Rørutstyr Rør og rørmagi

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Har lenge savnet et forum for bedømming av rør (mest for penga).
Tenker spesiellt på kvalitetsvurdering av rørmerker.
Hva den enkeltes vurdering av røramper og hva man har best resultat av ved å
bytte de rørene fra standard da forsterkeren var ny.

Snakket med Kvanlid (Motron) om snusk fra enkelte som hadde røresker med
feil innhold dvs. falsk identitet. Dette er umulig å avsløre for uerfarene.
Tror nok Motron avsører alt av falske rør.

Cadillacman

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hvis du ikke ønsker å lære kun av egen erfaring, kan du starte med å styre unna rør som bare er merket med type og Made in..........
Ingen produsentlogo eller handelsmerke.
Så spørs det hva du prioroterer. Kvalitet med hensyn til levetid f.eks. Trasig om det sier pang etter 50 timer.
Noen har svært variabel kvalitet. Lyden kan være utmerket.............en kort tid.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Jeg snakker om rør som ikke er av den kvalitet som produktet i form av den embalasje
det er pakket inn i.Det er ensbetydende med falske.
Man bør vel forvente at både lyden av og levertiden er innen rimelighetens grenser.
Min erfaring er at rør levert fra Jadis er fullverdig kvalitetsmessig.
Er også innom Motron og handler innimellom.

Cadillacman

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Handler endel på Ebay jeg da. Googler du opp røret du er ute etter finner du fort ut hvordan man ser at det er ekte vare. 8)

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Det er greit at du tror det, men det trenger ikke å stemme, og hvordan vet du at det er ekte.
Hos Motron fikk jeg med egne øyne og ører greie på de forskjellige
merkingene av rør som man leser ut av hva som er ekte vare eller
ei. Det er spesielle innbrendte symboler mellom pinnene som avslører dårlige kopier.
Det er også esker som er falske.
Hvis du ikke tror meg er det bare å ta kontkt med Motron.
Mye kopieringer av Golden Dragon er utbredt.

Cadillacman

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Vær også obs på at det selges "NOS" som nesten er fullstendig utbrent.
Slike leveres faktisk som "originalrør" i et relativt kjent merke.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
når det gjelder merkingen på rørene føler jeg meg rimelig trygg, fabrikkkoderog slikt kan tydes og sjekkes
verre er det hvis de ikke er innbrent, levetiden må man jo bare sjekke med rørtester
motron selv anbefaler ihvertfall meg å kjøpe de billigere typer rørpånettet for å spare penger kontra det å kjøpe fra han, det er jo ikke alle rør tross alt som forfalskes imo er det vel de dyrere røra hvor det er mer proff forfalskning, at det er falske golden dragon ute og går overrasker egentlig ikke da kinesere er velkjent for å selge kopi varer av egne produkter , men uansett hvordan man snur og vender på det er det greit å sette seg inn litt idet og forsøke, det å bare kjøpe dyrt her i norge fører til at man ikke får testet veldig mye rør og man lærerikke mye av det heller
jeg har kjøpt rør fra motron til 1200 kr, orginale som jeg har danket ut med 40 kr amerikanske rør lydmessig ,så det å kjøpe fra motron er ikke ensbetydende med at man får godt lydende rør selv om de er oppegående og godt konstruert

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Nå svarte Jokris litt for meg her ;) , men det er som han sier, man kan fort finne meget gode rør til en brøkdel av Motron sin pris.
Jeg har også handlet av Motron og var meget fornøyd med den handelen, men er man usikker på hvilket rør som vil passe best så kan det fort bli for dyrt å "tuberolle" med dyre klasse rør dra Motron.

Når det gjelder forfalskninger så tror jeg det er relativt lite av det når vi snakker om brukte rørfra 40-50 tallet osv.
Skal jeg kjøpe et brukt rør, leser jeg meg til hvordan dato koden skal se ut, farge på basen, farge of form på "plates" og andre spesielle kjennetegn som feks 3 hull i platene, side/top getter osv. Jeg blir også skeptisk hvis røret ser ut som det er fra 2011 når det skal være produsert på 40 tallet. Ofte er merkingen slitt osv.

