Jeg skulle til å si jeg har to rør som gjør akkurat det samme, men om det ikke er noen lydmessige forskjeller, så tror jeg ikke det er fali.
Jeg tror det har noe med variasjoner av applisering av "gettering" ... dvs belegget de fleste rør har på forskjellige plasser.
Dette belegget vedlikeholder vakumet..
Det røret som gløder mer, hadde mindre suksessfullt applisert gettering.. Vakumforskjell. ???
Hvis det synlig er mindre belegg, (sølvaktig eller mørkt) på det røret som gløder minst.. troveras..
Hvis man derimot ser att "getteringen" går over til å bli hvit... og er i ferd med å forsvinne så er det rett før røret "popper" og dør... Sånn, det er jo en viktig sake da..
Hæhæ. Jeg husker jeg leste om Roger Modjeski som var på ett high-end show en gang og så på en svinaktig dyr rørmonoblokk, og la merke til ett rør som var i ferd med å dø... han går bort til demonstratøren og sier:
"Excuse me sir, You might be interested in the fact that one of the tubes on you amp is about to have a meltdown.."
Ja, det var nok ett flaut øyeblikk, er jeg redd. Men det var iallefall en som lærte litt om rør dere og da..
Hele fadesen gjaldt selvsagt att "said" amp hadde en oppskrytt krets som skulle varsle om rør som var i ferd med å dø...
Ikke? Næh, ampen var i det blå... :

Vi skal ikke dvele mer ved denne historien...

Men hva hjelper matematisk superkunnskap om rør smelter under demo?
Nå var Roger M nådig og nevnte ikke dette med "overvåkingskretsen" da han postet sin historie... (tweakern szkjønte det...)
En Gentlemann på sin hals. Konstruktøren av "said" amp frekventerer selvsagt forumet han skrev på, og takket vel i det stille... for jeg tror ampen nå detekterer slemme rør, you better believe it!
Det kan også se ut som en brun flekk forresten, på ett rør som er i ferd med å dævve..
Sphirtu fjalet mir.. Fer F*** sake man... test yer contraptions before yer release them!!

mvh