Purifi Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    PRF2.5

    Jeg har nylig laget ett par 2.5 bassrefleks høyttalere med Purifi PTT6.5W04-01A, Raal 140-15d, og Hypex Fusion 523.
    Det har etterhvært dukket op endel andre Purifi høyttaler bygg så tenkte en diskusjons tråd hvor vi kan samle ulike design som bruker disse drivere hadde vært på sin plass.

    Her er mitt bidrag og første måling uten eq av mine PRF2.5 etter grovtuning av høyttaler og filter.
    Du kan lese mer om prosjektet i min tråd her https://www.hifisentralen.no/forume...digsnekra-til-hjemmesnekra.97804/post-3147175

    NB beklager blomsterspråket i tråden min det ble bare slik, blir mere måling, mindre poetiske og subjektive beskrivelser av lyd fra min side fremover men for all del fyr løs med tanker, beskrivelser, bilder og målinger i denne tråd! :)

    1633450734123.png

    prf2.5_95db_1m_høyre.jpg
    prf2.5_95db_1m_høyre_2.jpg

    prf2.5_95db_1m_høyre_spectogram.jpg

    prf2.5_95db_1m_høyre_vannfall2.jpg
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    De va enormt flotte :cool: (y) (y) De så helt rå ut,mye bedre enn det meste av kjøpe-hifi
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg kommer til å holde hardt på disse.. :)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Det skjønne æ godt:) Har tenkt tanken sjøl på å lage en større stativer,syns det e tøft og lurt pga meir kapasitet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nesten litt merkelig syntes jeg, det at ikke flere selvbyggere har kastet seg over disse driverne her.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Imponerer ikke på forvrengning akkurat, men det er vel et tegn på at forvrengningsmålinger med REW er lite å stole på. I hvert fall tatt i lytteposisjonen.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nesten litt merkelig syntes jeg, det at ikke flere selvbyggere har kastet seg over disse driverne her.
    Jeg skal etterhvert lage nye tv høyttalere da Revel dritten ikke fungerer tilfredsstillende.
    Skal kanskje kjøpe purifi bassene....om det ikke fungerer godt nok med Opal bassene i første prototype.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja, tjo. Det kan jo ha sammenheng med at når man først fikler med DIY så krever det ikke noe særlig ekstra-kostnader å lage vesentlig større konstruksjoner med de fordelene det fører med seg?
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Imponerer ikke på forvrengning akkurat, men det er vel et tegn på at forvrengningsmålinger med REW er lite å stole på. I hvert fall tatt i lytteposisjonen.
    Jeg synes også forvrengning så litt bob bob ut her og der men de låter bra. Jeg tror det er noe resonanse fra selve høytaler rett under 200hz som jeg skal se om jeg for gjort noe med. Det er nokk litt mer jobb med filter og tuning i DSP også. Men tenker jeg får litt bedre måling ute.
     
    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Tja, tjo. Det kan jo ha sammenheng med at når man først fikler med DIY så krever det ikke noe særlig ekstra-kostnader å lage vesentlig større konstruksjoner med de fordelene det fører med seg?
    Ja det har jeg også tenk på, og er mye av grunnen til at jeg bygde ett sett store høyttalere med billige drivere "eminence og heil" og så disse med Purifi og Raal. Ville se om jeg kunne få til noe lignende kvalitet i liten pakke. Ser ut til å funke ok men det koster en del mer.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det blir jo en avveining mellom plasskrav, kapasitet, behov og pris tenker jeg. Synes det er mer imponerende å få til stor og god lyd fra små skoesker enn det er fra kjøleskap slik sett, men det er vel som du sier at man må betale dyrt i smått for å holde følge med billig i stort.

