Råd ang. valg av ethernet kabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer å oppgradere en ethernet kabel, Audioquest Cinnamon, i systemet. Vurderer Nordost Heimdall 2 eller AQ Diamond.

    Er det noen som har sammenlignet disse? Evt sammenlignet en av disse med andre kabler de mener er like gode eller bedre og som har erfaringer å dele?

    ps. Dere som mener det ikke er forskjell på ethernet-kabler bes pent om å la være å svare i tråden. Jeg er allerede overbevist om at det er forskjell på ethernet kabler og vil derfor utelukkende ha råd fra andre som deler mitt syn og har relevante innspill i så måte.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer å oppgradere en ethernet kabel, Audioquest Cinnamon, i systemet. Vurderer Nordost Heimdall 2 eller AQ Diamond.

    Er det noen som har sammenlignet disse? Evt sammenlignet en av disse med andre kabler de mener er like gode eller bedre og som har erfaringer å dele?

    ps. Dere som mener det ikke er forskjell på ethernet-kabler bes pent om å la være å svare i tråden. Jeg er allerede overbevist om at det er forskjell på ethernet kabler og vil derfor utelukkende ha råd fra andre som deler mitt syn og har relevante innspill i så måte.
    Jeg har ikke peiling, men vil bare si at det ligger en Audioquest diamond på Finn til 9000 som sikkert kan prutes litt :)
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Takk BeetleBug, en slik kabel har jeg allerede faktisk, men den brukes ikke i Hifi systemet.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Og det betyr???
    Som jeg skrev i åpningsinnlegget bruker jeg en Audioquest Cinnamon som jeg ønsker å oppgradere ifra. Kabelen som BeetleBug refererte til når etter min erfaring ikke opp til den jeg allerede har og benyttes til pc-bruk.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Bare et lite advarsel her på nettverkskabler generelt, om kabelen har fått seg en knekk så er den ikke i henhold til standard og faller ut av Cat-standarden. Noe å være klar over om man kjøper brukte kabler!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Og på forrige kommentar jeg hadde så gnir alle kabel-selgere seg i henda! :D
    Jeg holder meg bare til fakta og kommer ikke med noen anbefalinger her av merke eller disse det ene eller andre (TS får bestemme litt), specs. er viktig på en nettverkskabel og at de da innehar den standarden nettverket skal ha basert på CAT-standarden.

    Jeg tror jeg hadde finni noe annet og kjøpt vis Audioquest diamond eternettkabelen er samme oppbygginge som RCA kablenen, så hadde jeg styrt unna disse.

    Audioquest er generelt elendig kvalitet er min erfaring også, høyttalerkablene der er heller ikke noe mye å skryte av mtp. kvalitet. Her er et unntak av dissing i denne tråden, og jeg synes Audioquest fortjener et dårlig rykte rett og slett med den elendige termineringsjobben og kvaliteten den innebærer.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Vor lenge må desse kablene spilles in får å yte max sånn gennerelt?
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Armand68 ber om råd utelukkende fra de som deler hans syn står det i åpningsinlegget. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.225
    Sted
    Langesund
    Bare et lite advarsel her på nettverkskabler generelt, om kabelen har fått seg en knekk så er den ikke i henhold til standard og faller ut av Cat-standarden. Noe å være klar over om man kjøper brukte kabler!
    Hjemlån er vel da også en litt skummel måte å finne ut av ting på, men er vel likevel eneste måten å finne svaret på. Hifiklubben har i hvert fall 60 dagers åpent kjøp. Hvordan Oslo hifi center opererer rundt det vet jeg ikke.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Jeg liker tilnærmingen til Nordost: "Buy the best cable you can afford, then save money to another one" he he
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det var jo ikke mange😱
    Totalt sett ikke så verst - på kort tid. Uten å utbrodere det videre kan jeg nevne at jeg også har fått en del henvendelser av folk på P.M. også - som alle har til felles at de ikke orker å legge ut sine synspunkter i tråden da de er lei av alle kabelskeptikerne. Derfor ba jeg også eksplisitt om tilbakemeldinger fra de som tror at kabler utgjør en forskjell.

    Alt i alt har jeg fått noen nyttige tips totalt og litt input jeg ikke kjente til, så veldig godt fornøyd med mye god respons på så kort tid (y)

    Edit: De jeg har fått input på P.M. er Nordost Heimdall 2, Ansuz A2, Furutech Cat 8 NCF og JCAT.
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    HFS er faktisk et diskusjonsforum for over 30 000 brukere, og jeg syntes det er en uting @Høvdingen , at det skal bare bli tråder der bare en (halleluja) mening skal være tillatt.
    Det være seg kabler eller DIY, samme hva, så må man ha ytringer fra begge sider, eller fler.
    Om det ikke er greit får dere starte en FB gruppe eller utveksle tlf nr og starte en Whats App gruppe.....
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.532
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    HFS er faktisk et diskusjonsforum for over 30 000 brukere, og jeg syntes det er en uting @Høvdingen , at det skal bare bli tråder der bare en (halleluja) mening skal være tillatt.
    Det være seg kabler eller DIY, samme hva, så må man ha ytringer fra begge sider, eller fler.
    Om det ikke er greit får dere starte en FB gruppe eller utveksle tlf nr og starte en Whats App gruppe.....
    Med andre ord : get a room... 😉
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    HFS er faktisk et diskusjonsforum for over 30 000 brukere, og jeg syntes det er en uting @Høvdingen , at det skal bare bli tråder der bare en (halleluja) mening skal være tillatt.
    Det være seg kabler eller DIY, samme hva, så må man ha ytringer fra begge sider, eller fler.
    Om det ikke er greit får dere starte en FB gruppe eller utveksle tlf nr og starte en Whats App gruppe.....
    De aller fleste synes nok det er greit med ytringer tror jeg
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Har jeg indikert at det bare skal være lov med "en mening"? Jeg mener at alle meninger er tillatt, men jeg ønsker at vi skal ha en hyggelig stemning.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Har jeg indikert at det bare skal være lov med "en mening"? Jeg mener at alle meninger er tillatt, men jeg ønsker at vi skal ha en hyggelig stemning.
    Nja, du har akseptert tidligere at det kan være en side som kan ha tråden for seg selv, en tilsvarende tråd som dette. Og når brukerne sier at dem ikke vil ha diskusjon, så mener jeg at man er på feil arena. Vil at det skal være mangfold og ikke en segregering.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    I denne tråden har jeg bedt om input til kabler fra folk som tror at de utgjør en forskjell. For at ikke tråden skulle spore av som så mange andre, ba jeg eksplisitt om input kun fra de som mener de da har noe å bidra med der. Det mener jeg bør være innafor.

    Om alle kabelskeptikere går inn i alle tråder og spammer de ned med at "det der er bare tull osv" blir folk lei. Jeg respekterer at folk ikke tror på kabler, men da må også skeptikerne respektere at det er de som gjør det.

    Så er det på sin plass naturligvis å ha egne tråder der man diskuterer om kabler har noe for seg eller ikke. Men det bør holdes til de, mener jeg. Strengt tatt burde dette være unødig å nevne også i denne tråden for da sklir den fort ut også. Og hører vel mer innafor bruken av forumet...

    Back to topic!
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært et par tråder hvor folk har ønsket å diskutere lydforskjeller uten innblanding, og det har jeg akseptert. For veldig mange så er det jo kun det de hører som betyr noe, og det er ikke alltid like moro og måtte vise dokumentasjon på alt en opplever. Veldig ofte har også innlegg som har "forlangt dokumentasjon" vært mer et stikk i ryggen fremfor saklig diskusjon.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært et par tråder hvor folk har ønsket å diskutere lydforskjeller uten innblanding, og det har jeg akseptert. For veldig mange så er det jo kun det de hører som betyr noe, og det er ikke alltid like moro og måtte vise dokumentasjon på alt en opplever. Veldig ofte har også innlegg som har "forlangt dokumentasjon" vært mer et stikk i ryggen fremfor saklig diskusjon.
    Godt svar. Det lover bra (y)
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes alle ytringer bør få slippe til, men mange av oss bruker ytringer som mange blir støtt av og blir lei av og de orker ikke å være med i diskusjonen lenger. Jeg vet om en del mennesker som har forlatt hifisentralen pga det.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Igjen så er slike tråder mest egnet for lukkede grupper på andre steder enn HFS, Om man ikke tåler diskusjonen, så vet man jo at man er på mer enn tynn is,...
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Igjen så er slike tråder mest egnet for lukkede grupper på andre steder enn HFS, Om man ikke tåler diskusjonen, så vet man jo at man er på mer enn tynn is,...
    Tror ikke det er mange her som ikke tåler en diskusjon :)
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Jeg vurderer å oppgradere en ethernet kabel, Audioquest Cinnamon, i systemet. Vurderer Nordost Heimdall 2 eller AQ Diamond.

    Er det noen som har sammenlignet disse? Evt sammenlignet en av disse med andre kabler de mener er like gode eller bedre og som har erfaringer å dele?

    ps. Dere som mener det ikke er forskjell på ethernet-kabler bes pent om å la være å svare i tråden. Jeg er allerede overbevist om at det er forskjell på ethernet kabler og vil derfor utelukkende ha råd fra andre som deler mitt syn og har relevante innspill i så måte.
    Jeg vil anbefale en kabel med solide plugger - noen plugger er noe herk med beskyttelseshette som gjør de tilnærmet umulig å håndtere. Kabelen bør være twisted (som i endene på en twist konfekt) for at de enkelte lederne skal påvirke hverandre minst mulig (slike du får utdelt på jobb). Det er godt nok for alle nettverk innen Telecom/Media eller annet, og bør definitivt fungere utmerket for noe så ukomplisert som lyd over digitalt nettverk.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil anbefale en kabel med solide plugger - noen plugger er noe herk med beskyttelseshette som gjør de tilnærmet umulig å håndtere. Kabelen bør være twisted (som i endene på en twist konfekt) for at de enkelte lederne skal påvirke hverandre minst mulig (slike du får utdelt på jobb). Det er godt nok for alle nettverk innen Telecom/Media eller annet, og bør definitivt fungere utmerket for noe så ukomplisert som lyd over digitalt nettverk.
    Åssen kabler får man utdelt på jobb?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn