Råd ang. valg av ethernet kabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem 31269

    Gjest
    Poenget er (på generelt grunnlag)

    Jeg har sittet på hjemmekontor side mars i fjor. Jeg jobber via VPN, både mot skype og mot online servere, samtidig som jeg ser på VM på ski, og hører på musikk (sportssendingene på mute dersom det ikke skjer noe spennende). Alt dette blir sendt over den samme nettverkskabelen til min router. Samtidig. Det er poenget - dersom det er et problem får man hickups på sendingene på grunn av at enkelte pakker ikke rekker frem i tide, men i det store og hele går alt helt smooth så lenge nettverket har god nok kapasitet (Mb/s). Det hele handler om at over digitalt nettverk blir det foretatt en paritetssjekk og annet for som sjekker at den datapakken man har mottatt stemmer overens med den datapakken som har blitt sendt. Dersom det er avvik blir det sendt tilbakemelding om at pakken må sendes på nytt.

    Altså. Dersom du streamer musikk eller film fra Australia, blir de sent i binære pakker i den retningen der kapasiteten er størst. Da kan du risikere at noen av pakkene blir sent via Nederland, og andre pakker blir sendt via Tyskland (og gudene vet hvor), og routeren/modemet ditt vil samle pakkene og "spille de av" i sekvens ut fra bufferet i modemet/routeren din for videre D/A konvertering, og du får musikk ut (fra vers 1 og stigende rekkefølge). Fra router til D/A konverter er kompleksiteten vesentlig enklere, men protokollen er den samme (PS: det gjelder ikke for USB - der er det ikke paritessjekk på samme måte. Pakker det er feil på blir forkastet, men det er en helt annen protokoll).
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er (på generelt grunnlag)

    Jeg har sittet på hjemmekontor side mars i fjor. Jeg jobber via VPN, både mot skype og mot online servere, samtidig som jeg ser på VM på ski, og hører på musikk (sportssendingene på mute dersom det ikke skjer noe spennende). Alt dette blir sendt over den samme nettverkskabelen til min router. Samtidig. Det er poenget - dersom det er et problem får man hickups på sendingene på grunn av at enkelte pakker ikke rekker frem i tide, men i det store og hele går alt helt smooth så lenge nettverket har god nok kapasitet (Mb/s). Det hele handler om at over digitalt nettverk blir det foretatt en paritetssjekk og annet for som sjekker at den datapakken man har mottatt stemmer overens med den datapakken som har blitt sendt. Dersom det er avvik blir det sendt tilbakemelding om at pakken må sendes på nytt.

    Altså. Dersom du streamer musikk eller film fra Australia, blir de sent i binære pakker i den retningen der kapasiteten er størst. Da kan du risikere at noen av pakkene blir sent via Nederland, og andre pakker blir sendt via Tyskland (og gudene vet hvor), og routeren/modemet ditt vil samle pakkene og "spille de av" i sekvens ut fra bufferet i modemet/routeren din for videre D/A konvertering, og du får musikk ut (fra vers 1 og stigende rekkefølge). Fra router til D/A konverter er kompleksiteten vesentlig enklere, men protokollen er den samme (PS: det gjelder ikke for USB - der er det ikke paritessjekk på samme måte. Pakker det er feil på blir forkastet, men det er en helt annen protokoll).
    Åja kult. Takk for info :)
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Åja kult. Takk for info :)
    Dersom jeg skulle gått all inn, og ikke tatt noen risiko på at feil på datapakker lå på min side, ville jeg kontaktet "en bank" og hørt hva de bruker i sitt nettverk. de aksepterer ikke den minste forsinkelse på sine transaksjoner :)
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Dersom jeg skulle gått all inn, og ikke tatt noen risiko på at feil på datapakker lå på min side, ville jeg kontaktet "en bank" og hørt hva de bruker i sitt nettverk. de aksepterer ikke den minste forsinkelse på sine transaksjoner :)
    Sist gang jeg kontaktet en bank ble jeg arrestert så de holder jeg meg unna.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg har lyst til å komme med et lite varsku her.

    Men aller først, la meg si litt om hvordan denne signaloverføringen virker. Som ToMy er inne på, så lenge man har nok overføringskapasitet vil det ikke kunne være forskjell på det som sendes, og det som mottas i andre enden. Hvis jeg skriver tallet 32 på min PC er det nøyaktig 32. Hvis dette sendes i 100 000 e-poster etter hverandre verden rundt, før det sendes tilbake til meg, så er tallet 32 fortsatt det samme og har ikke endret kvalitet.

    I tillegg til dette kan vi se på de elektriske egenskapene til kabelen og overføringssystemet. Siden dette overføres som et rent differensialsignal har ikke jording noen funksjon i overføringen, så man kan for eksempel overføre signalet tapsfritt mellom systemer som er tilkoblet ulike strømnett. Et system som er tilkoblet et aggregat eller batteri vil også fungere like godt.

    Men så kan man jo spørre seg om det allikevel er noe som kan gå galt. I utgangspunktet er svaret ja, det finnes eksempler på ting som feiler. En kabel som er utsatt for høy mekanisk belastning kan få redusert hastighet, eller helt slutte å fungere. Man kan også lage kabler som ligger utenfor standard, eller tilhører en eldre standard. Til overføring av lyd vil alle gjeldende standarder, inklusive Cat5 og Cat5s være ekstremt overkill. Man kjører fint 100Mbit over moderate avstander på Cat5. En tapsfri låt i 16 bit i for eksempel FLAC fyller typisk rundt 5MB (ganske omtrentlig). Om den varer i 3 minutter trenger vi altså 0,1Mbit. Selv de mest ultra høyoppløste formatene som finnes kommer ikke i nærheten av selv en nettwerksswitch fra 90-tallet med tilhørende kabel. Med andre ord må det gå veldig galt med kabelen før dette ikke fungerer, og fungerer det litt, så fungerer det mer enn nok til å overføre streamet musikk både fra lokal lagring og fra Internet, uansett hvor høyoppløst den måtte være.

    Det som derimot kan gå galt er dersom en eller annen har gjort det som er litt for vanlig i hifibransjen, nemlig å rote med jording. Man kan se for seg at en streamer følger typisk standard og har skjermjording for CatXs-kabler. Så overfører man denne til en streamer som er laget av noen som ikke helt visste hva de skulle gjøre med jordingen, og for sikkerhets skyld koblet den til signaljord for digital audio. Så har de som laget DAC-en koblet dette videre til signaljord for analogt signal. Plutselig har man fått et common mode bidrag fra alt datautstyret i systemet, og det kan potensielt være hørbart. Men dette har ikke direkte noe med kabelen å gjøre, det er en konstruksjonsfeil i utstyret.

    Dette varskuet handler imidlertid om hva man kan forvente av en sånn "påkostet nettverkskabel". Tilbake i gamle dager hadde Monster en antennekabel som ikke fulgte standard og dermed ikke kunne overføre støyfritt analogt TV-signal. Slike ting kan selvsagt skje for nettverkskabler også. De kablene som fungerer godt er derimot utelukkende basert på standard nettverkskabel fra bulk-kabel. Imidlertid kan man lage for eksempel en Cat6s-kabel der skjermen ikke er jordet i begge ender. En slik kabel vil i såfall fungere som et del-galvanisk skille mellom audioutstyret og datautstyret. Det skal også sitte såkalte nettverkstransformatorer i dette systemet. Disse sørger for ekte galvanisk skille, og de sitter ofte i switchen.

    Da blir spørsmålet hvor mye penger man skal bruke på at jordingen ikke er koblet, eller for å løse noe man like gjerne kan løse ved å velge en uskjermet kabel.

    Ellers vil jeg påpeke at ingen har krevd noen for beviser eller etterrettelighet. De har bare bedt om å få uttrykke seg på lik linje med alle andre, slik at diskusjonen, som blir stående for ettertiden og dukker opp i google-søk, får litt balanse. Det er tross alt ikke en menneskerett å sensurere meninger man selv ikke er enig i.
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Så du mener jeg bør ta opp med "en bank" for å høre om de har anbefalinger til oppgradering av min Audioquest nettverkskabel? :unsure: o_O
    Ja, alternativt kontakte Audioquest og høre med de om hvorfor kabelen ikke fungerer
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Dersom jeg skulle gått all inn, og ikke tatt noen risiko på at feil på datapakker lå på min side, ville jeg kontaktet "en bank" og hørt hva de bruker i sitt nettverk. de aksepterer ikke den minste forsinkelse på sine transaksjoner :)
    Jeg vet hva de bruker i en bank!! :D
    Det er neppe noen form for Cat-kabel, for det meste fiber og SFP eller en DAC/Twinax-kabel (SFP i begge ender, må ikke foveksles med DAC som i analog til digital converter, DAC står her for Direct Attached Copper). Dette for å få høy nok båndbredde, og latency på transaksjonene. Dette får man ikke i en switch beregnet for "hjemmenettverk" som topper på 1Gbit. :)
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Det er godt nok for alle nettverk innen Telecom/Media eller annet, og bør definitivt fungere utmerket for noe så ukomplisert som lyd over digitalt nettverk.
    Vel - nå var det ikke telekommunikasjon det var snakk om - det var lyd!
    Er ikke helt det samme har jeg forstått.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er faktisk nøyaktig det samme.
    Her må jeg legge inn en liten kommentar dog, idag så stemmer det. Men på 80-tallet så var det vel analoge sentraler der det gikk ca.50V over linjen som førte med seg "stemmene" analogt over Cat3-lignende på telefoni når røret var i bruk? Jeg husker ikke helt hvordan det fungerte i praksis lengre, men var ihvertfall latterlig enkelt å lytte på linja, og av og til var det feil også så man hørte naboen noen hundre meter unna i røret ha en samtale med en annen nabo.
    Idag med TCP og UDP og digital lyd så er ting blitt mye bedre, og sikrere på mange måter.. NMT450/900 nettet var vel også analog mener jeg å huske.
     
    Sist redigert:

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lyst til å komme med et lite varsku her.

    Men aller først, la meg si litt om hvordan denne signaloverføringen virker. Som ToMy er inne på, så lenge man har nok overføringskapasitet vil det ikke kunne være forskjell på det som sendes, og det som mottas i andre enden. Hvis jeg skriver tallet 32 på min PC er det nøyaktig 32. Hvis dette sendes i 100 000 e-poster etter hverandre verden rundt, før det sendes tilbake til meg, så er tallet 32 fortsatt det samme og har ikke endret kvalitet.

    I tillegg til dette kan vi se på de elektriske egenskapene til kabelen og overføringssystemet. Siden dette overføres som et rent differensialsignal har ikke jording noen funksjon i overføringen, så man kan for eksempel overføre signalet tapsfritt mellom systemer som er tilkoblet ulike strømnett. Et system som er tilkoblet et aggregat eller batteri vil også fungere like godt.

    Men så kan man jo spørre seg om det allikevel er noe som kan gå galt. I utgangspunktet er svaret ja, det finnes eksempler på ting som feiler. En kabel som er utsatt for høy mekanisk belastning kan få redusert hastighet, eller helt slutte å fungere. Man kan også lage kabler som ligger utenfor standard, eller tilhører en eldre standard. Til overføring av lyd vil alle gjeldende standarder, inklusive Cat5 og Cat5s være ekstremt overkill. Man kjører fint 100Mbit over moderate avstander på Cat5. En tapsfri låt i 16 bit i for eksempel FLAC fyller typisk rundt 5MB (ganske omtrentlig). Om den varer i 3 minutter trenger vi altså 0,1Mbit. Selv de mest ultra høyoppløste formatene som finnes kommer ikke i nærheten av selv en nettwerksswitch fra 90-tallet med tilhørende kabel. Med andre ord må det gå veldig galt med kabelen før dette ikke fungerer, og fungerer det litt, så fungerer det mer enn nok til å overføre streamet musikk både fra lokal lagring og fra Internet, uansett hvor høyoppløst den måtte være.

    Det som derimot kan gå galt er dersom en eller annen har gjort det som er litt for vanlig i hifibransjen, nemlig å rote med jording. Man kan se for seg at en streamer følger typisk standard og har skjermjording for CatXs-kabler. Så overfører man denne til en streamer som er laget av noen som ikke helt visste hva de skulle gjøre med jordingen, og for sikkerhets skyld koblet den til signaljord for digital audio. Så har de som laget DAC-en koblet dette videre til signaljord for analogt signal. Plutselig har man fått et common mode bidrag fra alt datautstyret i systemet, og det kan potensielt være hørbart. Men dette har ikke direkte noe med kabelen å gjøre, det er en konstruksjonsfeil i utstyret.

    Dette varskuet handler imidlertid om hva man kan forvente av en sånn "påkostet nettverkskabel". Tilbake i gamle dager hadde Monster en antennekabel som ikke fulgte standard og dermed ikke kunne overføre støyfritt analogt TV-signal. Slike ting kan selvsagt skje for nettverkskabler også. De kablene som fungerer godt er derimot utelukkende basert på standard nettverkskabel fra bulk-kabel. Imidlertid kan man lage for eksempel en Cat6s-kabel der skjermen ikke er jordet i begge ender. En slik kabel vil i såfall fungere som et del-galvanisk skille mellom audioutstyret og datautstyret. Det skal også sitte såkalte nettverkstransformatorer i dette systemet. Disse sørger for ekte galvanisk skille, og de sitter ofte i switchen.

    Da blir spørsmålet hvor mye penger man skal bruke på at jordingen ikke er koblet, eller for å løse noe man like gjerne kan løse ved å velge en uskjermet kabel.

    Ellers vil jeg påpeke at ingen har krevd noen for beviser eller etterrettelighet. De har bare bedt om å få uttrykke seg på lik linje med alle andre, slik at diskusjonen, som blir stående for ettertiden og dukker opp i google-søk, får litt balanse. Det er tross alt ikke en menneskerett å sensurere meninger man selv ikke er enig i.
    Du har jo helt glemt å nevne det som er viktigst av alt og det er hva som gjør at lyden blir bedre med den kabelen trådstarter har og vil ha tips om 2 andre kabler som kanskje er enda bedre.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lyst til å komme med et lite varsku her.

    Men aller først, la meg si litt om hvordan denne signaloverføringen virker. Som ToMy er inne på, så lenge man har nok overføringskapasitet vil det ikke kunne være forskjell på det som sendes, og det som mottas i andre enden. Hvis jeg skriver tallet 32 på min PC er det nøyaktig 32. Hvis dette sendes i 100 000 e-poster etter hverandre verden rundt, før det sendes tilbake til meg, så er tallet 32 fortsatt det samme og har ikke endret kvalitet.

    I tillegg til dette kan vi se på de elektriske egenskapene til kabelen og overføringssystemet. Siden dette overføres som et rent differensialsignal har ikke jording noen funksjon i overføringen, så man kan for eksempel overføre signalet tapsfritt mellom systemer som er tilkoblet ulike strømnett. Et system som er tilkoblet et aggregat eller batteri vil også fungere like godt.

    Men så kan man jo spørre seg om det allikevel er noe som kan gå galt. I utgangspunktet er svaret ja, det finnes eksempler på ting som feiler. En kabel som er utsatt for høy mekanisk belastning kan få redusert hastighet, eller helt slutte å fungere. Man kan også lage kabler som ligger utenfor standard, eller tilhører en eldre standard. Til overføring av lyd vil alle gjeldende standarder, inklusive Cat5 og Cat5s være ekstremt overkill. Man kjører fint 100Mbit over moderate avstander på Cat5. En tapsfri låt i 16 bit i for eksempel FLAC fyller typisk rundt 5MB (ganske omtrentlig). Om den varer i 3 minutter trenger vi altså 0,1Mbit. Selv de mest ultra høyoppløste formatene som finnes kommer ikke i nærheten av selv en nettwerksswitch fra 90-tallet med tilhørende kabel. Med andre ord må det gå veldig galt med kabelen før dette ikke fungerer, og fungerer det litt, så fungerer det mer enn nok til å overføre streamet musikk både fra lokal lagring og fra Internet, uansett hvor høyoppløst den måtte være.

    Det som derimot kan gå galt er dersom en eller annen har gjort det som er litt for vanlig i hifibransjen, nemlig å rote med jording. Man kan se for seg at en streamer følger typisk standard og har skjermjording for CatXs-kabler. Så overfører man denne til en streamer som er laget av noen som ikke helt visste hva de skulle gjøre med jordingen, og for sikkerhets skyld koblet den til signaljord for digital audio. Så har de som laget DAC-en koblet dette videre til signaljord for analogt signal. Plutselig har man fått et common mode bidrag fra alt datautstyret i systemet, og det kan potensielt være hørbart. Men dette har ikke direkte noe med kabelen å gjøre, det er en konstruksjonsfeil i utstyret.

    Dette varskuet handler imidlertid om hva man kan forvente av en sånn "påkostet nettverkskabel". Tilbake i gamle dager hadde Monster en antennekabel som ikke fulgte standard og dermed ikke kunne overføre støyfritt analogt TV-signal. Slike ting kan selvsagt skje for nettverkskabler også. De kablene som fungerer godt er derimot utelukkende basert på standard nettverkskabel fra bulk-kabel. Imidlertid kan man lage for eksempel en Cat6s-kabel der skjermen ikke er jordet i begge ender. En slik kabel vil i såfall fungere som et del-galvanisk skille mellom audioutstyret og datautstyret. Det skal også sitte såkalte nettverkstransformatorer i dette systemet. Disse sørger for ekte galvanisk skille, og de sitter ofte i switchen.

    Da blir spørsmålet hvor mye penger man skal bruke på at jordingen ikke er koblet, eller for å løse noe man like gjerne kan løse ved å velge en uskjermet kabel.

    Ellers vil jeg påpeke at ingen har krevd noen for beviser eller etterrettelighet. De har bare bedt om å få uttrykke seg på lik linje med alle andre, slik at diskusjonen, som blir stående for ettertiden og dukker opp i google-søk, får litt balanse. Det er tross alt ikke en menneskerett å sensurere meninger man selv ikke er enig i.
    Det er ikke snakk om at noen ikke skal få uttrykke seg det er snakk om å prøve å få til en hyggelig tone å slutte med mobbing. Helt utrolig at det skal være så vanskelig for noen og jeg synes det er rart hvis du støtter den tonen som har vært rundt det med ethernet kabler og switcher i det siste.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    @Mars19

    Hvis du skal diskutere på et forum må du akseptere at du møter meninger du ikke er enig i. Du må også finne deg i at du ikke kan komme med hva som helst og bli behandlet som en seriøs debattant. Argumentasjonen du møter vil i stor grad avhenge av hvor mye energi du gidder å legge i å undersøke dine egne påstander, hvor påståelig du er, og ikke minst hvordan du behandler meningene til dine opponenter.

    Husk at de du diskuterer med ikke nødvendigvis er fullstendig idioter. Det kan til og med være de har undersøkt saken litt mer enn du selv har gjort. Når de i tillegg har forklart deg hvordan ting virker mer enn én gang, og du fortsatt skal trolle i vei synes jeg det er direkte respektløst at du hakker løs på meningsmotstandere som opptrer langt mer seriøst enn deg selv.

    Jeg kan love deg at verken du, trådstarter, jeg selv eller noen annen noen sinne vil høre forskjell på to fungerende nettverkskabler. For digitalkabler vil det teoretisk være mulig. For USB-kabler som kjører asynkron overføring kan det teoretisk være mulig (men ingen seriøse konstruktører ville velge en slik løsning). Men ikke for nettverkskabler. Selv ikke om de kjører I2S. Standarden klarer å kjøre 100% feilfritt, med uskjermet kabel, 10 000 ganger raskere enn audiosignalet krever for 100% feilfri overføring, og det på 80 meter kabel, i omgivelser med betydelige mengder elektromagnetisk støy. Det genererer ingen støy, ingen jitter, og ingen ting annet. Det finnes bare to muligheter, og det er 100% eller ikke 100%, og har man ikke 100% blir det stille.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ba spesifikt om at denne tråden skulle holdes clean hvor man skulle gi meg råd om kabel, og ikke skli ut i endeløse tekniske diskusjoner eller motforestillinger mot at det er forskjell på ethernet kabler. @Høvdingen kommenterte tidligere i tråden at dette er ok og bør respekteres.

    Jeg har nå derfor rapportert flere av innleggene som har kommet i det siste fordi disse overhodet ikke omhandler det tråden skulle handle om. Så får det bli en test for HFS - i hvert fall for min egen del. Folk, inkl. meg selv, blir lei all denne "hijackingen" av trådene. Ikke at vi ikke kan ha det på foraet. Takhøyde, ja, men ha det i egne tråder da vel. Det går an - er faktisk helt lov - å starte en ny tråd!! - og ikke spamme ned denne tråden - og alle andre som denne. Jeg har sikkert gjort en del feil selv også her, og skal forsøke å ta egen medisin;)

    ps. Dette innlegget hører derfor strengt tatt ikke hjemme i denne tråden heller, og kan slette det siden om de andre blir slettet, men så meg nødt til å skrive det da endel ikke respekterer at noen ønsker å diskutere kabelforskjeller. Jeg respekterer at folk ikke tror det er forskjell, men da må de også respektere oss som mener det er forskjell.

    Back to topic. Pls:)
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Dette er ikke et alternativ-forum med sjamantrommer og indianerfjær. Fantasier bør ikke stå uten motargumenter på et forum som er såpass knyttet opp mot teknikk.
    Krise hvis snickers is sine innlegg blir slettet:mad:
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    @Mars19

    Hvis du skal diskutere på et forum må du akseptere at du møter meninger du ikke er enig i. Du må også finne deg i at du ikke kan komme med hva som helst og bli behandlet som en seriøs debattant. Argumentasjonen du møter vil i stor grad avhenge av hvor mye energi du gidder å legge i å undersøke dine egne påstander, hvor påståelig du er, og ikke minst hvordan du behandler meningene til dine opponenter.

    Husk at de du diskuterer med ikke nødvendigvis er fullstendig idioter. Det kan til og med være de har undersøkt saken litt mer enn du selv har gjort. Når de i tillegg har forklart deg hvordan ting virker mer enn én gang, og du fortsatt skal trolle i vei synes jeg det er direkte respektløst at du hakker løs på meningsmotstandere som opptrer langt mer seriøst enn deg selv.

    Jeg kan love deg at verken du, trådstarter, jeg selv eller noen annen noen sinne vil høre forskjell på to fungerende nettverkskabler. For digitalkabler vil det teoretisk være mulig. For USB-kabler som kjører asynkron overføring kan det teoretisk være mulig (men ingen seriøse konstruktører ville velge en slik løsning). Men ikke for nettverkskabler. Selv ikke om de kjører I2S. Standarden klarer å kjøre 100% feilfritt, med uskjermet kabel, 10 000 ganger raskere enn audiosignalet krever for 100% feilfri overføring, og det på 80 meter kabel, i omgivelser med betydelige mengder elektromagnetisk støy. Det genererer ingen støy, ingen jitter, og ingen ting annet. Det finnes bare to muligheter, og det er 100% eller ikke 100%, og har man ikke 100% blir det stille.
    Dere behandler jo de som hører forskjell på kabler som idioter og dere mobber de fordi dere ikke fårstår hvorfor lyden blir bedre hos de og jeg vet at de jeg snakker om som hører forskjell har prøvd og holde en god tone uten og mobbe eller trolle andre, det er det jo dere som driver med. Dere kommer med placeboeffekt og nå trolling og det har aldri vært snakk om at noen ikke skal få være med å diskutere. Mange av dere har ikke engang testet det utstyret det snakkes om. Nå synes jeg dere får skjerpe dere og holde en god tone fremover. Det dere holder på med gjør at noen til slutt ikke orker og være med mer i diskusjonen og noen forlater til og med hifisentralen pga det.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke et alternativ-forum med sjamantrommer og indianerfjær. Fantasier bør ikke stå uten motargumenter på et forum som er såpass knyttet opp mot teknikk.
    Med all respekt å melde. Dette blir useriøst og oppfattes som mobbing, nettopp slik som Mars19 har poengtert, og nettopp grunnen til at folk forlater HFS. Som jeg har nevnt har jeg fått flere P.M. som svar på mitt opprinnelige innlegg. Folk gidder altså ikke poste her engang. De sender P.M. i stedet. Bør være et lite varsko!


    Krise hvis snickers is sine innlegg blir slettet:mad:
    Og @The Shy , lag en egen tråd da vel og inviter inn snickers is hvor han greie ut om dette.
     
    Sist redigert:

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Kanskje slike tråder skal merkes i åpningsinnlegget med informasjon om at det strider mot vitenskapen? Tenker på hvordan Twitter behandler feilaktige nyheter på sin plattform. Så vil folk som går inn i trådene bli oppmerksom på at meningene er kontroversielle og de gis en mulighet til å lese seg opp på hvorfor det er kontroversielt og slik kunne velge hva de selv tror er riktig.
    Jeg liker ikke at folk ledes til å kaste vekk tusenvis av sine oppsparte penger på noe som ikke er nødvendig. De bør få servert saklige motargumenter.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje slike tråder skal merkes i åpningsinnlegget med informasjon om at det strider mot vitenskapen? Tenker på hvordan Twitter behandler feilaktige nyheter på sin plattform. Så vil folk som går inn i trådene bli oppmerksom på at meningene er kontroversielle og de gis en mulighet til å lese seg opp på hvorfor det er kontroversielt og slik kunne velge hva de selv tror er riktig.
    Jeg liker ikke at folk ledes til å kaste vekk tusenvis av sine oppsparte penger på noe som ikke er nødvendig. De bør få servert saklige motargumenter.
    Det går jo ikke å lese seg opp da det ikke er funnet ut enda i følge mange hvorfor lyden blir bedre. Man må altså stole på seg selv og hva man hører. Det er nok ikke mange som liker at folk kaster vekk penger heller. Jeg har nesten ikke penger en gang. :)
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Kanskje slike tråder skal merkes i åpningsinnlegget med informasjon om at det strider mot vitenskapen? Tenker på hvordan Twitter behandler feilaktige nyheter på sin plattform. Så vil folk som går inn i trådene bli oppmerksom på at meningene er kontroversielle og de gis en mulighet til å lese seg opp på hvorfor det er kontroversielt og slik kunne velge hva de selv tror er riktig.
    Jeg liker ikke at folk ledes til å kaste vekk tusenvis av sine oppsparte penger på noe som ikke er nødvendig. De bør få servert saklige motargumenter.
    evt lage en egen kattegori; troldom å magi
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det man prøver å formidle er ubestridelige fakta så man slipper å bli bondefanget. Trenger du switch, så kjøp en helt normal en fra f.eks. komplett. Koble i sammen med UTP kabel CAT5E eller CAT6. Setter du opp ett solid Wifi oppsett er det også helt topp. IKKE kjøp disse produktene lagd av Hi-end pushere som kan bringe problemer inn i nettverket og som da kanskje krever enda mer fancy fjolle utstyr for å fjerne disse problemene igjen.
    Drar du med deg litt jordstøy f.eks så blir ikke lyden bedre , men kanskje annerledes.

    Det er IKKE mobbing!
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Du har jo helt glemt å nevne det som er viktigst av alt og det er hva som gjør at lyden blir bedre med den kabelen trådstarter har og vil ha tips om 2 andre kabler som kanskje er enda bedre.
    Problemet er ikke at noen ikke forstår at 100% bit perfect kan oppnås for mindre enn 100 kroner. Problemet er at de vil ha en kabel som forbedrer på 100% bit perfect, og at de vil bruke flere månedslønner på dette. I gamle dager hadde handelsloven forbud mot urimelig pris. Vet ikke om det håndheves lenger.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    De beste og mest verdifulle inputene som svar på min åpningspost fikk jeg altså via p.m. (av folk som ikke gadd legge ut sine anbefalinger her).

    Så takk til dere som sendte meg p.m., om dere da leser her...

    Jeg har således mer enn nok å «jobbe» med videre. For ja, for meg er det et faktum at ulike ethernet kabler låter forskjellig. Jeg har faktisk noen «hakeslipp»-opplevelser med nettverkskabler oppigjennom, så for meg er det helt udiskutabelt. At det er forskjell blir nesten ennå tydeligere når jeg streamer en film fra min NAS.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Trådstarter har gjort seg mange erfaringer med switch'r og nettverkskabler,
    som han har beskrevet tidligere at har gjort klare forbedringer med lyden i oppsettet.
    Han vurderer å gjøre en endring her, og ber om spesifikke tilbakemeldinger, og ytrer samtidig er ønske om at folk som betviler virkningen av disse produktene til å la være å komme med tilbakemeldinger.

    Hvorfor er det så vanskelig å respektere dette?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Akkurat sånn oppfattes faktisk hifi miljøet av normale folk... og det er ikke uten grunn.
    Det stemmer. Endel av de jeg jobber sammen med er naturlig nok yngre folk. Å snakke Hi-fi og lyd med 99% av de er nytteløst. Gjengangeren er at det er så mye styr med kabler og duppeditter og at dette koster en formue slik at de heller satser på Sonos eller lignende og er strålende fornøyd. Angående lydkvalitet på duppedittene er gjengangeren at "jeg har ikke greie på det og hører ikke forskjell"
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor er det så vanskelig å respektere dette?
    Fordi det er et åpent forum og noen synes vel det er for jævli at deres hobby skal assosieres med krystall heaiing.

    De som produserer slikt klarer pokker meg og lage disse produktene i flere omganger og sitter dermed på en oppskrift! Da burde de kunne fremlegge etterprøvbare fakta for forbruker og fagmiljøet.

    Later til at noen tror at etter er en privat samtalegruppe. Men så lenge alle kan lese dette våset burde de kunne få svare!

    Kanskje @Høvdingen kan gjøre som ferrarichat og lignende og ha lukkede grupper man kan abonnere på mot et lite vederlag?

    Sukk! Bet på til slutt...:(
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Fordi det er et åpent forum og noen synes vel det er for jævli at deres hobby skal assosieres med krystall heaiing.

    De som produserer slikt klarer pokker meg og lage disse produktene i flere omganger og sitter dermed på en oppskrift! Da burde de kunne fremlegge etterprøvbare fakta for forbruker og fagmiljøet.

    Later til at noen tror at etter er en privat samtalegruppe. Men så lenge alle kan lese dette våset burde de kunne få svare!

    Kanskje @Høvdingen kan gjøre som ferrarichat og lignende og ha lukkede grupper man kan abonnere på mot et lite vederlag?

    Sukk! Bet på til slutt...:(
    Hvor mye av dette har du prøvd hjemme da?
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Trådstarter har gjort seg mange erfaringer med switch'r og nettverkskabler,
    som han har beskrevet tidligere at har gjort klare forbedringer med lyden i oppsettet.
    Han vurderer å gjøre en endring her, og ber om spesifikke tilbakemeldinger, og ytrer samtidig er ønske om at folk som betviler virkningen av disse produktene til å la være å komme med tilbakemeldinger.

    Hvorfor er det så vanskelig å respektere dette?
    Spot on. En av grunnene til at jeg har vært mye mer på noen utenlandske fora. Og nok kommer til å fortsette med det...
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Utdannet innen teleteknikk. Prøvd mer enn de fleste med utstyr de færreste har råd til
    Ok, skjønner jeg så bilde av anlegget ditt. Men dette du beskriver som krystall healing.
    Det som blir brukt som skjellord "audiofil switch/nettverkskabler". Har du satt opp noe sånt for testing til streaming hjemme?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Kan alle lese?

    Fra trådstarters åpningsinnlegg.


    ps. Dere som mener det ikke er forskjell på ethernet-kabler bes pent om å la være å svare i tråden. Jeg er allerede overbevist om at det er forskjell på ethernet kabler og vil derfor utelukkende ha råd fra andre som deler mitt syn og har relevante innspill i så måte.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Kan alle lese?

    Fra trådstarters åpningsinnlegg.


    ps. Dere som mener det ikke er forskjell på ethernet-kabler bes pent om å la være å svare i tråden. Jeg er allerede overbevist om at det er forskjell på ethernet kabler og vil derfor utelukkende ha råd fra andre som deler mitt syn og har relevante innspill i så måte.
    Jeg forstår ønsket. Problemet kommer når noen utenforstående ramler innom en slik tråd som dette gjennom Googling, så står disse påstandene uimotsagt, og de ledes til å tro at man trenger å bruke tusenvis av kroner på dette.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ok, skjønner jeg så bilde av anlegget ditt. Men dette du beskriver som krystall healing.
    Det som blir brukt som skjellord "audiofil switch/nettverkskabler". Har du satt opp noe sånt for testing til streaming hjemme?
    Tenkte ikke på hjemmeanlegget. :giggle:

    Uansett, gir meg mens leken er sånn noenlunde, det meste har blitt sagt fra begges side i denne saken har ikke mer å tilføye. Folk får gjøre som de vil, det gjør de jo likevel. 😁
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår ønsket. Problemet kommer når noen utenforstående ramler innom en slik tråd som dette gjennom Googling, så står disse påstandene uimotsagt, og de ledes til å tro at man trenger å bruke tusenvis av kroner på dette.
    Tror ikke det er et relevant problem, for med google søket vil de få opp alle andre tråder også. Og enhver normalt oppegående person vil forstå at her er det delte meninger.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår ønsket. Problemet kommer når noen utenforstående ramler innom en slik tråd som dette gjennom Googling, så står disse påstandene uimotsagt, og de ledes til å tro at man trenger å bruke tusenvis av kroner på dette.

    Problemet er heller at det er visst svært komplisert for en del å skjønne innholdet i trådstarters ønske.
    Hva folk bruker egne penger på har vi andre ingen ting med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn