Pussing av gammel høyttaler

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
526
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Send forespørsel til Hundsbedt/ Inselwind her på forumet

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.238
Basert på egen erfaring vil nesten alt som trenger inn i trevirke gi en varmere glød enn slik dem fremstår nypusset. Det jeg har funnet som gir absolutt mist endring av farge er vannbasert matt gulvlakk. Samme lakk men blank har jeg erfart kan gi et gulskjær. Dog ikke testet med klar billakk.

Personlig ville jeg brukt olje for å få mer liv i finish, men som sagt matt gulvlakk av god kvalitet har egenskaper du ser ut til å søke i forhold til å beholde farge.

En god test er å fukte med vann eller annet løsemiddel for se hvordan en klar olje eller voks kan se ut.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.854
Sted
Sætre
Glemte å nevne at de er av Teak .
Jeg har vurdert å bare la de være slik de er nå: glatt og fin overflate . Kan Treverket ta skade av å stå ubehandlet?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.238
Om man ikke har dem i direkte sollys er det vel stort sett uproblematisk. Bare husk unngå kjeramiske blomterpotter som nær alltid lekker bittelitt, eller kaffekoppen med våt bunn ;)

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.854
Sted
Sætre
Om man ikke har dem i direkte sollys er det vel stort sett uproblematisk. Bare husk unngå kjeramiske blomterpotter som nær alltid lekker bittelitt, eller kaffekoppen med våt bunn ;)
Ja.👏 tok kontakt med osmo kundeservice via e-post for noen råd angående riktig olje . Ser flere har brukt clear matte 3031 med godt resultat men den selges ikke i Norge . Tvangstankene mine sier jeg må behandle dem, sikkert fordi teaken blir fort grå utendørs 🙂

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
15.017
Sted
Ytterst i havgapet...
Teak ble /blir jo tradisjonelt behandlet med teakolje... finnes fortsatt i handel..... Pass på å brenne klutene hvis du tar den veien..

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.854
Sted
Sætre
Teak ble /blir jo tradisjonelt behandlet med teakolje... finnes fortsatt i handel..... Pass på å brenne klutene hvis du tar den veien..
Ja , men da blir de mørke. Passer litt dårlig inn her hjemme 😬vil ha de lyse slik du ser på bildet 🫡

jan_rogert

Hi-Fi entusiast++
Ble medlem
16.12.2015
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
1. Rustins: The Original Danish Oil (olje x antall strøk til metning)
2. Liberon: Bivoks (ett, eller to lag)

Denne kobo gav meg veldig flott resultat på et par LS3/5A kabinett fra Falcon. Det var ikke teak vel og merke.

Topp Bunn