Qobuz vs Tidal

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har Hifi på TIDAL , og det skal være cd kvalitet, men er usikker der står jo master på så mange spor… Får jeg CD eller CD forurenset av MQA?

    High Rez er ikke så interessant da jeg ikke hører over 11k uansett. I blindteSter har jeg foretrukket mp3 foran CD !!!!
    Alle "Master" spor er sauset inn med MQA ifølge dette nettstedet;

    Men har mistanke om at alt de har er kjørt igjennom MQA kverna.
    Jeg har byttet til Qobus og er veldig fornøyd.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Men har mistanke om at alt de har er kjørt igjennom MQA kverna.
    Jeg har byttet til Qobus og er veldig fornøyd.
    Utfordringen er jo at mye av hires fra Qobuz i realiteten er MQA-filer. Når man kjører Roon, så kan man få opp hele kjeden, og da viser den i mange tilfeller at dette er MQA, selv om man spiller av i Qobuz.

    Årsaken er nok at en del leverandører av musikk, leverer kun ett sett med filer til streaming-tjenestene, slik Morten Lindberg fortalte oss i Stereo+. Ikke fordi de nødvendigvis ikke vil levere ulike typer filer, men fordi distributøren av filene bare aksepterer ett sett med filer til hver utgivelse.

    Roy
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Utfordringen er jo at mye av hires fra Qobuz i realiteten er MQA-filer. Når man kjører Roon, så kan man få opp hele kjeden, og da viser den i mange tilfeller at dette er MQA, selv om man spiller av i Qobuz.

    Årsaken er nok at en del leverandører av musikk, leverer kun ett sett med filer til streaming-tjenestene, slik Morten Lindberg fortalte oss i Stereo+. Ikke fordi de nødvendigvis ikke vil levere ulike typer filer, men fordi distributøren av filene bare aksepterer ett sett med filer til hver utgivelse.

    Roy
    Er det noe rart at vi drikker :eek:
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Utfordringen er jo at mye av hires fra Qobuz i realiteten er MQA-filer. Når man kjører Roon, så kan man få opp hele kjeden, og da viser den i mange tilfeller at dette er MQA, selv om man spiller av i Qobuz.

    Årsaken er nok at en del leverandører av musikk, leverer kun ett sett med filer til streaming-tjenestene, slik Morten Lindberg fortalte oss i Stereo+. Ikke fordi de nødvendigvis ikke vil levere ulike typer filer, men fordi distributøren av filene bare aksepterer ett sett med filer til hver utgivelse.

    Roy
    Mye var vel å ta voldsomt hardt i - et vel stort sett det som er gitt ut av 2L hvor dette gjelder; alt annet av mqa i Tidal jeg har sett er rene flac-filer i Qobuz, enten som 16/44 eller hi-res.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Får jeg CD eller CD forurenset av MQA?
    Står det MQA (eller master) så får du forurenset kvalitet. I praksis er det vel 13bit gjenværende fra originalen med MQA forurensning på den siste delen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Utfordringen er jo at mye av hires fra Qobuz i realiteten er MQA-filer.
    Helt feil, Roon avslører dette - har vel bare sett 2 album så langt.

    Det er vel bare 2 L som pøser ut MQA over alle kanaler (så langt jeg vet er det ingen andre), så det er nok mer enn 2 :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Apple Music sitter trolig med det klart største biblioteket i hires siden de gikk over til å utelukkende til å importere det for noen år siden.
    Men grensesnittet ser ikke ut til være å godt nok. Apple Music har vært ustabilt for min del og virker ikke ut til at iTunes endrer sampletate og bit automatisk, men at man er låst til det man setter det til.

    Uansett mener jeg Apple Music vs Qobuz er mer interessant enn å trekke inn Tidal.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Apple Music nekter Roon-støtte, så de har i utgangspunktet diskvalifisert seg selv.....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    High Rez er ikke så interessant da jeg ikke hører over 11k uansett. I blindteSter har jeg foretrukket mp3 foran CD !!!!
    Problemet med High Rez ligger ikke over 11k og er greit hørbart ved direkte sammenligning mot CD
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    jeg syns mp3 låter best jeg da..;)
    Men det går mot Qobuz siden TIDAL har giftet seg med MQA mafiaen. Rart de gjør slikt ,men det er vel fake markedsføring som får massene til å tro at MQA er bra og Tidal velger å tilfredstille massenenes innbilte behov -for ikke å Tape terreng mot Spotify.

    Tragisk, Betabax var visst bedre enn VHS det også... Og Delikat sursild ER mye bedre enne Denja, og hvo er det blitt av furunålspastiller?? og Kolibridrops
    Det som er best taper mot de med mest markedskraft ,hver gang..
     
    Sist redigert:

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Har konvertert fra Tidal til Qobuz. Hører helt klart forskjell i lydkvalitet.
    Brukte Tidal-appen på Ipad sammen med IFI Zen stream + dac.
    Imidlertid er det ikke så enkelt med Qobuz. Foreløpig bruker jeg Ipad med AirPlay for å få streamet gjennom IFI.
    Det fungerer toppers, men noe hirez blir det da ikke, siden Airplay ikke støtter dette.
    Er veldig komfortablt å kunne bruke Ipaden til styring, men skal jeg nyte høyoppløst må jeg vel finne på en annen løsning?
    Noen forslag til hvordan strømme Qobuz?
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    377
    Antall liker
    452
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    iFi fungerer helt fint sammen med Roon. Alle modellene. Selv de som ikke er Roon Ready. Du må bare sette opp innstillingene rundt MQA render/decoding selv.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.708
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg bryr meg ikke så mye om «politikken» bak MQA. Jeg bryr meg derimot om å oppnå best mulig lyd i alle ledd. Etter å nettopp ha opplevd mye bedre lydkvalitet da jeg fikk en harddisk med lydfiler, kontra Tidal, ble jeg nysgjerrig på å teste ut Qobuz igjen.
    Kort fortalt; det jeg trodde var en mye bedre lydkvalitet ved avspilling av filer fra disk, var heller en dårlig lydkvalitet fra Tidal. Qobuz er mye mer lik avspilling av filer. Sammenliknet med Tidal oppleves sistnevnte nesten som om den har små faseutfordringer. Lydbildet er mer udefinert, vanskeligere å plassere elementer i lydbildet. Qobuz låter rett og slett ganske mye bedre hos meg.
    Samme her også. Helt til jeg gjorde det vanskelig å vite hva jeg spilte. Da låt det likt. YMMV

    mvh
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Helt feil, Roon avslører dette - har vel bare sett 2 album så langt.

    Det er vel bare 2 L som pøser ut MQA over alle kanaler (så langt jeg vet er det ingen andre), så det er nok mer enn 2 :)
    Kanskje det er et norsk problem? Disse har også MQA i Qobuz:

    Kari Bremnes - Det vi har
    Jan Gunnar Hoff - Living
    Ola Gjeilo - Piano Improvisations
    Radka Toneff - Fairytales

    Disse fant jeg etter ti minutters søk. Tror nok jeg kunne funnet flere om jeg hadde brukt mer tid.


    Roy
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.745
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Tok på sparket og impuls og tegnet et abonnement på qobuz i dag så regner med at spåttify blir på hue og ræva ut ganske snart. Det lille jeg rakk å høre på før jobb lød meget bra 🙂
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Kanskje det er et norsk problem? Disse har også MQA i Qobuz:

    Kari Bremnes - Det vi har
    Jan Gunnar Hoff - Living
    Ola Gjeilo - Piano Improvisations
    Radka Toneff - Fairytales

    Disse fant jeg etter ti minutters søk. Tror nok jeg kunne funnet flere om jeg hadde brukt mer tid.


    Roy
    Ja, du har i alle fall rett ang. Radka.
    Glad jeg har CD og LP fra gamle dager
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Har hatt Qobuz en ukes tid og er meget fornøyd med overgangen fra Spotify Premium (Hadde opprinnelig Wimp>Tidal). Må nok dessverre beholde Spotify pga familien som ikke vil skifte og det koster meg mindre å ha begge enn full familie på Qobuz.

    Stort sett alt ble ført over av album med tunemymusic.com.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Spiller både på TIDAL og Qobuz og syns foreløpig TIDAL har best bruker opplevelse. Det som skuffer litt med Qobuz er brukermenyen samt en del eldre innspillingene ligger ute kun som nyere remiks(ref musikk fra 60/70 tallet).Når det kommer til lydkvalitet er det enkelte MQA versjoner som låter meget bra på min dCS MQA-kompatible DAC(har Roon, men benyttes ikke), selv om Qobuz låter generelt bedre utgjør de ulike mastere mest for lydkvalitet. Har ikke vært spesielt plaget med lydtrøtthet verken med TIDAL eller Qobuz.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Helt feil, Roon avslører dette - har vel bare sett 2 album så langt.

    Det er vel bare 2 L som pøser ut MQA over alle kanaler (så langt jeg vet er det ingen andre), så det er nok mer enn 2 :)
    Men er det ikke noe meta-informasjon i MQA-filene som sier hvordan fila skal unfoldes og som Roon leser for å avsløre om det er MQA?
    Og i så fall, hva om den fjernes men hvor MQA "foldingen" er inntakt?
    Eller er Roon smartere enn som så? Bare jeg som spekulerer uten antydning til faktastøtte ;-)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon kjenner igjen MQA uansett kilde (så lenge den er bit perfect).
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Så må jeg bare legge til kundeservice hos Qobuz. I går klarte jeg å kjøpe et album jeg allerede hadde kjøpt.. Kontaktet Qobuz og fikk svar i dag om jeg kunne sende dem en link til hva som helst annet jeg heller ville ha og de skulle ordne det med en gang (ansett pris). Fikk det svaret innen 24 timer. Sånt liker vi :)
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    iFi fungerer helt fint sammen med Roon. Alle modellene. Selv de som ikke er Roon Ready. Du må bare sette opp innstillingene rundt MQA render/decoding selv.
    Da ble det ROON på meg også. Litt knot for å få alt til å fungere sammen, men IFI Zen stream/Schiit Yggdrasil låter helt glimrende. Brukergrensesnittet og den generelle opplevelsen av ROON er helt fabelaktig.
    Tidal, Qobuz og ROON, er en helt super kombo.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Vil du forsette med begge eller velge en, i såfall hvilken ?
    Jeg har Roon er veldig fornøyd med den, og Tidal funker fint, men tenket å bytte til Qobus for å rømme fra MQA.,
    Har eller blir fortalt at Spotify er mye bedre på å foreslå ny musikk enn Tidal som kommer opp med de samme utvalget hele tiden
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så må jeg bare legge til kundeservice hos Qobuz. I går klarte jeg å kjøpe et album jeg allerede hadde kjøpt.. Kontaktet Qobuz og fikk svar i dag om jeg kunne sende dem en link til hva som helst annet jeg heller ville ha og de skulle ordne det med en gang (ansett pris). Fikk det svaret innen 24 timer. Sånt liker vi :)
    Godt fornøyd med qobuz sin kundeservice jeg også.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vil du forsette med begge eller velge en, i såfall hvilken ?
    Jeg har Roon er veldig fornøyd med den, og Tidal funker fint, men tenket å bytte til Qobus for å rømme fra MQA.,
    Har eller blir fortalt at Spotify er mye bedre på å foreslå ny musikk enn Tidal som kommer opp med de samme utvalget hele tiden
    Roon sine anbefalte album + Roon Radio gir veldig mange gode anbefalinger. Om man gir den litt tilbakemelding med å fortelle hva man liker og ikke så blir den enda smartere over tid.
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    895
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan er Qobuz sin elektronika katalog? Har opparbeidet meg en liten spilleliste på spotify med elektronika/techno. men kunne tenkt meg noe høyere kvalitet på musikken en det spotify har. Hadde tidal men sa de opp da jeg ikke fant mye av musikken jeg liker og har blant annet på cd
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Vil du forsette med begge eller velge en, i såfall hvilken ?
    Jeg har Roon er veldig fornøyd med den, og Tidal funker fint, men tenket å bytte til Qobus for å rømme fra MQA.,
    Har eller blir fortalt at Spotify er mye bedre på å foreslå ny musikk enn Tidal som kommer opp med de samme utvalget hele tiden
    Inntil videre beholder jeg begge. Qobuz har ganske mange hull, på blant annet norsk musikk, så der er det greit med Tidal som ofte fyller hullene.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Roon sine anbefalte album + Roon Radio gir veldig mange gode anbefalinger. Om man gir den litt tilbakemelding med å fortelle hva man liker og ikke så blir den enda smartere over tid.
    Enig, Roon gjør en kjempejobb der. For en stund tilbake så den ut til å velge veldig mye fra Tidal hvis man hadde både Tidal og Qubuz aktivt; det likte jeg ikke så godt siden jeg bruker Radio ganske aktivt for å finne nye favoritter og da ønsker jeg å legge inn Qobuz-versjon ved et enkelt klikk. Tror det har blitt bedre men fortsatt ikke optimalt så nå slår jeg helt av Tidal til vanlig og spesielt når jeg bruker "radio" funksjonen, og så slår den bare på igjen når det er noe særskilt jeg ikke finner på Qobuz (som er svært unntaksvis)...
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    816
    Torget vurderinger
    8
    Har nå Qobuz på prøve 1 mnd. og tester ut mot Tidal. Gjorde i dag en test med føste låt (Rushing Water) på Sting sitt nye album. Tidal 48/24 MQA vs. Qobuz 48/24 fra Roon over Aries G2 streamer. Miksen av stemmen til Sting i starten på dette kuttet kan være en utfordring. Effekten lagt på stemmen til Sting her består av komprimerte lag som Qobuz evner å skille og gjengi litt bedre. Det første ca 1 ½ minutt avslører at versjonen fra Qobuz låter litt bedre på mitt oppsett. Også ride-cymbalen som legges i lydbilde etter ca. 50 sekund virker bedre oppløst/luftigere fra Qobuz versjonen.

    Har allerede funnet flere nordiske album som dessverre ikke finnes i Qobuz så Tidal må også beholdes men blir nedgradert til Tidal hifi (flac 44/16 bit uten MQA) til kr.99 / mnd. og Tidal appen er også integrert med Google i bilen ( Polestar 2) med all min musikk / spillelister. Her har ikke (ennå ?) Qobuz noe alternativ. .
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Spørsmål:
    Jeg er fullstendig blank på dette, men jeg ønsker meg lyd i bilen og evt at jeg på sikt kjøper en streamer til og ha hjemme. Jeg ønsker og kunne ha en spilleliste på telefonen slik at jeg ikke bruker data hele tiden. Dattera ønsker seg Spotify premium og til slutt anbefaler en kamerat meg Qobuz pga økt lyd kvalitet.........hva gjør jeg, finnes det en felles løsning ?, ser at på Spotify så kan jeg ha 6 brukere og downliade spillelister uten og bruke data ved avspilling i f.eks bilen......kan man gjøre det samme med Qobuz ?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål:
    Jeg er fullstendig blank på dette, men jeg ønsker meg lyd i bilen og evt at jeg på sikt kjøper en streamer til og ha hjemme. Jeg ønsker og kunne ha en spilleliste på telefonen slik at jeg ikke bruker data hele tiden. Dattera ønsker seg Spotify premium og til slutt anbefaler en kamerat meg Qobuz pga økt lyd kvalitet.........hva gjør jeg, finnes det en felles løsning ?, ser at på Spotify så kan jeg ha 6 brukere og downliade spillelister uten og bruke data ved avspilling i f.eks bilen......kan man gjøre det samme med Qobuz ?
    Ingen problem å laste ned musikk lokalt med qobuz, hvis det var spørsmålet.
    Finnes familie-løsning for qobuz.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Kan man med Qobuz avspille musikk i bilen uten internett....... altså uten at mobildataen går bersærk ?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Musikk - uansett kvalitet krever lite data
    Minsta bruker 15gb pr måned og går stadig vekk tom for data, hun bruker mobildata til og fra skole 27 min hver vei morgen og ettermiddag pluss at hun hører på musikk når vi er ute på tur på lørdager...... så at det det tar veldig lite data er jeg kanskje ikke helt enig i. Hun hører på musikk via Spotify gratis abo med reklame.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn