er viktig med "riktig" rør i denne forsterkeren. Men når det er i boks, er resten magi. En vis sus hvis man legger øre inntil ht er det jo, men det er ikke noe jeg plages med. Er det et problem for en? mener jeg rør ikke er greia. Så lenge lytterposisjonen er stille, er jeg fornøyd.
    LM 805ia og Klipsch Forte 3 kommer til å leve sammen lenge i mitt system.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    LM 805 ia er en fantastisk match til mine Klipsch Forte 3 slik jeg hører det. Den varme detaljerte lyden passer meg og Forte 3 helt perfekt. Det føles som om musikken tok et steg ut og inn i rommet kontra Cayin cs-100a.
    Jeg har ingen problemer med støy med de røra som sitter i nå (NOS Tung-Sol 6sn7 & 6sl7, stock 300b og NOS RCA 805) Men jeg merker stor forskjell på støy hvis jeg bytter rør. Spesielt det ene 6sl7 røret. Det er viktig med "riktig" rør i denne forsterkeren. Men når det er i boks, er resten magi. En vis sus hvis man legger øre inntil ht er det jo, men det er ikke noe jeg plages med. Er det et problem for en? mener jeg rør ikke er greia. Så lenge lytterposisjonen er stille, er jeg fornøyd.
    LM 805ia og Klipsch Forte 3 kommer til å leve sammen lenge i mitt system.
    Jeg har og en 805. En 805 som lassemann har oppjazza litt, som for meg gjør at den spiller rett og sagt meget godt. Men uavhengig av dette har 805 en meget nyttig feature : " But the coolest thing about the LM-805iA as the amplifier is called, is the ability to adjust negative feedback in four steps. ". Sånt noe kan en bare glemme om en sitter med en transeboks.. Støy er det ikke, men varme er det. Og det passer bra ifht rommet den står i og sesongen den brukes..
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    524
    Antall liker
    1.020
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har og en 805. En 805 som lassemann har oppjazza litt, som for meg gjør at den spiller rett og sagt meget godt. Men uavhengig av dette har 805 en meget nyttig feature : " But the coolest thing about the LM-805iA as the amplifier is called, is the ability to adjust negative feedback in four steps. ". Sånt noe kan en bare glemme om en sitter med en transeboks.. Støy er det ikke, men varme er det. Og det passer bra ifht rommet den står i og sesongen den brukes..
    Nå ble jeg nysgjerrig på hva lassemann har gjort?
    Negative feedback er en funksjon jeg setter pris på og som jeg leker en del med til forskjellige innspillinger og kilder.
    Varm er den ja. Har installert takvifte i mancaven i sommer. Det hjalp en del. Ofrer litt varmt rom for fantastisk rørmagi :) Blir nok aldri noe transeboks i mitt musikksystem. Her er det barer rør :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå ble jeg nysgjerrig på hva lassemann har gjort?
    Negative feedback er en funksjon jeg setter pris på og som jeg leker en del med til forskjellige innspillinger og kilder.
    Varm er den ja. Har installert takvifte i mancaven i sommer. Det hjalp en del. Ofrer litt varmt rom for fantastisk rørmagi :) Blir nok aldri noe transeboks i mitt musikksystem. Her er det barer rør :)
    received_2591851991028170.jpeg


    Litt oppgradering ifht det opprinnelige. Ihvertfall ifht størrelse på deler :). Men subjektivt så oppleves lyden som bedre ifht orginal oppsett.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Min 508 støyet mer med de originale rørene som satt i, men den ble fortsatt ikke helt stille til tross for oppgradering til rørpakke til nesten 10k fra Psvane og EH tror jeg det var. Med en gang man skrudde den på så var det en helt tydelig brumme eller summe lyd. Kanskje 50 Hz støy? Man la ikke merke til det når man spilte, men det var til stede hele tiden når det ellers var stille.

    Jeg har hatt litt forskjellig gitarutstyr med rør som heller ikke har vært helt tyst, så jeg trodde det skulle være sånn. Også var det jo at jeg ble advart om det når jeg tok den med hjem fra butikken...

    Uansett var det først og fremst den ekstreme varmen som ble utslaget for meg og fikk meg til å bytte.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 668998

    Litt oppgradering ifht det opprinnelige. Ihvertfall ifht størrelse på deler :). Men subjektivt så oppleves lyden som bedre ifht orginal oppsett.
    Dette er jo interessant. Har en 508iA som jeg har vurdert å oppgradere med litt forbedret innmat. Står jo en del om dette på f.eks. stevhoffman-forumet.

    Vet du hvordan jeg kommer i kontakt med denne lassemann?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette er jo interessant. Har en 508iA som jeg har vurdert å oppgradere med litt forbedret innmat. Står jo en del om dette på f.eks. stevhoffman-forumet.

    Vet du hvordan jeg kommer i kontakt med denne lassemann?
    Ja, ta kontakt med meg på pm så skal jeg forhøre meg litt 🙂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn