Råd ang. valg av ethernet kabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Det burde jo vært motsatt. De som har prøvd å høre forskjell via noe annet enn en ABX-test VET vi jo at mest sannsynlig lurer seg selv, så det er ingen grunn til å tro på vedkommende. Det er ikke lenge siden jeg skulle teste to forskjellige presets på aktive høyttalere, og synes den ene var mye bedre enn den andre, men så viste det seg etterpå at jeg hadde hørt på samme preset hele tiden. Vi er helt ubrukelige til å gjøre denne type tester på den måten.

    Det er ellers litt vanskelig å "bevise" at noe ikke virker. Jeg kan kjøpe inn en slik switch, sette meg ned og ikke høre forskjell, og så fortelle deg at jeg ikke hørte forskjell. Men du vil neppe tro noe mer på meg av den grunn. Akkurat som jeg kan gå ut i skogen og lete etter julenissen uten å finne han, men hvis noen så sier at det kan jo hende han eksisterer likevel, og at jeg nok bare var litt dårlig til å lete, så er det jo vanskelig å si noe på det.

    Så å lete etter noe eller lytte etter noe er en dårlig mekanisme for å bevise at noe ikke finnes eller at det ikke er hørbar forskjell på noe. Hvis man derimot har lest seg opp på hvordan ethernet fungerer og gjennom det kan bekrefte at det er en 100% tapsfri protokoll (noe det er), så virker det som en mer kredibel kilde.
    Sannheten kommer jo ut av høyttalerne uansett hva dere sier. Er det ikke da mulig å måle der for de som evt er i tvil eller kun er ute etter å bevise noe?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Sannheten kommer jo ut av høyttalerne uansett hva dere sier. Er det ikke da mulig å måle der for de som evt er i tvil eller kun er ute etter å bevise noe?
    Nei. Fordi det er for mange faktorer som spiller inn mtp ut av høyttalerne (til og med rommet og avstand til mikrofon, luftfuktig, temperatur, varme på elementer, forsterker og hvor stabil den er). Skal man sjekke forskjell så er det imellom switch og inn imot streamer/klient. Det er kun der nettverket holder sted, ikke på høyttalerne. Har du skjønt hvordan IP-stacken fungerer så har du også skjønt hva jeg snakker om her.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sannheten kommer jo ut av høyttalerne uansett hva dere sier. Er det ikke da mulig å måle der for de som evt er i tvil eller kun er ute etter å bevise noe?
    Nei, det er ikke mulig å måle forskjellen siden det ikke er forskjell. Som sikkert nevnt mange ganger før, det som er uheldig er at andre som leser trådene senere kan bli forledet til å tro at det er forskjell, og dermed bruker massevis av penger på noe som ikke har effekt på lyden. En ting er å lure seg selv, noe annet er å lure andre.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.542
    Sted
    Langesund
    Tror de med normale funksjoner får med seg det som er viktig i denne tråden - apen i Amazonas også.....hvis han leser hifisentralen da
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    @Mars19, når korona epidemien har roet seg tar jeg med målemikrofonen min bort til deg og så kan vi måle. Hvis du hører forskjell så vil jeg også kunne måle det. Vi skal jo også sjekke om du hører forskjell på strømproduktene dine. Det ser jeg frem til.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er ikke mulig å måle forskjellen siden det ikke er forskjell. Som sikkert nevnt mange ganger før, det som er uheldig er at andre som leser trådene senere kan bli forledet til å tro at det er forskjell, og dermed bruker massevis av penger på noe som ikke har effekt på lyden. En ting er å lure seg selv, noe annet er å lure andre.
    Det er jo nevnt en del ganger før at det er en forskjell og at forskjellen er bedre lyd. Hvis du mener det er umulig må du bevise det med målinger av det som kommer ut av høyttalerne for at jeg skal tro på deg ihvertfall :)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Mangel på blindtester er en følge av at de som tror på dette kategorisk nekter å delta i slike tester, eller påpeker helt opplagte svakheter som det allerede er tatt høyde for. Når holdningen er som den er blir det vanskelig å ha tillit til menneskene bak påstandene. Når disse lyttetestene også gjennomføres etter den klassiske kabelpusher-oppskriften vet vi at resultatene blir enda svakere enn de ville blitt med raske switchinger.



    De som ikke er nysgjerrige nok plugger inn kabelen, spiller musikk og skriver blomsterspråk på nettet.

    De som ER nysgjerrige tester dette mer inngående, og finner relativt raskt ut at dette er en blindgate. Om metodisk testing uteblir er det også lite sannsynlig at man kommer til bunns i dette. Da står vi igjen med



    Det toget tror jeg gikk på side 1. Det store spørsmålet er hvor langt man kan tillate seg å gå, og samtidig kreve å ikke bli sagt i mot.
    Jeg skjønner at toget gikk på det siste punktet, men det var utgangspunktet for at jeg førte kritikk. Er ikke redd for å bli sagt i mot heller. Jeg føler ikke jeg er i noen blindgate med anlegget. Forkaster det jeg ikke syns fungerer. Jeg står for innlegget mitt om Ansuz A2 i denne tråden. Thats it😊
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    @Mars19, når korona epidemien har roet seg tar jeg med målemikrofonen min bort til deg og så kan vi måle. Hvis du hører forskjell så vil jeg også kunne måle det. Vi skal jo også sjekke om du hører forskjell på strømproduktene dine. Det ser jeg frem til.
    Føler at jeg trenger sikkerhetsvakter her da:ROFLMAO:
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    @Mars19, når korona epidemien har roet seg tar jeg med målemikrofonen min bort til deg og så kan vi måle. Hvis du hører forskjell så vil jeg også kunne måle det. Vi skal jo også sjekke om du hører forskjell på strømproduktene dine. Det ser jeg frem til.
    Blindtest mellom Nad og Vera og da:)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    En ting er sikkert. Jeg skal ned i kjelleren. Å lage nettverkskabler med fine strømper på. Tenker jeg distribuerer de i tre esker med rød fløyel inni. Koster nada å lage. Jeg blir rik 🤗 Men det viktigste er så klart den fantastiske lyden du får med disse kablene.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    En ting er sikkert. Jeg skal ned i kjelleren. Å lage nettverkskabler med fine strømper på. Tenker jeg distribuerer de i tre esker med rød fløyel inni. Koster nada å lage. Jeg blir rik 🤗 Men det viktigste er så klart den fantastiske lyden du får med disse kablene.
    Ta en telefon til Mala og lån Ansuz A2 du.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo nevnt en del ganger før at det er en forskjell og at forskjellen er bedre lyd. Hvis du mener det er umulig må du bevise det med målinger av det som kommer ut av høyttalerne for at jeg skal tro på deg ihvertfall :)
    Det er dessverre ikke mulig for meg å bevise at det ikke er forskjell. Derimot er det mulig for deg å bevise at det er forskjell.

     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Siste ting fra meg her nå. Nevnte placebo og at det er en åpenbar faktor. Flip side of the coin: nocebo, like åpenbar😄
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    En ting er sikkert. Jeg skal ned i kjelleren. Å lage nettverkskabler med fine strømper på. Tenker jeg distribuerer de i tre esker med rød fløyel inni. Koster nada å lage. Jeg blir rik 🤗 Men det viktigste er så klart den fantastiske lyden du får med disse kablene.
    Og tenk deg den eiergleden a!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.432
    Antall liker
    12.528
    Sted
    Sørlandet
    Enest muligheten jeg har er å høre om det blir bedre lyd eller ikke. Jeg har ikke peiling på å måle noen ting og er heller ikke interessert i å lære det :)
    Ta en titt på denne målingen Mars19. Her er forskjellen mellom to signalkabler målt med mikrofon i rommet mitt. Den ene kabelen koster nesten 200 000,- og den andre koster ca 500,-

    Som du tydelig kan se på kurvene så er det en liten forskjell ved 30hz og en litt mindre forskjell ved ca 25hz.



    -BB-
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Enest muligheten jeg har er å høre om det blir bedre lyd eller ikke. Jeg har ikke peiling på å måle noen ting og er heller ikke interessert i å lære det :)
    Men jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan du tenker. Er det ikke bedre å legge penger i bedre høyttalere enn i en kabel som da alle som har greie på teknikken bak tålmodig forklarer at er 100% tapsfri selv i 50kr-utgaven fra Komplett? Og når du hører forskjell, tenker du da at det er helt umulig at du innbiller deg ting, selv om vi vet kjempegodt at det skjer med oss alle når vi tester på den måten? Hva er det i så fall som får deg til å tenke at alle andre lar seg lure, men din hjerne fungerer av en eller annen grunn annerledes?

    Jeg har f.eks utdannelse innen nettverk inkludert TCP/IP (som er protokollen som leverer lyden din gjennom ethernetkabler), typ i 1999, og har også jobbet med det. Hva både teoretisk kompetanse og praktisk erfaring forteller meg, er at hvis ikke den protokollen hadde fungert etter hensikten (alle pakketap blir feilsjekket og korrigert), så hadde ingenting av de nettbaserte tjenestene du benytter hver dag fungert overhodet. Du hadde ikke kunne betale i butikken, du hadde ikke kunnet se på TV, du hadde ikke kunnet sitte på dette forumet og diskutert. Folk som lever av å forstå nettverk sier det er tapsfritt. De som har designet og utviklet teknologien sier det er tapsfritt. Selv når jeg streamer musikk (eller overfører en fil) fra andre siden av jordkloden er det tapsfritt, og det går ekstremt raskt. Jeg kan sitte i sofaen hjemme i Norge og sende et signal til en server i USA og si at jeg har glemt passordet mitt. Omtrent før jeg har trykket på enter så får jeg en SMS med nytt passord. Millioner av andre gjør det samme samtidig. Kompleksiteten i å få dette til å fungere feilfritt er uendelig mye større enn å overføre et puslete lydsignal fra en streamer til et stereoanlegg.

    Når du leser dette, tenker du da at alt er bare vrøvl? Ikke lurespørsmål.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan du tenker. Er det ikke bedre å legge penger i bedre høyttalere enn i en kabel som da alle som har greie på teknikken bak tålmodig forklarer at er 100% tapsfri selv i 50kr-utgaven fra Komplett? Og når du hører forskjell, tenker du da at det er helt umulig at du innbiller deg ting, selv om vi vet kjempegodt at det skjer med oss alle når vi tester på den måten? Hva er det i så fall som får deg til å tenke at alle andre lar seg lure, men din hjerne fungerer av en eller annen grunn annerledes?

    Jeg har f.eks utdannelse innen nettverk inkludert TCP/IP (som er protokollen som leverer lyden din gjennom ethernetkabler), typ i 1999, og har også jobbet med det. Hva både teoretisk kompetanse og praktisk erfaring forteller meg, er at hvis ikke den protokollen hadde fungert etter hensikten (alle pakketap blir feilsjekket og korrigert), så hadde ingenting av de nettbaserte tjenestene du benytter hver dag fungert overhodet. Du hadde ikke kunne betale i butikken, du hadde ikke kunnet se på TV, du hadde ikke kunnet sitte på dette forumet og diskutert. Folk som lever av å forstå nettverk sier det er tapsfritt. De som har designet og utviklet teknologien sier det er tapsfritt. Selv når jeg streamer musikk (eller overfører en fil) fra andre siden av jordkloden er det tapsfritt, og det går ekstremt raskt. Jeg kan sitte i sofaen hjemme i Norge og sende et signal til en server i USA og si at jeg har glemt passordet mitt. Omtrent før jeg har trykket på enter så får jeg en SMS med nytt passord. Millioner av andre gjør det samme samtidig. Kompleksiteten i å få dette til å fungere feilfritt er uendelig mye større enn å overføre et puslete lydsignal fra en streamer til et stereoanlegg.

    Når du leser dette, tenker du da at alt er bare vrøvl? Ikke lurespørsmål.
    Nei, ikke vrøvl, men at noe kan være oversett. Det har hendt før.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Registrerer at mange skribenter og folk som gjør lytteerfaringer med disse produktene kommer til andre konklusjoner enn det du leser på avstand gjennom målinger.
    Veldig typisk arroganse.

    Lytteerfaring har man fått når man har lært at man ofte blir lurt av ens hørsel....
    De fleste som har holdt på en stund har erfart dette kjedelige faktum.
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes ikke man alltid skal snu seg bort når galskapen får utfolde seg fritt. Vi lærte en gang i tiden at når noen gjør en bjørnetjeneste overfor en annen person, og vi snur oss vekk og later som om vi ikke ser, så er vi indirekte delaktige. Om vi studerer markedsføringen av disse tingene er det utrolig mange straffbare forhold ute å går. Dette er ikke bare svak markedsføring eller "gjort i beste mening". Dette er aktiv svindelvirksomhet gjort med et helt åpenbart forsett.

    Hvis jeg skal snu meg bort hele tiden går jeg på kompromiss med meg selv på en måte jeg ikke føler jeg kan stå inne for uten at det går på samvittigheten løs. Det eneste jeg kan gjøre er å la være å gå inn på hifisentralen slik at jeg ikke ser at dette foregår, og det gjør jeg også i perioder.
    Jeg baserer meg også på lytteerfaringer, men jeg aksepterer ikke det jeg opplever sånn helt uten videre, så jeg sjekker 2-3 ganger ekstra. Jeg kontrollerer også ting ved hjelp av målinger, og jeg strekker meg langt for å unngå at jeg fester meg ved ting jeg bare innbiller meg. Dessverre er det mange som gjør selektive lytteerfaringer for å underbygge det de allerede er overbevist om og hevder de har nyttig erfaring andre burde lytte til.

    Det er altså førstnevnte som er arrogant i følge deg?

    OM vi snur oss vekk og later som om vi ikke ser, så er vi indirekte delaktige... ja, det har du rett i.

    Under dekke av din påstand om at HFS er et diskusjonsfora - som da implisitt gjør denne tråden (og andre tråder etter din egen definisjon) til en diskusjonstråd - så tvinger du og likesinnede dere inn i tråden for å fremme synspunkter som trådstarter ikke ønsker. Trådstarter ber om utveksling av lyttererfaringer, og sier eksplisitt at han ikke ønsker å diskutere hvorvidt kabler etter teoretiske vurderinger kan gi forskjell i lyd eller ikke: Sitat fra første innlegg: "Dere som mener det ikke er forskjell på ethernet-kabler bes pent om å la være å svare i tråden. Jeg er allerede overbevist om at det er forskjell på ethernet kabler og vil derfor utelukkende ha råd fra andre som deler mitt syn og har relevante innspill i så måte."

    Det er ikke opp til deg å redigere trådstarter.

    I post 219 sier du: "Hvis jeg skal snu meg bort hele tiden går jeg på kompromiss med meg selv på en måte jeg ikke føler jeg kan stå inne for uten at det går på samvittigheten løs. Det eneste jeg kan gjøre er å la være å gå inn på hifisentralen slik at jeg ikke ser at dette foregår, og det gjør jeg også i perioder"

    Det er forståelig at du som mener å ha vitenskapen, sannheten og rettferdigheten på din side kan miste respekten for andre som har avvikende synspunkter - og at det for deg (om enn med gode hensikter) blir et kall å rette opp i "kjetteriet" i HFS-tråder. I en tenkning om at "målet helliger middelet". Men det er samtidig å sette seg selv fremfor andre. Å se seg selv viktigere enn andre. At andre fortjener mindre respekt enn den respekten man gir seg selv.

    I bunn og grunn handler dette om å vise toleranse for andres synspunkter, selv om man er dybt og grunnleggende uenig. Slik vi ønsker i et demokrati, og her inne på HFS.

    Med over 12.000 postinger her på HFS er du en solid teknisk bidragsyter. Men å begynne og patruljere trådene som selvoppnevnt borgervern er å tilta seg makt som ikke er gitt deg. Denne hobbyen går for de fleste av oss ut på å bruke ørene som lytter. At du mener deg selv å være en erfaren og god lytter, gir ikke deg, ei heller andre, noen rett til å sette deg selv som vitenskapelig overdommer over andres lytteinntrykk.

    Det må være helt greit å ha en tråd på HFS om erfaringsutveksling av lytterinntrykk! Og det uten at den forsøkes ødelagt av deltakere som mener de eier den ene og fulle sannhet.

    Mvh, tom-a
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Det at man kan bli lurt av ens hørsel gjør det at blindtester er upålitelige?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    når et måleapparat er nedi -150db-180db og viser ingen forskjell så er det NULL behov for blindtester. for å vise hvor tyst et slikt støygulv er:

    -150db tilsvarer en person som roper til deg fra 33km unna.
    +/÷ tre kommaplasser. Amerikanerne bruker ofte komma som tusenskille og punktum som komma.

    Som referanse er månen ca 171 dBmeter fra jorda.

    Mvh
    KJ
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Demokrati er ikke det samme som at alle skal få rett.

    Vi kunne jo dra dette litt (mye) lenger. Hva om noen ønsket å drøfte rasisme, og bare ønsket svar fra dem som var for rasisme? Det måtte vi vel selvsagt også respektere?
    Enkelte vil nok mene det.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Under dekke av din påstand om at HFS er et diskusjonsfora - som da implisitt gjør denne tråden (og andre tråder etter din egen definisjon) til en diskusjonstråd - så tvinger du og likesinnede dere inn i tråden for å fremme synspunkter som trådstarter ikke ønsker. Trådstarter ber om utveksling av lyttererfaringer, og sier eksplisitt at han ikke ønsker å diskutere hvorvidt kabler etter teoretiske vurderinger kan gi forskjell i lyd eller ikke: Sitat fra første innlegg: "Dere som mener det ikke er forskjell på ethernet-kabler bes pent om å la være å svare i tråden. Jeg er allerede overbevist om at det er forskjell på ethernet kabler og vil derfor utelukkende ha råd fra andre som deler mitt syn og har relevante innspill i så måte."

    Det er ikke opp til deg å redigere trådstarter.

    (...)

    I bunn og grunn handler dette om å vise toleranse for andres synspunkter, selv om man er dybt og grunnleggende uenig. Slik vi ønsker i et demokrati, og her inne på HFS.
    Å la uriktige eller ubegrunnede påstander leve i et vakum handler ikke om toleranse eller demokrati vel? Jeg tenker det er prinsipielt vanskelig å akseptere et ønske om å få spre uriktige påstander på internett (eller noe annet sted) uten å bli motsagt, uansett tema. Hvis du går rundt og tenker at corona er humbug fordi det er du overbevist om, og du vil ha deg frabedt at noen sier deg i mot mens du sprer dette budskapet på internett, tenker du det er greit? Det er vel hakket før noen drar opp ytringsfriheten. Ytringsfrihet betyr ikke at man har rett til å si hva man vil i det offentlige rom og forvente at ingen sier deg i mot.

    Når det er sagt så skjønner jeg at det er sykt irriterende å bli fortalt at man tar feil hele tiden. Tenk så spennende om man kunne reagere med "Hm, kanskje jeg faktisk tar feil? Dette må jeg lære mer om!" istedenfor "Alle andre er teite, dette gidder jeg ikke forsøke å finne ut av.". :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    En ting er sikkert. Jeg skal ned i kjelleren. Å lage nettverkskabler med fine strømper på. Tenker jeg distribuerer de i tre esker med rød fløyel inni. Koster nada å lage. Jeg blir rik 🤗 Men det viktigste er så klart den fantastiske lyden du får med disse kablene.
    Nei!! Det er det jeg skal! Og jeg skal lage de med piggtråd!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det at man kan bli lurt av ens hørsel gjør det at blindtester er upålitelige?
    Nei, på ingen måte. Blindtester er pålitelige som fy. De kan gi to mulige svar:

    1: Subjektet klarte, med følgende statistiske overvekt, å identifisere testobjektene A og B under de rådende forhold.

    Da har man det vi kaller et positivt resultat.

    2: Subjektet klarte ikke med statistisk å identifisere testobjektene A og B under de rådende forhold.

    Da har man ikke et positivt resultat. Husk at det ikke er det samme som et negativt resultat. Det kan være et annet subjekt som klarer det. Det er også viktig å understreke at en slik test bare har gyldighet under alle de rådende omstendigheter.



    Med andre ord, en dobbel blindtest er en glimrende måte å faktisk bevise at man er i stand til å høre forskjell på A og B. En blindtest kan aldri brukes til å bevise fravær av forskjell, men den, eller enda bedre, et antall blindtester, kan sees på som svekket sannsynlighet for at man kan høre forskjell. Så hvis man er svært overbevist om at man faktisk hører forskjell på A og B er det vel bare å skride til verket. Man har tross alt ikke noe å tape annet enn å potensielt få sin tro på dyre kabler svekket en smule.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Å la uriktige eller ubegrunnede påstander leve i et vakum handler ikke om toleranse eller demokrati vel? Jeg tenker det er prinsipielt vanskelig å akseptere et ønske om å få spre uriktige påstander på internett (eller noe annet sted) uten å bli motsagt, uansett tema. Hvis du går rundt og tenker at corona er humbug fordi det er du overbevist om, og du vil ha deg frabedt at noen sier deg i mot mens du sprer dette budskapet på internett, tenker du det er greit? Det er vel hakket før noen drar opp ytringsfriheten. Ytringsfrihet betyr ikke at man har rett til å si hva man vil i det offentlige rom og forvente at ingen sier deg i mot.

    Når det er sagt så skjønner jeg at det er sykt irriterende å bli fortalt at man tar feil hele tiden. Tenk så spennende om man kunne reagere med "Hm, kanskje jeg faktisk tar feil? Dette må jeg lære mer om!" istedenfor "Alle andre er teite, dette gidder jeg ikke forsøke å finne ut av.". :)
    Hm, kanskje du tar feil? Dette må du lære mer om! Vi er jo teite som ikke skjønner det :)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Men å begynne og patruljere trådene som selvoppnevnt borgervern er å tilta seg makt som ikke er gitt deg. Denne hobbyen går for de fleste av oss ut på å bruke ørene som lytter. At du mener deg selv å være en erfaren og god lytter, gir ikke deg, ei heller andre, noen rett til å sette deg selv som vitenskapelig overdommer over andres lytteinntrykk.

    Det må være helt greit å ha en tråd på HFS om erfaringsutveksling av lytterinntrykk! Og det uten at den forsøkes ødelagt av deltakere som mener de eier den ene og fulle sannhet.

    Mvh, tom-a
    Dette var lavmål. Lytteinntrykkene er det ingen som setter spørsmålstegn ved, bare hva de kommer av. Opplevelsen av forskjell mellom nettverkskabler skyldes neppe nettverkskablene, men psykologiske årsaker. Hvorfor skal det ikke være lov å skrive det, når det er det mest sannsynlige? Er det udemokratisk å konfrontere mennesker som lider av vrangforestillinger?

    Demokrati for meg er at alle skal ta informerte valg. Når noen er veldig kunnskapsresistente, er det etter mitt syn veldig demokratisk at noen frivillig bruker av sin tid og kompetanse på å forsøke å hamre inn litt kunnskap, selv om det virker fånyttes. Tenk å bli fornærmet over å få lære noe av noen som faktisk kan noe om emnet. Helt utrolig!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn