QUAD Elskerne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Skjer ikke så mye med Hifi i hjemmet, men har solgt ESL2905, og spiller nå på de nyeste ESL2912. Klart hørbar oppgradering, men hadde fint klart meg med de gamle.
    Det fine er, at med alderen brukes tiden til å nyte musikk, og mindre tid til å lete etter oppgraderinger. Nå må jeg innrømme at DAC er oppgradert, og streamer står for tur, men siden det spilles mest vinyl, så har jeg ikke hastverk. Noe alternativ til Quader har jeg gitt opp å finne.

    20230905_110208.jpg


    /Ruby😊
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Da er begge Quad 63 strippet. Har gjennomlyst og ikke funnet noen ødelagte membraner. Limt løse statorer med med strikk og bøyde nåler, og sikret hjørnene som ikke var løse. Har gått fra å blinke veldig raskt til en gang hvert 7. sekund på ene høyttaleren, og hvert 3. sekund på den andre. Det er innafor slik jeg har skjønt det. Strammet støvdekslene med hårføner og montert opp igjen.
    Spiller helt fantastisk der de står.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Artig at det er litt liv i Quad tråden. Spiller forøvrig på den nye Quad Artera effektforsterkeren. Et nytt, men overrasket positivt bekjentskap for meg.
    Har eid en del Quad forsterkere gjennom årene. Fra Quad II rør forsterkere, via 303, 606, og 909 transistor amper. Har aldri synes de har vært gode nok til Quad elektrostatene. De har spilt grått, og kjedelig, med lite holografi og 3D. I alle fall i forhold til Quicksilver rør monoblokker, som har spilt friskere, og mer oppløst.
    Quad Artera spiller langt bedre, og imponerer skikkelig. Rett og slett en fabelaktig god forsterker. Til prisen vil jeg si den er et funn til Quad elektrostater. Her er alt på plass. Ikke hørt noe tilsvarende i denne prisklassen. Nå ble jeg nysgjerrig på tilhørende pre amp. De er jo latterlig billig. Kan den være tilsvarende god?

    20231008_160231.jpg

    20231008_160305.jpg


    /Ruby😊
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Artig at det er litt liv i Quad tråden. Spiller forøvrig på den nye Quad Artera effektforsterkeren. Et nytt, men overrasket positivt bekjentskap for meg.
    Har eid en del Quad forsterkere gjennom årene. Fra Quad II rør forsterkere, via 303, 606, og 909 transistor amper. Har aldri synes de har vært gode nok til Quad elektrostatene. De har spilt grått, og kjedelig, med lite holografi og 3D. I alle fall i forhold til Quicksilver rør monoblokker, som har spilt friskere, og mer oppløst.
    Quad Artera spiller langt bedre, og imponerer skikkelig. Rett og slett en fabelaktig god forsterker. Til prisen vil jeg si den er et funn til Quad elektrostater. Her er alt på plass. Ikke hørt noe tilsvarende i denne prisklassen. Nå ble jeg nysgjerrig på tilhørende pre amp. De er jo latterlig billig. Kan den være tilsvarende god?

    Vis vedlegget 958992
    Vis vedlegget 958993

    /Ruby😊
    Samme jeg har koblet til mine esl 63 🙂. Har en utrolig lettflytende og gjennomsiktig presentasjon. Eterisk er vel et fint fremmedord som beskriver det hele.
     

    Geir61

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    45
    Antall liker
    63
    Artig at det er litt liv i Quad tråden. Spiller forøvrig på den nye Quad Artera effektforsterkeren. Et nytt, men overrasket positivt bekjentskap for meg.
    Har eid en del Quad forsterkere gjennom årene. Fra Quad II rør forsterkere, via 303, 606, og 909 transistor amper. Har aldri synes de har vært gode nok til Quad elektrostatene. De har spilt grått, og kjedelig, med lite holografi og 3D. I alle fall i forhold til Quicksilver rør monoblokker, som har spilt friskere, og mer oppløst.
    Quad Artera spiller langt bedre, og imponerer skikkelig. Rett og slett en fabelaktig god forsterker. Til prisen vil jeg si den er et funn til Quad elektrostater. Her er alt på plass. Ikke hørt noe tilsvarende i denne prisklassen. Nå ble jeg nysgjerrig på tilhørende pre amp. De er jo latterlig billig. Kan den være tilsvarende god?

    Vis vedlegget 958992
    Vis vedlegget 958993

    /Ruby😊
    Jeg har også Arteraen,og synes den spiller fint. For tiden på et par Mirage OM5, da det er litt for trangt for ESL 989, på min midlertidige lytteplass.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har også Arteraen,og synes den spiller fint. For tiden på et par Mirage OM5, da det er litt for trangt for ESL 989, på min midlertidige lytteplass.
    Du får ta med deg 989 til meg. Har plass:p
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg vet ikke om What Hi-Fi er til å stole på, men de var ikke så veldig imponerte av Artera. Kanskje forsterkeren er spesielt tilpasset Quads egne høyttalere, på ett eller annet vis?

    https://www.whathifi.com/quad/artera-play-artera-stereo/review
    Ikke så opptatt av hva WhatHifi skriver. Hadde vært verre hvis det var HFNRR. De hadde testet pre, og power separat, og langt mer seriøst.
    Hos meg spiller den langt bedre enn forventet, spesielt i forhold til prisen.
    Mulig den fungerer spesielt bra til Quad elektrostater. Ville i såfall være merkelig, da Quad også selger vanlige kasse HT.
     

    Geir61

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    45
    Antall liker
    63
    Koser meg med ESL63. Utrolige formidlere. Har gitt dem plass/bakrom så de spiller med godt trykk i bassen. Vis vedlegget 969808
    Ja, du har fin plass rundt høyttalerne. 63 spiller bra de. Det var de som fikk meg overbevist om at Quad laget fantastiske høyttalere. Sånn rundt 87/88. Hørte de på ei hi-fi sjappe i Porsgrunn, mens jeg var på ferie, og kjøpte de, med en gang. Du kan få låne 989, men da må du skifte et element for meg😉, jeg har fabrikknyt element liggende. Jeg har skiftet et, men dt var visst et til m feil, så det bobler litt i den enehøyttalren. Siden de står bortstuet nå, har jeg ikke fullført. Og, blir vel ikke å gjøre det før jeg har hatt en liten ombygging, som gir meg mer plass rundt høyttalerne.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Ja, du har fin plass rundt høyttalerne. 63 spiller bra de. Det var de som fikk meg overbevist om at Quad laget fantastiske høyttalere. Sånn rundt 87/88. Hørte de på ei hi-fi sjappe i Porsgrunn, mens jeg var på ferie, og kjøpte de, med en gang. Du kan få låne 989, men da må du skifte et element for meg😉, jeg har fabrikknyt element liggende. Jeg har skiftet et, men dt var visst et til m feil, så det bobler litt i den enehøyttalren. Siden de står bortstuet nå, har jeg ikke fullført. Og, blir vel ikke å gjøre det før jeg har hatt en liten ombygging, som gir meg mer plass rundt høyttalerne.
    Generøst tilbud, Geir. Takk. Hadde det ikke vært for at jeg får inn nye HT snart så hadde jeg tatt deg på ordet.
    Uansett kan jeg hjelpe deg med elementene hvis du trenger.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Drømmehøyttalere! Kjøpt nye eller funnet på brukten?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med pallelastene, og velkommen i klubben, @frode n
    Håper du har god plass til disse storhetene. De er noe av det ypperste.
    Og ekstra hvis du skal beholde kartongene. Jeg kastet mine etter 2 dager, da det var klart at disse høyttalerne blir værende.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Fantastisk! Gi lyd om du vurderer å kaste eskene. Er et par i Trondheim jeg sikler på men har brent meg på frakt av esl tidligere. Hvilken forsterker har du i tankene?
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    Fantastisk! Gi lyd om du vurderer å kaste eskene. Er et par i Trondheim jeg sikler på men har brent meg på frakt av esl tidligere. Hvilken forsterker har du i tankene?
    Eskene blir nok mest sannsynlig kastet, da de er så store. Bor nå ca 20 km fra Tvedestrand.
    Jeg har to DIY rørforsterkere. Ene OTL på 120 w i 8 ohm og en på 150 w i 4 ohm, og en Bat vk3i forforsterker. Planen er og bytte litt på mellom disse.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som har/har hatt gradient sw63 til esl63, evt en diy-versjon med andre/bedre elementer? Har litt for lyst til å prøve ut OB-bassløsning kjenner jeg.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Har nå et sett esl 63 som spiller i kjellerstuen. Alt er egentlig helt topp. Men.. Innimellom kunne jeg tenkt meg å spille litt høyere, og av og til at bassen var litt dypere / mer slagkraftig. Har i grunn optimal plassering så bassen går ned til 40 hz uten å miste nivå allerede. Og kvaliteten er fantastisk. Nå har det seg slik at jeg har los på et par 989, som er 63 pluss to basspaneler. Ett (minst)er gåent, men mulig det er en enkel lim-fix hvis ikke folien er brent. Jeg har et ER-kit liggende samt et originalt mellomtonepanel, og et originalt basspanel i uåpnet plast fra Quad. Er det noen som har erfaring med disse to? Er det slik at 989 er et par som spiller litt høyere og litt dypere enn 63? Hva vil en OK pris på et pent sett 989 med et ødelagt element være?
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hei Fry.

    ESL-63 er en meget undervurderet højttaler. De kræver at de får noget plads bag sig og de skal løftes fra gulvet. Som du har konstateret så er det forkert at sige at de ikke kan spille bas. Men de har fysiske brgrænsninger i basområdet hvis man vil spille højt eller have meget dyb bas med noget punch. Mit forslag vil være enten at se om du kan finde et sæt Gradient eller bygge nogle basmoduler i stil med Gradient. Selve ESL-63 nyder også godt af at blive fri for at spille bas.

    Jeg er ikke tilhænger af 989 og de nyere med ekstra baspanel. De kan spille lidt højere, men de løser ikke det grundlæggende problem med QUAD panelerne. De individuelle paneler har en resonans omkring 50-60 Hz. Og under den frekvens hjælper ekstra paneler ikke. Jeg ville vælge ESL-63 + basmodul hver gang.

    Det er min mening. Andre har sikkert anden mening.

    Senilix (som er Quad'oholic og har 5 sæt ESL-63)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Har nå et sett esl 63 som spiller i kjellerstuen. Alt er egentlig helt topp. Men.. Innimellom kunne jeg tenkt meg å spille litt høyere, og av og til at bassen var litt dypere / mer slagkraftig. Har i grunn optimal plassering så bassen går ned til 40 hz uten å miste nivå allerede. Og kvaliteten er fantastisk. Nå har det seg slik at jeg har los på et par 989, som er 63 pluss to basspaneler. Ett (minst)er gåent, men mulig det er en enkel lim-fix hvis ikke folien er brent. Jeg har et ER-kit liggende samt et originalt mellomtonepanel, og et originalt basspanel i uåpnet plast fra Quad. Er det noen som har erfaring med disse to? Er det slik at 989 er et par som spiller litt høyere og litt dypere enn 63? Hva vil en OK pris på et pent sett 989 med et ødelagt element være?
    Har ikke hørt 989 men har hatt 2905 som også har 2 ekstra basspaneler. Helt klart mer lydtrykk og lettere å få bassen til. Hvor dypt den gikk målte jeg aldri men syntes det var bass nok i massevis og den bassen som er der er utrolig oppløst.
    Siden du har paneler og kit liggende så ville jeg ha prutet 989 ned til en pris du kan leve med. Høyttalere klarer du å fixe selv.
    Selv har jeg 4 par 63 og to par 57(som må sendes til england for rep)
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Selv har jeg 4 par 63 og to par 57(som må sendes til england for rep)
    En mand efter mit hjerte :). Med et reparations kit fra ER og med lidt tålmodighed og finger-færdighed kan man godt reparere dem selv.
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Takker! Det fine med å ha et par 63 allerede er at et sett 989 ikke utelukker en esl63/sw63 løsning. Er fristet til å prøve elektrostat hele veien. Delefilter og ekstra forsterker kompliserer jo det hele litt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Takker! Det fine med å ha et par 63 allerede er at et sett 989 ikke utelukker en esl63/sw63 løsning. Er fristet til å prøve elektrostat hele veien. Delefilter og ekstra forsterker kompliserer jo det hele litt.
    Tror ikke du trenger en ekstra forsterker/delefilter med SW63. Signalet går til subbene og derfra ferdig "silet" til Quadene
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner. Da er det bare å være på utkikk etter et sett sw63 med inkludert delefilter. Så for meg en minidsp-løsning. Må si det frister å kjøre elektrostat full range, men får se hva det blir til. Orker ikke å betale altfor mye heller.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Ville uten tvil gått for Quad ESL989. Har eid en haug forskjellige ESL63 siden 1984, og har fortsatt 989 stående.
    De siste årene har det blitt spilt på 2905. Nå brukes 2912.
    Forskjellen mellom 63, og de større modellene med 2 ekstra basspanel er ganske stor. De kan spille litt høyere, og er litt mer dynamiske, men den største forskjellen ligger i bass området.
    Har også eid sw63 bass systemet, men kvaliteten, og hurtigheten på bass ligger i de 2 ekstra panelene. Hele frekvensområdet henger mer sammen.
    Det blir litt mer fysisk med sw63, men hurtigheten, og helheten i forhold til full range Quad mangler.
    Hvordan bassen fremstår ligger selvfølgelig mye i akustikken i rommet, da Quader, og spesielt de større modellene, er svært avhengig av rommet. Det er svært viktig å kunne gi de god avstand til sidevegger, og spesielt bakvegg.
    Min høyst personlige mening.

    /Ruby😊
     

    Geir61

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    45
    Antall liker
    63
    Tror ikke du trenger en ekstra forsterker/delefilter med SW63. Signalet går til subbene og derfra ferdig "silet" til Quadene
    Jo, du trenger absolutt en ekstra forsterker til SW 63. Det er et elektronisk delefilter med i Gradient SW 63 pakke, som kobles inn før effektforsterker. Et passivt filter er selvfølgelig mulig å lage, jeg hadde planer om det for noen år siden. Det innebar noen svære trafospoler, siden delefrekvensen er lav og man ønsker lite tap.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    Geir61

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    45
    Antall liker
    63
    Ville uten tvil gått for Quad ESL989. Har eid en haug forskjellige ESL63 siden 1984, og har fortsatt 989 stående.
    De siste årene har det blitt spilt på 2905. Nå brukes 2912.
    Forskjellen mellom 63, og de større modellene med 2 ekstra basspanel er ganske stor. De kan spille litt høyere, og er litt mer dynamiske, men den største forskjellen ligger i bass området.
    Har også eid sw63 bass systemet, men kvaliteten, og hurtigheten på bass ligger i de 2 ekstra panelene. Hele frekvensområdet henger mer sammen.
    Det blir litt mer fysisk med sw63, men hurtigheten, og helheten i forhold til full range Quad mangler.
    Hvordan bassen fremstår ligger selvfølgelig mye i akustikken i rommet, da Quader, og spesielt de større modellene, er svært avhengig av rommet. Det er svært viktig å kunne gi de god avstand til sidevegger, og spesielt bakvegg.
    Min høyst personlige mening.

    /Ruby😊
    Jeg er tildels enig. Jeg har selv et par 989 i dag. Dessverre nedpakket inntil ombygging gir meg mer plass i «lytterommet». Jeg er veldig fornøyd med disse, kjøpte de for noen år siden for 15000.- Jeg hadde da tidligere hatt mange 63, også kombinasjonen sw63/esl63., og også 2905. 2905 ble kjøpt nye, men solgt etter noen år. Veldig bra høyttalere, men 989 gir minst 90 prosent av det samme, til en brøkdel av prisen. Når jeg hadde Gradient Sub, hadde jeg et delefilter som var konstruert av en svenske som het Mads Torquist MT design. Det var designet akkurat for dette, og ESL 63 jeg hadde var blodtrimmet. Bare nye paneler, ingen støvfolie, gitter eller sikringskretsløp, og ekstra avstivninger. Jeg hadde Counterpoint NPS 400, Classe 25 , Plinius Sa 100 mk2 og Copland CTA 505, i forskjellige konstellasjoner for å drive dette. Flere av mine hi-fi-venner fikk hakeslepp av det anlegget, og hevder enda at det er deres største hi-fi øyeblikk.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Da står et par 989 i kjellerstuen. En stk trengte mindre fiksing og spiller mono. Den andre er strippet helt ned og trenger full pakke. Alle statorene er helt frikoblet fra matrisen så må limes på nytt. Har ikke sjekket membranene men ser ingen rifter. Er det slik at disse uansett må byttes nå selv om de er hele uten rifter? Har sett fra er-audio, men ville jo vært enklere å kun lime statorene.
     

    Vedlegg

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Da står et par 989 i kjellerstuen. En stk trengte mindre fiksing og spiller mono. Den andre er strippet helt ned og trenger full pakke. Alle statorene er helt frikoblet fra matrisen så må limes på nytt. Har ikke sjekket membranene men ser ingen rifter. Er det slik at disse uansett må byttes nå selv om de er hele uten rifter? Har sett fra er-audio, men ville jo vært enklere å kun lime statorene.
    For å komme til statorene så må du fjerne membranene. Mye arbeid men ikke uoverkommerlig. Resultatet rettferdigjør det.
    Hvis statorene kun har løsnet i feks et hjørne så er det bare å lime det som er løst. Hvis ikke må alt løs, rengjøres/slipes og limes på nytt med limet fra ER-Audio
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Den ene lot seg redde på måten du beskriver, den andre er helt lost mtp at limet har sluppet alt. Artig å se hele konstruksjonen. Nesten så man får lyst til å lage en frankenquad med 3-4 basselementer over og under mellomtone/diskantpanelene. En solid ramme og bruke elektronikken som den er.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Er det noen som har prøvd stacked quads ? Også to esl 57 per side? Kunne tenke meg å prøve det
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.158
    Torget vurderinger
    1
    De nye Revela 1 stativhøyttalerne får god omtale, prisen er ikke avskrekkende heller.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn