QUAD ESL57 og dipole bass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Jeg ønsker å bygge to dipole basskasser ( H- ramme ) til mine Quad ESL57. Jeg ønsker at disse skal stå under høyttalerne, som en base på ca 50cm høyde, slik at Quad ESL57 kommer opp i høyden ; tilsvarende Gradient SW-57.

    Jeg mangler i dag kunnskap til å gjennomføre prosjektet. Jeg har noe på plass, men jeg tror jeg har for mange hull i min forståelse av hvordan jeg skal få dette til på best mulig måte med / lommebok / enkelhet / et resultat som ikke er for voldsomt eller overdrevet / gjennomførbarhet / : tatt inn i betraktning.

    Dette har jeg på plass:

    1. Quad ESL57 er dipole høyttalere. Valget faller derfor på en dipole bass-seksjon.
    2. Mange mener det er vanskelig å få integrert en bass seksjon til Quad ESL57.
    3. Ifølge det jeg leser på nett går ikke bass gjengivelsen til Quad ESL57 under 50hz. Noen mener også at de originale metallgrillene påvirker bassgjengivelsen negativt. Ved å kutte signalet mellom bass og selve høyttaleren riktig ( høyere ) skåner man også Quadene for unødvendig belastning.
    4. Det nevnes på nett at Gradient kutter deling rundt 100hz på sine dipole basser spesielt bygget for Quad elektrostater.
    5. Det mest utbredte ( enkleste? ) måten å dele signal mellom bass og høyttaler i dag er ved bruk av miniDSP 2/4(?) Jeg mener jeg fint kan splitte signalet mellom min QUAD44 på 1.5V utgang ( 2V Max jumper på miniDSP ) til separat bass forsterker og mine Quad II monoblokker som trenger 1.5V utgangen(?)

    Dette har jeg ikke på plass:

    1. Hva er egentlig en dipole høyttalere. Kan noen forklare helt elementært / svært enkelt?
    2. Hva er det utgjør en dipole subwoofer fra en "vanlig" subwoofer : er det : Specs på driver / Hvordan den er montert / koblet / eller delt fra hovedhøyttaler...?
    3. Vil jeg trenge et aktivt delefilter til bass seksjonen i tillegg til miniDSP?
    4. Kan jeg bruke en "vanlig" stereo effektforsterker til bassen?


    Er det noen som kan hjelpe, montro?


    REF:
    1. Dipole Woofers Archives - AE Speakers
    2. SW-12-16FR
    3. Dipole protos
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hei! :)

    Ser ut som alle hjelpere har tatt ferie...
    Jeg kan bare litt om vanlig OB i en enkel baffel, og med vinger.
    Desto større baffel desto bedre arbeidsforhold for drivere.
    En bør også ha litt membranareal.

    Du kan se litt i tråden her om du kanskje kan få litt innspill selv om det er basstårn som er topic.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...rkere-etc/83861-ob-open-baffle-bassta-rn.html

    Har du plass til 80cm bredde og 1m høyde og to stk 15" basser?
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hei !
    Takk for svar :)

    Jeg fant en 15» driver ( muligens for stor dim? ) )i går som sies å fungere godt i åpen baffel :
    Eminence Alpha-15A - 15" Woofer

    Den sies å gå ned til 40hz... den brukes f.els i en baffel som er ca 50 cm bred.
    Jeg ønsker jo helst to kasser som står under hver av ESL57 ( ESL57 har dimensjonene : 88cm bredde og 79cm høyde ). Ønsker helst ikke en basskasse som er bredere enn 88cm.

    —Tilsvarende plassering som Gradient SW57 : REF: https://www.stereophile.com/subwoofers/gradient_sw-57_subwoofer/index.html

    SW-57 ( vintage ) stoppet også ved 40hz

    Har tenkt følgende:
    Høyden burde ikke være høyere enn 46cm — som er høyde specs på Sheldon stands. REF: https://www.stereo.net.au/forums/topic/20944-quad-esl-57-height-angle/.

    En bredde på 88cm og en høyde på 46cm setter muligens standard / begrensninger på prosjektet. Er dette mulig å gjennomføre? Tenker vel da 2x12» drivere under hver ESL57...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Med 88cm bredde og 46cm høyde tilgjengelig så kan du jo forsøke med 2stk Alpha montert side by side. (JBL style)
    Kanskje det vil fungere bra :)
    Bruke 30-40cm vinger/bakstøtter.

    Alpha er en del brukt til OB, fin innstegsmodell så du får prøvd litt, og ikke en driver som slakter sparegrisen fullstendig om det ikke skulle bli så bra eller ikke passer helt smaken din.

    Anbefaler DSP til deling, kanskje dele rundt 100-150hz.
    Med DSP har du mulighet til å korrigere litt, men en bør også kunne måle.
    UMIK1 og REW er mange som bruker og fungerer bra.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Eventuelt 2x15 i SLOB eller Ripol pga begrenset plass.
    Det blir ca. 45 x 45 x 45 cm. Kompakt.
    Men da bør man ha elementer som egner seg for denslags.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hei,

    Jeg ønsker å bygge to dipole basskasser ( H- ramme ) til mine Quad ESL57. Jeg ønsker at disse skal stå under høyttalerne, som en base på ca 50cm høyde, slik at Quad ESL57 kommer opp i høyden ; tilsvarende Gradient SW-57.

    Jeg mangler i dag kunnskap til å gjennomføre prosjektet. Jeg har noe på plass, men jeg tror jeg har for mange hull i min forståelse av hvordan jeg skal få dette til på best mulig måte med / lommebok / enkelhet / et resultat som ikke er for voldsomt eller overdrevet / gjennomførbarhet / : tatt inn i betraktning.

    Dette har jeg på plass:

    1. Quad ESL57 er dipole høyttalere. Valget faller derfor på en dipole bass-seksjon.
    2. Mange mener det er vanskelig å få integrert en bass seksjon til Quad ESL57.
    3. Ifølge det jeg leser på nett går ikke bass gjengivelsen til Quad ESL57 under 50hz. Noen mener også at de originale metallgrillene påvirker bassgjengivelsen negativt. Ved å kutte signalet mellom bass og selve høyttaleren riktig ( høyere ) skåner man også Quadene for unødvendig belastning.
    4. Det nevnes på nett at Gradient kutter deling rundt 100hz på sine dipole basser spesielt bygget for Quad elektrostater.
    5. Det mest utbredte ( enkleste? ) måten å dele signal mellom bass og høyttaler i dag er ved bruk av miniDSP 2/4(?) Jeg mener jeg fint kan splitte signalet mellom min QUAD44 på 1.5V utgang ( 2V Max jumper på miniDSP ) til separat bass forsterker og mine Quad II monoblokker som trenger 1.5V utgangen(?)

    Dette har jeg ikke på plass:

    1. Hva er egentlig en dipole høyttalere. Kan noen forklare helt elementært / svært enkelt?
    2. Hva er det utgjør en dipole subwoofer fra en "vanlig" subwoofer : er det : Specs på driver / Hvordan den er montert / koblet / eller delt fra hovedhøyttaler...?
    3. Vil jeg trenge et aktivt delefilter til bass seksjonen i tillegg til miniDSP?
    4. Kan jeg bruke en "vanlig" stereo effektforsterker til bassen?


    Er det noen som kan hjelpe, montro?


    REF:
    1. Dipole Woofers Archives - AE Speakers
    2. SW-12-16FR
    3. Dipole protos
    1. dipole høyttalere , normalt en membran som henger i fri luft - uten kabinett bak. Da vil det komme like mye lyd bak , men i motfase DVs når det blir overtrykk foran blir det undertrykk bak ( membranen beveger seg forover) , og lyden /trykkbølgen vil gjerne gå rundt kanten . Ved høye frekvenser ( korte bølger) har det mindre betydning - bortsett fra at den også spiller bakover, men ved lave frekvenser vil lyden gå rundt, med resultat at man mister en del output. På den positive siden kommer at høyttaleren blir mer direktiv og man slipper kabinett farging av lyden.

    2. gradient bygde jo dipole subber, basser montert i en baffle. De fikk samme spredning som hovedhøyttaleren. Fordi man mister en del output og dempingen blir høy velger en gjerne elementer med litt høyere Qts til Ob(dipole) subber, men regelen om kvalitet fremfor kvantitet mener jeg fortsatt er viktig. Hvis du buker en minidsp har du full kontroll på nivåer/deling etc så dette er en ok løsning.


    3. antar du tenker deling av quad nedover ? Mener å huske at alle elementene til esl57 spiller bass, diskant båndet blir derfor veldig utsatt for overbelastning, i tillegg opplevde jeg at det er ganske bassrik høyttaler, selvsagt uten skikkelig dypbass. Utfordringen er med passivt filter er at impedansen på quad er ugunstig, best ville vært en aktiv løsning - kanskje bare en kondensator på ledning til effektforsterker hovedhøyt ?


    4.Ja !
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Takk for respons!

    Siden det er en baffel som skal være like bred som ESL57 tenker jeg U-baffel.

    Jeg har tegnet en skisse på to stk Post-IT lapper. Her vedlagt. ESL57 ønskes å være festet i sidevangene på U-baffelen. Kvalitet framfor kvantitet; en ide å bruke en stk Dipole 12 fra AE speakers per side ? Hva får jeg / mister jeg ved et slikt valg?

    Tenkte på en åpen baffel konstruksjon jeg fant på jelabs når jeg nå tenker kun en stk 12» per side...



    permorten: takk for utfyllende svar på spørmål:)
     

    Vedlegg

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Du mister veldig mye output med ob som skal brukes langt ned, AE speakers er uten tvil meget bra, men single 12" hørtes lite ut ?
    Både du og oks var inne på eminence, jeg kjenner ikke alle modeller, men finner du noe (2x15?)med Qts 0,5-0,7 - lav Le og res Hz ned under 40 , burde det være smart ?
    Mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Her har du en variant, riktignok til ESL63: Audio Dipole sub

    Frode
    Den løsningen er fin. AE dipole 10 eller 12 tom gir bra bass. Sjekk simuleringer. Har selv hatt både emninence 15A og AE dipole 10. Sistnevnte er kraftigere og går dypere. Det skyldes at den spiller linjært med lang slaglengde.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    hadde dipolbasser til mine ESL63, og synes det var forholdsvis greit å intergrere ved hjelp av en minidsp 4x2.
    likte egentlig alpha15 ganske godt, men de tar jo litt plass og spiller kanskje mer gøyt enn korrekt.

    Med tanke på protection delen til esl57 så kommer du vel uansett aldri til å spille så veldig høyt, så tror 2 x AE 12" vil spille bra med en fornuftig størrelse.

    om mulig så hold frem og baksiden på dipolen identisk for flatest respons.
    får man for store forskjeller på de to sidene så bli responsen og spredningskarakteristikken mer ruglete, så heller H enn U ramme til bass er min personlige mening.
    om du ikke skal spille så høyt kan du slippe unna med flat baffel, som kan deles høyere og spiller renere oppover, men trenger mer EQ for å spille dypt (ergo volumbegrensningene)

    er uansett lett og billig å bygge testbaffler med tynn mdf og papp, så med en gang du har elementene er det kjapt å teste ut forskjellige baffelformer for å finne ut hvilken du liker best.

    og sist men ikke minst: kjøp en målemikrofon ala minidsp umic.
    er praktisk talt umulig å få bra resultat uten måling ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    AE Dipole driverne kan levere mye mere bass enn man tror selv på en flat plate ;)
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hei !

    Dette var morro.
    Jeg har tegnet to forslag.

    Den ene er basert på høyden til sheldon stands = 470mm
    Den andre er basert på høyden til rupert stands = 290mm

    Jeg må innrømme at når jeg ser proposjoner / størrelsen på disse to alternativene i tegneprogrammet så må jeg si jeg trives best med ideen om en høyde på 290mm
    = bruk av 10" elementer.


    Tenkte stivhet på kassen vil bli bedre ved bruk av H baffel ut ifra at denne har en topp og bunn og plate midt i ; i forhold til en U baffel som vil ha kun front baffel og sidevinger. Tenker jeg riktig her? Quad ESL57 kan da stå oppå + festes i forlengede sidevinger til H-baffelen.

    Tenker 19mm MDF. Først.

    Hmmm...
    Hva tenker folk om bruk av en QUAD 303 som effektforsterker til 4 stk AE 10" dipoler?
    Hva vil dybden på en H-baffel bli? -er det dybden på de to elementene ( som står motsatt fra hverandre ) som setter standard?
     

    Vedlegg

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hei igjen,
    jeg har jo hørt ditt quad system, og ble overbevist, dette er bra greier og definitivt verdt å satse videre på.

    Hadde det vært mitt system hadde jeg blåst i det etiske med plassering under elektrostater osv.

    Når du først tar denne bass kostnaden, kjør den ordentlig.
    Lag en skikkelig baffle løsning med 4 x 15" elementer minimum, stående bak 57 quade'n
    Skikkelige elementer av kvalitet, AE eller GPA feks- koster ja, men du vil aldri angre, og verdiene taper seg ikke mye.

    Mvh- Altec og Buttlehead :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som har lyttet til doble AE 10 tom, doble Eminence 15A eller triple GPA 15"? Jeg har :)
    Og hvis jeg har forstått det rett så er ikke Quad laget for å spille "PA-høyt".
    Finn noen som kan simulere. Tytte m fl kan. Da ser man SPL og f3.

    Et annet svært vesentlig aspekt er høyden på elektrostatene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Her er det en del info: OB Theory

    Kort fortalt kan H baffel være dypere og dypere jo lenger ned i frekvens man går. Men...……..AE dipole 10 spiller meget dypt og pent selv i en flat baffel. Jeg regner med at med en moderat u eller h frame samt gulvets drahjelp så vil det fungere veldig fint med ca 80-100 hz deling.

    Her doble AE dipole 12 tommere på flat baffel med glimrende kritikker:

    Kyron Audio | Kronos | The Best Loudspeakers

    The Granada Loudspeaker
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Det er noe eget med Quad ESL-57. Jeg har selv hatt dem ved fem forskjellige anledninger. Her er et par fra studietiden i Gøteborg:

    105.jpg

    Ultimo 20C - Rega RB-300 - Thorens TD-150 - Kenwood tuner - DIY rør forforsterker (ARC SP-8 klone) - Dynaco Mk. IV - Quad ESL-57

    En slik "elevert" plassering gir fantastisk presisjon, men dette går på bekostning av nivå i bassen. Jeg valgte denne løsningen på grunn
    av akustisk (bass-) forsterkning i det harde rommet. Med betong i vegger, tak og gulv (med fliser). I de fleste "vanlige" rom vil Quadene
    spille bedre (mer tonalt balansert), ganske enkelt plassert på sine puslete små teakben...

    Med supplement av basser, tåler derimot "statene" å plasseres høyere. Jeg syntes det er veldig fornuftig av deg å gå for en løsning med
    bassen integrert i soklene. Dipol selvfølgelig! Gradient har nærmest "skrevet boka" på hvordan Quader kan suppleres med ekstra basser.
    De benytter kun to 8" basselementer til jobben i Gradient SW-57, og det holder som regel.

    Går du for en "full bredde versjon", får du greit plass til to 12" ved siden av hverandre, en bestykning som stemmer overens med
    bestykningen i de senere Gradient Revolution. Og det holder i hvert fall i massevis!

    Quad ESL-57 har begrenset maks SPL - også med bassen koblet bort - så du trenger ikke noe mer enn det.

    Forresten, Gradient deler ved 110 Hz, i sine aktive delefiltre.
     
    Sist redigert:

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hei !

    Takk for respons!

    Må spørre:
    Er det noen som vet hva for elementer Gradient bruker i sine åpen baffel høyttalere?
    er disse modifiserte?

    finnes det andre ( rimeligere enn AE 10" dipole ) alternative 10" elementer? vurderer også 12" ( REF vedlagt bilde av tredje størrelse: kalt GR research H baffel : plass til 12" ) , 15" blir for stort.

    om jeg kan bruke Quad 303 til å drive bass seksjon så hjelper det; siden jeg allerede har en; det er veldig postivit om dette går.
    --har også en NAD 3120 ( kan koble ut pre ). Begge med lav watt så er dette mulig å få til?

    Jeg må gå til innkjøp av miniDSP 2x4 / minidsp umic / elementer / eventuelt en ny effektforsterker...

    PS: legger også ut en skisse av GR resarch sin H baffel. Er dette et godt alternativ? Halv pris på elementene derfra sammelignet med 10" AE... REF: SW-12-16FR
     

    Vedlegg

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener å ha lest at Gradient bruker /brukte Peerless SLS 830669
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    hmmm... muligens et dumt spm: hva menes med bunn-oktav her? Hvilket register ligger dette? Hvor lavt må bass seksjonen gå?

    "Although the Gradient SW-57 is called a subwoofer, my definition of the term—ie, a speaker that covers the 20–40Hz range—says that it is not. Although it does get down to 40Hz, anything lower is attenuated nearly to the point of inaudibility. Organ-music enthusiasts will be disappointed by the lack of bottom-octave power and extension."
    REF: https://www.stereophile.com/subwoofers/gradient_sw-57_subwoofer/index.html

    Jeg spør siden jeg er blitt veldig glad i denne innspillingen: Glenn Gould : The Art of the Fugue. Hadde jo vært morro å få full trøkk på denne på anlegget:)
     

    Vedlegg

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    En så liten dipol vil uansett ikke gi "kaldera"-sub i sin rette forstand. Men, det er som kjent bedre med kvalitet enn kvantitet dersom du må velge.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror det er Peerless SLS-varianter i Gradient, ja. Jeg har et par Revolution stående, og er i kjømda med DIY basert på disse, i betydningen det meste likt, men med bedre elementer (SEAS Excel coax og AE Dipole 12).

    Det kommer ikke til å skje stort på en stund enda, men du er hjertelig velkommen til å låne bassmodulene fra mine originale Gradienter når jeg har nytt oppe og går, og selvsagt høre begge deler hjemme hos meg om du vil.
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er Peerless SLS-varianter i Gradient, ja. Jeg har et par Revolution stående, og er i kjømda med DIY basert på disse, i betydningen det meste likt, men med bedre elementer (SEAS Excel coax og AE Dipole 12).

    Det kommer ikke til å skje stort på en stund enda, men du er hjertelig velkommen til å låne bassmodulene fra mine originale Gradienter når jeg har nytt oppe og går, og selvsagt høre begge deler hjemme hos meg om du vil.
    Hei!

    Takk for tilbud!
    --det var jo ikke småtterier.

    Jeg er veldig ivrig etter å sette igang med fintilpassede kasser, vi får se hvem som klarer å hive seg rundt først ;-)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg kommer nok til å bruke en god stund enda. Inntil videre må du gjerne komme og høre på passivt delte Gradienter hos meg.

    Subbene Gradient laget til Quad var elementene side ved side, og et vendt hver vei, og om jeg ikke husker feil en ganske grunn H-baffel. Alt aktivt delt ved 100 Hz om jeg ikke er på bærtur. De opprinnelige delefiltrene var av ganske 'enkel' kvalitet, men jeg lurer på om ikke det kom et fra Sirius/Gamut til denne også.

    I og med at Gradient Revolution deles på 200, så skulle det være grei skuring og en god indikasjon å teste bassmodulene aktivt delt på 100 mot dine Quader.

    Jeg kom forresten på at jeg bor i Oslo, sånn i forhold til de rent praktiske sidene av dette.
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    bjarnetv: om mulig så hold frem og baksiden på dipolen identisk for flatest respons.
    får man for store forskjeller på de to sidene så bli responsen og spredningskarakteristikken mer ruglete, så heller H enn U ramme til bass er min personlige mening.
    Hvor nøye planlagt må tegninger av H-baffelen være?

    Kan jeg bare bygge min egen fintilpassede kasse først og fremst basert på H-baffel funnet hos linkwitz : ref: Dipole protos, men som også tar utgangspunkt i de ytre målene på ESL57?

    --Vil da utforingene på hver side av vedlagt tegning : fra ca 700mm til ca 880mm : dvs ca 80-90mm på hver side : bli et problem?
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Trenger ikke være nøye. Se artiklene til M J King mtp dybde. Mtp deling ved 100 Hz er det tut og kjør.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Har lyttet til ESL63 og SW63 ,det låt fantastisk bra,men det vil ikke bli PA volum selv om du høypasser Quadene. Men sikkert nok volum. Trur det holder lenge med doble 10 eller 12 under dem. Lytteseansen fikk meg til å prøve dipol noen år senere,ville ikke prøvd å sette bassene bak,de må puste fritt,har hørt den løsningen,var ikke bra,låt komprimert..
     

    gradient

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2012
    Innlegg
    129
    Antall liker
    41
    Sted
    Århus
    Jeg har Gradient med aktiv deling og de deler ved 200HZ jeg startet ud med 2 12" i hver side og det var super godt, men fandt et brugt sæt DW så i dag har jeg i alt 12 12" bas elementer det går en verden til forskel i den gode retning

    Dipol Bas er det som virker hos mig det lækker et fundament for musikken så alt bliver så let flydende ja engle synger
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen,

    Jeg prøver å lese meg opp slik at jeg forstår mer. Kan noen hjelpe til å samle tråder?
    Jeg har lest M J King sin artikkel: ( http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdf )

    F3 er der bassen ruller av naturlig? Dette punktet blir lavere ved bruk av H-baffel enn ved vanlig åpen baffel om jeg har forstått artikkelen riktig.

    Quad ESL-57 har begrenset maks SPL - også med bassen koblet bort - så du trenger ikke noe mer enn det.

    Forresten, Gradient deler ved 110 Hz, i sine aktive delefiltre.
    Jeg har googlet max spl på Quad ESL57 : max SPL 98dB :
    ( funnet i kommentarfeltet her : https://www.hifiengine.com/manual_library/quad/esl-57.shtml )

    Hvordan samsvarer / skal jeg forstå SPL og F3 med en QUAD ESL57 / 2 stk Peerless SLS 12" i H-baffel? Trenger jeg økt SPL? Kan jeg seriekoble uten effekt av økt SPL:

    "For 2 woofers:
    Parallel will give +3dB SPL but Impedance will drop 50%.
    Serie will give no SPL increase but Impedance will double." ( Audiocircle )

    Impedansen for to stk Peerless SLS ( finnes bare i 8ohms utgave ) i seriekobling blir dette 16ohm.

    I utgangspunktet ønsker jeg å bruke en Quad 303 ( som jeg mener er en robust konstruksjon, men med kun 45Wpc : som effektforsterker til 4X Peerless SLS ( Sensitivity 89.8 dB 2.83V/1m ) slik jeg forstår det : ved seriekobling vil watten fordele seg 50% på hvert bass element. Holder dette montro?


    REF: ( spørsmål og svar om serie / parallell kobling av Peerless SLS ) : https://www.audiocircle.com/index.php?topic=156584.0
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tipper max spl på Quad er relatert til membranutsving, og at et høypassfilter vil gjøre mye for å få det opp. Alle seksjonene i membranet spiller jo fullfrekvent, men med forsinkelse for hver av ringene utover, slik at de etterligner spredningen fra en pinktkilde plassert et stykke bak der høyttaleren faktisk står.

    Jeg mener å ha sett en tommelfingerregel på fire ganger membranarealet for hver oktav ned, sikkert enda mye mer for en dipol som skal spille ned i området hvor det kortsluttes rundt baffelen også.

    Du skal nok ikke frykte at det blir overkill i bassen sånn uten videre.

    SLS-elementene i Gradient (veldig overrasket om det ikke er samme som på Revolution) er nok noe tilpasset for dem med litt høyere qts og litt mer xmax enn elementene på diy-markedet.
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Zoomby_Woof: Takker for svar :) , men jeg forstår fortsatt ikke.


    SPL er ikke oppgitt i Thiel Small Parameterne fra Peerless.

    Jeg har prøvd å regne ut SPL til SLS 830669 12".

    Om jeg ikke er på bærtur så er SPL = 95.6498

    Qes= 0.58
    Vas= 4.68
    FS = 31

    n0= 0.023172877

    SPL= 112+( 10*log n0 ) = 95.65

    REF: http://stereointegrity.com/wp-conte...toproperlycalculatetheefficiencyofadriver.pdf

    Muligens svært elementære spm her ( som jeg burde nå ha forstått ) :

    1. Innvirker SPL på Quad ESL57 inn på SPL på Peerless SLS elementene? Jeg mener; de drives jo av to forskjellige effektforsterkere?

    2. Hva er poenget med å øke SPL? Er det kun å få økt effektiviteten på elementet ved F3 slik at man ikke trenger mengder med power på effektforsterker? Eller er det noe mer jeg ikke skjønner her...
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Ref innlegg 33, jeg er ganske sikker på at diskantpanelet - det i midten - ikke blir kjørt fullfrekvens. Det har helt separat vikling på stepuptrafoen, og jeg mener bestemt frekvensregulerende komponenter.

    R
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    En Quad 303 driver greit 4 Ohm, så det er klart du paralellkobler bassene!

    I og med at du deler aktivt vil du sannsynligvis måtte dempe bassdelen betraktelig,
    så forsterkeren må levere langt mindre enn maksimal effekt (på bortimot 90 Watt)
    til å drive elementer som (ganske riktig) samlet gir rundt 95 dB/1 Watt.
    Det skjer noen rare ting når man seriekobler elementer (liksom motorer), så ofte blir
    det bare det ene elementet som beveger seg som det skal, mens det andre nærmest
    fungerer kun som en seriemotstand.

    Årsaken til en såpass lav maksimalt lydtrykk på Quadpanelene er fordi om membranen
    svinger for langt, berører den statoren og du får en kortslutning (med gnister). Dette
    brenner hull i membranet og ødelegger det. På Quad ESL-63 er det lagt inn et sikrings-
    kretsløp som hindrer overslag, men noe slikt sikringskretsløp finnes ikke på Quad ESL-57.
    Så der gjelder det å være forsiktig!
    Artig historie; Vi hadde en kunde som var glad i det sterke, mens jeg jobbet for Rolf Eldre
    i Tønsberg. Han kom inn å fortalte om hvor kult det var med hans B&W DM-70 som hadde
    lysshow i (det elektrostatiske) elementet på toppen. DET - ble en dyr affære...

    RM har rett i at Quad ESL-57 er en treveis konstruksjon (med fem elementer), IKKE en
    enveis (fulltone) konstruksjon som ESL-63. Der genereres diskanten i midten av midt-
    elementet, mellomtonen genereres i de to flankende delene av midtelementet, mens
    bassen genereres i de flankerende sideelementene. Avstanden mellom membran og
    statorer er større i "basselementene" enn i "mellomtone/diskant elementet". Derfor
    får man like gjerne overslag i diskanten eller mellomtonen - som i bassen.
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Mine Quad ESL57 er modifisert med deler fra One Thing Audio i UK.

    Jeg har både overspenningsvern på disse ( ESL57 Heavy Duty Clamp Boards (pair) ) og the widget ( eldre modell ) .

    Har målt spenning ( fikk hjelp av iconserv her på sentralen ) på både treble og bass paneler. Alt i god stand.

    Cool. 4 Ohm. Min QUAD 303 er oppgradert med såkalte "high-end" kretskort ( tilsvarende specs som de originale ) fra dadaelectonics —Skjønt tidligere at 303 er bygget for tunge oppgaver, men at de kan kjøre på 4 Ohm!
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Bunn-oktaven er det mest naturlig å tolke som 20 - 40 Hz ut fra det som er skrevet.

    hmmm... muligens et dumt spm: hva menes med bunn-oktav her? Hvilket register ligger dette? Hvor lavt må bass seksjonen gå?

    "Although the Gradient SW-57 is called a subwoofer, my definition of the term—ie, a speaker that covers the 20–40Hz range—says that it is not. Although it does get down to 40Hz, anything lower is attenuated nearly to the point of inaudibility. Organ-music enthusiasts will be disappointed by the lack of bottom-octave power and extension."
    REF: https://www.stereophile.com/subwoofers/gradient_sw-57_subwoofer/index.html

    Jeg spør siden jeg er blitt veldig glad i denne innspillingen: Glenn Gould : The Art of the Fugue. Hadde jo vært morro å få full trøkk på denne på anlegget:)
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hei !

    Jeg har plottet inn følgende specs inn i dipole.xls ( funnet her : The Subwoofer DIY Page v1.1 - Dipole Bass Systems ) : dette er vel en slags simulering ( nevnt tidligere i tråden ) , håper jeg å tro… Her får jeg et helt annet SPL tall enn tidligere oppgitt: nå er SPL 93.2 dB 1W/1M mens det andre var 95,64 1W/1M.

    Jeg har økt gain med 13,0 men også valgt både aktivt 6dB/oct LP (1 ) og aktivt 12dB/oct LP ( 1 ) i diagrammet; jeg har fått følgende kurve ( blå ) på vedlagt graf: den ligner jo veldig på eksempel kurven ! —lover jo godt?

    Jeg har valgt en baffel som er 88cm bred og 33,1 cm høy.

    , men hvordan velger man både aktivt 6dB/oct LP (1 ) og aktivt 12dB/oct LP ( 1 ) i virkeligheten? Ville tro man bare velger ett av disse aktive low-pass ( antar LP = low-pass ) filterne til justering av woofer. Hvordan / hvorfor velger man begge to?


    Under har jeg lagt til i tekstformat de Thiel Small parameterne jeg plottet inn
    ( OBS: se anmerkninger i parantes om riktig bruk av parameterne )

    ▪ VAS = 132,4
    ▪ Fs = 31,0
    ▪ Qes = 0,58
    ▪ Qms = 7,10
    ▪
    ▪ Re = 5,6 ( er Re det samme som Revc ; oppgitt hos Peerless ? )
    ▪ Xmas = 8,3
    ▪
    ▪ Dia 25,8 ( er Dia det samme som Effective Cone Diameter ( D ) ? )
    ▪
    ▪ PE = 100 ( er PE det samme som P ? )
    ▪
    ▪ Number of drivers = 2 ( 2 woofere i hver baffle )
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn