Pusse opp bad?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei sann.
Et "lite" spørsmål.
Skal om kort tid i gang med å pusse opp to bad. Begge har fliser med varmekabler i gulv, med 80-talls plater på veggene. Ser for meg å rive ned platene som er der nå, og i stedet hive opp plater som likner fliser. Etter hva jeg har forstått, er det mulig å få tak i slike plater som har membran på baksiden, og da bør det jo være ok å få skøtene tett vha silikon...
Så blir spørsmålet: Er det noe spesielt jeg bør være obs på/tenke på når jeg går i gang? Har fått forståelsen av at dette ikke skal være noen stooor kunst, men jeg har nå jaffal to tomler.... ;D

mvh
PRoffen
 
O

Ole I

Gjest
Disse du tenker på? Se link for produktinfo og monteringsvideo.

http://www.fibo-trespo.no/dt_article.aspx?m=2813&gclid=CNuy3Lae-60CFagumAodlGPrPw

"Veggpanel/baderomspanel

Fibo-Trespo har en rekke løsninger for privat og offentlig bad.

Glem alt arbeidet med gipsplater, membran og fliser med fugemasse.
Fibo-Trespo Veggpanel med flismønster gjør at alle kan kle vegger i våtrom med et produkt som er godkjent i henhold til Våtromsnormen. Platene monteres raskt og enkelt uten bruk av membran.

Med utvalget fra vår Fortissimo-kolleksjon finner du forskjellige mønstre og flis-størrelser som gir deg god mulighet til å utfolde deg, enten du bygger nytt eller ønsker å pusse opp ditt gamle bad. Veggpanel med flismønster er en revolusjon for alle som vil gi badet et ekslusivt preg på en enkel og sikker måte. Monter ditt nye bad med Fibo-Trespo veggpanel i Fortissimokolleksjonen med flismønster og du vil ha et delikat og vakkert bad som er enkelt å holde rent. "
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Noe i den duren ja.... ;D
Har sett demovideoen...
Skal forøvrig inn med dusjkabinett på begge bad, all den tid der vel ikke bør dusjes direkte på slike plater...?
Og med dusjkabinett går jo vannet rett i sluken, slik at jeg minimerer risikoen for fremtidige fuktskader også på flisegulvet.....?

mvh
Proffen
 
O

Ole I

Gjest
Proffen skrev:
Noe i den duren ja.... ;D
Har sett demovideoen...
Skal forøvrig inn med dusjkabinett på begge bad, all den tid der vel ikke bør dusjes direkte på slike plater...?
Og med dusjkabinett går jo vannet rett i sluken, slik at jeg minimerer risikoen for fremtidige fuktskader også på flisegulvet.....?

mvh
Proffen
Definitivt ja. Men det finnes utmerkede løsninger med dusj-rett-på-vegg som varer og varer. Alt avhenger av godt og kvalitetssikret arbeid og materialvalg.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Du bør uansett sørge for at flisgulvet tåler fuktighet / vann!
Sluk kan jo gå tette, og da flyter jo vannet fort utover gulvet i stedet. Typisk nok når du er midt i dusjinga, uten sjans til å oppdage det.
Og når du gjør det er det som regel for sent! En skikkelig mebran under gulvflisene er det som gjelder!
Slurver man der, så får man gjerne svi. Og det så det holder....
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Seff, Scrooge, men jeg er rimelig sikker på at flisegulvet som er på plass nå, holder normal standard, dvs er rimelig tett. Tenkte nå mest på det lille siget av vann som vil gjøre seg gjeldende når man dusjer rett på det....
"Ekstremtilfeller" som du skisserer, kan jo alltid oppstå, men forhåpentligvis ikke....

Noen med formening om hvor "vanskelig" det er å få opp slike plater på vegg? Har hørt rykter om at dette bør kunne være DIY-mat for alle som ikke har mer enn fire tomler.... ;D

mvh
Proffen
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Er vel neppe noen heksekunst, viktig at ting er rett, ser for meg at en amatør lett bommer på hull til rør og elektro og at det kan bli mye kapp som går i søpla, platene kan dusjen rett på men jeg ville ha brukt kabinett
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Ikke så lenge vi hadde en slik baderomstråd. Søk på den der kan du sikkert finne noe matnyttig. Og ikke minst avslørte den at vi har profesjonelle våtromsfolk her inne. ;)

Men det jeg egentlig tenkte si var at du MÅ lese monterings/bruksanvisninger på ALT det du setter inn på det badet ditt. Plater, badromsmøbler, dusjkabinett etc etc. Les nøye helt til du forstår klart hva det er du skal gjøre og hvordan samt rekkefølge. Den forrige tråden hadde noen konklusjoner som gikk på at den største forskjellen på amatører og fagfolk var at amatøren leste medfølgende papirer!

Jeg er dypt inne i et tilsvarende prosjekt, har revet det meste av gulvet og tre av fire vegger inn til reisverket.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Fliser på gulvet er fliser på gulv, dvs det er ikke tett. En flis suger vann, det samme gjelder fugene rundt. Det som er viktig er tett membran, og da særlig i overgangen mellom sluk og gulv.

når det kommer til flisplatene du skal bruke, er det viktigste at du har rette vegger og rette hjørner. Hvis ikke, er de litt kinkige å få tilpasset.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Spiralis skrev:
Jeg er dypt inne i et tilsvarende prosjekt, har revet det meste av gulvet og tre av fire vegger inn til reisverket.
Det er som oftest riktige måten å gjøre det på, å lime ting oppå annet er sjelden enn god løsning.

Støtter forøvrig tipset om dusjkabinett, i dette tilfellet høres det veldig fornuftig ut.
 
Topp Bunn