    Kan man ikke bruke bassystem/sub og vil begrense fysisk størrelse så er vel Purifi en helt åpenbar kandidat til god lyd.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig tror jeg man skal se vekk ifra vreng-målingene over her, det virker å være romrelatert der hvor man stort sett får SBIR effekter fra vegger og gulv.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Hmm SBIR effekter ja, tror du er inne på noe der. Høyttalere står ca 1 m +- fra frontvegg, gulv, sidevegg og jeg sitter ca 2m fra bakvegg passer med bølgelengdene i det området hvor der er mest vreng. Det er ikke gjort noen spesielle akustiske tiltak i rommet. Skal prøve å flytte litt på de å se om det blir bedre. Jeg har også kanskje noe faseproblemer i det området pga lowpass på nederste driver. Skal prøve meg litt frem med tiltak, måle resultat og se om det blir bedre.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Dette er ett interresant tema. Jeg synes opplevd image og størrelse på sweet spot er best med denne preset hvor jeg har litt slak deling på nederste driver selv om det da fører til fasedreining der ift den andre driver. Så kan årsaken til mye snakk om slike effekter ligge i mengde og type vreng. Stemmer godt med tidligere erfaringer i forhold til modding av t-amps, bruk av rør-pre, fulltoner ol mtp hvordan det endrer lydbilde. Her kan alså svaret på hvorfor tiltak som endrer grad/type vreng kan oppleves som forbedringer. Mener å huske en video med Nelson Pass hvor han snakket om hvordan han manipulerte harmonisk frovrengning for å få frem ulike effeker når han designet forsterkere.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Fy søren de var fine! Forvrengningen er jo ikke akkurat høy om man bare tar et blikk på Y-aksen. Ligger i området 0,1-0,3% for det meste, og det er ikke hverdagskost.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Du må kjøpe briller, det ligger rundt -40 db Er vel nesten ingen steder det går så lavt som 0,3 - maks nede 54db og min 28db, som blir ca 0,2 og 4%

    Synes bare det var litt høyt på det volumet. Spiller vel egentlig ingen rolle så lenge det høres bra ut
     
    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    PRF2.5 i lytteposisjon målt fra ca3,28m midt i membran midterste driver, L+R med 90g ekstra polyester stuffing i hvær høyttaler. Veldig spent på bakkeplan måling ute. Skal se om jeg for gjort det i løpet av helgen.


    1633770964316.png


    Under med høyttalere ca 20cm nærmere yttervegg. Begynner å komme seg nå.

    1633773290549.png
     
    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    ASR Directiva open source speakers
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Tråd med Purifi høyttaler prosjekt fra diyaudio.com
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Puirfi og DaytonRS28F i waveguide
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    PRF2.5 Bakkeplan 90 db 2m 10-200hz
    1633811325229.png


    PRF2.5 Bakkeplan 90db 2m 20-20000hz uten skumgummi waveguide Raal

    1633811484009.png


    Synes dette var intressant. NB det var liit bakgrunnsstøy fra ett par små bekker, en elv og en vei i nærheten. Målingen ble tatt på en grusbelagt parkeringsplass.
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Interessant. Snodig han har tuna kassene så høyt, mye annet jeg har sett med Purifi er tunet mye lavere.
    Tuning er vel alltid et kompromiss, så her har han vel valgt bedre lyd fremfor dyp bass vil jeg tro.
    De går nok uansett dypt nok for de fleste av "kundekretsen"
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ikke at det gjør noe, men når resten er så utrolig bra, hva skyldes den plutselige lille dippen på rundt 200 Hz? Samme er å se på Troels Gravesen sin versjon.
    Hvor stort kassevolum kjører du med her? Vil ikke disse driverne automatisk gi enda mer i bunnen med litt større kasser?
    Kan tenke meg det her både låter bra og trøkker bra på til å ikke være fysisk større enn de er. Spennende saker!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Ser bra ut det det der (y)
    Jeg tror det er er bakgrunnsstøy som dominerer forvrengningen. Stopp trafikken demm opp bekken og skru opp lydstyrken 😄
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg må dra mine DIY M2 ut for å få gode nok målinger til å få EQ og delefilter til å bli optimalt. Det blir slitsomt 😬

    Apropos det, bør man først EQ drivere til flatt over og under delefrekvensen et stykke før man setter delefilteret? Eller bør man bruke den akustiske avrullingen og legge på et passende elektronisk filter slik at den akustiske avrullingen blir tilsvarende det man ønsker?
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Ikke at det gjør noe, men når resten er så utrolig bra, hva skyldes den plutselige lille dippen på rundt 200 Hz?
    Hvor stort kassevolum kjører du med her? Vil ikke disse driverne automatisk gi enda mer i bunnen med litt større kasser?
    Kan tenke meg det her både låter bra og trøkker bra på til å ikke være fysisk større enn de er. Spennende saker!
    Jeg kjører en +5db på nederste driver med LR2 på 350 og LR2 på 1800hz, der er også et 2.orden Butterworth type filter med q=0,7 ved 30hz på begge Purifi bassene. Dippen på rundt 200hz er nokk også litt påvirket av bølger i kasse. Kommer godt frem hvis jeg måler i port. Volum er ca 26L og port tunet til ca 23.5hz. Som du ser av målinger lenger opp gir den 200hz dippen små utslag på vreng men frekvensgang varierer fra dip til topp avhengig av hvor jeg sitter i rommet. Jeg er også litt nyskjærrig på dette.

    Det sagt er jeg veldig fornøyd. De spiller bra, og herlig å ha mulighet til å dra på uten at jeg hører noe vreng.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Tror jeg må dra mine DIY M2 ut for å få gode nok målinger til å få EQ og delefilter til å bli optimalt. Det blir slitsomt 😬

    Apropos det, bør man først EQ drivere til flatt over og under delefrekvensen et stykke før man setter delefilteret? Eller bør man bruke den akustiske avrullingen og legge på et passende elektronisk filter slik at den akustiske avrullingen blir tilsvarende det man ønsker?
    Jeg er så lat at jeg har EQet driverne litt forbi delefrekvens og så slenger jeg på 48 dB filter og så litt tilpasning etter øret til slutt
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Me too, jeg fant ut at det var enkleste utvei. Men jeg får ikke 48 dB delefilter til å låte bra med IIR. Er faseskiftet for stort?
    Mye bedre med 36 dB og fasevridd tweeter.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Me too, jeg fant ut at det var enkleste utvei. Men jeg får ikke 48 dB delefilter til å låte bra med IIR. Er faseskiftet for stort?
    Mye bedre med 36 dB og fasevridd tweeter.
    Jeg får heller ikke 48db delefilter til å låte bra. Det høres ikke så godt integrert ut som LR2 imo.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Tror jeg må dra mine DIY M2 ut for å få gode nok målinger til å få EQ og delefilter til å bli optimalt. Det blir slitsomt 😬

    Apropos det, bør man først EQ drivere til flatt over og under delefrekvensen et stykke før man setter delefilteret? Eller bør man bruke den akustiske avrullingen og legge på et passende elektronisk filter slik at den akustiske avrullingen blir tilsvarende det man ønsker?
    Jeg foretrekker å utnytte naturlig avrulling og sette filter ett lite stykke før topper mot slutten av operasjonsområdet i forkant av natulig avrulling. Det er driverne som brukes som egentllig legger føringene her. Jeg synes fordel med bra drivere er at de er enklere å integrere. Jo lavere orden filter jeg får brukt jo bedre blir det. Det er også en overveiing mtp beskyttelse av drivere. Som feks diskant, de kan ofte ikke være første eller andre orden uten at det blir for mye vreng på høyt volum. Og i bunn er det jo også greit å dempe noe subsonisk.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Positivt over alt om Purifi - lurer på hvor mye bedre de mindre mellomtone driverne deres er som nettopp mellomtoner - man skulle jo tro det.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjører en +5db på nederste driver med LR2 på 350 og LR2 på 1800hz, der er også et 2.orden Butterworth type filter med q=0,7 ved 30hz på begge Purifi bassene. Dippen på rundt 200hz er nokk også litt påvirket av bølger i kasse. Kommer godt frem hvis jeg måler i port. Volum er ca 26L og port tunet til ca 23.5hz. Som du ser av målinger lenger opp gir den 200hz dippen små utslag på vreng men frekvensgang varierer fra dip til topp avhengig av hvor jeg sitter i rommet. Jeg er også litt nyskjærrig på dette.

    Det sagt er jeg veldig fornøyd. De spiller bra, og herlig å ha mulighet til å dra på uten at jeg hører noe vreng.
    Etter litt mer studie av kurven og spectogram i lytteposisjon på ca 3.3m sammenlignet med utemåling tror jeg ikke den 200hz, 400hz og 500hz dippene har mye å si for lyden og kan se noe mer dramatisk ut en hva de faktisk er. Synes lyttesposisjon frekvenskurve og spectogram ser ganske bra ut mtp at det ikke er gjort noe med rommet, og jeg mener det bare understreker min positive opplevelse av lyden fra disse høyttalerne. (Tror jeg er tross alt er relativt heldig med rommet, men jeg skulle kanskje ha prøvd å gjøre noe med den 60hz dippen, hmm)

    Her er ute måling med Raal waveguide. (Det er ganske høyt bakgrunnsstøy nivå på denne måling)
    1633945337320.png

    1633945405702.png



    Redigert: Fant akkurat ut at jeg hadde brukt 90 grader korreksjonsfil på umic2 så jeg tok en ny L+R måling på 3.3m under med 0 grader korreksjonsfil. De andre målinger over er nokk også litt feil pga dette, men dere skjønner tegningen.

    1633962591068.png


    1633963713271.png
     
    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    NB! Siste måling over korrigert for feil korreksjonsfil. Beklager så mye! :( Men det låter fortsatt bra! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn