Rør varer lenge = Lenge leve rør

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^^ Dette er forståelig, men felles med de fleste andre med rørforsterkere har jeg ikke tilgang til rørtester så da blir det nest beste å å prøve å finne ut om det blir lydforandringer ved et eller annet timeantall. Selvfølgelig ikke ideelt, men det er enklere enn å sende rør til deg for testing med jevne mellomrom. Kostnaden ved et rørskifte er forresten ikke noe problem for min del.

    Så nei, jeg har ikke noe holdepunkt for å si at mine 6550-rør varer så og så mange timer, men jeg håper at det over tid kan gi en indikasjon.

    NB: Spørsmålet var forresten ikke ment for deg.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ^ Har du sammenlignet noen av disse NOS-rørene med Psvane 805A ACME i samme forsterker? Det å automatisk tro at et NOS-rør er en lydmessig opptur er også feil. Alt er avhengig av systemsynergi. Når jeg tenker etter har jeg flere svært anerkjente NOS-rør som heller er en lydmessig nedtur. Det kommer helt an på hva man prøver å oppnå. Levetid på disse rørene har jeg ingen erfaring med ettersom jeg fremdeles ikke har klart å bruke opp noen av dem.

    Har også litt av det samme problemet med NOS SED 6550C Winged C rør. Har brukt disse i ARC-komponenter i mange år med stort hell, men har i det senere også prøvd nyproduserte Sovtek 6550WE. Tror faktisk jeg nå foretrekker Sovtek-rørene i en Ref 2 Phono.
    SED 6550C?
    Eller
    Svetlana Winged "C"?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    ^ Har du sammenlignet noen av disse NOS-rørene med Psvane 805A ACME i samme forsterker? Det å automatisk tro at et NOS-rør er en lydmessig opptur er også feil. Alt er avhengig av systemsynergi. Når jeg tenker etter har jeg flere svært anerkjente NOS-rør som heller er en lydmessig nedtur. Det kommer helt an på hva man prøver å oppnå. Levetid på disse rørene har jeg ingen erfaring med ettersom jeg fremdeles ikke har klart å bruke opp noen av dem.

    Har også litt av det samme problemet med NOS SED 6550C Winged C rør. Har brukt disse i ARC-komponenter i mange år med stort hell, men har i det senere også prøvd nyproduserte Sovtek 6550WE. Tror faktisk jeg nå foretrekker Sovtek-rørene i en Ref 2 Phono.
    Jeg har testet en del 6550 rør i REF5/REF10/REF CD8 og av de rørene var Sovtek det som jeg liker minst. Heller ikke noe bra Russiske Tung Sol 6550. Best er GE NOS 6550 (Welded plates) og RCA (Sylvania) NOS 6550. Winged C er også meget bra, og bruker også JJ Tesla I REF210 med godt resultat. Problemet er at det er nesten umulig å få tak i de beste NOS rørene nå...
    Det var vel deg som overtok mine siste Welded Plates?
    Husker du var nøye på det.
    Stemmer det. GE welded plates blir regnet for å være noen av verdens beste 6550. Ble produsert til godt ut på 70 tallet, før de kiipet ut og "klipset" platene. Spiller på disse rørene nå og de låter knall! Blir brukt i REF10.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Omvendt:
    De 6C33 rørene jeg kjøpte av deg lever fortsatt.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    2.670
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    "Jeg kjenner ikke til hvordan en ZOTL fungerer."

    Berning har holdt på i mange år og har ( i motsetning til de fleste ) lagt ut mye info om produktene sine. Jeg skulle bygge meg en kopi av TF10, men kom ikke lengre enn å kjøpe inn delene til alt uten strømforsyningen som jeg ville ha mer "normal" og ikke Switch Mode.
    Tube amplifiers for high-end audio by The David Berning Company

    Berning har flere patenter og en av dem mener jeg beskriver ZOTL. Navnet minner meg om et vesen fra en science fiction film.

    Tube amplifiers for high-end audio by The David Berning Company

    Husker jeg lurte fælt på hvordan denne fungerte.

