Rørforforsterker mangler bass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    2.156
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke litt rart hvis en reputabel sjappe bare har kludret ting til sånn uten videre? Virker veldig snodig på meg om de hadde slengt på vilkårlige komponenter, ikke testet og bare "oida" alt sammen. Klart, det er alltid mulig å få et mandagsprodukt, men personlig ville jeg ha prøvd å konsultere dem (og prøvd mindre inngripende testing) før jeg begynte å svinge loddebolten. Regner med du ikke fikk den boksen gratis heller..
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    5.072
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Er det ikke litt rart hvis en reputabel sjappe bare har kludret ting til sånn uten videre? Virker veldig snodig på meg om de hadde slengt på vilkårlige komponenter, ikke testet og bare "oida" alt sammen. Klart, det er alltid mulig å få et mandagsprodukt, men personlig ville jeg ha prøvd å konsultere dem (og prøvd mindre inngripende testing) før jeg begynte å svinge loddebolten. Regner med du ikke fikk den boksen gratis heller..
    Slikt skjer.
    Manglende sjekk etter "oppgradering".
    Jeg fikk et RIAA trinn (har det fortsatt) der inngangsimpedansen var satt til 4.7k i stedet for 47k. Overflatemontert komponent og vanskelig å se.
    Enkelt å måle.
    Bass og mye annet manglet.
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Enda et lite spørsmål som jeg ikke ville blande inn i starten av tråden:

    Det var montert kondensator i parallell på alle fire kondensatorer. Den var viklet rundt pinnene på ClarityCap kondensator.
    Ser ut som det står .01 MFD på denne. Antar at M=micro? Denne demonterte jeg for å starte med originalt oppsett.

    Vil denne gi noen større endring?

    20220203_121409.jpg
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Kan umulig ha vært meningen.
    Noen desimaler feil.
    For meg ser det ut som Brun, Svart, Svart, Svart, Brun. Satte bare dette inn i en kalkulator på nettet og fikk 100 Ohms 1%.
    Men er som sagt nybegynner.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.615
    Antall liker
    12.236
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Slik ser det ut for meg også, og det er nesten garantert feil, uansett preamp. Det er uansett ikke originalt, så hiv de ut......
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.076
    Antall liker
    2.915
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Klart det er feil
    verdiene gir ikke mening.
    Men nåf du fjerner disse vil ikke lenger gainet være strupet til 8 % av det opprinnelige. Pass på å skru volumet laangt ned :cool:
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    2.156
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Slikt skjer.
    Manglende sjekk etter "oppgradering".
    Jeg fikk et RIAA trinn (har det fortsatt) der inngangsimpedansen var satt til 4.7k i stedet for 47k. Overflatemontert komponent og vanskelig å se.
    Enkelt å måle.
    Bass og mye annet manglet.
    Joda, klart det skjer - men det ville ikke vært min første goto. Sjelden riktig hvis førsteantagelsen er "udugelighet". Vi snakker jo ikke om politikk akkurat :p
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Er det ikke litt rart hvis en reputabel sjappe bare har kludret ting til sånn uten videre? Virker veldig snodig på meg om de hadde slengt på vilkårlige komponenter, ikke testet og bare "oida" alt sammen. Klart, det er alltid mulig å få et mandagsprodukt, men personlig ville jeg ha prøvd å konsultere dem (og prøvd mindre inngripende testing) før jeg begynte å svinge loddebolten. Regner med du ikke fikk den boksen gratis heller..
    Hei. Tenkte å prøve forumet her først, for å samle litt informasjon. Men vil også sende spørsmål til QA senere.
    Når det gjeder pris så har denne boksen vandret gjennom flere eiere (sikkert ikke uten grunn), og havnet hos meg for en såpass billig penge at
    jeg kan bruke litt tid og penger på å lære litt.
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Noen som har en formening om kondensatorene i post #44? Kan MFD være milli og ikke micro?
    20220203_121409.jpg
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Er nok mikro. Så denne er 10 nF egentlig.
    Så den vil da ikke gi noen effekt i parallell med en 0,47uF kondensator?
    (Igjen hvis jeg har forstått www rett - at en summerer verdier i parallell)
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Det bli 0,48 mikro Farad i så fall
    Kan jo være at tidligere eier har tenkt milli for å få verdi rundt 10uF som foreslått lenger oppe i tråden?
    Er det enkelt å måle dette med multimeter?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Noen liker å sette små kondiser parallelt med utgangskondis og diverse andre plasser. Du får vel litt mindre ESR, men om det gjør noen stor forskjell skal jeg ikke begi meg ut på. Men det er kvalitetskondensatorer i alle fall, Cornell-Dubilier 940C.
     

    Vanebo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2009
    Innlegg
    43
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt denne forforsterkeren før, og sleit også med bassen. Cornell-Dubilier 940C er bare ment som en bypass-kondensator med bedre kvalitet, og glatter ut lyden noe.

    Jeg var i kontakt med den kinesiske leverandøren, som mente at bassen egentlig var helt fin, men stram og ren, og at det ikke er behov for større kondensatorer:

    "As for the adjustment, seemingly increasing the capacitor values may increase the bass response. But 0.47uf is not low to begin with. The 0.01uf maybe worth exploring instead first?

    Is the bass that lean? Because on my side on doing the mods, they are sounding clean and tight, but not to the point of being lean and light. The stock 6V6 Chinese tube was in fact giving it some weight which I feel Reflektor was better in managing it."

    Jeg prøvde å bytte rør og oppgradere kondensatorene (bedre kvalitet, ikke større verdier), samt satte inn et RCA 6X4-likeretterrør. Det hjalp noe, men den er fremdeles ganske slank i lyden.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.739
    Antall liker
    10.160
    Torget vurderinger
    2
    Høres ikke ut som det er håp for denne forsterkeren, men hold oss oppdatert , kansje du får til noe med noen av forslagene. Lykke til
     

    Vanebo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2009
    Innlegg
    43
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde en del ulike ting for å forbedre bassresponsen. Kombinert med basstunge komponenter ble resultatet ganske brukbart, men den funket lite optimalt med øvrige komponenter i anlegget det skulle være i. For noen år siden husker jeg det ble diskutert om det i det asiatiske markedet ønskes noe slankere sound, så det er mulig det er grunnen til tilnærmingen.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    5.072
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Den lille kondensatoren på 10nF har absolutt ingn ting med bass å gjøre. Den gjør heller ingen forskjell målemessig.
    Men kan gi en (for de med følsomme ører) liten endring av lyden høyt der oppe.
    Ikke så uvanlig dette.
    Ta bort dempeleddet og forsøk med signalet rett ut. Moderat volum da :)
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Prøvde en del ulike ting for å forbedre bassresponsen. Kombinert med basstunge komponenter ble resultatet ganske brukbart, men den funket lite optimalt med øvrige komponenter i anlegget det skulle være i. For noen år siden husker jeg det ble diskutert om det i det asiatiske markedet ønskes noe slankere sound, så det er mulig det er grunnen til tilnærmingen.
    Hei, og takk for innspill. Det ser ut som om det kan blir en del fikling med denne før jeg blir fornøyd, og det er for så vidt greit. Da har jeg "billig" moro en
    stund fremover. Kan også forstå din asiatiske 'venn' med at lyden er grei hvis en ser bort fra bass.

    Nå er det også andre saker med lyden som jeg ikke har tatt opp i denne tråden, men det er noen frekvenser oppover i registeret som også stikker seg fram.
    Hvis en hører på 'Alison' med Elvis Costello eller ' The lions roar' med First Aid Kit så er det på grensen til ubehagelig. Men nok om det. Vi får ta det viktigeste
    først.

    Prøvde med full gain på Nad effektforsterker, og det ga ingen endring. Så blir det kondensatorer og lodding neste.

    Lars E. Ersland
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Prøvde en del ulike ting for å forbedre bassresponsen. Kombinert med basstunge komponenter ble resultatet ganske brukbart, men den funket lite optimalt med øvrige komponenter i anlegget det skulle være i. For noen år siden husker jeg det ble diskutert om det i det asiatiske markedet ønskes noe slankere sound, så det er mulig det er grunnen til tilnærmingen.
    Hei. Det er noe som er byttet på denne når jeg ser etter: 6x4 for 6z4 og et Tung Sol 12AX7 for Electro-Harmonix i V3.
     

    Vanebo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2009
    Innlegg
    43
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    1
    Hei, og takk for innspill. Det ser ut som om det kan blir en del fikling med denne før jeg blir fornøyd, og det er for så vidt greit. Da har jeg "billig" moro en
    stund fremover. Kan også forstå din asiatiske 'venn' med at lyden er grei hvis en ser bort fra bass.

    Nå er det også andre saker med lyden som jeg ikke har tatt opp i denne tråden, men det er noen frekvenser oppover i registeret som også stikker seg fram.
    Hvis en hører på 'Alison' med Elvis Costello eller ' The lions roar' med First Aid Kit så er det på grensen til ubehagelig. Men nok om det. Vi får ta det viktigeste
    først.

    Prøvde med full gain på Nad effektforsterker, og det ga ingen endring. Så blir det kondensatorer og lodding neste.

    Lars E. Ersland
    Ja, den er jo morsom og enkel å flikke på, så her er det nok absolutt muligheter for å "leke seg" litt. Og det er vel noe av poenget med denne hobbyen :)

    Tung Sol-røret er ganske brukbart, men de andre rørene som følger med er nokså dårlige og har elendig bass. Bør være lavthengende frukt med litt tube-rolling her.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    5.072
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Hei. Mener du å måle spenning før og etter motstander for å se spenningsfall?
    Bare måle motstandene for å verifisere mistanken om veldig feil verdi.
    Hvis du ikke har gjort det allerede.
    Dersom disse er feil med en faktor på 10 eller mer kan den umulig ha blitt testet etter "oppgraderingen".
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nå er det også andre saker med lyden som jeg ikke har tatt opp i denne tråden, men det er noen frekvenser oppover i registeret som også stikker seg fram.
    Hvis en hører på 'Alison' med Elvis Costello eller ' The lions roar' med First Aid Kit så er det på grensen til ubehagelig. Men nok om det. Vi får ta det viktigeste
    først.
    Ser man på frekvensresponsmålingen du la ut så er jo det åpenbart at noe er riv ruskende galt med høyttalerne og tilpasningen til rommet. Det er her du burde legge innsatsen synes jeg. Så dette burde være det viktigste.
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Ser man på frekvensresponsmålingen du la ut så er jo det åpenbart at noe er riv ruskende galt med høyttalerne og tilpasningen til rommet. Det er her du burde legge innsatsen synes jeg. Så dette burde være det viktigste.
    Hei. Har ikke særlig erfaring med slike målinger/diagrammer (les: en uke), og rommet er en loftstue med skråvegger overalt. Den ene høytttaleren står inn mot en vegg med vekk bak høyttaler, og den andre mot midten uten vegg bak. Kan vel være en kandidat for forbedring, men rommet brukes av andre så hadde ikke tenkt å ommøblere i denne omgang. Var mest opptatt av bass i denne omgang siden jeg var ganske fornøyd med lyden med Krix + sub + Tangent + Nad selv om målingen ikke var vakker.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.163
    Antall liker
    5.072
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Ser man på frekvensresponsmålingen du la ut så er jo det åpenbart at noe er riv ruskende galt med høyttalerne og tilpasningen til rommet. Det er her du burde legge innsatsen synes jeg. Så dette burde være det viktigste.
    Det vil ikke hjelpe det bratte fallet i bass.
    Fort gjort og enkelt å sjekke den spenningsdeleren.
    Enkelt å reversere om DET ikke er problemet.
    Koster ikke noe heller
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.481
    Antall liker
    3.525
    I følge bilde ser det ut som utgangskondensatorene bare er på 0.47uF. Dette er en alt for lav verdi, spesielt i kombinasjon med inngangsimpedans på 10kOhm på efffektforsterker. Det gir en nedre grensefrekvens på ca 34 Hz ( -3dB), mao mye bass forsvinner. Bytt til minst 10uF polypropylen kondensatorer her.

    Vis vedlegget 787564
    10 uf. burde ikke være nødvendigt. 2.2 uf. mener jeg burde alt rigeligt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hei. Har ikke særlig erfaring med slike målinger/diagrammer (les: en uke), og rommet er en loftstue med skråvegger overalt. Den ene høytttaleren står inn mot en vegg med vekk bak høyttaler, og den andre mot midten uten vegg bak. Kan vel være en kandidat for forbedring, men rommet brukes av andre så hadde ikke tenkt å ommøblere i denne omgang. Var mest opptatt av bass i denne omgang siden jeg var ganske fornøyd med lyden med Krix + sub + Tangent + Nad selv om målingen ikke var vakker.
    Beklager litt dårlig tilbakemelding på denne, men here goes. Man vil foretrekke en fallende respons oppover i frekvens. Eksakt hvilken kurve man velger avhenger av flere ting - høyttaler, rom, og ikke minst personlig smak. Imidlertid er en fellenevner at man har 6-10 dB fall fra 20 Hz til 20 kHz. Jeg har tegnet inn et rettlinjet fall på 10 dB i målingen din. Den viser jo med all (u)ønsket tydelighet at balansen i frekvensresponsen her er langt fra optimal.

    Nå vet jeg ikke om du har målt dette i lytteposisjon eller ei, men la oss forutsette det.

    Forforsterker sammenligning (1).jpg


    Du må selvsagt fikse forsterkeriet ditt, men dette kommer aldri til å løse det egentlige problemet.

    Små stativhøyttalere er notoriske syndere når det gjelder en sånn type respons man ser over. Ofte designes disse for god effektivitet i mellom og diskant, med det resultat at bass og midbass blir for svak. Videre plasserer man vanligvis slike høyttalere på stativ et stykke ut i rommet, der man ikke får noe "room gain" eller akustisk hjelp i midbassen. For å gjøre det enda verre får man også et såkalt "floor bounce", som ytterligere demper nivået i midbassen. Jeg ser antydning til dette ved 200 Hz, der det er en solid dip på målingen.

    Når midbassen er nesten 15 dB lavere enn diskanten må dette låte litt "off".

    Hva vil jeg anbefale? Jobb med plassering først og fremst, hvis du kan, for å få en jevnest mulig bass og midbassrespons. Bruk deretter akustikktiltak hvis mulig for å kontrollere det som skjer lenger opp i frekvens. Til sist, ta gjerne i bruk et verktøy som mange purister elsker å hate - nemlig EQ. Enkle bass og diskant-kontroller kunne faktisk hjulpet en del her, selv om det naturlig nok hadde vært bedre med en parametrisk EQ med flere bånd.
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Beklager litt dårlig tilbakemelding på denne, men here goes. Man vil foretrekke en fallende respons oppover i frekvens. Eksakt hvilken kurve man velger avhenger av flere ting - høyttaler, rom, og ikke minst personlig smak. Imidlertid er en fellenevner at man har 6-10 dB fall fra 20 Hz til 20 kHz. Jeg har tegnet inn et rettlinjet fall på 10 dB i målingen din. Den viser jo med all (u)ønsket tydelighet at balansen i frekvensresponsen her er langt fra optimal.

    Nå vet jeg ikke om du har målt dette i lytteposisjon eller ei, men la oss forutsette det.

    Vis vedlegget 787926

    Du må selvsagt fikse forsterkeriet ditt, men dette kommer aldri til å løse det egentlige problemet.

    Små stativhøyttalere er notoriske syndere når det gjelder en sånn type respons man ser over. Ofte designes disse for god effektivitet i mellom og diskant, med det resultat at bass og midbass blir for svak. Videre plasserer man vanligvis slike høyttalere på stativ et stykke ut i rommet, der man ikke får noe "room gain" eller akustisk hjelp i midbassen. For å gjøre det enda verre får man også et såkalt "floor bounce", som ytterligere demper nivået i midbassen. Jeg ser antydning til dette ved 200 Hz, der det er en solid dip på målingen.

    Når midbassen er nesten 15 dB lavere enn diskanten må dette låte litt "off".

    Hva vil jeg anbefale? Jobb med plassering først og fremst, hvis du kan, for å få en jevnest mulig bass og midbassrespons. Bruk deretter akustikktiltak hvis mulig for å kontrollere det som skjer lenger opp i frekvens. Til sist, ta gjerne i bruk et verktøy som mange purister elsker å hate - nemlig EQ. Enkle bass og diskant-kontroller kunne faktisk hjulpet en del her, selv om det naturlig nok hadde vært bedre med en parametrisk EQ med flere bånd.
    Hei. Ingen tilbakemelding er dårlig i mitt syn. Jeg holder på med mitt, og har det moro. I tillegg lærer jeg noe nytt, og er helt enig i dine betraktninger. Leste litt rundt dette i går, og så en kurve noenlunde lik den du viser. Nå er det slik at jeg er over middels interessert i teknikk så en EQ er også på vei inn. Blir nok en miniDSP 2x4 eller HD modellen hvis ikke forumet har andre anbefalinger?. I alle fall i den prisklassen..

    Men først skal denne forsterkeren undersøkes. Tenkte muligens å tegne opp et kretsskjema, for å forenkle diskusjonen med forummedlemmer som kan dette
    faget. Er det noen gode programmer der ute for kretsskjemategning?

    Lars E. Ersland
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.615
    Antall liker
    12.236
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    KiCad er gratis, og i ferd med å bli etablert med mange brukere... andre dugelige programmer koster skjorta - og litt til....alle slike programmer har nokså høy brukerterskel, hvis du ikke er vant til slike...

    Forøvrig - for å få svar på problemene med forsterkeren, er det desidert enkleste du kan gjøre å fjerne de ekstra motstandene på utgangen. Hvis der fortsatt er behov for et dempeledd på utgangen, bør motstandene være minst 15-20 kohm... ikke 100....
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    KiCad er gratis, og i ferd med å bli etablert med mange brukere... andre dugelige programmer koster skjorta - og litt til....alle slike programmer har nokså høy brukerterskel, hvis du ikke er vant til slike...

    Forøvrig - for å få svar på problemene med forsterkeren, er det desidert enkleste du kan gjøre å fjerne de ekstra motstandene på utgangen. Hvis der fortsatt er behov for et dempeledd på utgangen, bør motstandene være minst 15-20 kohm... ikke 100....
    Hei. Er bortreist frem til i morgen lørdag. Da skal motstandene først sjekkes med multimeter, og deretter loddes av hvis størrelsen er som det ser ut. Skal kikke på KiCad. Bruker mye tid i sofaen med Youtube så hvis det finnes gode tutorials der ute så skal det nok gå. Det er vel kanskje kretskortet med signalforsterking som er
    mest interessant?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    2.156
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Siden vi diskuterer hvilke programmer som er best og sånn... så slår jeg et slag for DipTrace. Stort sett er det mye likheter mellom disse, men jeg synes DipTrace var langt lettere å sette seg inn enn andre jeg har prøvd.

    En annen ting som slo meg du kunne teste - hvis du har mulighet til å spille enkelttoner på ulike frekvenser. Koble multimeteret ditt til utgangen på preampen din, og sett i AC-modus. Så spiller du toner på ulike frekvenser og leser av målingene på meteret. Da vil du kunne få en anelse om det er rommet eller preampen det er noe i veien med. Krever dog at meteret ditt er true RMS, men det får du for en slikk og ingenting i dag, så fullt mulig Biltema-saken din har det.
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Siden vi diskuterer hvilke programmer som er best og sånn... så slår jeg et slag for DipTrace. Stort sett er det mye likheter mellom disse, men jeg synes DipTrace var langt lettere å sette seg inn enn andre jeg har prøvd.

    En annen ting som slo meg du kunne teste - hvis du har mulighet til å spille enkelttoner på ulike frekvenser. Koble multimeteret ditt til utgangen på preampen din, og sett i AC-modus. Så spiller du toner på ulike frekvenser og leser av målingene på meteret. Da vil du kunne få en anelse om det er rommet eller preampen det er noe i veien med. Krever dog at meteret ditt er true RMS, men det får du for en slikk og ingenting i dag, så fullt mulig Biltema-saken din har det.
    Biltema DMM 1000P er True RMS ser det ut som. Siden jeg har brukt to forforsterkere, og kurven er nærmest identisk bortsett fra bassområdet har jeg tenkt at det er rommet som skaper denne dippen i mellombass området. REW kan sikkert også generere enkeltfrekvenser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn