Rørforforsterker mangler bass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Har lenge hatt lyst til å prøve rørforsterker/rørforforsterker, og kjøpte på impuls en brukt rørforforsterker Reisong Q6.
    Denne modellen er det en del av rundt omkring, men denne modellen er modifisert av Quartz Acoustic, og jeg legger
    ved en link til en bloggartikkel som beskriver dette.


    Problemet er at bassgjengivelse daler raskt under ca 100Hz. Har sammenlignet med en billig Tangent Pre-Ampster II, og
    forskjellen er tydelig. Gikk til anskaffelse av en målemikrofon, for å sjekke at det ikke var mine ører og har vedlagt en måling
    med sammenligning av de to forforsterkerene. Lydnivå ble satt til 75dB.

    Effektforsterker er NAD C275BEE, men har også prøvd en Arcam Alpha 10 med samme resultat.

    Noen som har en ide om hvor en bør starte for å forbedre bassrespons?

    Lars E. Ersland
    Forforsterker sammenligning.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Det går ikke an å få en forsterker til å levere mer bass uten en tonekontroll desverre. Desverre er nok din rørforsterker utstyrt med den frekvensgangen du måler, lite å gjøre med det.Men du kan prøve 4 Ohm utgangen hvis to er på 8ohm.. og motsatt

    Rørforsterkere som ikke var store og gode nok utgangstrafoer kan lide av dempet bass og dempet diskant.

    Edit>
    Ser det er snakk om en preamp, den har ikke utgangstrafoer, men det du hører og måler er sannheten forsterkeren har for dårlig frekvensgang… kan skje om man har spart på komponenter, les kondensatorer i signalveien. Eller bare en dårlig design…for høy utgangsmotstand feks..

    Å ha høytttalerne nærme vegg og sitte nær vegg kan gi mere bass. Men du har nesten ikke bass med transistorforsterker helller ser det ut som ..
    Vil du leve med den forsterkeren trenger du en equalizer/tonekontroll/DSP. Noen avspillere som Roon har det innebygget


    Ser at NAD kan settes til FIXED eller VARiabel inngang, FIXed har kun 10kohm og kan passe dårlig med en rørpre med 1kohm utgangsmotstand, prøv VAR settingen som har 100khohm
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Rørpre er som regel avhengig av transistoreffekt med høy ingangsimpedans. Er denne for lav på effektforsterkeren (som den er på en del transistortrinn) klarer ikke pre å drive effekttrinnet med resultat at man mister bass. Kjenner ikke spekk på forsterkerne dine, men høres ut som dårlig impedans match er problemet. Vanskelig å komme ut av dette uten å bytte et av komponentene med noe som passer sammen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LEE: Hva slags høyttalere har du? Det å sette dem ( for ) nære bakvegg resulterer oftest i en maskering som i begynnelsen oppfattes som MER bass- inntil ørene finner ut at det i virkeligheten bare grøter til. Enkelte høyttalere - som Neat eller Larsen- tar høyde for ei sånn plassering, og de har som oftest godt av den også. NADen din er stor nok til å sparke bra liv i Neat Iota Alpha, og den leverer bass i massevis…la deg ikke lure av at den er en halvmeter høy..😊 Og det kan faktisk være et impedansproblem og, slik ThomasD beskriver..Prøv gjerne en britisk transistorpre fra Audiolabs nye serier eller Rega, så…Rør kan være tricky, ser du..
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Her er en Music Angel KT88 vs en Anaveiew 1000 jeg nylig målte på noen eld gamle Dali.
    joda, en kan godt klage på frekvensgang, men jeg drar stadig ut den gamle Kinesiske billige ampen, senest i kveld når noen bass fattige Atc høytalere skulle testes, Kineseren er herlig på disse, Ams helt forferdelig.
    7DF421A4-B28E-4247-A22D-A55C293EDD1E.png
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Takk for svar

    Det er en forforsterker ja, og høyttalerene er Krix Equinox så det er ikke så mye dypbass (er ikke vegg bak). Jeg har en basshøytaler som fyller ut
    bass ned mot 40Hz, men viste kun måling med høyttaler. Resultatet er dog det samme med basshøyttaler. Bassen dropper mye tidligere med
    rørforforsterker enn med Tangent fofforsterker.

    Har prøvd både Fixed og Var inngangsbryter på Nad, men ingen forskjell.

    Lars E. Ersland
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    +1 på @Thomasd , tenkte på det samme. Høres veldig rart ut om dette er "as designed".

    Men du har prøvd to ulike effekttrinn, så det lukter jo litt at noe er galt med preampen din, på en eller annen måte..
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Kan jo tilføye at jeg kjøpte en Willsenton R8 på China Hifi (ny impuls) bare for å sjekke om det bare var sånn rørlyd var.
    Og det var det jo ikke. Bass i massevis her med billigeste rørvariant.

    Lars E. Ersland
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    +1 på @Thomasd , tenkte på det samme. Høres veldig rart ut om dette er "as designed".

    Men du har prøvd to ulike effekttrinn, så det lukter jo litt at noe er galt med preampen din, på en eller annen måte..
    Ikke nødvendigvis noe galt utover mismatch:)
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Så det dere sier er at f.eks. å bytte 12AX7 rør kan aldri forbedre frekvensresons med flere dB bassrespons, men gir
    mer subtile endringer?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Så det dere sier er at f.eks. å bytte 12AX7 rør kan aldri forbedre frekvensresons med flere dB bassrespons, men gir
    mer subtile endringer?
    Hvis rørene er dårlige, så er det ikke umulig at de låter tynt. Absolutt verdt å sjekke ut. Du kan også prøve å se om bassen er mer fyldig på lavere volum, det er en god indikasjon.

    Ser den bruker likeretterrør også, om den er slunken er det fullt mulig du vil oppleve det samme.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Har lenge hatt lyst til å prøve rørforsterker/rørforforsterker, og kjøpte på impuls en brukt rørforforsterker Reisong Q6.
    Denne modellen er det en del av rundt omkring, men denne modellen er modifisert av Quartz Acoustic, og jeg legger
    ved en link til en bloggartikkel som beskriver dette.


    Problemet er at bassgjengivelse daler raskt under ca 100Hz. Har sammenlignet med en billig Tangent Pre-Ampster II, og
    forskjellen er tydelig. Gikk til anskaffelse av en målemikrofon, for å sjekke at det ikke var mine ører og har vedlagt en måling
    med sammenligning av de to forforsterkerene. Lydnivå ble satt til 75dB.

    Effektforsterker er NAD C275BEE, men har også prøvd en Arcam Alpha 10 med samme resultat.

    Noen som har en ide om hvor en bør starte for å forbedre bassrespons?

    Lars E. Ersland Vis vedlegget 787543
    Har du bilde av innmat? Kretsskjema??
     

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    I følge bilde ser det ut som utgangskondensatorene bare er på 0.47uF. Dette er en alt for lav verdi, spesielt i kombinasjon med inngangsimpedans på 10kOhm på efffektforsterker. Det gir en nedre grensefrekvens på ca 34 Hz ( -3dB), mao mye bass forsvinner. Bytt til minst 10uF polypropylen kondensatorer her.

    Forsterker1.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Her er en Music Angel KT88 vs en Anaveiew 1000 jeg nylig målte på noen eld gamle Dali.
    joda, en kan godt klage på frekvensgang, men jeg drar stadig ut den gamle Kinesiske billige ampen, senest i kveld når noen bass fattige Atc høytalere skulle testes, Kineseren er herlig på disse, Ams helt forferdelig.
    Vis vedlegget 787556
    Den eneste med rør jeg savner.. Gode MAen.. KT88 akk.. 🤗
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    I følge bilde ser det ut som utgangskondensatorene bare er på 0.47uF. Dette er en alt for lav verdi, spesielt i kombinasjon med inngangsimpedans på 10kOhm på efffektforsterker. Det gir en nedre grensefrekvens på ca 34 Hz ( -3dB), mao mye bass forsvinner. Bytt til minst 10uF polypropylen kondensatorer her.

    Vis vedlegget 787564
    Enig! Letteste her er vel å lodde på noen passende 12uf bypass…. (Så blir jo egentlig 0.47 uf bypassene)
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Takk for innspill folkens!

    Nad effektforsterkeren har variabel gain, og denne ble satt litt over 'midten'.

    runben: Jeg er ingen kondensatorekspert, men mener du samme type ClarityCap på 10uF, eller en annen type kondensator?

    Lars E. Ersland
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Den eneste med rør jeg savner.. Gode MAen.. KT88 akk.. 🤗
    Det er helt riktig, det er en en no brainer i det minste for de som driver med hifi på betalbare nivårer, har rent mye vann i bekken siste 10 årene her, men MA består, inn og ut av skapet:))
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    I følge bilde ser det ut som utgangskondensatorene bare er på 0.47uF. Dette er en alt for lav verdi, spesielt i kombinasjon med inngangsimpedans på 10kOhm på efffektforsterker. Det gir en nedre grensefrekvens på ca 34 Hz ( -3dB), mao mye bass forsvinner. Bytt til minst 10uF polypropylen kondensatorer her.

    Vis vedlegget 787564
    Takk. Dette skal jeg prøve.
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Sant nok, men NADen har 10-100Kohm inngangsimpedans, justerbar. @LEE , når du sier at du prøvde var in - var det det du gjorde?
    Det er en switch mellom Fix og Var. Når den står i Var kan gain justeres,, og i mitt tilfelle var den ca midt på. Skal prøve ny måling i morgen med max gain.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LEE: Det er absolutt mulig å få.mer enn god nok bass ut av en hvilken som helst generasjon Equinox…sammen med et GIGANTISK lydbilde. Men veien dit involverer i min bok så definitivt ikke rør..bare et lite tips til😎 La oss iallefall håpe du greier en bedre impedansmatch her i første omgang. Equinox er prototypen på høyttalere som vokser med forsterkeren, og selv behandler jeg dem som regel som om de var passive Dynaudios..med alt det innebærer av effektkrav, presisjon som et urverk, detaljering, fokus og setup. Det funker..ubeskjedent nok..platina, det. Resultatet er en utrolig formidler som leverer LANGT over egen prisklasse. Og som har stått på mine favorittlister i over tjue år. Spesielt liker jeg versjonene med ringradiator👍
     
    Sist redigert:

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    LEE, du skriver lengre oppe at du har tilkoblet en basshøyttaler, regner med du snakker om en subwoofer type aktiv.
    Hvis det er tilfelle, hvordan er den koblet til systemet?.Ser av bildene at pre har to utganger. Hvis begge er i bruk, en til poweramp og en til sub så ville jeg prøvd å koble fra sub og se om det gir seg utslag. Sub pluss poweramp på utgangen til en rørpre kan bli for mye å drive med lite bass som resultat. Vært et forsøk.

    mvh Atle
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Heisann

    LEE, du skriver lengre oppe at du har tilkoblet en basshøyttaler, regner med du snakker om en subwoofer type aktiv.
    Hvis det er tilfelle, hvordan er den koblet til systemet?.Ser av bildene at pre har to utganger. Hvis begge er i bruk, en til poweramp og en til sub så ville jeg prøvd å koble fra sub og se om det gir seg utslag. Sub pluss poweramp på utgangen til en rørpre kan bli for mye å drive med lite bass som resultat. Vært et forsøk.

    mvh Atle
    Hei. Målingen som er vist i første post er med kun Krix tilkoblet den ene utgangen. Har også målt med aktiv sub tilkoblet, og det gir et løft i bassen. Stadig mye mindre enn med Tangent forforsterkeren (brun graf). Med Tangent forforsterker er jeg egentlig greit fornøyd med lyden. Legger ved måling.
    Tangent forforsterker og Sub.jpg
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen.

    ville nok kanskje fulgt opp rådet om å endre på utgangen på pre. Ser at det er laget til med skruterminal i steden for lodding. Ser altså ut som den kan lett tilpasses.

    lykke til.

    mvh Atle
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    I beskrivelsen fra Quartz Acoustic står det at de har dempet gain. Når jeg ser på bilder, og sammenligner ser det ut som noen motstander i tillegg på ledninger ut mot pre-out.

