Rør, 6922 vs e88cc i BAT

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
Tester div rør,meninger om dette?

Telefunken e88cc NOS 1960
electro harmonic 6922 prod 0909
Tesla NOS 1975
mullard (gammle,brukte....)

se bort fra pris,kunn lyd info.... i vist oppsett.
 

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du har vel hørt og gjort deg opp en mening kanskje?
Electro Harmonix spiller vel ikke i samme liga som de andre. Hvis de spiller i det hele tatt. Men billig er de.
Sjekker du bias til disse rørene når du bytter?
Normalt er slikt ikke noe å tenke over, men i BAT er alt annerledes.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Prøv ut 6h23 hvis du har mulighet... Bare et tips! Eller heerlenproduserte e88cc-rør, f z fra valvo....

Mvh
Proffen
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
6h23 ville jeg også sjekket ut :) Slike rimelige rør kan overaske mye.
Men om du skal ha det "beste".. I mange øyne "dyreste" så sjekk ut hhv. siemens cca og telefunken cca..
Og det er forskjell i pris/kvalitet på når de er produsert også.. Ville ikke kjøpt slikt via ebay av forskjellige årsaker :)
Amperex 7308 PQ er det også endel som sverger til.
 

knuhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2007
Innlegg
150
Antall liker
151
Enig i at du skal prøve ut 6h23 - men Rocket logo er desidert best om du kan få kjøpt disse. Min erfaring er at BAT liker seg best med litt lystklingende rør som ikke ruller av i toppen. Setter du inn varme rør som ruller av toppen forsvinner magien i BAT. Elektro Harmonix 6h23 (6922) fungerer faktisk ganske godt, men selv bruker jeg Siemens Halske E88CC (silverplate) på førsteposisjon og Telefunken E88CC på andreposisjon i min BAT riaa. Siemens Halske (silverplate) er de mest oppløste og gir et meget stort rom. Faren er at de kan tippe over mot det tynne/analyttiske om resten av anlegget er på den lyse siden. Der kommer Telefunken (E88CC) inn med en litt neddempet topp og litt mer varme. Har også prøvd Siemens Halske E88CC (greyplate) fra 60 tallet, men de ruller av for mye i toppen etter min smak. Hadde jeg fått tak på 6h23 (Rocket logo) ville jeg ha prøvd disse i førsteposisjon og ordinære 6h23 (6922) i andreposisjon (det er vel snakk om en kvartett med 6922 rør???).

Andre 6922 varianter jeg har prøvd er
Mullard 2493 (ruller alt for mye av i toppen, fin mellomtone men ….)
Phillips E188CC (ikke min smak)
Amperex (6922 PQ, hvit skrift, made in USA) – herlig mellomtone, meget gode rør, men ikke så stort rom som Siemens Halske. BATen er imidlertid litt hard mot disse røra, så jeg bruker de ikke for øyeblikket.
E1 6Dj8EG – Jugoslaviaproduserte 6922. Fungerte ikke spesielt bra på BAT
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
knuhe skrev:
Enig i at du skal prøve ut 6h23 - men Rocket logo er desidert best om du kan få kjøpt disse. Min erfaring er at BAT liker seg best med litt lystklingende rør som ikke ruller av i toppen. Setter du inn varme rør som ruller av toppen forsvinner magien i BAT. Elektro Harmonix 6h23 (6922) fungerer faktisk ganske godt, men selv bruker jeg Siemens Halske E88CC (silverplate) på førsteposisjon og Telefunken E88CC på andreposisjon i min BAT riaa. Siemens Halske (silverplate) er de mest oppløste og gir et meget stort rom. Faren er at de kan tippe over mot det tynne/analyttiske om resten av anlegget er på den lyse siden. Der kommer Telefunken (E88CC) inn med en litt neddempet topp og litt mer varme. Har også prøvd Siemens Halske E88CC (greyplate) fra 60 tallet, men de ruller av for mye i toppen etter min smak. Hadde jeg fått tak på 6h23 (Rocket logo) ville jeg ha prøvd disse i førsteposisjon og ordinære 6h23 (6922) i andreposisjon (det er vel snakk om en kvartett med 6922 rør???).

Andre 6922 varianter jeg har prøvd er
Mullard 2493 (ruller alt for mye av i toppen, fin mellomtone men ….)
Phillips E188CC (ikke min smak)
Amperex (6922 PQ, hvit skrift, made in USA) – herlig mellomtone, meget gode rør, men ikke så stort rom som Siemens Halske. BATen er imidlertid litt hard mot disse røra, så jeg bruker de ikke for øyeblikket.
E1 6Dj8EG – Jugoslaviaproduserte 6922. Fungerte ikke spesielt bra på BAT

Prøver som abefalt her
 

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
319
Antall liker
5
Kör dessa med gott resultat i BAT VK-3i:

http://thetubestore.com/rus696h.html

Jag uppfattar dom som Tube Store beskriver det. Bra köp! :)

Som andra uppsättning har jag NOS Tesla Gold Pin. Fylligare i mellanregistret mm..
Mer pudding.
 
M

MORNING STAR

Gjest
HCS skrev:
BAT kan vel og tåle rør av typen linket under. Disse er billige og lyder bedre enn mange hypa opp 6922.

http://thetubestore.com/svetlana6n1p.html
Er ikke enig i at 6N1P er bedre, men 6N1P-EV derimot og helst NOS.
Men om det virkelig er bedre kommer an på konstruksjonen.
6N1P-EV er ekvivalent med ECC85, eller det nermeste en kommer,
men ECC88 er en videreutvikling av ECC85 og er mere lineær pga. de spesielle foldede platene.

6922 er en long life og lavstøy utgave(ikke EH og Sovtek) av ECC88/6DJ8 og har lavere glødestrøm, og tåler også mere platespenning enn sistnevnte.

Sjekk ut om BAT`en tåler ett sett med 6N1P-EV (600mA)da de trekker det dobbelte i glødestrøm enn E88CC/6922(300mA).
Eller prøve noe på halvveien med ett sett ECC85(435mA), men å få tak i ECC85 er en annen sak.
 

monolake

Medlem
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
24
Antall liker
0
eposhansen skrev:
Tester div rør,meninger om dette?

Telefunken e88cc NOS 1960
electro harmonic 6922 prod 0909
Tesla NOS 1975
mullard (gammle,brukte....)

se bort fra pris,kunn lyd info.... i vist oppsett.
Lækkert setup meget analogt kan godt lide din cd maskine !
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
Rør, 6922 vs e88cc i BAT(bias...)

Audiomix skrev:
Du har vel hørt og gjort deg opp en mening kanskje?
Electro Harmonix spiller vel ikke i samme liga som de andre. Hvis de spiller i det hele tatt. Men billig er de.
Sjekker du bias til disse rørene når du bytter?
Normalt er slikt ikke noe å tenke over, men i BAT er alt annerledes.
Nej ,sjekker ikke kommer ferdig målt og tilpasset i hver sin 6pakkning. Men ikke alltid,de telefunken var rå fra eske....noe feil der da? Dem var dyyr,meen går bra...kravene øker jo litt for 10tusen i en steiking!!! Russerene kostet vel 300nok mene æ, og HANDLER alle plasser som virker seriøs. På sånt,mene eg sjøl.....bruker jo dette sammen med mcintosh,det er jo et kapittel for seg sjøl
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Vet ingenting om BAT men selv har jeg rollet en del på mc 275 og jeg syntes stock rørene var de eneste som hadde den typiske mc lyden jeg likte så godt. Så jeg foretrakk stock rørene selv etter å ha prøvd forskjellige nos.

Selvfølgelig kunne du få den mer oppløst osv, men helheten ble aldri like bra. Det var i mitt daværende Klipsch/mcintosh og Tannoy/mcintosh oppsett.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Lykke til med utprøvingen. Den kan nok ta noen måneder og noen tusenlapper. ;D
Hvis du har mulighet til å låne rør, vil jeg sterkt anbefale deg å gjøre det. Jeg lånte til sammen 18 rørtyper i høst og brukte flere måneder på å velge hva jeg ville ha. Jeg er fortsatt ikke helt ferdig, og er usikker på mye, men er det en ting jeg er sikker på, er det at jeg har spart mange penger. Hvis rørene er ferdig innspilt, er det egentlig ikke lang tid du trenger til å danne deg et inntrykk mht om du liker rørene eller ikke.

De rørene jeg likte best på mitt anlegg (ikke BAT), var Telefunken, Amperex Bugle Boy og Sylvania (alle ECC88/6DJ8) . Minst likte jeg Mullard (CV2493). Men ikke bry deg om det - det er dine ører som teller.
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
GisleB skrev:
Vet ingenting om BAT men selv har jeg rollet en del på mc 275 og jeg syntes stock rørene var de eneste som hadde den typiske mc lyden jeg likte så godt. Så jeg foretrakk stock rørene selv etter å ha prøvd forskjellige nos.

Selvfølgelig kunne du få den mer oppløst osv, men helheten ble aldri like bra. Det var i mitt daværende Klipsch/mcintosh og Tannoy/mcintosh oppsett.
prøvde telefunken hele veien,(15rør i cd/pre og effekt) pluss 4 at88.Det ble for skarp,lurte på om det var dp som sto oppkobla...
Vel bedre med litt blanding ,Tysk,engelsk og russisk i fin harmoni.
 

Vedlegg

Topp Bunn