Rørbytte!

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Også er bestillingen fra Motron klar: Etter an lang samtale med Brynjar har jeg bestilt 4x Mullard E188CC på inngangen og 4x Tungsram (Ungarn) fra 60-tallet på drivertrinnet. Da skal vel alt snart være oppe og gå med "annerledes" lyd ;) snart :)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Samt at jeg nå bestilte 8x "winged c" EL34 rør også til uttesting fra Motron :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.566
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
De C-winged svetlana rørene er egentlig ganske bra. Har hørt det fra andre kilder også. Håper de svarer til forventningene. NOS Mullard EL 34 blir i dyreste laget.

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei.
Jeg synes det er litt fasinerende med folk som skaffer seg ny rørforsterker,og det første man gjør er å bytte rør.
Er man så misfornøyd i utgangspunktet,er det vel muligens feil forsterker man har shoppet,eller?
Mvh

Uffe71

Medlem
Ble medlem
27.05.2006
Antall liker
0
Hej Viking...Jag bytte ut Sovtek 6922 rören i min Pathos logos förstärkare mot Philips E188cc och det var ett enormt lyft kan man lugnt säga :p Vidöppen ljudbild och mycket tightare bas blev det...Funderar ändå på att prova Siemens cca rör, ska ju vara bland de bästa 6922 rören sägs det. Saknar lite bredd i ljudet,skulle vilja ha ca en meter mer utanför högtalarna :eek: Nån som vet nått rör som ger en riktigt bred ljubild? Ser att du har ML Summit...För dyra för mig tyvärr men funderar på ett par ML Vista... :D

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jeg har et lydbilde langt utenfor høyttalerne med Sovtek 6922, det lover bra med Mullard E188CC da ;D

Uffe71

Medlem
Ble medlem
27.05.2006
Antall liker
0
ok! jo det lär bli ett stort lyft för dig då...Dina ML Summit är nog en aning bättre än mina JM lab 907be också ;D Antar att du är rejält nöjd med dina ML Summit?
Läste recensionen i Bild och ljud hemma och dom tyckte Summit är en av de bästa högtalare dom testat oavsett storlek och pris :p

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Før eide jeg JMLAB Altoutopia og ML Summit var et stort skritt fremover :)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Så var det noe feil med det ene Tungsram ECL86 røret og jeg tar og handler noe som skal fungere enda bedre i Wolcott, 4x Telefunken Diamondbase ECL86, så får vi se hva disse gjør :)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Telefunken Diamond ECL86 fungerer adskillig bedre enn Tungsram i min forsterker, renere, mer dynamikk etc. etc. Dette ble jeg også fortalt av Wolcotteiere som anbefalte Telefunken etter flere års rørtesting. Nå sitter jeg og vurderer og jeg skal følge deres råd om nye utgangsrør, Mullard EL34 Xf2 laget i Blackburn :)

Hifimannen

Medlem
Ble medlem
11.06.2003
Antall liker
1
Jeg stjeler litt plass her jeg..

Jeg har nettopp byttet rør, og fått beskjed om at de bør brennes inn 100 timer før de lyder optimalt. Hvor lenge kan jeg la forsterkeren stå på uten at det går galt? Den blir jo så utrolig varm.. Det beste hadde jo vært om den kan stå på hele dagen..

Takker for svar.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Min forsterker har vel på det lengste stått på 13 timer i strekk med musikkspilling, intet problem med min forsterker. Hvilken forsterker har du?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Men jeg plages nå av brum i venstre kanal. Etter testing og prøving i alle ender har jeg, i samarbeid med Motron, funnet ut at det tydeligvis er dårlig kontakt i en av soklene til ECL soklene på venstre kanal. Så før man begynner med noe skifte blir det interdentalbørster med elektronikkrens :)

Hifimannen

Medlem
Ble medlem
11.06.2003
Antall liker
1
Takker for svar. Jeg fikk også akkurat vite fra en annen at det går bra med 15 timer eller så. Han mente at lenger enn det heller ikke er noe problem. Jo lengre jo bedre.
Jeg har et par Jadis monoblokker.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå sitter jeg og vurderer og jeg skal følge deres råd om nye utgangsrør, Mullard EL34 Xf2 laget i Blackburn :)
Og jeg som har 4 slike NOS (ubrukte) liggende i en skuff ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Men jeg plages nå av brum i venstre kanal. Etter testing og prøving i alle ender har jeg, i samarbeid med Motron, funnet ut at det tydeligvis er dårlig kontakt i en av soklene til ECL soklene på venstre kanal. Så før man begynner med noe skifte blir det interdentalbørster med elektronikkrens :)
Dette er faktisk ikke så dumt å gjøre det.
Jeg nevner meg selv igjen jeg
:D

Pusse rørpinnene og ellers og "bedekke" med Walker SST!
Blir så bra atte!

Er jo masse jobb ja. Men det sverger jeg til!

Og bare litt om de EL34 røra ...
De som står i Wolcott, er ikke de laget for litt høyere voltverdier enn vanlige EL34? Vil andre typer EL34 tåle dette?
Lurer jeg litt på.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Dette er faktisk ikke så dumt å gjøre det.
Jeg nevner meg selv igjen jeg
:D

Pusse rørpinnene og ellers og "bedekke" med Walker SST!
Blir så bra atte!

Er jo masse jobb ja. Men det sverger jeg til!

Og bare litt om de EL34 røra ...
De som står i Wolcott, er ikke de laget for litt høyere voltverdier enn vanlige EL34? Vil andre typer EL34 tåle dette?
Lurer jeg litt på.
Wolcott sa at alle EL34 rør kunne benyttes i forsterkeren. Jeg sjekket dette først :) Og Mullard Xf2 Dual getter er en annen verden enn Shuguang EL34B. Shuguang hadde mer dypbass, men ikke korrekt i mine ører. Og i resten av toneområdet er det knockout på alle områder til NOS Mullard ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Åja. De gir bare litt mindre effekt da altså.
Hm, hva, jeg husker feil altså?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Åja. De gir bare litt mindre effekt da altså.
Hm, hva, jeg husker feil altså?
Sakset fra mail fra Wolcott:
"The auto biasing circuitry will accommodate any EL34 vacuum tube, so you may safely experiment with other EL34 sets of tubes."

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei Viking og takk for sist :)

Nå bør du få fingeren ut av rørsokklene og ta noen bilder av oppsettet ditt!! :)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Hei Viking og takk for sist :)

Nå bør du få fingeren ut av rørsokklene og ta noen bilder av oppsettet ditt!! :)
Takk for sist johna!
Hehe, jeg prøvde litt CRC elektronikkrens og interdentalbørster men brummen ble bare litt lavere. Jeg byttet plassen på de to venstre driverrørene og brummen forsvant. Dette kan tyde på at jeg må nedi med noe for å finne den dårlige kontakten og bende den ut med en nål. 2 stk. sokler er på vei fra Wolcott, men det er en omstendig prosess.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Dersom rørene ikke er helt nye (NOS?), kan det godt være at det er pinnene på dem som må renses litt.

Et tips jeg har lest: Kutt en sitron i to og sett rørene i den en stund for å fjerne oksyd. Rens med vann etterpå.
Vær forsiktig med all renseveske (og sitronsaft) på selve rørene, ellers kan påtrykk forsvinne.

Svein.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Takk for sist johna!
Hehe, jeg prøvde litt CRC elektronikkrens og interdentalbørster men brummen ble bare litt lavere. Jeg byttet plassen på de to venstre driverrørene og brummen forsvant. Dette kan tyde på at jeg må nedi med noe for å finne den dårlige kontakten og bende den ut med en nål. 2 stk. sokler er på vei fra Wolcott, men det er en omstendig prosess.
Ble litt jobb med dette da. Du virker ikke tapt bak en vogn iallefall. Det er da bra.
;D. Var disse småirriterende greiene medfødt med ampen, eller har de bare oppstått?

CRC (5-56) inneholder jo en olje i tillegg da. Det er jo litt viktig å huske på. Det er ikke sikkert den er best å ha liggende etterhvert i kontaktområdet...
Man har "elektrokontaktspray", Electronet LC 22 f.eks.

Ellers så er jo det også sitrustyper av elektrorens.
Det er noe som heter Deoxit og, det er bra saker.

Jena labs anbefaler denne metoden:

"1. Flush the contaminated connector with CRC Industries Part Number 05151 -- Brakleen® Brake Parts Cleaner, followed by a blasting with compressed air. Repeat over and over until the Brakleen® flushing fluid comes out clean and free of metallic debris.

2. Flush the connector with CRC Industries Part Number 05101 -- QD® Electronic Cleaner,followed by a blasting with compressed air. Repeat at least three (3) times.
NOTE: Both Brakleen and QD are rated as “plastic safe” by CRC Industries

3. Once clean, treat the connectors with a non-metallic and non-solids-residue contact treatment. We highly recommend JENA LABS “JENA CONTACT ENHANCER”, or CAIG LABS “DeoxIT® SHIELD” - Contact Protector"

Jena labs liker ikke f.eks Walker SST... bare nevner det.
En av grunnene kan være at man lett kan få feilapplikasjon... dvs bruke for mye av det...

Igjen, bruksanvisniger er bare ett must altså...
Hvem leser vel dem!!!

Rens og beskytt, det er viktig ja!

http://www.caig.com/

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jeg har hatt så mange "småproblem", men jeg mener årsaken kan være det ene defekte Tungsram ECL86 røret, mulig at en pinne der har bendt noe nedi sokkelen.
Eneste plassen jeg er tapt bak er handlevogna på dagligvaren ;)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det er ikke CRC 5-56 jeg brukte, det er CRC Electronic Cleaner, den som fordamper helt og ikke legger igjen noen hinne av noe slag.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det er ikke CRC 5-56 jeg brukte, det er CRC Electronic Cleaner, den som fordamper helt og ikke legger igjen noen hinne av noe slag.

:-[.. selvfølgelig... den var litt pretensiøs av meg da... uff! :-X

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hehe.
La oss bare si det med en gang.

Jeg er EKSTREM på at alt jeg kobler skal være
Renset sprayet pusset nusset klemt og dullet ferdig ...
før jeg plugger noe som helst i hvor som helst..
Nemlig! ;D

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Hehe.
La oss bare si det med en gang.

Nemlig! ;D
En flott og grundig holdning til denne hobbyen :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nemlig!  ;D
Kan vel gjelde for noen av oss i det daglige også dette kanskje....... ;D

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Kan vel gjelde for noen av oss i det daglige også dette kanskje....... ;D
Jasså, du liker kjærringa nyvaska og pussa fra topp til tå før det blir "noget action"? ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jasså, du liker kjærringa nyvaska og pussa fra topp til tå  før det blir "noget action"?  ;)
Tenkte mer i retning av en innoverskuende art..... ;)

Topp Bunn