Rør amp modell X,  store bilder!!

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0
I forbindelse med at jeg er påvei til å begi meg inn i rørenes verden ved at jeg skall prøve meg på "Lampizator" cd modd, gikk jeg og snakket med en jeg arbeider med om akkurat rør.

Han hadde tilfeldigvis bygget en diy 2 kanals stereo rør amp på årstallet 1968 og den ampen har eg nå fått tak i :) .

Legger ut noen bilder, for eg håper på at vi klarer og identifisere denne forsterkeren slik at eg får restaurere den:)

Han eg jobber med sa at han fann tegningene i et dansk? blad som heter "teknikk for alle" og den ble bygd, men der er et problem med denne forsterkeren.

Det som har blitt sagt er at: det er litt svak lyd av den. Men det som eg er mest forundret over er at den har 6 stk potmeter på framsiden av det som er igjenn av chassiset, de skal angivelig vere til å stille på diskant, mellomtone og Bass?

Trenger alt av tips og råd:) har ikkje fått ptøvt den selv og røra er originale ifra -68 så de er vell ikkje mye futt i....

Type rør kommer her: Triotron EL86 (4 stk, 2 pr ch)
Tronix 12ax7/fcc83 (2 stk 1 pr ch)

Hovedmål: då den til og virke skikkelig og bygge nytt
chassis

Oversikt

Trafo

Kondisbank

Bakside potmeter

Underside rør

Likeretter/underside kondisbank

Underside rør

Underside amp

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.162
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Re: Rør amp modell X,  store bilder!!

Rørene kan være 100%, ta vare på dem. En del kondensatorer bør nok byttes.

Arne K

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0

okey, er det pr brukstime rørene forringes? er det pga at kondensatorene tørker ut de må byttes?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.162
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76

1) ja...men de kan vare utrolig lenge om de ikke er satt opp med for høy bias.
2) ja...tørke/lekkasje...og det vil kanskje være litt å hente på bedre kvalitet.

Arne K

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

Tror du har valgt rett strategi med å starte med nytt chassis.
Så bør du ta vare på alle komponenetene fra den gamle som kan gjenbrukes, og bygge en ny forsterker fra grunnen av, enten med EL86 eller EL84. Det finnes flere brukbare skjema du kan gå ut fra.

Det synes ingen utgangstrafoer på bildene, disse vil gi en del av forutsetningene for videre design-valg.

SveinB

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0

Utgangstrafoer? så en får mest av å ta vare på delene som er brukbare og bruke dem i ett nytt oppsett av nyere dato?

tok og googlet litt rundt om kring på tronix 12ax7 rørene og det meste som kom fram da var gitar forsterkere(noe en bekjent av meg har anydet).

det kan vel forklare alle potmeterene?

men vist eg synser litt ut i det blå ang utgangstrafoene så skal de forsterke lyden i tillegg til potmeterene? tenker på det at byggeren klagde på svak lyd.

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Truleg er dette ein OTL-forsterkar sidan der ikkje er utgangstrafoar, og ECC 83 + 2 x EL 86 er også ein typisk OTL-konfigurasjon frå 60-talet. Eg trur det var Philips som utvikla ei spesiell kretsløysing med berre kondensator i utgangen. Sikkert for å spare vekt og kostnader. Det triste er at dei forsterkarane skulle ha høgtalar med 800 ohm impedans (!) for å gi rimeleg utgangseffekt.
Det er ikkje sikkert at du har fått ein slik forsterkar, men mykje tyder på det.

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0

okey, kan ta flere bilder vist det er intresse for det.

Kan du utdype otl litt:)?

Element med 800 ohm??dæven.... men det kan forklare lite lyd!

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0

fann ikkje noen kort forklaring på otl. der er en trafo som eg ikkje har lagt ut bilde av, Det kommer her.

Svein_B: Hvilke skjema er å foretrekke?

Trafo2

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

fann ikkje noen kort forklaring på otl. der er en trafo som eg ikkje har lagt ut bilde av, Det kommer her.

Svein_B: Hvilke skjema er å foretrekke?
OTL= Output Transformer-Less
SEPP= Single Ended Push Pull

Den lille "trafoen" ved siden av den store er en drossel for å glatte strømfosyningen.

Nett-trafoen og drosslen kan benyttes i neste prosjekt, og vil passe fint for en EL84 Push-Pull.

SveinB.

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0
flott:), hvilke prosjekt en kan prøve seg på da? :)

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0

etter nermere studering av amp, har det komt fram at ene røret er ødelagt( Tronix 12ax7/ecc83).

Siden eg sannsynligvis skal bygge en ny type rør forsterker så lurte eg på om eg kunne bruke 2 andre rør som er i posten , 6n6p til å erstatte tronix rørene?

Er det noen som vil hjelpe meg med å finne nye tegninger til en forsterker som forhåpentligvis der eg kan få brukt noen av rørene/delene som eg har ifra før av?

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

Som tidligere nevnt, så passer nett-trafo fint til en EL84 PP. Resten bør du ikke føle deg bundet av i valg av evt. nytt byggeprosjekt.
Det viktigste er å finne en måte å lage et pent chassis, og jakte på ugangstrafoer - det er de dyreste komponentene.

SveinB.

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0

har skummet litt igjennom det eg har funnet av rør forsterkere, og har kommet fram til noen alternativer: ST35, mullard 5-20?, og noe som heter 6bq5...hva trur dere?

Og hvor kan en få tak i utgangstrafoer?

er mye og sette seg inn i:)

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

. . .
er mye og sette seg inn i:)
Huff ja. :D
Og nå som man kan kjøpe nye rørforsterkere made in China billigere enn man kan bygge selv, er det neimen ikke lett å være selvbygger. :-/

Utgangstrafoer kan kjøpes i Norge (Demostenes, Motron, ...) og koster gjerne 600-1500 Kr / stk.
Eller fra utlandet - blir like dyrt :mad:

SveinB

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.162
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76

Vær obs på at det som er dyrt, er det de har spart penger på i en Kina forsterker også...
Og plutselig var en like langt...ut å handle trafoer...

Arne K

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0

det er kompromiss det kommer på hele veien...

ser det at en kan få ferdige print(pcb?) til st35 til ca 140 usc...

Det va en bra pris på utgangstrafoene...hvilken oppgave har de? og hvilken egenskaper/specs er viktige?

de alternativene eg ramset opp tidligere(st35, mullard og denne 6bq5) er de noe og satse på eller?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.162
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76

De vise kan sikkert gi mer info, men så langt (i min spede rør-lære), har jeg funnet at utgangstrafoene er den nest mest kritiske delen (etter strømforsyningen).
Av kretsløsninger er det ikke så store variasjoner, (litt fler, om en tar alle rør-type-variasjoner inn i bildet).
Det betyr, at i disse kapitalistiske tider, kan en få trafoer viklet med sølvtråd, på x-unobtainium kjerner, med gullbelegg...(uten at det trenger å lyde/måle bedre).
Trafoene må tilpasses utgangs-rørene, krets-løsningen, effekten og ut(høyttaler)belastning (vanligvis 8 ohm).

Arne K

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0

ja det he ej klart og lese meg fram til:), på el84 rørene og sikkert alle andre 9-pin rør kan en koble de på 3 forskjellige måter/klasser: klasse a(ultra linear)/klasse ab(katode) og klasse d(anode). husker ikkje heilt spesifikt:).

Svein_B nemte at eg skulle lete etter oppsett med el84 rør og resten kunne en tilpasse....har funnet flere oppsett med el84 men blir bare forvirret av de forskjellige oppsettene pga at det brukes andre rør sammen med el84.

Er det så at el84 rørene er de "musikalske" og de andre rørene har andre oppgaver?

trafoer viklet med sølvtråd, på x-unobtainium kjerner, med gullbelegg...:eek: :eek: det hørtest ut som noe uoppnåelig noe...men det var en litt guddommelig klang over det;)

er her noen av "de vise" som kan gi noen tips ::) ?

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

Jeg synes det mest probleatiske er å lage brukbare chassis / kabinetter. :( :(

.... men det var vel der vi egentlig startet ;D ;D ;D

Svein

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0

hehe ja det va det;)

har egentlig planene klare for det, har lekt meg med tanken om en ramme av mdf, å en plate av en eller annen legering i chassi med sotet lexan plate på toppen:) men hittil er det bare synsing.

:)

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0
hvilke oppgaver har de forskjellige rørene?

finst det noen oppsett der en kombinerer EL84 og 6N6P i en forsterker?

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

Hei Smooopz!
Du er tydeligvis, til tross for alle vanskeligheter og vriene svar, fast bestemt på å prøve deg på rør, og risikere elektriske støt med høy spenning, og en potensielt lidenskapelig hobby. :D

Tenkte derfor jeg kan gi noen tips om hvordan du kan få lyd i den forsterkeeren du begynte med bilder av.

Du trenger tydeligvis ett eller to nye ECC83 rør. 12AX7 er samme rør med andre bokstaver på. De 6v6p du har vil trolig kunne tilpasses, men jeg tror du må koble om litt på pinnene for gløding. Et par brukbare 12AX7 rør bør ikke koste stort over en 100-lapp. Trenger ikke 40 år gamle støvete rør her.

Så trenger du et par trafoer for å tilpasse 800 ohm utgang til vanlige 8 ohm høyttalere. En grei løsning på dette er toroid (ringkjærne) nett-transformatorer 230-20V. Disse koster vel 200kr/stk på Elfa. Ulempen med disse er at de ikke vil passe i en senere bygging av normal rørforsterker.
Et annet alternativ er trafoer for høyttalere til bakgrunnsmusikk i kjøpesentere m.m. Disse er laget for 70V eller 100V lyd-distribusjon og transormeres ned til hver høyttaler. Litt billiger enn toroidene, men trolig dårligere lyd (ikke HiFi).

MVH

Svein B

Smooopz

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Antall liker
0

ja jeg har veldig lyst til å prøve meg litt på rør :). Men hovedsaklig vil eg finne tak i tegninger til en ny forsterker der eg kan bruke oppigjenn noen av delene eg har :)

Men takker for innspillet ang utgangstrafoen :)

Mangler bare kondensatorene nå så kan eg begynde på Lampizatoren :)

men en kan få dilerium av alle navnene på rørene.

does size mather?

Topp Bunn