Jeg har handlet en 10-15 rør og rør-par på Ebay og jeg er 99% sikker på at ingen av de har vært forfalsket, de låter generellt som beskrevet av andre.
Jeg har vært borti ett par mikrofoniske rør, men dette var billige GE rør jeg betalte under 50 lappen for.

Til slutt så har jo Ebay ett godt system hvor man evaluerer til selgerne. Kjøper man av selgere med bra rating og mange salg så er man ganske godt forsikret mot å bli "svindlet" tror nå jeg.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Må ha forklaring på disse bregrepene (koder, farge på basen,plates, side/topp getter,og hull i platene) fra forrige innlegg.

Når det gjelder forfalskninger så tror jeg det er relativt lite av det når vi snakker om brukte rørfra 40-50 tallet osv.
Skal jeg kjøpe et brukt rør, leser jeg meg til hvordan dato koden skal se ut, farge på basen, farge of form på "plates" og andre spesielle kjennetegn som feks 3 hull i platene, side/top getter osv. Jeg blir også skeptisk hvis røret ser ut som det er fra 2011 når det skal være produsert på 40 tallet. Ofte er merkingen slitt osv

Cadillacman

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Jeg er ingen ekspert, men jeg kan jo prøve. Ta feks 6sn7 rør som er relativt vanlige i hifi sammenheng.
Leser man litt om hvilke som er best er det ett spesielt rør fra Sylvania som går igjen blandt top 5 hos de fleste.
Røret jeg snakker om er et 6sn7gt kun laget rundt 1952, og fått kallenavnet Bad boy. Etter litt googling finner jeg ut hvordan man skiller dette røret fra de andre Sylvania.

Her er forresten en meget god side om 6sn7 rør: http://www.head-fi.org/t/117677/the-reference-6sn7-thread

Ser du på bildet under kan vi se at røret har: (som stemmer overens med hva jeg har lest meg til)

"black base", altså sort sokkel i bunnen av røret.
"Black plates", Dette er de to konstruksjonene du ser med 3 hull i seg.
"Green labels", Grønn skrift
"buttom getter", Et rør med top getter vil vel ha sølvfargen i glassset på toppen, mens buttom getter vil ha det nede på siden mener jeg.
"Vertikale date codes", Du ser det står 309 vertikalt, som på dette røret betyr 9 uke i 1953 og da har jeg lest at det kan være produsert tidlig i 1953 også.
"3 holes in each plate", Dette er det viktigste kjennetegnet på disse rørene, du kan finne rør med alt nevnt over, muligens bortsett fra datokoden. Dette ertaltså de 3 hullene i de svarte "platene". Ser man på Ebay selges flere rør som "bad boy" med kun 2 hull i hver plate, pass på!

Disse kjennetegnene vil variere med forskejllige rørtyper, men Base og plate farge, forskellige dato koder osv er noe som går igjen. Mullard 12ax7 har vel feks Dato merkingen feks I61 som da sier at de er produsert i 1961 osv. denne datomerkingen er det vel kun Blackburn fabrikken (der "ekte" Mullard ble laget") som brukte tror jeg, så det er jo også en ting å se etter.

Det er nok endel her inne med vesentlig mer kunnskaper enn meg, det er bare å rette på meg hvis noe er feil.

Vedlegg

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
synes det var en m steike god forklaring jeg, dette er for meg en del av rørhobbyen, det å identifisere og få tak i eldre rør som er genuint ekte, når det gjelder telefunken så er de blitt noe verrre nå pga diamant merket i bunnen er begynt å forfalskes
en annen ting er at det går fortere å få tak i enkelte rør fra utlandet også , har spurt etter flere typer rør mange ganger uten enda å ha fått hverken pris eller om selger har de her i norge, det blir frustrende over tid

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
jokris skrev:
synes det var en m steike god forklaring jeg, dette er for meg en del av rørhobbyen, det å identifisere og få tak i eldre rør som er genuint ekte, når det gjelder telefunken så er de blitt noe verrre nå pga diamant merket i bunnen er begynt å forfalskes
en annen ting er at det går fortere å få tak i enkelte rør fra utlandet også , har spurt etter flere typer rør mange ganger uten enda å ha fått hverken pris eller om selger har de her i norge, det blir frustrende over tid
På meg virker det som du kjøper mye rør fra diverse nett butikker og på ebay.
Hva bruker du alle disse til?
Hva med denne forfalskningen:
PL34 merket om til EL34. Den klarer nok ingen å finne ut av før en setter inn røret og erfarer at det ikke kommer stort ut. Ikke gløder det mye heller når det fores med 6.3V i stedet for 19V.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Må nok være ærlig og innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor akkurat dette Sylvaniarøret fra 1952 skulle være så mye "bedre" enn rør fra 1951 eller 53. Black plates, ja, men sort sokkel? Rør med lavtaps-sokkel for høyfrekvent bruk het visstnok GTY.
Morgan Jones fant ut at "carbonized" SN7 rør hadde mindre målbar harmonisk forvrenging enn det meste andre. Det er vel disse som glasset er helt sort? VH. Bernt.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Ja nå begynner jeg å fatte hvor mange muligheter og komplekse
rør kan være. Jeg kommer nok ikke til å handle rør på nett.
Det er jo greit å få rimelige rør, men er det like trygt hver gang.

Cadillacman

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Cadillacman skrev:

Cadillacman
Hvis du vil ha litt spenning og slippe MVA, er netthandel rette sted.
Når rør etter slik handel videreselges, er det fortsatt litt spennende og fortsatt MVA fritt.
Men ikke like billig som utgangspunktet. Noen råtne egg blir trolig gjengangere som svarteper.

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
BerntJ skrev:
Må nok være ærlig og innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor akkurat dette Sylvaniarøret fra 1952 skulle være så mye "bedre" enn rør fra 1951 eller 53. Black plates, ja, men sort sokkel? Rør med lavtaps-sokkel for høyfrekvent bruk het visstnok GTY.
Morgan Jones fant ut at "carbonized" SN7 rør hadde mindre målbar harmonisk forvrenging enn det meste andre. Det er vel disse som glasset er helt sort? VH. Bernt.
Hvis det er en annen konstruksjon, hvorfor skal det ikke kunne låte annerledes? Hovedforskjellen skal visst være at det har mer og bedre bass, ellers være ganske likt Sylvania vt-231. Denne kombinasjonen gjør det til ett av de beste 6sn7. Man vet jo fra andre rørtyper også at små forskjeller i konstruksjon kan utgjøre en stor lydmessig forskjell. Sammenliknet 12ax7/12au7 Mullard short plate, med long plate for eksempel? Ganske likt rør, men en helt annen lyd.

Mulig jeg missforstår deg, men jeg har på ingen måte ment at sort sokkel har noe å si lydmessig, men kun nok ett av mange kjennetegn på et rør.

Jeg brukte bare dette 6sn7 røret som et tilfeldig eksempel for å forklare Cadillacman hva de forskjellige begrepene betyr.

Audiomix: Tviler på at en "top rated seller" på Ebay ville funnet på å selge pl34 rør som El34. Ebay fungerer nemlig slik at storselgerne har brukt flere år på å bygge opp en "top rated" konto ved hundrevis av salg. De er livredde for å få en eneste negativ evaluering av kjøperne.

Det er jo klart at det aller tryggeste er å kjøpe fra Motron, men er man usikker på hvilket rør man foretrekker, er det ingen dum ide å prøve litt forskjellige fra Ebay først, og så senere kjøpe de rørene man likte best Nos fra Motron. Selv har jeg en blanding av rør fra Motron og rør jeg har kjøpt fra Ebay.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Audiomix skrev:
jokris skrev:
På meg virker det som du kjøper mye rør fra diverse nett butikker og på ebay.
Hva bruker du alle disse til?
Hva med denne forfalskningen:
PL34 merket om til EL34. Den klarer nok ingen å finne ut av før en setter inn røret og erfarer at det ikke kommer stort ut. Ikke gløder det mye heller når det fores med 6.3V i stedet for 19V.
kjøper noe fra nettbutikker, og noe fra rørhandlere,ebay holder jeg meg stort sett unna, med noen unntak(bla selger må ha perfekt rating og myyyye salg )
hva jeg bruker rørene til ? spille musikk ;D, artig å teste forskjellige sammensetninger av rør synes jeg
det el34 røret kjenner jeg ikke til, da jeg ikke bruker den type rør
ingen som har sagt at det ikke er forfalskninger ute og går, men det finnes måter å minske faren for å bli lurt
selv motron har blitt lurt og det sier det meste
poenget mitt er vel at selv om røret er garantert målt og i god stand er ikke det ensbetydende med at det passer oppsettet godt lydmessig, og det kan være billigere og handle rør fra utlandet, det er jo ikke bare kjeltringer der ute heller
effektrør kjøper jeg dog matchet her i norge, smårør varierer mer

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.403
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Cadillacman skrev:
Har lenge savnet et forum for bedømming av rør (mest for penga).
Tenker spesiellt på kvalitetsvurdering av rørmerker.
Hva den enkeltes vurdering av røramper og hva man har best resultat av ved å
bytte de rørene fra standard da forsterkeren var ny.
Å bedømme rør "mest for penga" utfra kvalitet (både lyd- og konstruksjonsmessige kriterier) er ingen lett oppgave. Grensen mellom pris og "ytelse" vil variere fra person til person.
For min del, så er det primært NOS-rør som "gjelder". Ikke bare mht. lyd, men også fordi det gir mer "eierglede" (selvom det er tillakgt mindre vekt).

Lydmessig - og ofte konstruksjonsmessig, så er det få som mener at ny-produserte rør (også sk. re-issues) på noe som helst parameter overgår NOS-rør. Men, de er hovedsaklig vesentlig dyrere enn ny-produksjoner. Se f.eks prisnivå på WE300B og GEC KT66 og hva de koster i dag kontra for 10 år tilbake. Årsaken er "enkel". Tilgangen begynner å avta - og bl.a. med bakgrunn i dagens miljøkrav så er det "umulig" å produsere eksakte kopier.

Når det gjelder å bytte ut rør medlevert i en forsterker, så gir det absolutt størst effekt å bytte inngangsrørene.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.403
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Matcing mot øvrige komponenter og oppsett er jo nevnt. Alle rør har sin egen lydsignatur/karakteristikk - og tar med seg denne inn i et hvert oppsett. Uansett om hvor eksotisk, dyrt, velrennomert osv. et rør er, så er det ikke sikkert at du liker/vil ha denne signatur/karakteristikk.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Da jeg brukte min 300B forsterker testet jeg forskjellige SN7 typer. Dette var en Reichert 300B kopi og den kjørte rørene så hardt av det ble anbefalt SN7GTB rør som tåler det dobbelte av effekt i forehold til SN7GT. Reichert, som dengang forhandlet Audio Note ( Kondo ) i New York anbefalte GE 6SN7GTB til denne konstruksjonen da dette røret "maler med bred pensel". Han hadde en Tango utgangstrafo, mens jeg brukte Lundahl. Ellers var forsterkeren bygget med stort sett samme deler. ( Allen Bradley, Audio Note Pio, Caddock, Black Gate og Cerafine.) Jeg likte ikke denne bred-penslede GE, men endte opp med Tung-Sol 8SN7GTB. Dette røret hadde en mørk og fyldig lyd som passet meg og mitt anlegg bra dengang. ( 8SN7 trenger litt høyere glødespenning og var mye billigere ) Sylvania-ene jeg testet var generelt lysere i klangen og jo nyere, jo lysere. Den samme klangen fant jeg igjen i linjetrinnet som brukte 5687. Tung-Sol mørk, Sylvania lys. Spesielt Sylvania Gold Brand. Masse informasjon i toppen. Der endte jeg opp med GE fra 1974 som var midt imellom.
Den gang var det en internett side som spesialiserte seg på å selge 6SN7 typer ( dyrt ) og da var det en Sylvania 6SN7W fra 40 tallet som var det store, om jeg ikke husker helt feil. Jeg tror ikke Sylvania satte opp en egen konstruksjon for 1952. Såvidt jeg vet satte fabrikken opp en produksjonslinje og produserte de rørene det var mest bruk for og denne gikk ikke fra år til år. Men ut fra produksjonskoden kan en se hvilken "batch" de forskjellige rørene er laget. At Sylvania lånte deler fra militære VT rør tviler jeg ikke på. Sylvania fra den tiden har ofte "3-kantet" anode. Andre kan ha rund ( Tung-Sol ) og noen flate. De gamle "mesh plates" sies å være best, men SN7 kom ikke med dette, meg bekjent. Black Plate er generelt mer 50 tall, mens Grey Plate er mest 60 og nyere. Noe sånt. Sylvania hadde visstnok en spesielt god lab for glødetråder og de leverte visstnok glødetråder til andre US fabrikater også. VH. Bernt

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Tror dette "bad boy" røret ble laget i 1951 og 53 også, men mesteparten av "batchen" laget i 1952, og derav det store fokuset på 1952 =)

Godt mulig de lagde 6sn7 rør med den "vanlige" konstruksjonen deres i denne perioden også, det vet jeg ikke.

Forresten så er vel GTB og GTA rør vanligvis av nyere dato er de ikke? Midten av 50 tallet og nyere, litt avhengig av merke?
Mener jeg har lest at GT rør eller vt231 låter generellt bedre. Har ett sett GE 6sn7 GTB her og det oppleves som litt nøytalt og livløst. Ken rad vt231 fra 1945 og Rca 6sn7gt fra 50 talelt låter en god del bedre =)

Men nå ble det mye 6sn7 prat her! 8)

V

vikeby

Gjest
Audiomix skrev:
Cadillacman skrev:

Cadillacman
Hvis du vil ha litt spenning og slippe MVA, er netthandel rette sted.
Når rør etter slik handel videreselges, er det fortsatt litt spennende og fortsatt MVA fritt.
Men ikke like billig som utgangspunktet. Noen råtne egg blir trolig gjengangere som svarteper.

----------------------
Dette med MVA-fritt skjønte jeg ikke.
Mvh
Tore

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Vær også obs på at det selges "NOS" som nesten er fullstendig utbrent.
Slike leveres faktisk som "originalrør" i et relativt kjent merke.
Kan du fortelle meg hva dette er for slags merke på min private mail ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Behøver ikke ta det privat. Du vet sikkert at det er mye juks med mye. KM stand på biler f.eks. Veldig vanlig på brukt fra utlandet.
Det kan være umulig å se om et rør er brukt eller ikke fra utsiden. Det må testes. Tror du en fyr byr seg om han selger et dårlig rør til en som er tilstrekkelig langt unna?
Jeg har selv kjøpt fem Mullard (NOS i følge selgeren) der kun to kunne brukes. "Originale" røresker kan hvem som helst kjøpe for å pakke inn "NOS" rørene sine i.
Nå er det ikke sikkert at en vil lide så mye økonomisk om en blir lurt ved kjøp av dårlige rør. Men irritert kan en bli.
Mitt råd er å kjøpe fra en som kan teste rørene før han selger og som kan gi en form for garanti.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.403
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Salg av fake og bortimot totalt utbrente rør er vel noe som har bredt om seg etterhvert som lagrene begynner å tynnes ut - og prisene som følge av dette har steget enormt de siste årene. Ikke minst som et resultat av rørforsterkeres rennesanse.

Et annet aspekt for noen typer (kanskje spes Russiske) NOS rør er kvalitet. Et eksempel på det er 6n3cE (Russisk skrivemåte) opprinnelig produsert for noe i servosystemene i Mig. Disse (som av noen fremheves som "sin favoritt" innenfor dets ekvivalenter, har ganske varierende kvalitet. Lekkasje og stor variasjon i hvordan de måler er et risikoelement ved å kjøpe de, om man da ikke kjøper gjennom en seriøs selger som har testet og matchet de. På det åpne marked koster de ikke så mange kr. pr. stk, men man kan risikere at ingen er brukbare.
Noe tilsvarende gjelder vel også for 6C33C trioden (også et rør produsert for bruk i Mig), men her er vel hovedproblemet at de endrer seg mye etter innbrenning.

Topp Bunn