Råd om MM Pickup til 1210mk2

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Heisann.
Søker med dette råd og tips om PU til min 1210mk2. Har bestemt meg for å teste ut MM denne gangen, da jeg har forsterker med MM Riaa.

Jeg har svært begrenset erfaring med vinyl og i vertfall det tekniske rundt pickup. Har til nå lånt en Glanz GMC 20E fra en nabo. Noe jeg har likt svært godt. Men denne skal nå tilbake til eiger, så jeg må stå på egne ben.

Jeg vurderer også å bytte spiller helt fullstendig, for å få en som er bra og som vil kunne stå i ei stue etterhvert.
Den jeg tenker på er Marantz sin TT15s1

Men skulle jeg ikke kjøpe ny spiller og gå videre med min kjære technics. Hvilken PU vil dere da anbefale. Setter max budsjett på 4000kr, men trenger ikke bruke alt. Jeg hører mye på rock.

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Antall liker
675
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Heisann.
Søker med dette råd og tips om PU til min 1210mk2. Har bestemt meg for å teste ut MM denne gangen, da jeg har forsterker med MM Riaa.

Jeg har svært begrenset erfaring med vinyl og i vertfall det tekniske rundt pickup. Har til nå lånt en Glanz GMC 20E fra en nabo. Noe jeg har likt svært godt. Men denne skal nå tilbake til eiger, så jeg må stå på egne ben.

Jeg vurderer også å bytte spiller helt fullstendig, for å få en som er bra og som vil kunne stå i ei stue etterhvert.
Den jeg tenker på er Marantz sin TT15s1

Men skulle jeg ikke kjøpe ny spiller og gå videre med min kjære technics. Hvilken PU vil dere da anbefale. Setter max budsjett på 4000kr, men trenger ikke bruke alt. Jeg hører mye på rock.
Nagaoka mp200 er det mange som skryter av på 1210,vurderer den selv.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.185
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Philips gp 400 eller Shure med tonar elliptisk stift fra akustisk bureau. Passer fint til spilleren og lommeboken!

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
Ligger en 2M Black på torget. Slår mye annet på kvalitet

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
905
Technics EPC 205, 206, 207 eller 270c. De passer spilleren perfekt og er temmelig gode med en kvalitetsnål. Finnes på ebay - brukt.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Konge med mye tilbakemelding. Skal lete litt på nett etter pris og beskrivelse,

Har også fått et par tilbud fra Mala HAMA SH og HAMA EH Noen som vil tippe på hva forskjellen på de to vil være?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Technics EPC 205, 206, 207 eller 270c. De passer spilleren perfekt og er temmelig gode med en kvalitetsnål. Finnes på ebay - brukt.
Kjenner jeg er fryktelig nervøs for å kjøpe PU brukt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En 1210 med DV-10x5 høres ut som den ultimate «set and forget» arbeidshest for en som spiller rock og metal. :)

X

X186841

Gjest
Duet har DV-10X5 på tilbud til 4490.- med 1 på lager.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
DV-10x5

Nagaoka MP-110
Der var det store prisforskjeller Dazed. DV koster ca 3x, hvor mye bedre vil den vere tror du?
Hvor lang er en fisk? ;)

Jeg har hatt 10x5 en god stund, og den spiller helt fantastisk tøft. Dynamikk og punch i toppklassen, skikkelig fundament, og en beintøff rock og metallpickup. (Ikke bare det, selvsagt.) Selvsagt er den ikke like superoppløst i toppen og like detaljert som mye dyrere pickuper eller pickuper i samme prisklasse som bytter bort morofaktoren mot gnistrende diskant og CD-aktig korrekthet. (*host*2M Black*host*) Likevel er den mer enn oppløst og detaljert NOK, og er rett og slett en seriøst morsom pickup!

MP-110 var et budsjettalternativ. Har ikke hatt den selv, men hørt den i andres anlegg, og folk jeg stoler på skryter av den. Sannsynligvis den beste måten å bruke 1700 kroner til pickup på. :) Et trygt kjøp.

Hva forskjellen er på de to? Tja... Du kan sikkert hevde at en billige gjør 95% av det den dyre gjør, eller liknende, men sånn er det jo med alt vi holder på med. ;)

Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.124
Sted
Sortland
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.658
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har brukt 10x5 i ei årrekke. Det er ein high output MC som altså skal gå rett inn i ein MM-inngang på riaatrinnet. Pickupen er svært ukritisk til både arm og riaa, og har ein spelestil som passar godt til rock så vel som til symfonisk klassisk musikk med mykje dynamikk. Ikkje den ypperste pickupen når det gjeld oppløysing og detaljar, men absolutt inga sinke på desse faktorane heller. Sterkaste side: svært fin mellomtone og fullstendig fri for alt som minnar om lyttetrøyttleik. Svært få alternativ i prisklassen.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
DV-10x5

Nagaoka MP-110
Der var det store prisforskjeller Dazed. DV koster ca 3x, hvor mye bedre vil den vere tror du?
Hvor lang er en fisk? ;)

Jeg har hatt 10x5 en god stund, og den spiller helt fantastisk tøft. Dynamikk og punch i toppklassen, skikkelig fundament, og en beintøff rock og metallpickup. (Ikke bare det, selvsagt.) Selvsagt er den ikke like superoppløst i toppen og like detaljert som mye dyrere pickuper eller pickuper i samme prisklasse som bytter bort morofaktoren mot gnistrende diskant og CD-aktig korrekthet. (*host*2M Black*host*) Likevel er den mer enn oppløst og detaljert NOK, og er rett og slett en seriøst morsom pickup!

MP-110 var et budsjettalternativ. Har ikke hatt den selv, men hørt den i andres anlegg, og folk jeg stoler på skryter av den. Sannsynligvis den beste måten å bruke 1700 kroner til pickup på. :) Et trygt kjøp.

Hva forskjellen er på de to? Tja... Du kan sikkert hevde at en billige gjør 95% av det den dyre gjør, eller liknende, men sånn er det jo med alt vi holder på med. ;)
Pickuper er faktisk noe jeg tom jeg klarer å høre forskjeller på. Ganske raskt egentlig.
Har et par gode tilbud på nye PU også HAMA SH og HAMA EH mot jeg utfører en tjeneste for Mala. Begge er godt under budsjett.

Jeg ønsker ikke cd lyd fra vinylen. Men jeg må ha en PU som er heller litt frempå enn varm.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Eg har brukt 10x5 i ei årrekke. Det er ein high output MC som altså skal gå rett inn i ein MM-inngang på riaatrinnet. Pickupen er svært ukritisk til både arm og riaa, og har ein spelestil som passar godt til rock så vel som til symfonisk klassisk musikk med mykje dynamikk. Ikkje den ypperste pickupen når det gjeld oppløysing og detaljar, men absolutt inga sinke på desse faktorane heller. Sterkaste side: svært fin mellomtone og fullstendig fri for alt som minnar om lyttetrøyttleik. Svært få alternativ i prisklassen.
Takker for tilbakemelding. Leste på siden din om den. Er bare litt bekymret for at den skal vere akkurat litt for mørk eller tam oppover... Men den står på listen min som er handskrevet. Er den og de to fra Hama jeg leser mest rundt nå. Hama rett og slett fordi jeg får en god pris og dermed blir de svært rimelige og de får mye skryt.

Er det noen fra Audio Technica som skiller seg ut da og som burde vere med her?

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.613
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Jeg er enig med Audiophile Arve Dynavectoren er en meget bra allround pu, jeg har hatt den selv prøv den.

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.613
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Takker for tilbakemelding. Leste på siden din om den. Er bare litt bekymret for at den skal vere akkurat litt for mørk eller tam oppover... Men den står på listen min som er handskrevet. Er den og de to fra Hama jeg leser mest rundt nå. Hama rett og slett fordi jeg får en god pris og dermed blir de svært rimelige og de får mye skryt.

Litt treg i svingene ET 33 ev meget bra.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

Litt treg i svingene ET 33 ev meget bra.
Mener å huske at det er en MC PU?

X

X186841

Gjest
Du er inne på noe der Retep, Ikke for å si noe galt om Dynavector, ble anbefalt DV20X2 engang i tiden men greide ikke å leve med den da den var for "varm" og snill i lyden.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
351
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
1
Bruker en 2M Black på min 1210 og det er en svært god match i følge mine ører

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har en 20x2L nå, som er litt «renere» i lyden og litt mindre rock ‘n roll enn 10x5, men huslyden er jo der. Smak og behag er vanskelig å diskutere, men jeg kan ikke helt kjenne igjen «for varm og snill». Vil jo ikke ha «tynn og skrikende» heller. ;)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har en 20x2L nå, som er litt «renere» i lyden og litt mindre rock ‘n roll enn 10x5, men huslyden er jo der. Smak og behag er vanskelig å diskutere, men jeg kan ikke helt kjenne igjen «for varm og snill». Vil jo ikke ha «tynn og skrikende» heller. ;)
Nei ikke pistrete og tynn. Jeg har rett og slett forlite erfaring med dette.. Lgrons kjenner lyden her og tror han kjenner smaken min. Så vekter hans kommentarer. Men er pu for myk og romantisk i lyden, så vet jeg at jeg kommer til å mistrives. Toppen og pågåenheten, balansen jeg har nå er perfekt i mine ører. Men den pu er svært vanskelig å finne. Føler litt for å gå for en av de HAMA, siden jeg får en såpass god pris. Bommer jeg så kan jeg selge uten for mye tap.

Vi får se litt hva den brukte marantzen vil koste meg. Blir mellomlegget ved salg av technicsen det samme som kjøp av pu så heller jeg mer mot å bytte spiller.

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471

AT150Sa var den beste MM-PU jeg har hørt. Nå har vel den i praksis byttet navn til VM750SH.

Brukte en VM540ML på Pioneer PLX-1000 en stund. Kan trygt anbefales.

X

X186841

Gjest
VM540ML prøvde vi hos deg Retep, du likte den absolutt ikke.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
VM540ML prøvde vi hos deg Retep, du likte den absolutt ikke.
Da utgår den.

Venter på tilbakemelding fra selger an TT spilleren. Om ikke så sier magefølelsen at det blir en av de Hana

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.658
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
AT33SA er svært nøytral, men for dyr etter ditt budsjett. Dessutan er det ein MC. Sjå elles omtalen av AT 760 (kanskje 740 er mindre kritisk til arm, og kan passe betre?)
Ein AT150 ML kan også vere aktuell. Eg har ein AT 170, men dei er uråd å skaffe stift til, dessutan uhyre sjeldne.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nei ikke pistrete og tynn. Jeg har rett og slett forlite erfaring med dette.. Lgrons kjenner lyden her og tror han kjenner smaken min. Så vekter hans kommentarer. Men er pu for myk og romantisk i lyden, så vet jeg at jeg kommer til å mistrives. Toppen og pågåenheten, balansen jeg har nå er perfekt i mine ører. Men den pu er svært vanskelig å finne. Føler litt for å gå for en av de HAMA, siden jeg får en såpass god pris. Bommer jeg så kan jeg selge uten for mye tap.

Vi får se litt hva den brukte marantzen vil koste meg. Blir mellomlegget ved salg av technicsen det samme som kjøp av pu så heller jeg mer mot å bytte spiller.
Å bytte spiller er selvsagt artig, men det er fremdeles pickupen (og RIAA-trinnet) som gir den overveldende største andelen av klangkarakteristikken.

Nå ligger det jo noen begrensninger i selve formatet som gjør at det allerede i utgangspunktet ruller av litt i toppen, og selv om det nok ikke er lett å finne pickuper som "legger på" noe i diskanten, burde du nok dermed i alle fall velge en pickup som leverer mest mulig av den diskanten som finnes på platene, med mest mulig detaljer og uten forvrengning eller tap. Altså kanskje den fineste slipingen du finner. DV-10x5 er en elliptisk nål, mens Hana SH f.eks. har en superfin Shibata-sliping. Den er nok uansett ingen dum idé. Den får jo også skryt av nettopp hvor bra den er i toppen.

Du kan også tune lyden litt med kapasitans og lastimpedans i riaa-trinnet ditt, men det kommer jo an på mulighetene det har for det.

Ellers har jeg fremdeles tro på Nagaoka. MP-200, kanskje?

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kjøp Hana SH. Har lyst til å høre hvordan den funker. :)

Hana er et produkt fra ærverdige Excel Sound Corporation som har produsert pickuper for andre i "alle år", og har masse erfaring. Når de kommer med et produkt nder eget navn som selges "billig", er det grunn til å følge litt med. :)

(Når jeg tenker meg om er forresten også Nagaoka en stor OEM-produsent og har vært det siden tidenes morgen. ...Eller i alle fall en god stund.)

Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Lagga har også trua på ML-200. Han kjøpte til og med en:

https://www.hifisentralen.no/forume...r-mp-200-noen-erfaringer-her.html#post2722205

Men Naga er muligens også litt "varme" i mellomtonen. I alle fall sammenliknet med våre danske venner.
Kjenner at jeg har lysst på den Hana SH. Mye pga prisen jeg får den til og det jeg leser om den. Men er usikker. Riaa ja, den tubeboxen overlever her fremdeles. Men det står Riaa på lista her også.

Testa igår pioneer plx 500 med orginal pu (MM) rett i Marantzen og via tubebox. Her var det svært stor forskjell på lyden. Så jeg kommer ikke utenom ekstern riaa. Nå kan det jo vere helt krasj mellom pu og marantz. Men det låt utrulig innelukket og døllt. Ble faktisk litt imponert av kombinasjonen plx og tubebox. Går helt klart an å spille musikk slik. Selv om technics med Glanz er tre knepp opp.

Er det bare meg eller er den tubebox s enubedre MM riaa enn MC?

Topp Bunn