Forsterkere Rør forsterker problem.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Tror ikke vi har en spesifikk problemløser tråd. Vet det er en del eksperter her inne som kan hjelpe.

    Jeg starter.
    Kjøpte en rør forsterker.
    Rørene har flekker og tipper de har stått i, siden den var ny. Prima Luna rør.

    Koblet opp Klipsch RP 280F nå.
    Når en skrur opp litt høyt, skurrer det i diskantene vertfall.
    Ser og at disse høyttalerne må ha større forsterker.
    Mitt spørsmål er:

    Er effekt rørene utslitt?
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Få de målt. Alt annet blir antagelser uten verdi for annet enn å skrive her.. :giggle:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Få de målt. Alt annet blir antagelser uten verdi for annet enn å skrive her.. :giggle:
    Kan det og tenkes at forsterkeren er for liten og forvrenger?

    Hadde den berømte MAen før.. Men den gikk bare tom liksom..og ingen forvrengning der..
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    40 watt eller deromkring burde holde. Utgangsrørene ser meget velbrukte ut. Sannsynligvis tid for et rørbytte.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    40 watt eller deromkring burde holde. Utgangsrørene ser meget velbrukte ut. Sannsynligvis tid for et rørbytte.
    Jeg tippe alle rør har stått i siden ble kjøpt. Så har vel noen år på baken.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ok.

    Kan dere komme med noen linker på billige effekt rør som er brukendes?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    jA etter bildene å dømme ser ikke de rørene bra ut , getterne " de blanke spottene og toppene skal være blanke og ikke melke hvite , tyder på luft lekkasje .Jeg er enig om at de burde vært målt i det minste .
    Har du 2 og 4 ohms tapping til HT så ville jeg prøvd 2 og 4 ohm , mange klipsjer dipper 3 ohm som ikke er pefekt for en liten rør amp)
    Er power røra en parallell singel end ? Hva heter røra som står i ? Jeg ville absolutt ikke gått for billige ny produserte rør annet enn tung sol for power , kjøp eller lån noen nos for å teste.Hvis du har 12 ax og 12 at jeg kansje har noen du kan teste med :)
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Er det noe bias eller dc justering på den ?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg bruker også Genelex Gold Lion KT88, kjøpte fra Thetubestore, leveres på døra etter ca. 1 uke. Momsen du betaler i Canada trekkes i fra når norsk moms betales, alt dette ordner speditør :)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Kontakt lokal rørlegger og få rørene rehabilitert/fornyet. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    1. Forsterkeren er kraftig nok for RP280F. Joda, rå kraft kan ha noe for seg, men er ikke alt som gir mening for å få god lyd.
    2. "Billige" rør låter ikke dårlig. Selv om du kan få tak i NOS rør som låter bedre, betyr ikke det at alt annet låter dårlig.

    - Psvane er safe bet, kr. 1000,- for matchet par hos Mala
    - Sjekk med Jederlabben i Moss for Goden Dragon eller Shuguang, disse er normalt sett rimelige og spiller godt. Kan også skaffes fra f.eks. pmcomponents.co.uk
    - Hans Kise / Audiomix kan det meste om rør, og kan sikkert gi deg et fornuftig tilbud på rørpakke til forsterkeren.

    Synes du bør bytte smårørene i samme slengen.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.573
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Gamle rør vil gå mot kortslutning og da vil anodestrømmen øke kraftig. Dette igjen vil føre til at sikring ryker. Er lydel ullen og grå er det et sikkert tegn mot døden. Jeg ville såklart fått testet rørene og byttet de da kortslutning ofte gir skader i forsterkeren i sekundet før sikring ryker.. 😉

    Mvh lassemann
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Gamle rør vil gå mot kortslutning og da vil anodestrømmen øke kraftig. Dette igjen vil føre til at sikring ryker. Er lydel ullen og grå er det et sikkert tegn mot døden. Jeg ville såklart fått testet rørene og byttet de da kortslutning ofte gir skader i forsterkeren i sekundet før sikring ryker.. 😉

    Mvh lassemann
    Bare utseendet på de effektrørene er vel nok til å kunne fastslå at de er overmodne for utskiftning... Smårørene er derimot mer usikre, og kan vel med fordel testes.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.920
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Du må nok bare få Audiomix til å finne et sett med nye :)

    mvh
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.573
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Bare utseendet på de effektrørene er vel nok til å kunne fastslå at de er overmodne for utskiftning... Smårørene er derimot mer usikre, og kan vel med fordel testes.
    Ja, jeg er såklart enig her. "orginale rør" er ofte billigste Kina produksjon og den forsterkeren er veldig god og vil vokse stort med andre rør. Jeg ville bestilt Teslovak KT88 fra eBay. Billige og svært gode etter min smak.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Som Harepusen så rigtigt skriver. Det mettalliske lag (som jeg ikke lige husker, hvad hedder) skal være helt rent.
    Den hvide "halo" omkring dem, er netop eksempel på, at rørene over tid ikke er helt 100% vacuumtætte lengere, har trukket luft, derfor det hvide.
    Dette blir kun verre, og udgangsrørene trænger helt klart udskiftning. Lyt på de andres erfaring med KT88. Vil du ha´ go´, opløst lyd med stram bas, så
    går du efter Tungsol´s KT120....... men.....
    De trækker mere strøm i glød, så kontak Prima Luna først og hør, om nettrafoen er robust nok til KT120. Ved at Octave V-40 og V-70 klarer dette helt
    uden problemer :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Om den takler KT120 må jeg sjekke først ja. Utfra siden deres, var ikke 120 nemt.

    Holder jeg DAC på max 57 på volum går det bra uten forvrengning. Etter som jeg har lest er 57 vanlig signalstyrke ut.
    Skrur jeg f. Eks volum til 61 så skurrer det når jeg spiller litt høyt.

    Ja, jeg kommer uansett til å bestille meg noen nye Effekt rør og smårør. Dette fordi disse nok har stått i siden den var ny. Flere års bruk.

    Takk for tips på rør. Personlig synes jeg de bedre rørene er dyre.
    Men jeg får se. Kanskje prøve noe rimeligere nemt over her først.
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    De bedre rørene varer også lenger, det må og tas med i regnestykket.
    Med tanke på service og oppfølging hvis et rør skulle ryke, eller du får andre problemer, tror jeg ingen slår Audiomix der.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvis El-34 er nævnt som option, kan det være, du kan låne et sæt kortvarigt hos en eller anden, bare for at konstatere, at dine udgangsrør ER slidt op.
    Derefter er det så bare at læne sig op ad folks erfaringer. Når man er lidt oppe i alderen, ender man op med at kende nogle få, der hører det samme
    som en selv, og som er enige i de samme preferancer. Da er det ikke så svært :LOL::LOL:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja nei.. Alt var solgt. Takk for tips folkens på pm
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Du får det til å høres ut som noe negativt. 😜Er det ikke dette vi gjør best av alt her på sentralen? 😉
    Få de målt ja.
    De flekkene du nevner er torlig fra at getteret "tok fyr". Helt normalt. Hvis de ikke er slik bildene viser er røret kaputt.
    Flekkene blir melkehvite hvis det kommer luft i røret.
    Jeg selger rør.
    Men ikke bilige :)
    Jeg kan fortelle hvilke "billige" du ikke bør kjøpe hvis du spør.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ja, jeg er såklart enig her. "orginale rør" er ofte billigste Kina produksjon og den forsterkeren er veldig god og vil vokse stort med andre rør. Jeg ville bestilt Teslovak KT88 fra eBay. Billige og svært gode etter min smak.
    Originale PrimaLuna (ukjent produsent i Kina) er faktisk ikke de dårligste.
    Spiller ganske bra og holder ganske lenge.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Om den takler KT120 må jeg sjekke først ja. Utfra siden deres, var ikke 120 nemt.

    Holder jeg DAC på max 57 på volum går det bra uten forvrengning. Etter som jeg har lest er 57 vanlig signalstyrke ut.
    Skrur jeg f. Eks volum til 61 så skurrer det når jeg spiller litt høyt.

    Ja, jeg kommer uansett til å bestille meg noen nye Effekt rør og smårør. Dette fordi disse nok har stått i siden den var ny. Flere års bruk.

    Takk for tips på rør. Personlig synes jeg de bedre rørene er dyre.
    Men jeg får se. Kanskje prøve noe rimeligere nemt over her først.
    Dette med hvordan volum / nivå knotter er innstilt sier ingen ting.
    Signal nivå derimot.
    Må måles.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Gamle rør vil gå mot kortslutning og da vil anodestrømmen øke kraftig. Dette igjen vil føre til at sikring ryker. Er lydel ullen og grå er det et sikkert tegn mot døden. Jeg ville såklart fått testet rørene og byttet de da kortslutning ofte gir skader i forsterkeren i sekundet før sikring ryker.. 😉

    Mvh lassemann
    Gamle - Gamle rør blir bare dårlige og slutter å spille.
    Nyproduserte har en lei tendens til å kortslutte (overrepresentert med slike feil) og dra med seg andre komponeter.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Gamle - Gamle rør blir bare dårlige og slutter å spille.
    Nyproduserte har en lei tendens til å kortslutte (overrepresentert med slike feil) og dra med seg andre komponeter.
    Hva mener du med blir dårligere?
    Miste effekten (kraften/watt) over tid?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Der er jeg uenig, du må kjøpe skikkelige rør for å se hva som bor i den :) Billige rør låter som regel ikke bra og da for du ikke noe inntrykk av ampen

    mvh
    Brukte beste delelen av en lørdag formiddag, på å høre på små rør. Er jeg gal, kanskje men gøy er det
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Ja de blir svakere, derfor må man innimellom sjekke bias og noen ganger har de tapt seg litt og du må gi dem litt mer strøm (Ampere) ved å justere manuelt. Til slutt blir de så svake at neste er at de slutter å virke. Noen har autobias, da justerer den selv.
    Hva mener du med blir dårligere?
    Miste effekten (kraften/watt) over tid?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har hatt nyproduserte effektrør fra Tungsol, Shuguang Treasure Series, Genalex og originale rør som sitter i Icon Audio og McIntosh. ikke opplevd noen problemer. Av smårør har jeg brukt NOS rør og nyproduserte fra Genalex og JJ.
    Nå bruker jeg JAN GE og JAN Philips smårør og Genalex effektrør, dette går fint. Og låter bra.
    Så til alle ferskinger som vil prøve rør, kjør på. :) Men husk på at det blir varmt og det er høy spenning. Og så er det lurt å lese bruksanvisningen hvis det skal justeres bias manuelt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn