Dette er litt skive bom Vidar_bol, fordommer har ikke jeg heller, men deler i store trekk Vidar P sitt syn ang "invasjonen" fra öst, og det HiFi nirvana disse produktene lover.
Jeg skulle önsket at jeg kunne funnet mitt nirvana til de pengene som flere av disse produktene lover, men dessverre.
Den "kred" dette skulle gi mitt valg av utstyr kan jeg heller ikke se slik du antyder, men det burde jo ikke komme som noen bombe at man prater varmt om det man finner fortreffelig og velger heller?
Det hele leses av meg mer eller mindre som en litt "sur el sår" kommentar, som om man har trampet på noen "ömme" tär, det var i såfall ikke meningen fra min side.
mvh
Det du quotet fra innlegget mitt burde vært strøket, jeg ser at det slår tilbake på meg selv og distraherer det tema jeg vil ha fram.
Det begynte vel ca på slutten av 90 tallet å tyte fram rørforsterkere fra lavkostland, men det var langtfra kun "billigræl" heller, ok, kanskje en del kopiering,og dertil billig arbeidskraft. Komponenter i disse apparater er uansett billige, også de som sitter i dyre vestlige produkter.
Flere fikk råd til å kjøpe seg en rørforsterker, noen gode omtaler i hifipressen, og det ble snart puttet rør inn i alt mulig, spesielt i cd spillere ble det populært/er populært for da skal det liksom være så musikalsk. Ikke bare kineserne driver med dette, men siden de leverer så mange forskjellige produkter er det stor sjans for at et betydelig antall heller ikke faller i smak for alle. De kan gå i stykker også, som alt annet. Der kommer det inn at jeg reagerte når Vidar P i det første innlegget omtrent kalte alt fra Kina som "ræl". Modererte seg litt (he-he, sikkert for ikke å tråkke folk for hardt på tærne).
Vidar P mener at en overflod av middelmådige rørsaker fra østen kan ødelegge for de unge "nyetablerte" audiofile. Jeg mener det kan virke motsatt. Audiofili er jo nesten en sykdom, man skal ha noe bedre og bedre hele tiden, mange har blitt ført inn i rørverdenen av en eller annen betalbar middels kinaforsterker for deretter gå over til såkalt seriøst fra USA,UK osv. Ellers hadde de kanskje ennå virret rundt med middelmådige europeiske transistorforsterkere?(fleip)
Jeg mener, hvis man har et åpent sinn kan man finne noen gullkorn der man minst venter det.
Nå har det blitt sånn at jeg nesten kvier meg for å si at jeg har noe fra Kina hvis folk spør. Konkurrenter av kinamikkførende butikker bruker fordommer for alt det er verdt.