Forsterkere Rørforsterker?

truhaa

Medlem
Ble medlem
24.01.2018
Antall liker
4
Sted
Hokksund
Rørforsterker er litt nytt for min del, har funnet en brukt, og den skal eventuelt datter ha (hifi skadet 16 åring)

Hvordan fungerer dette?

Må den varmes opp før bruk?
Er dette skummelt på et pikerom?
Brannfarlig om den ikke slåes av?
Lydmesig mht 2pac, Nas, Eminem, 50 cent osv som det går i der i gården?

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Antall liker
1.454
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
22
Må den varmes opp før bruk? Et par minutter, men spiller bedre etter en halv time eller så, som alle andre forsterkere.
Er dette skummelt på et pikerom? Nei, hvis den er skikkelig konstruert, som de aller fleste og man ikke legger håndklær eller annet oppe på den.
Brannfarlig om den ikke slåes av? Nei, som over, men 220 volts ekstremt billige Kinaforsterkere ville jeg holdt meg unna. Ellers fungerer Kinaforsterkere bra i forhold til pris.
Lydmesig mht 2pac, Nas, Eminem, 50 cent osv som det går i der i gården? Vil fungere utmerket, hvis den er kraftig nok, Watt er Watt uansett om det er rør eller transistor

truhaa

Medlem
Ble medlem
24.01.2018
Antall liker
4
Sted
Hokksund
Takk for svar, er Jolida JD 202A 2x40W rør EL34 jeg ser på, var usikker på om dette hadde noe å gjøre på et ungdomsrom å gjøre, eller om en tradisjonell forsterker ala Hegel, onkyo, yamaha etc

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.362
Torget vurderinger
2
Takk for svar, er Jolida JD 202A 2x40W rør EL34 jeg ser på, var usikker på om dette hadde noe å gjøre på et ungdomsrom å gjøre, eller om en tradisjonell forsterker ala Hegel, onkyo, yamaha etc
Jeg bare elsker gode rørforsterkere!
Men, i sannhetens navn, det er mest sannsynlig ikke der (selv hifi-skadde) ungdommer skal starte. Det er for mye mekk, for mange if's and but's, for kilne på høyttaler og kildevalg, rørbytter, varmeavgivelse til rommet etc., etc.

Gå for en velprøvd britisk konstruksjon i stedet; Rega, Naim, Roksan, Exposure... Eller Heed, selv om den ikke er britisk. Dra gjerne til med en som har innebygget DAC, det er fordelaktig i 2018.

Hvilke(n) kilde(r) skal det være? Hvilke høyttalere? Budsjett?

Mvh
Håkon Rognlien

truhaa

Medlem
Ble medlem
24.01.2018
Antall liker
4
Sted
Hokksund
Audium comp 3 er i handlekurven her, så langt har jeg kommet, forsterker var neste steg, Onkyo A9010 er også i kurven pr nå sammen med Jolida.. ser etter en sub også, men usikker på om det blir for mye dunk fra 2 etg fra henne :D

Er LP hun vil snurre der nå, men ikke feil om det kan være mulighet for tidal etc også

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.362
Torget vurderinger
2
Audium comp 3 er i handlekurven her, så langt har jeg kommet, forsterker var neste steg, Onkyo A9010 er også i kurven pr nå sammen med Jolida.. ser etter en sub også, men usikker på om det blir for mye dunk fra 2 etg fra henne :D

Er LP hun vil snurre der nå, men ikke feil om det kan være mulighet for tidal etc også
Eehh... Audium comp 3 er vel en aktiv høyttaler? Der behøves ingen forsterker. Og jeg er tvil om du kan spille LP på den, uten en masse mekk. Ville brukt litt mer tid, før jeg føk avsted å handlet inn mengder av greier, plutselig har du et nokså inkompatibelt oppsett...

Snakker du LP som utgangspunkt, er jeg enda mer sikker på britisk hifi, husk en med innebygget RIAA-trinn.

Mvh
Håkon Rognlien

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.167
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Det kommer an på hvilken type rørforsterker det er, men gudene skal vite at det hadde blitt lite søvn med min klasse A rørforsterker på et pikerom. 400W varmeenergi i et lite rom, en varm sommerkveld, er ikke å anbefale. Rega er greiere, tar liten plass, koster lite og spiller bra. Men den gløder ikke i mørket...

Postet fra lomma, uten garantier.

truhaa

Medlem
Ble medlem
24.01.2018
Antall liker
4
Sted
Hokksund
Er Jolida JD 202A 2x40W rør EL34 jeg har sett på mht rørforsterker

Jeg er en noob mht dette, derfor jeg spør dere som er langt ned i HiFi hullet om dette :D

Onkyo a9010 + audium comp 3 er da et ok valg, så gå bort fra rør?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.362
Torget vurderinger
2
Er Jolida JD 202A 2x40W rør EL34 jeg har sett på mht rørforsterker

Jeg er en noob mht dette, derfor jeg spør dere som er langt ned i HiFi hullet om dette :D

Onkyo a9010 + audium comp 3 er da et ok valg, så gå bort fra rør?
Onkyo A9010 er mye for pengene, et rimelig sikkert valg. Audium er vel ikke akkurat mainstream, så det er litt vanskelig å si om de matcher Onkyo'en bra. Sikre velg på stativhøyttalersiden er f.eks. Tannoy eller PSB, blant annet.

Men i ditt sted, ville jeg nok roet meg litt ned, og lagt bort kredittkortet for kvelden. Det er bedre å ta et opplyst, gjennomtenkt valg, enn bare å kaste seg uti det.

Mvh
Håkon Rognlien

truhaa

Medlem
Ble medlem
24.01.2018
Antall liker
4
Sted
Hokksund
hahahaha Laban :D

Ble en Onkyo + Audium Comp 3 her.. Klarer meg uten kredittkort ;)

Får se hvordan det funker, men iflg selger så var det en grei kombo. Får se om det kommer en bass etterhvert, men i og med hun er i 2 etg og har sonos 3 x 2 fra før, så er jeg usikker på om det blir for mye dunk derfra

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hadde jentungen hatt plass på rommet, så hadde jeg slengt opp en fornuftig konstruert og driftssikker integrert rørforsterker basert på el34, pluss et par lettdrevne bokshøyttalere (f.eks. klipsch rp-150m eller rp-160m, eventuelt audio note ax-two).

det er ikke mye mekk med rør, og det er heller ikke vanskeligere å bruke enn andre forsterkere, så lenge man velger enkle løsninger.

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.367
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Angående "mye mekk med rør"... Det er den hardeste myten å få avlivet... OG jeg opplever det som reinspikka tøv!
Har hatt rørforsterkere i en årrekke, og all mekk jeg har hatt er utelukkende fordi jeg har hatt lyst til å gjøre endringer og består kun av rørbytter.

Jeg har pr nå en "grei" integrert rørforsterker, og foretok mitt første rørbytte på den nå, og kun fordi jeg fikk lyst til å prøve velrenomerte smårør NOS RCA og Tun Sol.

http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/84154-den-gode-fa-lelsen.html

Kan forøvrig nevne at jeg satte rørforsterkere inn på rommet til guttungen fra han var 12-13 år. kun positive erfaringer med det.

Så mine erfaringer tilsier, unngå hjemmemekk og kinamikk(les billige urennomerte kinaforsterkere) og gå heller for velrenomerte merker med CE-godkjenninger så er rørforsterker en kilde til mye glede og lite ergrelser.

truhaa

Medlem
Ble medlem
24.01.2018
Antall liker
4
Sted
Hokksund
Audium 3 er oppe og hopper hos datter, må si meg bra imponert av hvor mye trøkk det er i disse. Blir nok bært ned og testet på Hegel etterhvert :) Uansett veldig fornøyd.

Rørforsterker blir det nok, men den ender nok på gutterommet :)

Topp Bunn