"Røde" Støre

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.485
Høstjakten har startet tidlig iår. Eller er det den utsatte jakten fra ifjor som avholdes?

V

vredensgnag

Gjest
Pink_Panther skrev:
Høstjakten har startet tidlig iår. Eller er det den utsatte jakten fra ifjor som avholdes?
Å, vi har knapt sett begynnelsen på dette.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Å, vi har knapt sett begynnelsen på dette.
Det har vi nok ikke. Legg merke til hvor få politikere som skriker opp nå post-Lysbakken og mot Støre. De vet at det nok kommer mye morro i tiden som kommer.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Du får granske betydningen av "knapt sett begynnelsen" en gang til. ;D
Klønete forumelert av meg, jeg mener også, som du sikkert skjønte, at vi knapt har sett begynnelsen på dette.

Men om det skulle vise seg - som jeg finner rimelig - at dette er en praksis som har pågått i lang tid og i alle partier, hvor mye lengre har man da egentlig kommet? Kan bli tynt med folk i departementene og i regjeringskontorene etter hvert. Og på Stortinget, er en del eks-statsråder som sitter der.

Eneste jeg har fått med meg som har sagt noe om Støre-saken er P.K. Foss, men han var finansminister og har sannsynligvis holst sin sti rimelig ren siden det ligger i stilligens natur stort sett å være den som sier nei og snøre igjen pengesekken.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Vet forøvrig noen her inne at Jonas GAHR Støre er rik, pga. sitt maternale mellomnavn? Jøtul jern-støperi. De har laget alle kum-lokkene her i landet, samt noen ved-ovner. Otto Jespersen var vel en av "system kritikerene" der, og fikk igang noen streiker på 70 tallet. Neppe noe han er stolt over idag. Har ikke lest hele tråden, så mulig dette er nevnt før.

mvh

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Støre er profesjonell. Støre har tillit. Støre har i denne saken vært arrogant.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.485
oct skrev:
Vet forøvrig noen her inne at Jonas GAHR Støre er rik, pga. sitt maternale mellomnavn? Jøtul jern-støperi. De har laget alle kum-lokkene her i landet, samt noen ved-ovner. Otto Jespersen var vel en av "system kritikerene" der, og fikk igang noen streiker på 70 tallet. Neppe noe han er stolt over idag. Har ikke lest hele tråden, så mulig dette er nevnt før.

mvh
Gammelt nytt. Det var forøvrig JGS sin far som solgte Jøtul til Norcem i 1977

V

vredensgnag

Gjest
Pink_Panther skrev:
oct skrev:

mvh
For ordens skyld. Det er Ulefos som støper kumlokk, og der har Størefamilien ikke hatt eierandeler. De eide i Jøtul og tjente godt på salget. Midlene ble investert i eiendom.
Cappelen-familien sitter sentralt i Ulefos, både i gategods og andre produkter.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
vredensgnag skrev:
Pink_Panther skrev:
oct skrev:

mvh
For ordens skyld. Det er Ulefos som støper kumlokk, og der har Størefamilien ikke hatt eierandeler. De eide i Jøtul og tjente godt på salget. Midlene ble investert i eiendom.
Cappelen-familien sitter sentralt i Ulefos, både i gategods og andre produkter.
Takker til vredens, du har peiling på det meste :).

mvh

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hvilket nick har Støre her på HFS? Jeg er i villrede - det er mange som konformer med profilen. :D

G

Gjestemedlem

Gjest
Støre er en god utenriksminister. Han bør ha mye større slingringsmonn for uregelmessigheter enn f.eks. pusedotter som Lysbakken som egentlig bare tar opp plass og gjør ugagn.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Loevhagen skrev:
Hvilket nick har Støre her på HFS? Jeg er i villrede - det er mange som konformer med profilen. :D
Har ikke sett noen m. MBL her inne. Tipper han har et slikt. Donert til ham av sin tidligere sjef, Gro Harlem Brundtland. Visstnok en kamel å svelge for Håkon Lie, men han er jo avgått...

N

nb

Gjest
Neste forsøk:

Bjarne Håkon Hanssen gav 30 60 mill til rusprosjekt i regi av Kirkens Bymisjon - der kona er styreleder - uten at noen andre kunne søke. Nå gjør sikkert Kirkens Bymisjon mye godt, men akkurat det endrer vel ikke på eventuelle habilites- og utslysningkrav.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8051897

Kommiunikasjonsrådgiver BHH vil ikke kommunisere om saken tydligvis.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
oct skrev:
Loevhagen skrev:
Har ikke sett noen m. MBL her inne. Tipper han har et slikt. Donert til ham av sin tidligere sjef, Gro Harlem Brundtland. Visstnok en kamel å svelge for Håkon Lie, men han er jo avgått...
Er MBL et tysk stereoanlegg, Mold&Bacteria Lab, Morgunblaðið, en dansk rullestolfabrikk eller Mediabedriftenes Landsforening?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hvorfor dette fokuset på Gahr Støre? Man aner liksom at her skal media på død og liv ha ( enda ) meir å fylle blekkene sine med - og i og for seg er det bra, da slipper vi å lese side opp og side ned om ABB. Jeg går ut fra at det blir nok og meir enn nok om den fyren også, i ukene fremover. Fotball og ABB....pføy!!

Jeg er helt enig med de som hevder at Gahr Støre er en god utenriksminister. Faktisk en av de bedre.

N

nb

Gjest
VilhelmW skrev:
Hvorfor dette fokuset på Gahr Støre?
Det dukker nok opp saker om mange flere i tiden fremover. Ellers appellerer det sikkert til det primitive i folk at en som fremstår som så untouchable og plettfri som Støre også muligens har noen svin på skogen.

Her står for øvrig litt om saken:
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3363379.ece

UD er et spesiellt sted til å være i norsk byråkrati. Det lille jeg har hørt om det er at det er et departement proppfullt av karrierejegere og en kultur som bærer preg av dette. Du kan jo lete litt i hukommelsen og prøve å huske hva som kom frem etter UDs klønete håndtering av den store tsunamien i Sørøst-Asia noen år tilbake. Og hva som ble skrevet om den eneveldige departementsråden som til slutt måtte gå av basert på hva som kom frem (og som straff fikk Norges nest mest attraktive ambassadørstilling - den i London).

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.748
Gjestemedlem skrev:
Støre er en god utenriksminister. Han bør ha mye større slingringsmonn for uregelmessigheter enn f.eks. pusedotter som Lysbakken som egentlig bare tar opp plass og gjør ugagn.
Ja og nei. JGS skal og må forholde seg til de samme forvaltningsprinsipper og regler som alle andre.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.265
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Man skal være særdeles naiv om man tror at Lysbakken & BLD var et enestående tilfelle i norsk poltikk, eller at samrøre mellom offentlige budsjetter og personlige hjertesaker / gode venner var noe som var forbeholdt SV. Stay tuned, det kommer mer slikt.
Det er dette som kjennetegner Norge; "It is not what you know but who you know". Norge er et gjennomkorrupt (via kameraderi) samfunn og det eneste stedet jeg har vært hvor det er værre er Island. Nesten alt av offentlige midler samt attraktive offentlige stillinger går via bekjentskaper....

...og så pynter men det hele med en "korrekt" prosess. Det er det siste man har glemt i disse tilfellene...

N

nb

Gjest
Voff skrev:
Det er dette som kjennetegner Norge; "It is not what you know but who you know". Norge er et gjennomkorrupt (via kameraderi) samfunn og det eneste stedet jeg har vært hvor det er værre er Island. Nesten alt av offentlige midler samt attraktive offentlige stillinger går via bekjentskaper....
Norge er et lite land så det sier seg selv at mange av de sentrale aktørene i forvaltning, politikk, næringsliv, organisasjoner og junameit kjenner hverandre eller har felles bekjente.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.748
nb skrev:
VilhelmW skrev:
Hvorfor dette fokuset på Gahr Støre?
UD er et spesiellt sted til å være i norsk byråkrati. Det lille jeg har hørt om det er at det er et departement proppfullt av karrierejegere og en kultur som bærer preg av dette. Du kan jo lete litt i hukommelsen og prøve å huske hva som kom frem etter UDs klønete håndtering av den store tsunamien i Sørøst-Asia noen år tilbake. Og hva som ble skrevet om den eneveldige departementsråden som til slutt måtte gå av basert på hva som kom frem (og som straff fikk Norges nest mest attraktive ambassadørstilling - den i London).
Problemet til UD, og dermed også JGS, slik jeg ser det, er at de ikke har eller har hatt nok menneskelige ressurser i forhold til ikke bare sitt endrede og utvidede politiske ansvarsområde og mandat, men også de betydelige finansielle midler de er satt til å forvalte. Norske utenriksstasjoner, med noen få unntak, er stort sett underbemannede hvor ofte bare en eller to (norske) embedsmenn eller kvinner har ansvar for våre bilaterale politisk-økonomisk relasjoner til vertslandet; oversyn av gjenomføring av prosjektmidler, ofte i millionklassen; og konsulattjenester for alt fra visum for folk som ønsker å dra til Norge til å hjelpe Ola Dunker ut av diverse selvforskyldte problemer. Med underbemanning ute i felt og en relativt liten stab i Oslo som både skal overse og koordinere utenriksstasjonene samtidig som det er en knallhard konkurranse om selv å få bli stasjonert ute på en karrieremessig god stasjon, så kan det fort gå litt for fort i svingene. Nå vet jeg ikke hvor sterk og kompetent JGS nærmeste stab er. Denne saken kan uansett tyde på at den ikke er sterk eller kompetent nok. I en for Norge så politisk utsatt og sensitiv stilling som den JGS har, så er det maktpåliggende at ledelsesstrukturen rundt utenriksministeren er oppsatt med tilstrekkelige mekanismer for å forhindre at ministeren (i vanvare eller ikke) gjør menneskelige feil som tar fokus og energi bort fra både ministerens og departementes langt viktigere ansvarsområder og oppgaver.

N

nb

Gjest
Støre har tenkt og kommet frem til at det kanskje ikke er så veldig elegant at UD skal betale en mill for at noen skal skrive en bok om UD hvor han selv skal være hovedperson, delta i alt av samtaler og sikkert godkjenne alt. Skal ikke mye fantasi til å skjønne at dette var tiltenkt som et hyllingsskrift til nevnte Støre.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10072539

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
Det som er trist med denne "heksejakten" på statsråder er at vi til slutt bare blir sittende igjen med puritanske fundamentalistiske religiøse avholdsfolk i slike posisjoner. Et samfunn styrt av "feilfrie" do-gooders ønsker jeg ikke! Dessuten blir det så grisete når slike politikeres dobbeltmoral avsløres. For vi ønsker vel ikke å bli styrt av norske "Santorum-kloner"?? Gjør vi vel??

N

nb

Gjest
Spiralis skrev:
Det som er trist med denne "heksejakten" på statsråder er at vi til slutt bare blir sittende igjen med puritanske fundamentalistiske religiøse avholdsfolk i slike posisjoner. Et samfunn styrt av "feilfrie" do-gooders ønsker jeg ikke! Dessuten blir det så grisete når slike politikeres dobbeltmoral avsløres. For vi ønsker vel ikke å bli styrt av norske "Santorum-kloner"?? Gjør vi vel??
Nei, men dersom politikere kollektivt kommer til at det er for mye regler og styr og stell her i landet og det ikke er mulig å forholde seg til så kunne de kanskje tenke den tanke at det muligens er slik for privatpersoner og bedrifter også?

V

vredensgnag

Gjest
Spiralis skrev:
Tullprat. For det første finnes det knapt noen med større dobbeltmoral enn Santorum, så det lar vi ligge.

Men selvsagt skal de som administrerer felleskassens ressurser pålegges helt bestemte krav til habilitet og saksgang. Og når embedsverket tydelig markerer tvil og saksfeil, så skal de ikke overkjøre samme faen.

Bjarne Håkon Hansens overgang til First House, der han straks begynte å arbeide som lobbyist mot departementet han forlot, er tvilsom nok. Men at han ga organisasjonen der hans kone var styremedlem millioner i bøtter og spann, uten at noen andre organisasjoner fikk delta i anbud, er hinsides.

Og slikt skal frem.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg liker ikke den heksejakten VG legger opp til i dag. På den annen side er har det utvilsomt en oppdragende effekt.

V

vredensgnag

Gjest
BT skrev:
Jeg liker ikke den heksejakten VG legger opp til i dag. På den annen side er har det utvilsomt en oppdragende effekt.
Er det heksejakt? Eller informasjon rundt folks innsynsrett i styre og stell?

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Er det heksejakt? Eller informasjon rundt folks innsynsrett i styre og stell?
Den øredøvende stillheten fra et nær samlet poltikerkorps i sakene som har kommet ut tilsier at det er nok å ta tak i.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Nei, men dersom politikere kollektivt kommer til at det er for mye regler og styr og stell her i landet og det ikke er mulig å forholde seg til så kunne de kanskje tenke den tanke at det muligens er slik for privatpersoner og bedrifter også?
Dette er en form for dobbeltmoral hos våre politikere som jeg finner særdeles lite flaterende. Det at de lager egne regler for seg selv og andre for oss.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Gubra skrev:
Støre graver seg dypere og dypere ned. At de aldri lærer, legg deg paddeflat med en gang........

http://www.dagbladet.no/2012/04/14/nyheter/politikk/innenriks/regjeringen/arbeiderpartiet/21106397/
Å legge seg paddeflat hjelper heller ikke, se hvordan det gikk med lille Audun. Det beste man kan gjøre er å si seg uenig i premisser, påstander og vurderinger som kritikerne kommer med og håpe man går klar, selv om også det ofte vil mislykkes, som da Gerd-Liv ble beskyldt for mobbing.

Hjorden er som en gammeltestamentlig Vår Herre når den værer blod og er rørende uforsonlig. Om Jonas legger seg på rygg er det hvert fall kjørt.
"Og jeg skal komme over dem som en binne som er blitt fratatt sine unger." (ref. NN/Jahve)
Koselig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
Hele balletten kan i tillegg til alt annet synes ganske så bortkastet da jeg leser i lokalavisen en annonse for Brønnøysundregistrene der det kunngjøres at dette Tsjudi selskapet begjæres tvangsoppløst grunnet ulovlig styresammmensetning.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
For å kunne diskutere slike saker kan det vel være smart å bruke andre kilder enn tabloidavisene, selv for oss på hfs.

S

Slubbert

Gjest
En så ærekjær person som Støre kommer aldri til å innrømme feil. Om han kjører i grøfta så er det veiens skyld fordi den svinget.

0:35-1:10 her er priceless:

Øh, ta det opptaket på nytt, for ditt forrige spørsmål var litt upresist. Alltid andres feil, Støre er ufeilbarlig og lyver aldri. Bahaha.

Topp Bunn