|
Både ja og nei. Prinsipielt liker jeg ikke noen form for kunstig manipulasjon av det digitale signalet siden jeg er overbevist om at all slik manipulasjon kan virke reduserende på lydkvaliteten.Dazed skrev:Er du sikker på at ikke replay gain aktivert i avspillersoftwaren i seg selv kan virke begrensende for lydkvaliteten?
Hvilken gammel CD ? Var vel 6 utgaver av denne fra før.ottone skrev:Jeg kjøpte A Night At The Opera idag, og kan konstatere at lyden er tydelig bedre enn den gamle CDen.
Dyr ? £10.49 med frakt fra play.com er vel ikke direkte dyrt, eller ?ottone skrev:Dyreste CDen jeg har kjøpt på lenge, men skitt, jeg elsker dette lydbildet. Så må jeg nok kjøpe et par til, som nevnt i innlegget over.
Det er ingen tvil at en digital tapsfri fil er sonisk identisk med originalen. Er det ikke en liten majoritet av oss som bruker flac til daglig her på sentralen? Men vi kjøper likevel cd-ene, som arkiveres etter ripping. Det er likevel vanlig at en eller annen nedlastet flac-fil havner på harddiskene til de fleste av oss. Men som en regel så fortsetter jeg å kjøpe cd-er, for uansett så finnes det tider der jeg ønsker å ha coveret mellom hendene og ønsker å bidra litt til økonomien også. Jeg lider ikke under noen dårlig samvittighet, men plater som betyr noe viktig for meg ønsker jeg å kjøpe på den ene eller andre måten. Men i det store og hele har jeg ingen skrupler med å kopiere fra venner og familie.Mulelid skrev:Har ikke kjøpt CD-er på år og dag. Laster ned Flac-kopi og tror man må hete E.T. eller noe for å høre forskjell på det og originalen. Ja, når det er gjort på korrekt måte, da! Fant en samling med 12" singleutgaver der, med Queen. Mye bra!![]()
Det er da også lovlig ihht lov om opphavsrett. Dette regnes som "eksemplarfremstilling til privat bruk". Å dele med kolleger på arbeidsplassen blir å tøye strikken for langt, og å dele med anonyme kranglefanter her inne er nok en klar no-no. Forøvrig kan man skrive en hel doktorgradsavhandling om avveiningen mellom disse rettighetene og kopibeskyttelse av CDer: http://www.jus.uio.no/ifp/forskning/arrangementer/disputaser/rieber-mohn_thomas.htmlbaluba skrev:Men i det store og hele har jeg ingen skrupler med å kopiere fra venner og familie.
Nettopp. Det er utrolig mange som ikke vet det, så det er godt du tar opp fakta om regelverket. Jeg kjenner faktisk folk (også her inne) som anser det for å være piratkopiering.Asbjørn skrev:Det er da også lovlig ihht lov om opphavsrett. Dette regnes som "eksemplarfremstilling til privat bruk". Å dele med kolleger på arbeidsplassen blir å tøye strikken for langt, og å dele med anonyme kranglefanter her inne er nok en klar no-no. Forøvrig kan man skrive en hel doktorgradsavhandling om avveiningen mellom disse rettighetene og kopibeskyttelse av CDer: http://www.jus.uio.no/ifp/forskning/arrangementer/disputaser/rieber-mohn_thomas.htmlbaluba skrev:Men i det store og hele har jeg ingen skrupler med å kopiere fra venner og familie.
Plateselskapene har, merkelig nok, ikke vært spesielt ivrige etter å opplyse kundene sine om disse rettighetene. Jeg ser ingen grunn til å være mer restriktiv enn hva vi faktisk har rett til, spesielt når platebransjen - nesten uten unntak - har svindlet oss med disse "remastrede" (dvs hyperkomprimerte og ettertrykkelig ødelagte) gjenutgivelsene de siste årene, i tillegg til at nesten all ny musikk er spolert allerede før utgivelse. Musikken er gjort utilgjengelig i opprinnelig form, så det er bare å gå rundt med hatten blant familie og venner som kanskje har ting fra før de ble ødelagt.baluba skrev:Nettopp. Det er utrolig mange som ikke vet det, så det er godt du tar opp fakta om regelverket. Jeg kjenner faktisk folk (også her inne) som anser det for å være piratkopiering.
Stopp en halv.Asbjørn skrev:Det er da også lovlig ihht lov om opphavsrett. Dette regnes som "eksemplarfremstilling til privat bruk". Å dele med kolleger på arbeidsplassen blir å tøye strikken for langt, og å dele med anonyme kranglefanter her inne er nok en klar no-no. Forøvrig kan man skrive en hel doktorgradsavhandling om avveiningen mellom disse rettighetene og kopibeskyttelse av CDer: http://www.jus.uio.no/ifp/forskning/arrangementer/disputaser/rieber-mohn_thomas.htmlbaluba skrev:Men i det store og hele har jeg ingen skrupler med å kopiere fra venner og familie.
Last ned vinylrip med DVD-audio FLAC så skal jeg love deg at du sier noe helt annet, Asbjørn..Asbjørn skrev:Plateselskapene har, merkelig nok, ikke vært spesielt ivrige etter å opplyse kundene sine om disse rettighetene. Jeg ser ingen grunn til å være mer restriktiv enn hva vi faktisk har rett til, spesielt når platebransjen - nesten uten unntak - har svindlet oss med disse "remastrede" (dvs hyperkomprimerte og ettertrykkelig ødelagte) gjenutgivelsene de siste årene, i tillegg til at nesten all ny musikk er spolert allerede før utgivelse. Musikken er gjort utilgjengelig i opprinnelig form, så det er bare å gå rundt med hatten blant familie og venner som kanskje har ting fra før de ble ødelagt.baluba skrev:Nettopp. Det er utrolig mange som ikke vet det, så det er godt du tar opp fakta om regelverket. Jeg kjenner faktisk folk (også her inne) som anser det for å være piratkopiering.
Men laste ned ihjelkomprimerte nyutgivelser fra fildelingstjenester? Nei takk.
Nei, rettspraksis er at familie og nære venner er OK, kolleger og tilfeldige bekjente er det ikke. Testen er om det finnes en varig personlig relasjon mellom de involverte personene, eksempelvis at man treffes hyppig på fritiden, og om dette var en lovlig kopi i utgangspunktet. Du har likevel ikke lov til å dele en fil hvis du må få teknisk bistand av andre til å gjøre jobben, eller hvis du må knekke en kopibeskyttelse.pedal skrev:Stopp en halv.
Man kan fildele innad i husstanden, i praksis ens nære familie. Ikke venner med andre ord. Det er straffbart. At en tittel er (midlertidig) utsolgt eller ute av sirkulasjon gir heller ikke adgang til ulovlig kopiering. Det er opp til rettighetshaver når/hvordan han ønsker legge verket for salg.
http://www.ansvarliginternett.no/?page_id=73Dersom du kopierer fra familie eller venner, vil disse tilgjengeliggjøre musikken, filmen, TV-serien eller boka for deg. Dette er bare lov innenfor den private krets og da bare til privat bruk. Generelt kan det sies at den private krets er familien og nære venner. Bekjente, kolleger eller personer du bare har møtt på Internett regnes ikke som den private krets i åndsverklovens forstand. Det betyr at du ikke kan laste ned musikk, filmer, TV-serier eller bøker fra disse uten opphavsmannens samtykke.
+1Mulelid skrev:Last ned vinylrip med DVD-audio FLAC så skal jeg love deg at du sier noe helt annet, Asbjørn..![]()
Selvfølgelig vet vi hva som er lovlig, så det å kopiere fra venner er totalt uproblematisk. Men jeg synes også det er uproblematisk med musikk som er gått ut av produksjon. Jeg er bevisst på at jeg bryter loven der. Slike tilfeller er sjeldne, så jeg vil ikke si at det gjør meg til en hardkokt kriminell. Og det kan jeg leve med. Det er vanskeligere å leve uten de få platene det dreier seg om. I farten husker jeg bare en fra Carmel, men det er sikkert flere når jeg tenker meg om.pedal skrev:Stopp en halv.Asbjørn skrev:Det er da også lovlig ihht lov om opphavsrett. Dette regnes som "eksemplarfremstilling til privat bruk". Å dele med kolleger på arbeidsplassen blir å tøye strikken for langt, og å dele med anonyme kranglefanter her inne er nok en klar no-no. Forøvrig kan man skrive en hel doktorgradsavhandling om avveiningen mellom disse rettighetene og kopibeskyttelse av CDer: http://www.jus.uio.no/ifp/forskning/arrangementer/disputaser/rieber-mohn_thomas.htmlbaluba skrev:Men i det store og hele har jeg ingen skrupler med å kopiere fra venner og familie.
Man kan fildele innad i husstanden, i praksis ens nære familie. Ikke venner med andre ord. Det er straffbart. At en tittel er (midlertidig) utsolgt eller ute av sirkulasjon gir heller ikke adgang til ulovlig kopiering. Det er opp til rettighetshaver når/hvordan han ønsker legge verket for salg.
Har du fått kjøpt deg ferdig med Queen på CD?f skrev:Nå har resten av Queen CD,ene kommet for salg![]()
Veldig spennende. Remaster 2011 er ren gain i bass og vokal, nothing less - nothing more, IMO.Espen R skrev:Har du fått kjøpt deg ferdig med Queen på CD?f skrev:Nå har resten av Queen CD,ene kommet for salg![]()
Nå kan du bare pakke bort disse komprimerte Queen CD'ene dine, for nå i november/desember får du hele 6 album med Queen på ukomprimert, "direct from the masters" på SHM-SACD.![]()
Angående SACD utgivelsene av Queen, så viser det seg at det blir brukt 24/96 transfers av de masteringene Bob Ludwig gjorde for 2011 CD-remasters.f skrev:Alle CD-ene med Queen er i boks, men lydkvaliteten er vel ikke helt optimal på sheer heart attack, a day at the race og news of the world, men tatt i betrakning at dette er gamle innspillinger, så er de uansett mye bedre enn de andre remastringene som har vært på markedet en stund!
Det virker som de har unngått loundness war (som asbjørn er så glad i), og de virker vel også noe lavt innspillt, men det er vel bare å skru opp volumkontrollen lite grann
Selv om dette bandet ikke er en av hovedfavorittene lenger, så må man bare løpe å kjøpe når gamle utgivelser blitt gitt ut igjen på nytt :
Har for øvrig allerede bestillt alle Pink Floyd (2011) reutgivelser som kommer den 26-09-2011![]()