Jeg er ingen ekspert, men jeg kan jo prøve. Ta feks 6sn7 rør som er relativt vanlige i hifi sammenheng.
Leser man litt om hvilke som er best er det ett spesielt rør fra Sylvania som går igjen blandt top 5 hos de fleste.
Røret jeg snakker om er et 6sn7gt kun laget rundt 1952, og fått kallenavnet Bad boy. Etter litt googling finner jeg ut hvordan man skiller dette røret fra de andre Sylvania.
Her er forresten en meget god side om 6sn7 rør:
http://www.head-fi.org/t/117677/the-reference-6sn7-thread
Ser du på bildet under kan vi se at røret har: (som stemmer overens med hva jeg har lest meg til)
"black base", altså sort sokkel i bunnen av røret.
"Black plates", Dette er de to konstruksjonene du ser med 3 hull i seg.
"Green labels", Grønn skrift
"buttom getter", Et rør med top getter vil vel ha sølvfargen i glassset på toppen, mens buttom getter vil ha det nede på siden mener jeg.
"Vertikale date codes", Du ser det står 309 vertikalt, som på dette røret betyr 9 uke i 1953 og da har jeg lest at det kan være produsert tidlig i 1953 også.
"3 holes in each plate", Dette er det viktigste kjennetegnet på disse rørene, du kan finne rør med alt nevnt over, muligens bortsett fra datokoden. Dette ertaltså de 3 hullene i de svarte "platene". Ser man på Ebay selges flere rør som "bad boy" med kun 2 hull i hver plate, pass på!
Disse kjennetegnene vil variere med forskejllige rørtyper, men Base og plate farge, forskellige dato koder osv er noe som går igjen. Mullard 12ax7 har vel feks Dato merkingen feks I61 som da sier at de er produsert i 1961 osv. denne datomerkingen er det vel kun Blackburn fabrikken (der "ekte" Mullard ble laget") som brukte tror jeg, så det er jo også en ting å se etter.
Det er nok endel her inne med vesentlig mer kunnskaper enn meg, det er bare å rette på meg hvis noe er feil.