    Kan denne dempingen gi noen ulemper? Utgangsimpedansen er 1000k originalt, og 1010k etter demping. Legger ved sitat:

    " Another crucial modification made from Q6 is that stock units came with very high gain, where hissing will be an issue in some sensitive setup, and volume cannot be cranked any higher after 8 o’clock mark without rocking the place. QA has corrected this with an internal attenuator of -21dB at the output path, cutting down on the line level without affecting much of the output impedance. Not only has this allow the volume pot to go higher towards 10 o’clock position with ease, the lower gain output now (which is still substantially very high) has dropped the noise floor further, improving on the signal-to-noise ratio."
    20220203_104131.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Så vidt jeg forstår er både det du hører og måler et resultat av (kilde?), forforsterker, effektforsterker og høyttaler. Rom også.
    Før du klarer å snevre inn til hva som er årsak til manglende bass må du sjekke hver enkelt del for seg. Kanskje ikke høyttalere.
    Jeg tviler på at det er forforsterker eller effektforsterker som er årsak her. Under forutsetning at de ikke er modifisert eller som det ofte kalles "oppgradert".
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Den bør ikke bety noe. Et dempeledd for mindre gain. Bør ikke gjøre noe med frekvenskurven
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mulig jeg ser feil, men det ser da ut som det er laget til en spenningsdeler på utgangen som laster ned med 200 ohm?? Normalt ALT for mye på en rørpre...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kan denne dempingen gi noen ulemper? Utgangsimpedansen er 1000k originalt, og 1010k etter demping. Legger ved sitat:
    Jeg leste bare fort nedover.
    Fikk det til å bety 1000 ohm (ikke kohm) og 1010 ohm. Teoretisk verdi står det.
    Spiller ingen rolle. Virker fornuftig.
    Men det betyr i praksis at den bør tilkobles et effekt trinn med minimum 10k inngangsimpedans. Sjelden noen er så lavt.
    47k og oppover er normalt.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mulig jeg ser feil, men det ser da ut som det er laget til en spenningsdeler på utgangen som laster ned med 200 ohm?? Normalt ALT for mye på en rørpre...
    Det er slikt jeg viser til som "oppgradering".
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er en Music Angel KT88 vs en Anaveiew 1000 jeg nylig målte på noen eld gamle Dali.
    joda, en kan godt klage på frekvensgang, men jeg drar stadig ut den gamle Kinesiske billige ampen, senest i kveld når noen bass fattige Atc høytalere skulle testes, Kineseren er herlig på disse, Ams helt forferdelig.
    Vis vedlegget 787556
    Er det her måling med mik i samme posisjon. Kun bytte av forsterker?
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Når det gjelder målingene så tenkte jeg å gjøre det så enkelt som mulig siden jeg er nybegynner på området.

    Satte derfor opp høyttalere i normal posisjon og plasserte UMIK-1 i lyttepositsjon. Effektforsterker er den samme hele tiden i
    fixed input stilling (10k inngangsimpedans), og jeg har prøvd å justere lydnivået likt.

    Gjorde så måling med Tangent Preampster og så tilsvarende måling med rørforforsterker. Har ikke brydd meg så mye med kurven
    i mellomtone- og diskantområde, men ser at de følger hverandre noenlunde frem til ca 100Hz.

    Det jeg lurer på er om det kan være "en oppgradering for mye", eller andre ting som enkelt kan prøves for å bedre bassrespons.

    Foreløpig har jeg følgende jeg tenker å prøve:
    1. Justere gain opp på effektforsterker. Skal da ha inngangsimpedans på 100k.
    2. Bytte kondensator til 10uF
    3. Lodde vekk motstander i utgangstrinn

    Lars E. Ersland
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Kan denne dempingen gi noen ulemper? Utgangsimpedansen er 1000k originalt, og 1010k etter demping. Legger ved sitat:
    Jeg leste bare fort nedover.
    Fikk det til å bety 1000 ohm (ikke kohm) og 1010 ohm. Teoretisk verdi står det.
    Spiller ingen rolle. Virker fornuftig.
    Men det betyr i praksis at den bør tilkobles et effekt trinn med minimum 10k inngangsimpedans. Sjelden noen er så lavt.
    47k og oppover er normalt.
    Det stemmer. Bare en trykkfeil fra min side.

    Har sett på ulike effektforsterkere, og kjøpte da denne Nad effektforsterkeren siden den hadde to innstillenger - Fix (10k) og Variabelgain (100k).
    Arcam Alpha 10 som også er prøvd står til 7,2k
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mistenker sterkt at nr3 bør være første forsøk.... klarer ikke å se helt tydelig, men det ser ut som det er to 100 ohms motstander i serie...
     

    LEE

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    41
    Antall liker
    1
    Mistenker sterkt at nr3 bør være første forsøk.... klarer ikke å se helt tydelig, men det ser ut som det er to 100 ohms motstander i serie...
    Ser ut som 100 ohms for meg også etter å ha konsultert www.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn