Rør en motesak

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Så da er alt greit da? Siden du har hørt mange som du liker mener jeg?

Har ikke til hensikt å nevne spesielle modeller heller... ville tro at du innen nå begynte å skjønne poenget mitt.

Mvh Vidar P
Det er vel muligens lurt å presisere at dette er generelle betraktning og ikke absolutter. Å komme med betraktninger er en god må å få igang en diskusjon på, men da må man også kunne håndtere motforestillinger på en god måte.

Samleren

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Sikter i og for seg ikke til outsourcing, men til en hel del "spekulative" rørprodukter vi har sett poppe opp fra f.eks Kina de siste årene. Da snakker jeg om utstyr fra nye og ukjente leverandører, mange av de kanskje døgnfluer, som selger på spesifikasjoner og imponerende frontplater ift lave priser, selger på at de f.eks bruker de-og-de rørene, istedet for på ytelse og gjennomprøvde gode designer med lang levetid og høy langsiktig tilfredsstillelse.
Det jeg mener, rett eller galt, er at når mindre seriøse aktører utnytter rørutstyrs high-end kredibilitet som er opparbeidet av seriøse aktører gjennom tiår, og selger produkter på det grunnlag at de også bruker rør, så er man dømt til også å få en hel del mindre vellykkede eksempler på rørdesign.
Dersom dette utstyret, pga lav pris, stor tilgjengelighet eller annet, dominerer markedet så vil dette gå utover rørutstyrets gode navn og rykte, og i siste instans utover de seriøse aktører som vi alle er tjent med å ha i markedet. Tror jeg altså...

Mvh Vidar P
Du har selvfølgelig rett i dette slik du framstiller det. Det vil alltid være folk som "prøver seg". Rørutstyr har kanskje vært forskånet for dette tidligere., ihvertfall i forhold til transistor. Kanskje de kjente merkene som AN,RA og CJ også har blitt litt sidrompa i sin egen selvtilfredsstillelse, ble nødt til å skjerpe seg i forhold til invasjonen fra øst. En ting er at jeg mener en del av de nevnte merkers modeller er kraftig overpriset, virker som de flyter på forlengst ferdigutviklet teknologi, kan suge pengene ut av de audiofile i deres tro på at er det dyrt nok er det best. Jeg tar ikke dette ut av løse lufta, ikke bare en ønsketenkning for at "kinamikk" er like bra.Av det jeg har hørt i min egen subjektive verden er det langt flere kinamodeller jeg ikke er spesielt fornøyd med enn disse såkalt seriøse europeiske og amerikanske. Men enkelte ganger i forskjellige sammenhenger kan kinagreier virkelig levere musikk, og da i direkte sammenligning med de "seriøse"(til provoserende svimlende pris i forhold)

Blir litt oppgitt når oppegående folk som Vidar P og andre velter ut sine fordommer åpenbart for kred i retning sine egne valg.

Forresten, det engelske merket Audiolab får utviklet og produsert sine trafoer fra kinesiske Zuhai Spark electronic equipment co.ltd.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er vel muligens lurt å presisere at dette er generelle betraktning og ikke absolutter. Å komme med betraktninger er en god må å få igang en diskusjon på, men da må man også kunne håndtere motforestillinger på en god måte.

Samleren
Tror kanskje det er lurt å lese HELE tråden før man konkluderer; her er et quote fra meg på forrige side;

...mener ikke å påberope meg den hele og fulle sannhet. Denne vinklingen min er slik jeg oppfatter virkeligheten.. og det er mitt syn på dette med rør, mote, kina osv..
Jeg har ikke ment å fremstille det som uangripelige faktum, men tar gjerne en diskusjon på saken.
Her sier jeg jo NETTOPP at det ikke er absolutter jeg snakker om, og at de ikke er uangripelige. Og at jeg gjerne vil motta motforestillinger på en konstruktiv måte!

her fra mitt første innlegg;

Er nå mitt subjektive syn iallefall...
..her sier jeg jo at dette er mitt generelle egne syn.

Tror du kanskje bør revurdere ditt syn på mine innfallsvinkler nå.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Blir litt oppgitt når oppegående folk som Vidar P og andre velter ut sine fordommer åpenbart for kred i retning sine egne valg.

Forresten, det engelske merket Audiolab får utviklet og produsert sine trafoer fra kinesiske Zuhai Spark electronic equipment co.ltd.
Oioi.. jeg har så mange ting fra hit og dit at å "forsvare" egne valg på grunnlag av geografi blir helt meningsløst  :D
Hva angår fordommer, så har jeg jo kun argumentert til fordel for eksistensen av kvalitets rørutstyr som sådan for oss sluttforbrukere; og overhodet ikke lagt for en dag noen form for fordommer... den blir litt for enkel.

Forresten har jeg for tiden ingen produkter fra noen av de rørprodusenter jeg nevnte; og der tror jeg vi bør avslutte ditt argument som sådan.

Hva angår forsvaring av egne valg i videre forstand; jeg vet ikke hvordan du tenker Vidar_Bol, men her tok du meg på senga. Jeg har aldri tenkt slik, ikke vært inne på tanken engang, men skjønner jo fort at her ligger et stort poeng for deg, og det å forsvare egne valg av kinesisk utstyr. Nok om det; jeg har ikke noe imot utstyr på grunnlag av hvor det kommer fra. Punktum. Det er ukultur som vår bransje ikke er tjent av som jeg er skeptisk til. Uansett hvor det kommer fra. Punktum.

Når det gjelder Audiolab's trafoer, så snakker du tydeligvis om trafoer fra det "nye" Audiolab; i så måte kan jeg utfylle deg på det; hele greia blir sammensatt i Kina!
Om du leser litt lengre opp så har jeg ikke noen ubetingede motforestillinger (som forbruker) mot outsourcing...

Mvh Vidar P

C

cosmos

Gjest
vidar tar ikke i annet enn britisk. og alt fra østen med 1milliard mennesker må suge uansett konstruktør.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
vidar tar ikke i annet enn britisk. og alt fra østen med 1milliard mennesker må suge uansett konstruktør.
Å? Da har du bedre innsikt i min egen hifisamling/-interesse enn jeg har i så fall...?
Kan du ikke være så snill å komme med noe med en viss substans...? Ellers er det jo ingen vits i å diskutere...

Om du hadde sett bakover i mine innlegg, så hadde du sett lovord om mange østlige produkter.. men det var ikke poenget hva JEG liker å bruke penger på, det er helt likegyldig; prøv å se de større sammenhenger; du har enda ikke skjønt at jeg er generelt skeptisk til den useriøse delen av den flodbølgen av produkter som flommer over vesten østfra.. dog er det jo selvsagt et og annet bra produkt.

Mvh Vidar P

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Kina produktene kan være god valuta for pengene, men du vil aldri få nyutviklede kretser eller teknologier og løsninger. De er flinke til å kopiere det andre har utviklet og dermed ligger de nødvendigvis noe etter rent teknologisk. For dem som vil ha produkter som ligger i toppskiktet rent ytelsesmessig må nok finne seg i å være med på å betale utviklingskostnader innen de mer kjente merkene. Det hersker forøvrig liten tvil om at enkelte produkter er priset etter modellen: hva er markedet villig til å betale. Å diskutere dette ville vært svært fruktbart og felles kunnskap her vil også kunne lette valgets kvaler slik at man kan gjøre riktigere kjøp. La personlige følelser ikke komme i veien for en saklig debatt.

Samleren.

B

Back_Door

Gjest
Det som kanskje først og fremst kjennetegner den økonomiske fremgangen i østen, er evnen og viljen til å kopiere. Spesielt i de innledende faser av det økonomiske mirakel ;)

Ellers vil jeg gjerne få komme med et forsvar av Vidar P. Det er ikke grunnlag for de sterke utfall mot hans innlegg. Les en gang til, så ser alle at han er rimelig balansert ;)

O

om.s

Gjest
Dette er litt skive bom Vidar_bol, fordommer har ikke jeg heller, men deler i store trekk Vidar P sitt syn ang "invasjonen" fra öst, og det HiFi nirvana disse produktene lover.
Jeg skulle önsket at jeg kunne funnet mitt nirvana til de pengene som flere av disse produktene lover, men dessverre.
Den "kred" dette skulle gi mitt valg av utstyr kan jeg heller ikke se slik du antyder, men det burde jo ikke komme som noen bombe at man prater varmt om det man finner fortreffelig og velger heller?

Det hele leses av meg mer eller mindre som en litt "sur el sår" kommentar, som om man har trampet på noen "ömme" tär, det var i såfall ikke meningen fra min side.

mvh

R

Rojoh

Gjest
Det var jo ikke akkurat bud-storm da jeg hadde en Consonance rørpre på auksjon her... ;) Hvor ble det av Kina-entusiastene?

Mvh. Johan

(Nå tror jeg kjøperen fikk en grei pre til 4K, men dog...hvor ble entusiastene av...???)

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Sjekk hvilken som helst rør mot transistor og se på båndbredden og harmonisk forvrengning. Skjønner ikke hvorfor du stilte dette spørsmålet?
Kan du gi et eksempel på "mye dårligere spec"?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.430
Sted
'
Sjekk hvilken som helst rør mot transistor og se på båndbredden og harmonisk forvrengning. Skjønner ikke hvorfor du stilte dette spørsmålet?
Vel, sjekk selv du. Du kan for eksempel starte med et vanlig rør som P/ECC88 og du vil finne ut at det kan jobbe fra DC til UHF. Forvrengningen er heller ikke avskrekkende.

Hvis du hadde giddet å lese hele tråden hadde du sett at jeg har svart på dette tidligere. Kortversjonen er at både rør og transistorer er ulineare komponenter. Transistorutstyr har den fordelen at det på en lettvint måte kan benyttes mange transistorer for å oppnå blant annet bedre linearitet. Å gjøre det på den måten i rørutstyr er både upraktisk og kostbart. Så det har mer med fleksibilitet å gjøre enn basisegenskapene til rør vs transistor.

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Helt utrolig at ingen har nevnt musikk i denne debatten.
Det er vel helt klart at man ikke anbefaler en rørforsterker til en person som digger rap og hip hop :)

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
(Nå tror jeg kjøperen fikk en grei pre til 4K, men dog...hvor ble entusiastene av...Huh)
Hadde du satt prisen til 40K ville kanskje kjøperne stått i kø ;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.561
Sted
Holmestrand
Hvis du absolutt må lime inn sprøytet til Aczel framfor å linke, klipp i det minste vekk det som ikke har noe med tråden å gjøre, din rotekopp.
Her bragte du jo inn nye gode argumenter.

Hvorfor må alle tråder hvor det faktisk er noe å snakke om gå over i usakligheter med uvennlige/uhøflige kommentarer. Her ser det ut til å være regelen at man tar mannen, ikke ballen eller hva man nå sier .

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.561
Sted
Holmestrand
Her bragte du jo inn nye gode argumenter.

Hvorfor må alle tråder hvor det faktisk er noe å snakke om gå over i usakligheter med uvennlige/uhøflige kommentarer.  Her ser det ut til å være regelen at man tar mannen, ikke ballen eller hva man nå sier .
Det er greit om man slenger litt med leppa, men da bør man både ha et poeng og glimt i øyet.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Dette er selvsagt mote. Rør er for de som liker selvplaging. Gleden ved riktig bias eller at forsterkeren faktisk greir å drive høyttaleren overskygger selvsagt musikken totalt, men bortsett fra det....Nydelig.
sidestilles med veteranbilklubbens medlemmer;
Det er et under at bilen (overraskende nok) faktisk virker, og at den etter DATIDENS FORHOLD var en knakende god bil.
Lenge leve nostalgien?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hva er sannheten?.
Sannheten er at det i hvert fall ikke er noen motesak.
God lyd kan være en annen sannhet. Alt avhenger av utføreøsen. Lytt selv!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Her er en motvekt mot nostalgien som hersker på dette forum fra Peter Aczel:

The Vacuum-TubeLie
En god porsjon løyn her også.
Men hvorfor slåss med ord når en kan bli overbevist ved å lytte?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
En liten avsporing, finnes det rør timetellere å få kjøpt......
Både RS, Elfa og Monacor har timetellere. Både digitale og mekaniske(heter kanskje elektrisk/mekanisk ?? om dere er pirkete, og det er det jo noen som er ;), ikke spes designet for rør, men laget for innbygging i elektriske aparater.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Så kom jo etterhvert dette kinamikket og gav dårlig rørlyd til en billig penge.. og dermed mye omtale, men antakelig vil det dessverre gi folk en avsmak på rør på sikt, fordi dette billigrælet-med-rør (naturligvis amatørpressens "flavour-of-the-month") ikke gir en langsiktig musikalsk glede; skremmer bort potensielle seriøse rørkunder med langsiktighet i sinn, og ødelegger for de seriøse i bransjen. Er nå mitt syn iallefall...

Mvh Vidar P
Enig i det du skriver her Vidar.
Veldig mye, ja faktisk det meste av de Kina-produserte sakene er kopier av kjente kretser, produsert med billig-komponenter og med billig arbeidskraft. Flere fra "vesten" står bak de Kinesiske selskapene, i jakt på noen raske $.

TAS hadde en artikkel om dette for en tid tilbake. Artikkelforfatter skrev at dette er en læreprosess også for Kineserne. De er er kjent som dyktige og lærevillige, og hva vil skje når de etterhvert får erfaring og kompetanse nok til å drive forskning og utvikling? Hva når de begynner å sjele på sine Japanske naboer?

Jeg tror ikke skikkelig highend vil bli billig uansett hvor det er produsert. Komponenter på dette nivået er ikke lette å masseprodusere. Men at det med tiden vil komme skikkelig gromme saker fra Kina, og at de som produserer og markedsfører uanstendig prisede produkter bør forberede seg på tøff konkuranse fra øst, det har jeg tro på...

Steve

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Antall liker
0
Det har alltid vært nokre merker som har vert meir status å bruka og ikkje
minst snakka om ,eg vil tru att kina bygde forterkarar/cd spelarar slit litt
med å bli godtekne av lydpuritanar .
Sjølv om mange stilt og rolig flyttar deler av produksjon til Kina.
Hegel,deler av Cary o.s.v

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke skikkelig highend vil bli billig uansett hvor det er produsert.  Komponenter på dette nivået er ikke lette å masseprodusere. Men at det med tiden vil komme skikkelig gromme saker fra Kina, og at de som produserer og markedsfører uanstendig prisede produkter bør forberede seg på tøff konkuranse fra øst, det har jeg tro på...
Veldig enig i dette Erland; det viser seg jo også at firmaer som legger produksjonen til Kina ikke kan levere high-end svinebillig av den grunn, jmf Hegel, Quad etc.

Jeg har ikke noe imot at Kina skal representere sunn konkurranse vs våre vestlige selskaper; tvert om.
Noe av det jeg synes er vel at man f.eks fra pressens side skal være edruelig i omtalen av produktene, og sammenlikne de med stor rettferdighet ift andre produkter, selv om jeg skjønner at det er kjekt for blader/journalister å være interessant med siste nytt billig fra Kina.

Mvh Vidar P

O

om.s

Gjest
Men hvorfor slåss med ord når en kan bli overbevist ved å lytte?

Dette er ett sunt og godt prinsipp, så velger man selv etter hva man finner mest passende :)

mvh

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Nå gadd ikke jeg lese alle postene midt i denne tråden, men jeg mener rør er en motesak i den forstand at den ser ut til å ha fått en liten rennesanse nå. I min forrige "hifi-periode", mot slutten av 90-tallet synes jeg det var mer fokus på "nøytrale og ufargede transistorer". Mens nå er det mer "politisk korrekt" å bekjenne seg til diverse farginger av lyden.

K

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Nå gadd ikke jeg lese alle postene midt i denne tråden, men jeg mener rør er en motesak i den forstand at den ser ut til å ha fått en liten rennesanse nå. I min forrige "hifi-periode", mot slutten av 90-tallet synes jeg det var mer fokus på "nøytrale og ufargede transistorer". Mens nå er det mer "politisk korrekt" å bekjenne seg til diverse farginger av lyden.

K
Hifi-landskapet er nok, i god, postmodernistisk forstand, ganske variert og kupert. Nettopp av den grunn er det viktig å vite hva en egentlig er ute etter. Jeg tror du har fatt i en flik av virkeligheten her, og det er trist hvis folk f. eks. skal la en aldrende, bortskjemt hifi-divo på Seacliff bestemme hvordan de skal innta musikken sin og fortelle dem hva de hører. Når sant skal sies, er det hverken HP eller noen annen ordgyter som har ansvaret for valg av utstyr. Den makt de har tyder på at mange er usikre og foretrekker en hånd å holde i. Men da nytter det ikke å komme og klage etterpå, uansett hva som måtte være på mote.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Her er en motvekt mot nostalgien som hersker på dette forum fra Peter Aczel:
The Vacuum-TubeLie

Even the world’s best-designed tube amplifier will have higher distortion than an equally well-designed transistor amplifier and will almost certainly need more servicing (tube replacements, rebiasing, etc.) during its lifetime.
(Idiotic designs such as 8-watt single-ended triode amplifiers are of course exempt, by default, from such comparisons since they have no solid-state counterpart.)
Hvor mye dumt går det an å skrive? Hvor mye dumt blir tatt for "god fisk"?
Distortion er knapt noe tema. Som et mål ved design, men ikke når resultatet lyder "perfekt". Vedlikehold er et tema for rørforsterkere. Men bør ikke bli noe problem. En skal kanskje ikke eie noe som en ikke kan ta vare på selv?
Sigle ended "triode" forsterker med solid state? Det er vel ikke noe problem. Det er en absolutt sannhet. Lyden kan til og med bli svært bra.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Jeg tror ikke rørutstyr egentlig er en motesak. Dette er utstyr som har vært med oss i alle år. Derimot er det blitt en motesak å skrive om det, altså en retrobølge som drives frem i hifiblader og på diverse nettsteder. Den nye vinylbølgen er forsåvidt en parallell til dette. At mange nye røraktører kaster seg over dette "nye" markedet er vel helt naturlig så lenge det er penger å tjene.

R

Rojoh

Gjest
Litt underlig at flinkgutt spør om dette, da du vel har ProAc'er stående. Tyler benytter jo som kjent ARC som en slags referanse i utviklingen. ;D Go for it!

Mvh. Johan

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Litt underlig at flinkgutt spør om dette, da du vel har ProAc'er stående. Tyler benytter jo som kjent ARC som en slags referanse i utviklingen. ;D Go for it!

Mvh. Johan
Det er jo riktig; ARC-utstyr er hva ProAc-høyttalere blir "voicet" med.

Mvh Vidar P

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Dette er litt skive bom Vidar_bol, fordommer har ikke jeg heller, men deler i store trekk Vidar P sitt syn ang "invasjonen" fra öst, og det HiFi nirvana disse produktene lover.
Jeg skulle önsket at jeg kunne funnet mitt nirvana til de pengene som flere av disse produktene lover, men dessverre.
Den "kred" dette skulle gi mitt valg av utstyr kan jeg heller ikke se slik du antyder, men det burde jo ikke komme som noen bombe at man prater varmt om det man finner fortreffelig og velger heller?

Det hele leses av meg mer eller mindre som en litt "sur el sår" kommentar, som om man har trampet på noen "ömme" tär, det var i såfall ikke meningen fra min side.

mvh
Det du quotet fra innlegget mitt burde vært strøket, jeg ser at det slår tilbake på meg selv og distraherer det tema jeg vil ha fram.

Det begynte vel ca på slutten av 90 tallet å tyte fram rørforsterkere fra lavkostland, men det var langtfra kun "billigræl" heller, ok, kanskje en del kopiering,og dertil billig arbeidskraft. Komponenter i disse apparater er uansett billige, også de som sitter i dyre vestlige produkter.

Flere fikk råd til å kjøpe seg en rørforsterker, noen gode omtaler i hifipressen, og det ble snart puttet rør inn i alt mulig, spesielt i cd spillere ble det populært/er populært for da skal det liksom være så musikalsk. Ikke bare kineserne driver med dette, men siden de leverer så mange forskjellige produkter er det stor sjans for at et betydelig antall heller ikke faller i smak for alle. De kan gå i stykker også, som alt annet. Der kommer det inn at jeg reagerte når Vidar P i det første innlegget omtrent kalte alt fra Kina som "ræl". Modererte seg litt (he-he, sikkert for ikke å tråkke folk for hardt på tærne).
Vidar P mener at en overflod av middelmådige rørsaker fra østen kan ødelegge for de unge "nyetablerte" audiofile. Jeg mener det kan virke motsatt. Audiofili er jo nesten en sykdom, man skal ha noe bedre og bedre hele tiden, mange har blitt ført inn i rørverdenen av en eller annen betalbar middels kinaforsterker for deretter gå over til såkalt seriøst fra USA,UK osv. Ellers hadde de kanskje ennå virret rundt med middelmådige europeiske transistorforsterkere?(fleip)

Jeg mener, hvis man har et åpent sinn kan man finne noen gullkorn der man minst venter det.
Nå har det blitt sånn at jeg nesten kvier meg for å si at jeg har noe fra Kina hvis folk spør. Konkurrenter av kinamikkførende butikker bruker fordommer for alt det er verdt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P mener at en overflod av middelmådige rørsaker fra østen kan ødelegge for de unge "nyetablerte" audiofile.
Da har du nok misforstått meg; jeg frykter (mener ikke!) at middelmådige rørsaker som unge audiofile blir skuffet over, vil kunne ødelegge for den del av rørindustrien som ved nitidig videreutvikling seriøst har kjempet for radiorørenes eksistens i årtier, og dermed bidra til å utarme de, og slik sett ende opp med å gjøre bransjen vår mindre mangfoldig, fargerik og innovativ. Til skade for alle slags entusiaster.

Dessuten har jeg aldri sagt at alt østfra er "ræl", men jeg har snakket spesifikt om det av utstyret som jeg oppfatter som ræl, og det er ikke alt!

Mvh Vidar P

Topp Bunn