    Tube amplifiers for high-end audio by The David Berning Company

    VH. Bernt.
    Rart at ingen har gjort liknende som bob carver i pentodene "sine ; the DC restorer is a better choice than lots of idle current. I get lower distortion at eight Watts idle per tube than at 28 Watts idle per tube."
    Kretsen er egentlig hentet fra tv , slik kan effekt rørene vare 25år om de er av god kvalitet
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ^ Folk får utslett og pusteproblemer når man nevner switch-mode psu i rørforsterkere...
    Kanskje derfor? :eek:
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    ^^ Dette er forståelig, men felles med de fleste andre med rørforsterkere har jeg ikke tilgang til rørtester så da blir det nest beste å å prøve å finne ut om det blir lydforandringer ved et eller annet timeantall. Selvfølgelig ikke ideelt, men det er enklere enn å sende rør til deg for testing med jevne mellomrom. Kostnaden ved et rørskifte er forresten ikke noe problem for min del.

    Hvorfor ikke købe et ekstra sæt (eller 2-3-4-) og så sende et sæt til test når det vurderes?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    2.670
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    ^ Folk får utslett og pusteproblemer når man nevner switch-mode psu i rørforsterkere...
    Kanskje derfor? :eek:
    Ja med allt annet enn rør likeretting ?:)Nye prampen min skal ha batteri gløding ,og kansje en connex eletronicswitsh mode ?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Mange vraker også rør fordi de TROR de er utslitt. Rør har en viss innspillingstid; noen lang og andre kort. Hvis rør har lang innspillingstid så venner man seg til lyden i innspillingstiden for så å tro at røret er oppbrukt når det virkelig er innspilt og låter best! Opplevd selv mange ganger, men mine to rørtestere sier klart fra at røret er i sin beste alder! :)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^ Har du sammenlignet noen av disse NOS-rørene med Psvane 805A ACME i samme forsterker? Det å automatisk tro at et NOS-rør er en lydmessig opptur er også feil. Alt er avhengig av systemsynergi. Når jeg tenker etter har jeg flere svært anerkjente NOS-rør som heller er en lydmessig nedtur. Det kommer helt an på hva man prøver å oppnå. Levetid på disse rørene har jeg ingen erfaring med ettersom jeg fremdeles ikke har klart å bruke opp noen av dem.

    Har også litt av det samme problemet med NOS SED 6550C Winged C rør. Har brukt disse i ARC-komponenter i mange år med stort hell, men har i det senere også prøvd nyproduserte Sovtek 6550WE. Tror faktisk jeg nå foretrekker Sovtek-rørene i en Ref 2 Phono.
    SED 6550C?
    Eller
    Svetlana Winged "C"?
    Litt forskjellig. Har både 6550 og 6550C.

    6550.jpg
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^^ Dette er forståelig, men felles med de fleste andre med rørforsterkere har jeg ikke tilgang til rørtester så da blir det nest beste å å prøve å finne ut om det blir lydforandringer ved et eller annet timeantall. Selvfølgelig ikke ideelt, men det er enklere enn å sende rør til deg for testing med jevne mellomrom. Kostnaden ved et rørskifte er forresten ikke noe problem for min del.

    Hvorfor ikke købe et ekstra sæt (eller 2-3-4-) og så sende et sæt til test når det vurderes?
    Jeg har flere sett med ulikt antall timer. Hvis jeg engang kommer til et punkt hvor jeg hører degradering av lyden skal jeg sende disse rørene til sjekk. Har ingen, feks 6550-rør, som har nok timer i bruk til at dette har skjedd.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Rør er ikke så like ar de eldes likt. Spesielt ikke nyproduserte.
    Derfor er det veldig fint å kunne måle.
    Ører er ikke veldig presise.
    Jeg hadde en forsterker på benken der den ene kanalen ga 25W mens den andre ga seg på 4W.
    Eier hadde ikke merket forskjell.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    I mitt ARC sett så er det kun KT 150 og 6H30 rør så da er det lite å tweake med :-[. Eneste er 6H30DR rør?

    O
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Rør er ikke så like ar de eldes likt. Spesielt ikke nyproduserte.
    Derfor er det veldig fint å kunne måle.
    Ører er ikke veldig presise.
    Jeg hadde en forsterker på benken der den ene kanalen ga 25W mens den andre ga seg på 4W.
    Eier hadde ikke merket forskjell.
    På nyproduserte rør har jeg ofte opplevd at hvis man senker glødespenningen 10% så vil rørenes tilstand avsløres med en gang. Noen rør leverer den samme katodestrømmen, mens andre kollapser tvert. Da vet man med engang hvilket rør som holder en stund og hvilket rør som gir seg. Ikke sett dette på NOS-rør. (ECC81-82-83-85-88, EL34-84, KT-88, 6550)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dette har jeg registrert på målinger hvis jeg har glemt å sette opp glødespenningen til 7V for PCC88 feks.
    Gode rør måler fint. Mindre gode måler mindre bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn