Purifi, det mest interessante jeg har sett på lenge!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Excel W22EX tenkte jeg på. En kompis av meg som designer studiomonitorer har målt de og mente de lå bittelitt under Purify driveren i området under 1 k. Jeg skal sjekke om jeg kan få målingene.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sorry - det var Seas sin nye Graphene driver vs Purifi 6,5" midbass. Se linker under


     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Seas har dessverre ikke så mange dedikerte mellomtoner. De burde f.eks hatt en 8" Excel med kortere slaglengde og høyere effektivitet. Eller en med underhengt spole.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Seas har dessverre ikke så mange dedikerte mellomtoner. De burde f.eks hatt en 8" Excel med kortere slaglengde og høyere effektivitet. Eller en med underhengt spole.
    Har du veldig rett i - merkelig hvor få produsenter som egentlig har rene mellomtoner.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Markedet er nok for lite. Brorparten av alle høyttalere er jo 2-veis eller 2 1/2-veis. Dessuten kan jo en bassmellomtone fint brukes som ren mellomtone også.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    For egen del ønsker jeg meg dedikert mellomtone da man får større frihet til å prøve ut forskjellige delefrekvenser både oppad og nedad.
    Når man kjører 4-veis, er det ikke nødvendig å ha bassmellomtoner som er designet for bruk ned til 40-50 Hz.
    Dessuten er veldig mange av bassmellomtoner på markedet ubrukelig over 2 kHz.

    Jeg har høye forventninger til den kommende Purifi mellomtonen, og er fristet til å vente til den kommer.
    ...men de må få ut fingeren snart. Den ble annonsert for en god stund siden.
    Når man sier A, så bør man ikke vente for lenge med B...ellers løper vi og handler andre steder.

    Nok av alternativer...eks. horn.
    😈
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.223
    Sted
    Langesund
    Ble litt avsporing her i Purifi tråden.

    Ren purifi mellomtone med litt høyere følsomhet er et ønske. 8 ohm og rundt 93-95 db hadde vært noe
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg tror man kan kjøpe 2 Purifi for kostnaden av 1 Ellipticor.
    ...og da kan man kjøre MTM Purifi og sikkert få dobbelt så bra lyd.
    :p
    Jeg tenker at flere drivere i bass nødvendigvis må bli bedre. Men Dobbelt så bra. Og MTM. Mener du at dette i form av et konstruksjonsbetinget prinsipp er bedre i mellomtoneområdet?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ikke nødvendigvis, nei. Jeg har verken hørt Purifi eller SC Ellipticor, så alt jeg skriver er basert vill gjetning.
    Men to tøffe mellomtoner spiller ofte mer uanstrengt enn kun en...når du hører musikk på 95-105 dB.

    ...og MTM, eller d'appolito har vel aldri vært feil...om det gjøres skikkelig. The Shy kjører vel MMTMM, og så vidt jeg har forstått er det vel få som har klaget på lyden der. ;)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg skrev litt om mellomtoner for ikke så lenge siden her: https://jrkpost.medium.com/the-true-midrange-speaker-driver-1da12977f854

    Ideen var å lansere noen minimumskrav for å kunne kalle noe for en "true midrange", og at dette er spesielt viktige parametere for at en mellomtone skal spille både rolig, oppløst, dynamisk og forvrengningsfritt. Her er grunnkravene jeg satte opp:


    To sum it up:
    A true midrange should follow a set of design guidelines. They should be as follows:

    1: The driver should not have any non subtile characteristics within its entire working range.

    2: The coil mass should be less than 1g.

    3: The driver should have a narrow cloth or similar low mass and low loss surround.

    4: The total Mms should be less than 0,08g/cm².

    5: Any steel present in the gap should be saturated to >1,9T.

    6: The driver should use shorting rings inside the gap.

    7: The coil should be wound with aluminium ribbon wire on a bobbin no more conductive than titanium.

    8: The motor should allow for 2mm of excursion with less than 2,5% deviation from the Bl factor at its resting point, including both the effects of motion and AC current.

    9: The efficiency of the driver should be at least 93dB/1W/1m and it should be able to handle transients at >114dB.

    10: The cone should have no modes for at least 1 octave past its low pass crossover point and have a loss factor of less than 0,1.

    Yes, you are absolutely right, this rules out all midranges ever built on several of these points. Even the first point rules out almost every midrange driver in production. But these are the things that really matter, and should be the guideline for designing midrange drivers. And they are all possible to realize within one single driver.

    Let’s call this “The 10 commandments of true midrange”, and label any driver that is able to fulfill them “True midrange”.

    Jørn Rune Kviserud
    Tonalab
    April 13. 2021
    Ikke alle disse er like lette å kontrollere siden ikke alle opplysninger er gitt fra produsentens side, men for en produsent er dette relativt greit å oppfylle. Men da vil det ikke fungere å lage en bass/mellomtone og kalle den for ren mellomtone bare fordi den har byttet en komponent eller to. Det må gjøres helt fra bunnen av. Det er så vidt jeg vet i dag ingen drivere som oppfyller alt dette, selv om noen få er ganske nær.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrev litt om mellomtoner for ikke så lenge siden her: https://jrkpost.medium.com/the-true-midrange-speaker-driver-1da12977f854

    Ideen var å lansere noen minimumskrav for å kunne kalle noe for en "true midrange", og at dette er spesielt viktige parametere for at en mellomtone skal spille både rolig, oppløst, dynamisk og forvrengningsfritt. Her er grunnkravene jeg satte opp:




    Ikke alle disse er like lette å kontrollere siden ikke alle opplysninger er gitt fra produsentens side, men for en produsent er dette relativt greit å oppfylle. Men da vil det ikke fungere å lage en bass/mellomtone og kalle den for ren mellomtone bare fordi den har byttet en komponent eller to. Det må gjøres helt fra bunnen av. Det er så vidt jeg vet i dag ingen drivere som oppfyller alt dette, selv om noen få er ganske nær.
    Hvor langt unna vil du si Purifi er på å oppfylle dette med sin fremtidige mellomtone?
    Har du tatt opp listen din med Carsten Tinggaard, Lars Risbo og co, hva sier de til disse?

    Edit: Det er vel Carsten Tinggaard som er høyttaler mannen hos Purifi Audio.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hvor langt unna vil du si Purifi er på å oppfylle dette med sin fremtidige mellomtone?
    Har du tatt opp listen din med Carsten Tinggaard, Lars Risbo og co, hva sier de til disse?

    Edit: Det er vel Carsten Tinggaard som er høyttaler mannen hos Purifi Audio.
    Det er Lars som er hovedmann på drivere, selv om Carsen sin erfaring betyr mye i prosessen. Jeg har diskutert dette litt med Lars. Hvor mye av det de eventuelt velger å implementere vet jeg ikke noe om. Jeg forsøkte å forklare litt rundt forholdet mellom spolevikling, feltstyrke, masse og virkningsgrad, men de lot ikke til å helt klare å vurdere viklingen i lyset av hvordan motoren er konstruert så jeg tror kanskje ikke vi får se en veldig lett spole. Lurer på om de går all in på oppheng og membran. Vi får nok svaret i løpet av noen måneder tror (håper) jeg.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er Lars som er hovedmann på drivere, selv om Carsen sin erfaring betyr mye i prosessen. Jeg har diskutert dette litt med Lars. Hvor mye av det de eventuelt velger å implementere vet jeg ikke noe om. Jeg forsøkte å forklare litt rundt forholdet mellom spolevikling, feltstyrke, masse og virkningsgrad, men de lot ikke til å helt klare å vurdere viklingen i lyset av hvordan motoren er konstruert så jeg tror kanskje ikke vi får se en veldig lett spole. Lurer på om de går all in på oppheng og membran. Vi får nok svaret i løpet av noen måneder tror (håper) jeg.
    Hvor meget betyder spolens masse i forhold til membranens vægt og bølgens stivhed etc?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klarte aldri å lide meg gjennom den videoen. Makan til snorkevennlig kar har jeg knapt vært borti. Sa han noe spennende?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hvor meget betyder spolens masse i forhold til membranens vægt og bølgens stivhed etc?
    Bølgens stivhet betyr ikke så mye for membran og spolens masse etc, men om vi kikker på de domminerende komponentene for THD så vil opphengets stivhet spille en rolle under Fb. Over Fb spiller det en svært liten rolle en liten stund, og lenger opp i frekvens er den neglisjerbar.

    Spolens masse spiller en rolle da alle moder i membran er terminert av spole og oppheng. Da først og fremst opphengets masse og ikke dets stivhet siden vi snakker om resonanser ved høye frekvenser. Dersom vi monterer en 5g sluk i enden på en fiskestang og vifter den frem og tilbake, også bytter vi den til en 25g sluk og gjør det samme, vil vi umiddelbart se at forskjellen er meget stor.

    Vi snakker jo gjerne om membraners oppbrytning basert på lydhastigheten til materialet, men deres egentlige resonante oppførsel henger sammen med deres stivhet, masse, vinkel (vinkelen på kraften ift membranen), tykkelse og hvilke masser den er terminert med. I tillegg til dette kommer demping, men demping er egentlig ikke en problemløser, bare en problemkamuflerer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Skulle ikke Purifi komme med både 8" og 10"?
    Det tror jeg vi får se etter hvert. De kommer nok til å bygge seg opp til en full range med drivere, kanskje begrenset til hifi-markedet i første omgang. Jeg er nok mest usikker på om vi får se noen diskant derfra med det første.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klarte aldri å lide meg gjennom den videoen. Makan til snorkevennlig kar har jeg knapt vært borti. Sa han noe spennende?
    Tja en del kom det jo frem. De var ganske åpne også @Snickers-is syntes sikkert den var interessant.
    Men det er bare å se videoen :) Du vet at du kan justere hastigheten på Youtube? Det går fint å se på 1.5x ;)

    1629302757656.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja en del kom det jo frem. De var ganske åpne også @Snickers-is syntes sikkert den var interessant.
    Men det er bare å se videoen :) Du vet at du kan justere hastigheten på Youtube? Det går fint å se på 1.5x ;)
    Haha, jau. Jeg gjør det med han der hdtvtest gutten, men vår danske venn her har altfor mange eh, oh, mm og diverse lyder som gjør at jeg glemmer første halvdel av hver setning.

    Han gjør seg nok best etter redigering/kutting av 86% av videoen :p
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Bølgens stivhet betyr ikke så mye for membran og spolens masse etc, men om vi kikker på de domminerende komponentene for THD så vil opphengets stivhet spille en rolle under Fb. Over Fb spiller det en svært liten rolle en liten stund, og lenger opp i frekvens er den neglisjerbar.

    Spolens masse spiller en rolle da alle moder i membran er terminert av spole og oppheng. Da først og fremst opphengets masse og ikke dets stivhet siden vi snakker om resonanser ved høye frekvenser. Dersom vi monterer en 5g sluk i enden på en fiskestang og vifter den frem og tilbake, også bytter vi den til en 25g sluk og gjør det samme, vil vi umiddelbart se at forskjellen er meget stor.

    Vi snakker jo gjerne om membraners oppbrytning basert på lydhastigheten til materialet, men deres egentlige resonante oppførsel henger sammen med deres stivhet, masse, vinkel (vinkelen på kraften ift membranen), tykkelse og hvilke masser den er terminert med. I tillegg til dette kommer demping, men demping er egentlig ikke en problemløser, bare en problemkamuflerer.
    Jeg foretrekker klart en god oppsummering fra @Snickers-is fremfor en drøyt lang time med en superkjedelig fyr :cool:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Interessant med aluminium. Den ene mellomtonen der er vel bare en impedansvariant av den vi har sett før?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Der var absolut ikke tynd lyd med klubbens "kummefryser" Holton 500 med Vertikale Mosfets. Ej heller med den Aleph 5 jeg har bygget.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg tror udelukkende at årsagen til Purifi forstærkerens succes, skal søges i Q på de dertil benyttede højttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn