Queen! Remastringer 2011.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er du sikker på at ikke replay gain aktivert i avspillersoftwaren i seg selv kan virke begrensende for lydkvaliteten?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.933
Sted
Phobos
Dazed skrev:
Er du sikker på at ikke replay gain aktivert i avspillersoftwaren i seg selv kan virke begrensende for lydkvaliteten?
Både ja og nei. Prinsipielt liker jeg ikke noen form for kunstig manipulasjon av det digitale signalet siden jeg er overbevist om at all slik manipulasjon kan virke reduserende på lydkvaliteten.

MEN, nå er det slik at replaygain er påslått for alle låtene så alle får et relativt identisk utgangspunkt. Gainreduksjonen varierer fra omlag -3.5db til -9db. Dette er vel ikke all verden av digital reduksjon. I tillegg er det slik at all DSP i foobar2000 gjøres med 64-bit floating point presisjon. Du har sikkert hørt enheter med digital volumkontroll "skryte" av 24bit intern prosessering bare for å få noe å sammenligne med. Med andre ord finnes det neppe særlig mer egnede måter å skru ned volumet digitalt på enn det foobar2000 gjør i dag. Jeg er derfor relativt overbevist om at reduksjonen i lydkvalitet er nærmest ikke-eksisterende i praksis, selv om jeg av prinsipp ikke bruker replaygain der det lyttes mest seriøst.

Jeg benytter IKKE replaygain i hovedanlegget bare så det er klart. Men replaygain er en perfekt måte å eliminere den største lurebukken av de alle når det gjelder sammenligning av lydkvalitet, nemlig volumforskjeller. Jeg gjør derfor grovvurderingen av lydkvalitet på hodetelefoner med replaygain påslått siden dette gir en veldig god indikasjon på større forskjeller som klangforskjeller, ulik bass, forskjeller i toppen osv. "Finvurderingen" av ting som stereoperspektiv og oppløsning gjøres i hovedanlegget uten replaygain.

Dette er forøvrig ikke noen vitenskapelig sammenligning. Jeg tilbyr det bare som en ren informasjon om egne erfaringer. Jeg anser volumforskjellen som den viktigste variable faktoren å eliminere ved slike sammenligninger og har derfor prøvd å få til dette.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Da er Sheer Heart Attack, A Day At the Race og A Day at The Opera i boks, men er lyden virkelig så mye bedre?

Ja, den er bedre ( mye bedre), men man burde kanskje ha tyna enda litt mer ut av mastringen, vi lever tross alt i 2011 :D

Dette er gamle innspillinger, så man skal vel ikke være for kravstor!

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.764
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte A Night At The Opera idag, og kan konstatere at lyden er tydelig bedre enn den gamle CDen. Skulle jo hatt denne på vinyl, men den får komme når den kommer. Dyreste CDen jeg har kjøpt på lenge, men skitt, jeg elsker dette lydbildet. Så må jeg nok kjøpe et par til, som nevnt i innlegget over.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
ottone skrev:
Jeg kjøpte A Night At The Opera idag, og kan konstatere at lyden er tydelig bedre enn den gamle CDen.
Hvilken gammel CD ? Var vel 6 utgaver av denne fra før.
Orig EMI, Crown Jewels, Hollywood, MFSL, DCC, DeLuxe samt en DVD-A.

ottone skrev:
Dyreste CDen jeg har kjøpt på lenge, men skitt, jeg elsker dette lydbildet. Så må jeg nok kjøpe et par til, som nevnt i innlegget over.
Dyr ? £10.49 med frakt fra play.com er vel ikke direkte dyrt, eller ?

http://www.play.com/Search.html?searchtype=allproducts&searchsource=0&searchstring=queen

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Kjøpt inn Queen II og Sheer heart attack, ikke noe å hisse seg opp over.
Noe jeg heller ikke regnet med.

Men bonus cd'ne er kjekke.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Har ikke kjøpt CD-er på år og dag. Laster ned Flac-kopi og tror man må hete E.T. eller noe for å høre forskjell på det og originalen. Ja, når det er gjort på korrekt måte, da! Fant en samling med 12" singleutgaver der, med Queen. Mye bra! :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mulelid skrev:
Har ikke kjøpt CD-er på år og dag. Laster ned Flac-kopi og tror man må hete E.T. eller noe for å høre forskjell på det og originalen. Ja, når det er gjort på korrekt måte, da! Fant en samling med 12" singleutgaver der, med Queen. Mye bra! :)
Det er ingen tvil at en digital tapsfri fil er sonisk identisk med originalen. Er det ikke en liten majoritet av oss som bruker flac til daglig her på sentralen? Men vi kjøper likevel cd-ene, som arkiveres etter ripping. Det er likevel vanlig at en eller annen nedlastet flac-fil havner på harddiskene til de fleste av oss. Men som en regel så fortsetter jeg å kjøpe cd-er, for uansett så finnes det tider der jeg ønsker å ha coveret mellom hendene og ønsker å bidra litt til økonomien også. Jeg lider ikke under noen dårlig samvittighet, men plater som betyr noe viktig for meg ønsker jeg å kjøpe på den ene eller andre måten. Men i det store og hele har jeg ingen skrupler med å kopiere fra venner og familie.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Jeg kjøper plater, men min del av verden (stua mi) heter det vinyl.. CD-cover er mer som Lego; Mye plast.. :)
Men, den samlinga kommer vel på vinyl, og daaaaaaaaaaaaaaa.. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.529
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Men i det store og hele har jeg ingen skrupler med å kopiere fra venner og familie.
Det er da også lovlig ihht lov om opphavsrett. Dette regnes som "eksemplarfremstilling til privat bruk". Å dele med kolleger på arbeidsplassen blir å tøye strikken for langt, og å dele med anonyme kranglefanter her inne er nok en klar no-no. Forøvrig kan man skrive en hel doktorgradsavhandling om avveiningen mellom disse rettighetene og kopibeskyttelse av CDer: http://www.jus.uio.no/ifp/forskning/arrangementer/disputaser/rieber-mohn_thomas.html

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
baluba skrev:
Men i det store og hele har jeg ingen skrupler med å kopiere fra venner og familie.
Det er da også lovlig ihht lov om opphavsrett. Dette regnes som "eksemplarfremstilling til privat bruk". Å dele med kolleger på arbeidsplassen blir å tøye strikken for langt, og å dele med anonyme kranglefanter her inne er nok en klar no-no. Forøvrig kan man skrive en hel doktorgradsavhandling om avveiningen mellom disse rettighetene og kopibeskyttelse av CDer: http://www.jus.uio.no/ifp/forskning/arrangementer/disputaser/rieber-mohn_thomas.html
Nettopp. Det er utrolig mange som ikke vet det, så det er godt du tar opp fakta om regelverket. Jeg kjenner faktisk folk (også her inne) som anser det for å være piratkopiering.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
De kan jo ikke kreve at folk skal spinke og spare til alle platene de har lyst til å høre på? Dessuten er dette nisselandet slik laget at enkelte plater rett og slett IKKE finnes på markedet her, og da MÅ man enten kjøpe dem på Ebay eller laste dem ned. Og det er ikke meg som punger ut med ca 200 kr for en plastrunding på 12 cm diameter og til tider riper fordi folka i butikken tror CD-er = gulvbelegg.. :mad:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Plater som er ute av distribusjon tar jeg gjerne imot fra hvem som helst. Er de ute av distribusjon tror jeg ikke artistene unne fans noe annet enn å få høre musikken deres, selv om den da kommer fra piratbukten.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.529
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Nettopp. Det er utrolig mange som ikke vet det, så det er godt du tar opp fakta om regelverket. Jeg kjenner faktisk folk (også her inne) som anser det for å være piratkopiering.
Plateselskapene har, merkelig nok, ikke vært spesielt ivrige etter å opplyse kundene sine om disse rettighetene. Jeg ser ingen grunn til å være mer restriktiv enn hva vi faktisk har rett til, spesielt når platebransjen - nesten uten unntak - har svindlet oss med disse "remastrede" (dvs hyperkomprimerte og ettertrykkelig ødelagte) gjenutgivelsene de siste årene, i tillegg til at nesten all ny musikk er spolert allerede før utgivelse. Musikken er gjort utilgjengelig i opprinnelig form, så det er bare å gå rundt med hatten blant familie og venner som kanskje har ting fra før de ble ødelagt.

Men laste ned ihjelkomprimerte nyutgivelser fra fildelingstjenester? Nei takk.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg sa ikke nei takk til en flac-kopi av Carmel for halvannet år siden, og den kom sikkert fra fildeling. Det er ingen grunn til at piratbukten ikke skal ha masser av flac, uten at jeg vet noe om denslags.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.721
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
baluba skrev:
Stopp en halv.
Man kan fildele innad i husstanden, i praksis ens nære familie. Ikke venner med andre ord. Det er straffbart. At en tittel er (midlertidig) utsolgt eller ute av sirkulasjon gir heller ikke adgang til ulovlig kopiering. Det er opp til rettighetshaver når/hvordan han ønsker legge verket for salg.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Asbjørn skrev:
baluba skrev:
Plateselskapene har, merkelig nok, ikke vært spesielt ivrige etter å opplyse kundene sine om disse rettighetene. Jeg ser ingen grunn til å være mer restriktiv enn hva vi faktisk har rett til, spesielt når platebransjen - nesten uten unntak - har svindlet oss med disse "remastrede" (dvs hyperkomprimerte og ettertrykkelig ødelagte) gjenutgivelsene de siste årene, i tillegg til at nesten all ny musikk er spolert allerede før utgivelse. Musikken er gjort utilgjengelig i opprinnelig form, så det er bare å gå rundt med hatten blant familie og venner som kanskje har ting fra før de ble ødelagt.

Men laste ned ihjelkomprimerte nyutgivelser fra fildelingstjenester? Nei takk.
Last ned vinylrip med DVD-audio FLAC så skal jeg love deg at du sier noe helt annet, Asbjørn.. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.529
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
Stopp en halv.
Man kan fildele innad i husstanden, i praksis ens nære familie. Ikke venner med andre ord. Det er straffbart. At en tittel er (midlertidig) utsolgt eller ute av sirkulasjon gir heller ikke adgang til ulovlig kopiering. Det er opp til rettighetshaver når/hvordan han ønsker legge verket for salg.
Nei, rettspraksis er at familie og nære venner er OK, kolleger og tilfeldige bekjente er det ikke. Testen er om det finnes en varig personlig relasjon mellom de involverte personene, eksempelvis at man treffes hyppig på fritiden, og om dette var en lovlig kopi i utgangspunktet. Du har likevel ikke lov til å dele en fil hvis du må få teknisk bistand av andre til å gjøre jobben, eller hvis du må knekke en kopibeskyttelse.

Dersom du kopierer fra familie eller venner, vil disse tilgjengeliggjøre musikken, filmen, TV-serien eller boka for deg. Dette er bare lov innenfor den private krets og da bare til privat bruk. Generelt kan det sies at den private krets er familien og nære venner. Bekjente, kolleger eller personer du bare har møtt på Internett regnes ikke som den private krets i åndsverklovens forstand. Det betyr at du ikke kan laste ned musikk, filmer, TV-serier eller bøker fra disse uten opphavsmannens samtykke.
http://www.ansvarliginternett.no/?page_id=73

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.721
Torget vurderinger
1
Et lite smutthull for "nære venner" altså. Kan komme godt med  8)

EDIT: Forutsatt at vedkommende er rettmessige eier av CDen eller LPen som kopieres.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Asbjørn skrev:
baluba skrev:
Stopp en halv.
Selvfølgelig vet vi hva som er lovlig, så det å kopiere fra venner er totalt uproblematisk. Men jeg synes også det er uproblematisk med musikk som er gått ut av produksjon. Jeg er bevisst på at jeg bryter loven der. Slike tilfeller er sjeldne, så jeg vil ikke si at det gjør meg til en hardkokt kriminell. Og det kan jeg leve med. Det er vanskeligere å leve uten de få platene det dreier seg om. I farten husker jeg bare en fra Carmel, men det er sikkert flere når jeg tenker meg om.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.035
O

Ole I

Gjest
Espen R skrev:
f skrev:
Nå har resten av Queen CD,ene kommet for salg ;)
Har du fått kjøpt deg ferdig med Queen på CD?
Nå kan du bare pakke bort disse komprimerte Queen CD'ene dine, for nå i november/desember får du hele 6 album med Queen på ukomprimert, "direct from the masters" på SHM-SACD. ;)
Veldig spennende. Remaster 2011 er ren gain i bass og vokal, nothing less - nothing more, IMO.
Men bonusmaterialet er jo greit; ihvertfall noe av det :)
Ser at Deep Cuts 3 allerede er ute på Spotify. Disse Deep Cuts utgivelsene er vel i det store og hele "samlealbum" med Roger Taylor og Brian May låter. Cash is King, eller Queen om man vil.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Alle CD-ene med Queen er i boks, men lydkvaliteten er vel ikke helt optimal på sheer heart attack, a day at the race og news of the world, men tatt i betrakning at dette er gamle innspillinger, så er de uansett mye bedre enn de andre remastringene som har vært på markedet en stund!

Det virker som de har unngått loundness war (som asbjørn er så glad i ;)), og de virker vel også noe lavt innspillt, men det er vel bare å skru opp volumkontrollen lite grann ;)

Selv om dette bandet ikke er en av hovedfavorittene lenger, så må man bare løpe å kjøpe når gamle utgivelser blitt gitt ut igjen på nytt ::)

Har for øvrig allerede bestillt alle Pink Floyd (2011) reutgivelser som kommer den 26-09-2011 :D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.035
f skrev:
Alle CD-ene med Queen er i boks, men lydkvaliteten er vel ikke helt optimal på sheer heart attack, a day at the race og news of the world, men tatt i betrakning at dette er gamle innspillinger, så er de uansett mye bedre enn de andre remastringene som har vært på markedet en stund!

Det virker som de har unngått loundness war (som asbjørn er så glad i ;)), og de virker vel også noe lavt innspillt, men det er vel bare å skru opp volumkontrollen lite grann ;)

Selv om dette bandet ikke er en av hovedfavorittene lenger, så må man bare løpe å kjøpe når gamle utgivelser blitt gitt ut igjen på nytt ::)

Har for øvrig allerede bestillt alle Pink Floyd (2011) reutgivelser som kommer den 26-09-2011 :D
Angående SACD utgivelsene av Queen, så viser det seg at det blir brukt 24/96 transfers av de masteringene Bob Ludwig gjorde for 2011 CD-remasters.

Vi får bare håpe på at Ludwig har gjort en "flat" transfer til 24/96 og at komprimeringen ar gjort i etterkant for å tilpasse til CD-utgivelsene.
Blir spennende å høre SACD utgavene.

Topp Bunn