QUAD Elskerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • geirf

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2004
    Innlegg
    87
    Antall liker
    243
    Sted
    Nord Trøndelag
    Hallo! Er det noen andre her som har erfaring med modifisering av disse? Ser av filter/signalveien at de dopet ned endel i forhold til andre elektrostater. Jeg har fjernet noe (R15 og C25 pluss FS2 sikring) og lurer på om noen har lignende erfaringer? Bare dette gir vesentlig bedre dynamik. Jeg er klar over faren. Sikringsystemet er også noe voldsomt av seg og burde gjøres noe softere. Kjekt å høre om andres erfaring her :) !
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Hallo! Har ribbet ned Quad Esl 63 uten metalgrill og stoff trekk. Modifisert og forenklet signalvei og du verden for en måte disse serverer musik på:)🤩! Vis vedlegget 860943
    Spennende. Har du tympani 4 ende? Hva med en hybrid systemet med Stacked 57 eller 63 og tympani paneler på bass?? Kunne tenke meg å høre det... 😁
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.350
    Sted
    oslo
    Hallo! Er det noen andre her som har erfaring med modifisering av disse? Ser av filter/signalveien at de dopet ned endel i forhold til andre elektrostater. Jeg har fjernet noe (R15 og C25 pluss FS2 sikring) og lurer på om noen har lignende erfaringer? Bare dette gir vesentlig bedre dynamik. Jeg er klar over faren. Sikringsystemet er også noe voldsomt av seg og burde gjøres noe softere. Kjekt å høre om andres erfaring her :) !
    Nå er det jo fort 12 år siden jeg hadde fungerende esl63 så detaljene begynner å bli glemt, men etter å først ha testet ut uten filter (som var bedre enn standard), så endte jeg vel til slutt opp med et filter som bestod av en 100uf polyprop og en høykvalitets motstand, noe som var enda bedre igjen.

    Hadde egentlig planlagt å teste ut opp mot 220uf slik som originalt, bare med høykvalitets poly, men siden det funket såpass bra med 100uf ble det aldri noe av før panelene gikk i stykker igjen og jeg gav opp å fikse dem.

    (kjørte uten støvfilter, og mistenker at såpemiksturen på mine reparerte paneler var litt for tacky, slik at støv festet seg for lett og brant hull)

    865A64EF-3266-4579-A1DA-E4D25905A9BD.jpeg
     

    geirf

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2004
    Innlegg
    87
    Antall liker
    243
    Sted
    Nord Trøndelag
    Spennende. Har du tympani 4 ende? Hva med en hybrid systemet med Stacked 57 eller 63 og tympani paneler på bass?? Kunne tenke meg å høre det... 😁
    Hehehe! Joda, kunne blitt en spennede løsning, men krever da fordømt mye plass. Stacke 63 er ikke av det smarteste fordi de er da den eneste point source elektrotassen som finns😁! Nå fungerer da Tympani flott med QR mid pluss long ribbon. Jeg skulle hatt et mye større hus med flere store lytterom, men akk...
     

    geirf

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2004
    Innlegg
    87
    Antall liker
    243
    Sted
    Nord Trøndelag
    Nå er det jo fort 12 år siden jeg hadde fungerende esl63 så detaljene begynner å bli glemt, men etter å først ha testet ut uten filter (som var bedre enn standard), så endte jeg vel til slutt opp med et filter som bestod av en 100uf polyprop og en høykvalitets motstand, noe som var enda bedre igjen.

    Hadde egentlig planlagt å teste ut opp mot 220uf slik som originalt, bare med høykvalitets poly, men siden det funket såpass bra med 100uf ble det aldri noe av før panelene gikk i stykker igjen og jeg gav opp å fikse dem.

    (kjørte uten støvfilter, og mistenker at såpemiksturen på mine reparerte paneler var litt for tacky, slik at støv festet seg for lett og brant hull)

    Vis vedlegget 861009
    Hallo! Ja denne oppgraderingen er nok veldig grei! Jeg har fjernet disse 2 helt og det gav markant bedre dynamik, mere nedover samtidig som bedre oppløsning oppover. Et voldsomt løft jfr mine preferanser:)! Synd flere av disse 63 led av dårlig liming av statorene! Ikke så enkelt å fikse heller...
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Liten update på inntrykk, etter noen timer i drift.

    Bunnsolid, flawless utførelse i metall, gode buttons og flott følelse på det oppgraderte volumhjulet nå omkranset av LED.
    Play-Fi: Testet iRadio: Funker fint. Testet å sende lyd trådløst fra Philips 806 TV: Funker fint.
    Innganger: Kun testet optisk inngang som er tilknyttet TV. Funker problemfritt, flott lyd!
    Spotify Connect: Funker gull, flott lyd!
    Remote: Liten, i metall. Må brukes til å justere lyd når analoge og optiske innganger er i bruk. Har også kopiert justering til Apple remoten. (Liker best å bruke remote fremfor volum styring i apper, på generelt grunnlag)
    Enheten har også pre-out og MM forsterker for snurrefolket. Denne sies være god. Kanskje det må snurres til vinteren?
    Nærme Quten som er på tur til England/service i funksjoner.

    Lyd: Veldig åpen, ren og klar, mer oppløst og «stille» enn veldig mye annet jeg har hatt/hørt.
    Kort tid, men ingen unoter, rare lyder eller sus/brus/brum å irritere seg over.

    Valgte denne som midlertidig TV amp i går, etter å ha tatt en runde med Sonos Amp og BS Node.
    At man kan få en slik til rundt samme pris..
    Et VELDIG bra kjøp denne Vena Play 2 må jeg si 😀
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer 2912. Finner en del veldig gode ord om denne på nettet, men ikke veldig mye. Derimot er det mer å finne om 2905. Ken Kessler omtaler denne som det beste han noengang har hørt. Han lytter jeg til. Dette er jo noen år tilbake. I dag er de fleste enige om at 2912 er en bedre høyttaler enn 2905. Byggekvaliteten og driftsikkerheten er også mye bedre leser jeg. Skal høre 2912 i helgen. Mye taler for at dette blir min neste. Jeg kan gi de rikelig avstand til bakvegg men lite til sidevegg. Og jeg har topp kvalitet på elektronikken. Har hatt ESL 63 for mange år siden og glemmer aldri den opplevelsen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.601
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg lurte på for de som har fulgt med på disse høyttalerne en stund, er det realistisk å finne renoverterte / oppgraderte Quad ESL 63 i god stand på finn.no i ny og ne hvis man er tålmodig, eller må man til utlandet? På forhånd takk! :)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Hei, jeg lurte på for de som har fulgt med på disse høyttalerne en stund, er det realistisk å finne renoverterte / oppgraderte Quad ESL 63 i god stand på finn.no i ny og ne hvis man er tålmodig, eller må man til utlandet? På forhånd takk! :)
    Du kan bestille kit fra ER-Audio i Australia. Da får du med det du trenger av film, lim, ledende lakk, påførings-svamp samt vekt for å strekke filmen. Har gjort det selv og selv om det tar litt tid så får man det til om man er litt nøye. De er supervennlige og hjelper gjerne med tips og råd.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.601
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du kan bestille kit fra ER-Audio i Australia. Da får du med det du trenger av film, lim, ledende lakk, påførings-svamp samt vekt for å strekke filmen. Har gjort det selv og selv om det tar litt tid så får man det til om man er litt nøye. De er supervennlige og hjelper gjerne med tips og råd.
    Så svaret er nei? 😅
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Så svaret er nei? 😅
    :)
    Det finnes nok fungerende 63ˋs hvis man venter og leter men min erfaring er at det ofte selges høyttalere som har ett eller flere paneler som trenger å repareres. Som sagt så er det ikke for vanskelig å gjøre dette selv men det tar litt tid, mye lodding og styr.
    Har 4 par selv. Panelene er renoverte men i en hektisk hverdag så har det støvet litt ned de siste 3 årene. Skal få ut fingeren og montere høyttalerne og legge dem ut for salg. Beholder ett par selv da jeg liker de veldig godt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.601
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    :)
    Det finnes nok fungerende 63ˋs hvis man venter og leter men min erfaring er at det ofte selges høyttalere som har ett eller flere paneler som trenger å repareres. Som sagt så er det ikke for vanskelig å gjøre dette selv men det tar litt tid, mye lodding og styr.
    Har 4 par selv. Panelene er renoverte men i en hektisk hverdag så har det støvet litt ned de siste 3 årene. Skal få ut fingeren og montere høyttalerne og legge dem ut for salg. Beholder ett par selv da jeg liker de veldig godt.
    Hva vil et slikt renovert par ligge på da typisk hvis du legger ut? (kan ta det på DM evt hvis du ønsker)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Hva vil et slikt renovert par ligge på da typisk hvis du legger ut? (kan ta det på DM evt hvis du ønsker)
    Aner ikke hva et slikt par er verdt. Hvis de er 100% så snakker vi fortsatt om "småpenger" i forhold til hva man får av lydkvalitet. Har 2 par på stativer hvor det ene må være hjemme hos meg. Vi kan ta det senere. Skal som sagt få fingeren ut og sette dem i stand snart. Har 2 par 57 også men de må til England for oppussing
    Mvh Espen
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.601
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Aner ikke hva et slikt par er verdt. Hvis de er 100% så snakker vi fortsatt om "småpenger" i forhold til hva man får av lydkvalitet. Har 2 par på stativer hvor det ene må være hjemme hos meg. Vi kan ta det senere. Skal som sagt få fingeren ut og sette dem i stand snart. Har 2 par 57 også men de må til England for oppussing
    Mvh Espen
    Ok. Ha meg i bakhodet hvis du får ferdig et par 63 da, da er jeg potensielt interessert :)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Har du kvitta deg med hornriggen, Espen??
    Ja, har nok det. Måtte prioritere slikt grunnet vinylsamling som måtte opp fra rom i kjelleren som skulle bli til gaming rom for guttene mine. Tok rett og slett for mye plass. Savner lyden og kapasiteten
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Vurderer å skaffe meg et par esl 63 for å prøve ut elektrostat-livet. Økt alder gir lavere behov for lydtrykk merker jeg så da er det viktig at det spiller best mulig ved lavere nivåer. Vet jo at disse er eldre modeller, men de nyere blir litt ruvende. Er det noen som vet om det er noen som reparerer/restaurerer slike på østlandet? Er jo en fordel at de fungerer, og brukt vet man jo aldri hva man får med disse har jeg skjønt :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    På mine Quad 63 var limet på statorne inntakt. Jeg ville ikke teste dette og provosere frem brudd ved å trykkteste med fingrene bare for å teste holdbarheten på noe som er helt. I stedet punktlimte jeg gitteret på statorplatene med epoxy med ei lita sprøyte fra utsiden. Veldig, veldig forsiktig slik at det ikke kommer lim inn bak stator, kun en mikrodråpe i hvert hjørne i hver "firkant". Utrolig langtekkelig arbeid, men det betalte seg bra. Har nye kondiser og motstander liggende. De tar som nevnt mye plass, så bunnplaten må bygges opp litt. Litt usikker på @geirf metode med å skippe disse helt da dette hever disk/mellomtone. Kan jo sette på en bypassbyter, så er det enklere å velge klangfarge i samspill med de forskjellige bassmoduler.
    Ny støvfolie fra ER krympes på, stoffet er fint, så her trengs ikke å gjøre noe mer, bare spille.
    Bildet: De sorte strekene kommer fra England :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Disse var jeg og hørte på idag🎶🎵 og så flott de låt a'gitt.. enda kulere er at Willy også har bass-systemet som hører til, med 2×12"per side.. Gromme saker fra 19pil&bue🤓
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Har et par esl63 på vei bare jeg finner noen som kan frakte de trygt over fjellet fra bergensområdet. Gleder meg til å prøve et par ekte elektrostater.

    @W.Sand

    Hva er det du gjorde der og hvorfor? For sikkerhets skyld?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Limet mellom stator og gitter morkner før eller siden på gamle Quader, beroende på bruk: atmosfære, temperatursvingninger, flytting osv. Mine var heldigvis ikke kommet dit, og nå er de sikret mot slikt. Den lille raslingen som var i de kom fra støvfolien hvor tapen hadde sluppet. Ny støvfolie ( ER) og quadene spiller uforstyrret videre.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Da er et sett esl 63 koblet opp og spiller som englene synger. Ut fra serienummeret er de fra 1983, altså 40 år, og originale. Fulgte med NOS paneler også så hvis/når noe ryker kan de byttes.
    Ingen ulyder eller nivåforskjeller som jeg oppfatter så spørsmålet er om jeg bare skal la de være, eller prøve på @W.Sand s metode. Er det noen som har en enkel oppskrift eller lenke til en slik?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    En gang tidlig på 1980-tallet hørte jeg Quad ESL-63, og forbannet meg på at jeg skulle ha Quad-høyttalere en gang. Det har ikke skjedd ennå, men kanskje jeg i hvertfall burde prøve et par 2812 eller 2912. Noen som vet hvor mye forsterkerkraft som trengs, eventuelt?
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    En gang tidlig på 1980-tallet hørte jeg Quad ESL-63, og forbannet meg på at jeg skulle ha Quad-høyttalere en gang. Det har ikke skjedd ennå, men kanskje jeg i hvertfall burde prøve et par 2812 eller 2912. Noen som vet hvor mye forsterkerkraft som trengs, eventuelt?
    Hei!
    Har ESL63 og har tidligere hatt 2905. Min erfaring er at de er forholdsvis enkel last for forsterkeren. Har benyttet rørforsterker på 50W, 125W og nå klasse D på 400W(Vera). Må si jeg foretrekker lit ekstra krefter om ikke annet for nattesøvnen.
    Hvis du kan velge så hadde jeg definitivt gått for 2912 med sine 2 ekstra basspaneler. Savner lyden fra mine gamle 2905, de låt magisk og fullfrekvent.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Da burde vel 60 klasse A-watt fungere. Får høre med importøren om det lar seg gjøre å få prøve et par.
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    En gang tidlig på 1980-tallet hørte jeg Quad ESL-63, og forbannet meg på at jeg skulle ha Quad-høyttalere en gang. Det har ikke skjedd ennå, men kanskje jeg i hvertfall burde prøve et par 2812 eller 2912. Noen som vet hvor mye forsterkerkraft som trengs, eventuelt?
    Hadde 2912 ett par år og er vel den HT jeg lydmessigt var mest fornøyd med , de låter magisk , men jeg hadde "ikke nerver" til å vente på neste panelbytte....byttet 2 ganger. Brukte Devialet , LM-rør(100W/30W) og div andre effekttrinn(husker ikke merkene) , og en A75 burde gjøre en flott jobb på Quad. Mitt rom er på 26kvm:)
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Da er de koblet opp i stua etter funksjonstesten i kjellerstua. Passende nok er de koblet opp mot en Artera Stereo som virker som en meget god match, noe den vel også burde være.

    Overrasket at de spiller meget bra der de må stå til vanlig, dvs ca 40 cm ut fra veggen, men alt blir enda bedre når de dras ut en meter eller to.

    Ingen tegn til ulyder selv ved høyt volum, som er beroligende.

    Det er en umiddelbarhet og uanstrengthet som er besnærende med disse. Lyden svever i rommet og min største frykt, bassen, bare er der sammen med resten, sømløst. Begynner å skjønne hva tunge membraner, delefiltre og kasser gjør med lyden.

    Kikker litt for mye på 2912 og spesielt 2812 som ligger ute på finn nå.. Hvor mye bedre er de, egentlig?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.983
    ESL2905 og 2912 gir selvfølgelig langt mer nedover, men den krystallklare svevende mellomtonen som ESL63 kan fremvise synes jeg ingen av dem matcher helt.
    En annen ting er vist du setter ESL63 1,5-2 m ut fra bakvegg, og kliss inntil sidevegg (om mulig), vrir dem litt inn mot lytteposisjon, tilter dem en grad eller to bakover, får en 2,5-3,5 m mellom dem så er du muligens inne for en overraskelse hva bass angår ;)

    Har du de orginale Quad stativene til ESL63, så kutt deg et par lengder av mors piasava kosteskaft, og sett en i hvert hjørne foran.
    Så er "foten" straks stivere, og hele ekvipasjen svaier mindre. Kutt dem akkurat så lange at du må presse de på plass, slik at de står i klem uten å bruke lim og skruer. Dette sammen med hva jeg skrev over strammer opp lydgjengivelsen, og koster omtrent ingenting.

    Og ja, du kan forfine de ytterligere, men da....:cool:
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Da er et sett esl 63 koblet opp og spiller som englene synger. Ut fra serienummeret er de fra 1983, altså 40 år, og originale. Fulgte med NOS paneler også så hvis/når noe ryker kan de byttes.
    Ingen ulyder eller nivåforskjeller som jeg oppfatter så spørsmålet er om jeg bare skal la de være, eller prøve på @W.Sand s metode. Er det noen som har en enkel oppskrift eller lenke til en slik?
    Syns 63 er det beste deal i quad verden. Nyere modeller er såpass mye dyrere at i min mening forsvare de ikke pris i forhold til 63. Det er mye problemer med nyere modeller og det dårlig lim de brukte i panelene. Jeg syns ikke 63 eller 57 mangler bass, det er bare noe annet. Din 63 er i god stand, pass godt på de, å spille veldig høyt med feil forsterker er ikke lurt. Av egen erfaring kan jeg anbefale å slår de av når de ikke er i brukt. I forhold til 2805 er 63 ganske like, muligens litt bedre bass på 2805. Store modeller med ekstra bass paneler har mye mere bass men låter noe unaturlig, nesten litt for mye bass i mitt mening. Min favoritt er 57 men de har blitt vanskelig å finne i god stand også.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Syns 63 er det beste deal i quad verden. Nyere modeller er såpass mye dyrere at i min mening forsvare de ikke pris i forhold til 63. Det er mye problemer med nyere modeller og det dårlig lim de brukte i panelene. Jeg syns ikke 63 eller 57 mangler bass, det er bare noe annet. Din 63 er i god stand, pass godt på de, å spille veldig høyt med feil forsterker er ikke lurt. Av egen erfaring kan jeg anbefale å slår de av når de ikke er i brukt. I forhold til 2805 er 63 ganske like, muligens litt bedre bass på 2805. Store modeller med ekstra bass paneler har mye mere bass men låter noe unaturlig, nesten litt for mye bass i mitt mening. Min favoritt er 57 men de har blitt vanskelig å finne i god stand også.
    Veldig enig med deg men ikke at 2905/2912 er "unaturlig" Synes 2905 er fantastisk og graver frem det man trenger av bass. 63 er en vinner! Spiller på et par akkurat nå og det låter så luftig og uanstrengt. Har mulighet til å ha avstand til bakveggen og som du sier så mangler det ikke bass.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Ja, nei, hva skal man si. I dag begynte øverste basspanel å spytte og frese. Ut fra det jeg har skjønt er det ganske klassisk for løsnede statorer. Vil tro at den lave solen har spilt inn. Så at det kunne være en mulighet.. I og med at de er såpass gamle vil jeg tro at det er et tidsspørsmål før resten følger etter. Derfor: Er det noen som har forsøkt ER-kitet og gjort det selv? Hvor mange tommeltotter er det mulig å ha uten at det blir for knotete? Evt, er det noen her inne som er drevne på det? Har sendt mld til en reparatør i nærheten som hintet om ganske mye for jobben, så det frister å ordne selv/sjekke om andre kan fikse. Gi lyd hvis dere vet om noen! Synes jo disse var helt fantastiske, så ønsker å fikse de opp til spec +.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Og slik høres det ut

     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Ja, nei, hva skal man si. I dag begynte øverste basspanel å spytte og frese. Ut fra det jeg har skjønt er det ganske klassisk for løsnede statorer. Vil tro at den lave solen har spilt inn. Så at det kunne være en mulighet.. I og med at de er såpass gamle vil jeg tro at det er et tidsspørsmål før resten følger etter. Derfor: Er det noen som har forsøkt ER-kitet og gjort det selv? Hvor mange tommeltotter er det mulig å ha uten at det blir for knotete? Evt, er det noen her inne som er drevne på det? Har sendt mld til en reparatør i nærheten som hintet om ganske mye for jobben, så det frister å ordne selv/sjekke om andre kan fikse. Gi lyd hvis dere vet om noen! Synes jo disse var helt fantastiske, så ønsker å fikse de opp til spec +.
    Bestill et kit fra ER. Følg bruksanvisningen. Masse jobb er det men du får det til :)
    Har renovert 4 par pluss et par elementer til kompiser.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Da er kit fra ER på vei. Haster ikke så blir i ro og mak. Koblet opp mine "vanlige" høyttalere, et par tannoy cheviot og det hørtes bare merkelig ut til å begynne med. Men så ble hjernen vant til lyden og nå spiller det bra igjen. Utrolig hva hjernen kan kompensere for. Det jeg merker er at det ikke er i nærheten av å være like lettflytende. Lyden er mer innesluttet og det er noen kasseresonanser, evt at lyden kommer tilbake og ut membranen. Men bra, det spiller det. Og på veldig rytmisk musikk trykker det selvfølgelig mer. Det jeg savner mest er quadenes utrolige evne til å spille lavt på en tilfredsstillende måte. Blir gøy/skremmende/osv å sette de i ordentlig stand igjen.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Det jobbes med nye produkter, nye høyttalere og det som ser ut som en spennende (integrert?) forsterker. Ble disse produktene vist frem på messen i Munchen? Bildene er hentet fra instagram kontoen til Quad.

    09615DC5-1CFC-4015-8577-3BCE53DA7BE4_1_105_c.jpeg


    B585AEA9-01A9-4801-BFFD-E0D5FFFFBE35_1_201_a.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn