ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.665
    Antall liker
    58.539
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk.
    5 kr stk merkes knapt i den store sammenhengen, og de er kanskje de beste som er å få kjøpt.
    Synd at ikke alle LP plater blir levert med foret innercover.
    Papp innecover er rene sandpapiret.

    Mvh
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    Flott tråd ptb, musikk og motorsykler, kan ikke gå galt:)
    mvh
    Sansui-Mannen
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    Takk.
    5 kr stk merkes knapt i den store sammenhengen, og de er kanskje de beste som er å få kjøpt.
    Synd at ikke alle LP plater blir levert med foret innercover.
    Papp innecover er rene sandpapiret.

    Mvh
    Ikke et forsøk på å hijacke tråden ptb:)
    IMG_0197.JPG

    Har dere vurdert disse? Foret papir innercover.
    Husker ikke prisen akkurat nå, skal sjekke.
    IMG_0198.JPG

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jeg kan vel bare vise til hva jeg skrev innledningsvis i #1:

    ....håper jeg jo at andre vil delta med meningsutvekslinger, kommentarer, tips og innspill.

    Så slike innlegg er jo absolutt godt innafor:)
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    Ok, du ba om det;)
    Kjører jo sykkel selv, brukssykkel er en Yamaha FZS Fazer, har også noen veteran
    sykler, deriblant denne:
    Honda CB 450 Black Bomber, en sykkel som får frem smilet hver gang jeg tar en tur:)
    DSCN0127.jpg

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Morsomt. Er dette også en desmotroner slik den senere 450´n var?

    Hadde forøvrig en 73´ CB 750 Four tidlig på åttitallet m/836-kit og Marshall 4:1
     
    Sist redigert:

    Hæææ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2014
    Innlegg
    143
    Antall liker
    70
    Stilig sykkel(romperister) ;) Sansui.Ser jo strøken ut denne.Selv har jeg hatt en del sykler men kun en Honda og det var en Cb 50 fra 72 mener jeg.Bilde tatt fra nettet,men helt lik denne8)

    image.jpg
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    ^ Morsomt. Er dette også en desmotroner slik den senere 450´n var?

    Hadde forøvrig en 73´ CB 750 Four tidlig på åttitallet m/836-kit og Marshall 4:1
    Denne modellen hadde torsjons fjærer.
    Er det en slik du hadde?
    DSCN1009.jpg

    Honda CB K2 1973
    Denne startet livet med Briar Brown lakksett, som jeg
    angrer på å ha solgt
    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Historik tilbakeblikk - part 4

    ^ Ja, det var en slik. Tror ikke jeg har noe mer enn et dårlig papirbilde et sted av den sykkelen.

    Men, jeg får vel dra tråden litt On-topic igjen. Det var vel forsåvidt jeg som penset inn på dette med MC´r, selvom vinklingen var å få frem et poeng:).

    Det er nok neppe siste gang det blir noe om MC´r i denne tråden vil jeg tro. Det er jo tross alt noen paraleller - lyd, mekanikk og roterende masse;). Og - siden 93 har en stor del av livet vært viet HD-relaterte to-hjulinger.


    Etter at Intertia spilleren gikk på dynga, så ble det noen år uten platespiller. Vi beveger oss til «nyere» tid – 2005 på et lett fuktig juleparty, der noen av oss ble sittende å prate om musikk og utstyr. En som aldri hadde lagt vinylen på hylla, hadde akkurat vært og kjøpt seg en ny Rega-spiller. Det ble mye vinylprat, og jeg fant ut at jeg måtte ha en platespiller igjen - og en Rega var jo slett ikke noe utenkelig alternativ. Husker jeg siklet en del på Planet i ungdomstia. Den var jo ulik alt annet – og kuul.

    planettt.jpg


    Det dukket etter hvert opp en Rega Planar 2 på Finn, der selger bodde kun et (eiendomsmegler-) steinkast unna, som jeg kjøpte.

    1.jpg

    Med mine tidligere spillere, frem til jeg kjøpte denne spilleren så var dette med ulike PU`r, stifter, arm-geometri osv. mer eller mindre helt «fremmed». For de spillerene jeg hadde hatt frem til da hadde PU vært ferdig satt opp, så det begrenset seg til justering av stifttrykk og anti-skating sånn omtrentlig etter skala og instruksjoner – på med plate – spille musikk.

    Men Rega´n hadde noen unoter som tilsa at noe måtte være feil, så da ble det å sette seg litt inn i hva årsaken til det kunne være. Etter å ha lest meg frem litt og printet ut en protractor ble spilleren justert etter beste evne, og unotene forsvant.

    Jeg hadde da ikke mer enn et par plater stående, og RIAA-trinn begrenset seg til on-board trinnet i en TR 2075 MkII som sto rigget opp på hobbyrommet. Så spilleren ble plassert der, og der sto den, uten at det vekket den store interessen eller ble noen omfattende platekjøp eller stor grad av vinylspilling av den grunn. Først et par år etter, da en kompis kom med sin Thorens TD 318 MkII m/Shure V15 PU og et RIAA-trinn skulle det bli litt sving på sakene igjen:)

    td318mkii_tp28_1.jpg


    Med seg hadde han også et par plater, bl.a. DSOTM og han hadde lyst til å høre hvordan det låt på mitt anlegg – og pokker så bra som det låt av PF-plata. Vi måtte jo følgelig prøve å koble opp min Rega også – men, hvilken nedtur:(. Den spilte så utrolig tamt og kjedelig i forhold. Men go`lyden fra Thorens`n vekket virkelig på nytt vinylinteressen, så her var det bare å få svingt seg og få kjøpt seg en ny spiller fort som f….

    Men, hva i all verden skulle jeg sikte etter:confused:
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hej ptb, enig med dig i dina tre anledningar till vinylglädje. Stort sett identisk med mina egna prioriteringar och orsaker till att vinyl är nr 1 här i hemmet. Följer med vidare i tråden :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Magnus Uggla og Terje Tysland - festmusikk i ungdomstiden

    På hjemmealene-fester, voerspiel og nachspiel i ungdomstiden var det ikke rent sjelden at Uggla og Tysland havnet på platetallerken.

    Magnus Uggla kom tidlig inn på radaren, og plater som Vittring og Va Ska Man…… havnet tidlig i porteføljen.

    1.jpg


    Uggla var jo egentig ikke så lett tilgjengelig på den tiden. Forbudt spilt på svensk radio osv. Hvem i kameratgjengen som først introduserte oss andre for Uggla husker jeg ikke, men det gikk rett hjem. Tekstene passet jo som hånd i hanske under fasen med vårt «ungdomsopprør» og Varning på stan var jo omtrent som å beskrive en vanlig lørdagskveld:rolleyes:.

    Så Uggla-skivene ble flittig spilt den gang, og de havner tidvis på platetallerken nå også. For min del så er det de tidlige Uggla plater som det er verd å ha:
    Om Bobbo Viking
    Livets teater
    Va ska man ta livet av seg för
    Vittring
    Den ljusande framtid är vår
    Godkänd pirat live
    Velkommen til folkhemmet
    Den döende dandyn

    Og med sistnevnte album så ”døde” Uggla´s interessante utgivelser for min del. Det ble for poppis, selv om en og annen låt i senere tid har vært grei.


    Terje Tysland´s musikk og tekster var jo også helt inne på skiva til festbruk. Gud veit hvor mange ganger Tysland har send(t) mæ en øl:).

    1.jpg


    Men Tysland har også skrevet tekster med et litt dypere budskap, som f.eks Kjærlighetsvise og Storm over åsen. I dag er det nettopp disse to som står igjen som de beste av Tyslands låter for meg.


    At andre også har brukt Uggla og Tysland som party-plater er det liten tvil om. Det har ikke vært helt enkelt å finne nogenlunde ok eksemplater på bruktmarkedet:eek:, og Mytji Arti er fortsatt et åpent hull i porteføljen.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Var med på et HiFisentralen innkjøp av innercover for en stund siden. Kostet litt over 2000 spenn for 1600 av de coverene som er avbildet her. Godt nyttår :)

    Takk.
    5 kr stk merkes knapt i den store sammenhengen, og de er kanskje de beste som er å få kjøpt.
    Synd at ikke alle LP plater blir levert med foret innercover.
    Papp innecover er rene sandpapiret.

    Mvh
    Ikke et forsøk på å hijacke tråden ptb:)
    Vis vedlegget 297643
    Har dere vurdert disse? Foret papir innercover.
    Husker ikke prisen akkurat nå, skal sjekke.
    Vis vedlegget 297644
    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ortofon MC 10 MkII

    Er det noen som har kjennskap til denne PU´n - og forsåvidt de øvrige i MC-serien til Ortofon?

    1.jpg


    Jeg "sliter" med (alt) for lavt signal. På Stax amp`n (SRM 007tII) må jeg over kl. 14 for å få et greit lyttenivå. RIAA-trinnet har 63db, så denne PU virker å ha et veldig lavt signal.

    Når jeg googler litt info, så får jeg frem bl.a. dette på VinylEngine:
    Type
    moving coil
    Output Voltage
    mV
    Frequency ResponseTracking Force
    2g
    Mass
    7g
    Channel Separation
    25dB
    Channel Balance
    1.5dB
    Load Impedance
    10-20 ohms
    Output Impedance
    StylusStylus Tip
    elliptical 8/18um
    CantileverDynamic Compliance
    x 10-6cm/Dyne
    Static Compliance
    Notes

    Jeg vet ikke hvorfor data for Output Voltage ikke blir med når jeg kopierer inn, men det står 0.024 mV i det feltet på VinylEngine. Det kan vel umulig stemme:confused:.
    Det er ikke for mye info å finne om akkurat denne PU, men et annet sted så var det indikert 0.1 mV.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Søk på pickupen i Google. Er en del rubrikker i Vinylengine som ikke er utfylt pga manglende data å fylle inn. Vil tippe at denne er noe høyere i output voltage. Rundt 0,4 mV er en grei tippings :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Sjekk ut denne videoen fra vinylguruenes guru Michael Fremer :D

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Søk på pickupen i Google. Er en del rubrikker i Vinylengine som ikke er utfylt pga manglende data å fylle inn. Vil tippe at denne er noe høyere i output voltage. Rundt 0,4 mV er en grei tippings :)
    Den er fyllt ut i rubrikken Output Voltage med 0.024 mV på VinylEngine. Et par av de andre i MC-serien har også lave verdier - 0.09, 0,1 osv.

    Edit:
    Jeg har når prøvd å kjøre LP 12´n m/Cadenza Black (0.33mV) inn på Stax amp´n, og den gir en god del høyere lydnivå. Omtrent kl. 12 er lydnivået like høyt med Cadenza Black som kl. 15 med MC 10. Så - jeg "konkluderer" med at det er vesentlig lavere output på MC 10 enn de 0.33mV som Cadenza er oppgitt med.

    Forøvrig var det jo en mer enn grei lytteopplevelse men LP 12´n mot Stax-settet også:). Det har ikke vært testet før, da de til daglig befinner seg i separate rom.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I denne rom-jula og nyttårshelga har jeg hatt langfri, og da har det vært greit med litt småpusling som avveksling på late dager.

    Noe av den vinylrelaterte tiden har blitt benyttet til platelytting og platevask. Men også til å rydde litt i utstyret på hobbyrommet, og kable opp litt mer permantente kombinasjoner, enn de halv-provisoriske løsningene jeg frem til nå har hatt. Det er litt greit å ha noen ulike løsninger ferdig satt opp, fremfor å måtte koble frem-og-tilbake, for å spille litt musikk:)

    1.jpg


    Så nå har jeg noen forskjellige kombinasjoner der både Mac, CD-spiller og 2 stk vinylsnurrer leverer signaler til kombinasjon av 3 ulike forsterkere for både hodetelefonlytting og via Klipsch Icon (stativ/bokhylle) høyttalere.

    Det var i denne sammenheng det var litt "dumt" med den lave Output på Ortofon MC 10, da spilleren (TD 2001) med den PU´n montert var tiltenkt brukt mot Stax settet. Trolig blir det vel å kjøpe en annen egnet PU som erstatning.
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fin tråd ptb!

    Ser vi deler mye i musikksmak, gleder meg til å følge videre med.

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Standin' on the Corner in Winslow, Arizona

    Fin Eagles dokumentar som gikk i romjula, med (for meg) en del nytt om bandets historie.

    Dette vekket også et par minner.
    1.jpg


    I USA vet de jo å gjøre severdigheter og business ut av alt mulig, og flere souvernirsjapper fantes på de motsatte gatehjørnene.

    Og T-skjorte måtte man jo selvfølgelig ha med seg derfra:cool:

    1.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Saken vedr. Low Output på MC10 er avklart:).

    Med bistand fra Gunnar Brekke og litt ytterligere googling har jeg nå funnet ut at denne PU, og et par andre i Ortofons MC-serie fra perioden, er beregnet brukt i sammen med Ortofon STM-72 eller MCA-10 - og muligens MCA-76 trafo. Disse har tildels heftig forsterkning og litt spes. spesifikasjoner. Ortofon MC10 er mao. ikke godt egnet å bruke mot en del "ordinære" RIAA-trinn.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ny PU til TD2001

    Jeg må gå til anskaffelse av en ny PU til TD2001, og det plystrer noen toner i retning av at kanskje AT-33EV eller AT-33PTG II kan være kloke valg. Så langt jeg har funnet ut så virker det som om PTG II er noe slankere og en anelse mer oppløst enn EV, mens sistnevnte da har en litt varmere og fyldigere karakteristikk.

    Det bør jeg nok ta hensyn til i forhold til matchingen. RIAA-trinnet er Reflex C, og det vil jeg karakterisere som forholdsvis "nøytralt". Videre skal dette igjen (hovedsaklig) kjøres mot Stax SRM-007tII og SR-007MkI.

    Selvom SR-007MkI ofte omtales som The Dark Side Of Stax og SRM-007tII er en røramp, så skader det ikke at en PU i et slikt oppsett er på sommersiden av "nøytral". Forøvrig så skorter det jo ikke akkurat på oppløsning i Stax´n heller.

    Utfra et slikt ressonement heller det trolig mot AT-33EV.

    Andre forslag?
    DL-103 (R) er jo ofte anbefalt, men den er vel stiv som nebbet til en hakkespett - og kanskje drøy i forhold til armen (TP90 m/eff.mass 17)?
    DV20x2 er vel også en kandidat, men en del dyrere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Discogs

    For å holde orden på platesamlingen....

    2126543565_15cd0d85ee.jpg


    ....så har jeg valgt å bruke
    eed3c1e82269f5dc48b71539c4e2ddd8.jpg

    (Arkivaren :cool:)

    Discogs dekker det jeg trenger av løsning, og jeg synes det er enkelt og greit å registrere opp nye anskaffelser, og vedlikeholde arkivet. Oversiktlig og ryddig, og tilstrekkelig med kategoriseringsalternativer.
    Jeg har lagt opp et par ekstra felter for notater om lydkvalitet på innspillingen, om/når platen ble vasket, hvor mange ganger den er spilt osv.

    Jeg brukte også Crate Digger så lenge den eksisterte. Syntes det var et greit verktøy å ha tilgjengelig når man var på platejakt. Alternativ App i dag er vel MilkCrate, som gir mer tilgang til samlingen osv. enn det Crate Digger gjorde. Den koster et par kroner å hente ned.

    Er det noen som har erfaring med MilkCrate?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ny PU til TD2001 bestilt

    Da er bestilling av 1 stk AT-33EV plassert hos Svalander Audio AB:).

    audio-technica-AT33EV.jpg

    Edit: Bestillingen er allerede ekspedert denne ettermiddagen, så da er håpet at postgangen og tollbehanglingen går såpass kjapt at den kan monteres og testes til helgen.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ytterligere tilbakeblikk

    I påvente av en ny PU blir det litt mer om platespillere.

    Etter "nedturen" med Rega´n så begynte jeg å sjekke ut markedet for potensielle spillere. Jeg hadde lyst til å kjøpe ny spiller - og ikke brukt.

    Etter noen sonderinger og vurderinger, der pris også var en av flere faktorer, endte mitt valg av ny platespiller tilslutt opp med Pro-Ject RPM 5.1 m/2M Red. Med på lasset ble også en Pro-Ject PhonoBox S.

    1.jpg

    Elendig bilde, men det får gå:)

    Dette låt annerledes, og bedre (etter mine preferanser) enn Rega`n, som rett i etterkant ble solgt.

    Men, det var et par brikker som ikke helt falt på plass. Èn av grunnene til at spilleren, med sine små fysiske mål ble valg, var tiltenkt plassering. Det viste seg derimot at det ble klønete, så den måtte plasseres et annet sted – og da også lett tilgjengelig for katta vi hadde. Han utviste stor interesse for den greia som tidvis sto og snurret rundt, og jeg visste at det kun ville dreie seg om når, og ikke om den ville bli utsatt for nærmere inspeksjon. Alternativet for å beskytte spilleren ville være et støvdeksel - og da var type «osteklokke» eneste løsningen.

    coverit.jpg


    Da begynte jeg som smått å plages av mitt (kanskje noe anstrengte) forhold til design, form og farge. Osteklokke anså jeg som en helt uaktuell løsning for denne spilleren og egentlig betrakter jeg det generelt som en litt «halvveis» og lite estetisk vakker løsning. Ja, den utgjør en funksjon, men - that´s it.

    Det var for øvrig litt mer som gnagde mht denne Pro-Ject´n. Plinthet til RPM 5.1 er lakkert i en litt merkelig farge - en blågråsort nyanse, som jeg ikke helt synes harmonerer og matcher den sølv/grålakkerte tallerken, og slik spilleren nå måtte plasseres var ikke designet heller helt innertier - i mitt hode.

    Så – det var ingen annen utvei. Denne spilleren måtte byttes ut. Den fikk mao et forholdsvis kort opphold, selv om jeg kunne levd med den rent lydmessig, og helt sikkert kunne hentet ut enda litt mer med oppgraderinger.

    For øvrig hadde jeg ikke helt fått opplevelsen av seansen med Thorens spilleren til kompisen ut av hodet. En vintage Thorens ville jeg ha, og jeg satt inn en ØK-annonse på Finn for å se om det kunne dukke opp noe. Etter kort tid dukket det opp et tilbud på en pen og velholdt en-eiers TD 145 MkI, og prisforlangende var vettug, så den ble med hjem.

    1.jpg


    TD 145 er jo i praksis akkurat samme spiller som TD 160, men har tilleggsfunksjon av autostop/armlift.

    TD145´n var ikke tiltenkt plass i hovedanlegget, men til vintageanlegget på hobbyrommet. Så jeg måtte ha inn en ny spiller til.

    Det ble også en Pro-Ject, i form av en 2xperience Classic i sk. Superpack-versjon, hvilket innebærer 9cc Evolution arm, 2M Blue PU og medfølgende phonokabel. Denne var litt mer konvensjonell i designet m/vanlig støvdeksel og pianosort lakk. Et design helt til å leve med:).

    1.jpg

    Ikke spes bra bilde dette heller:(

    Lydmessig erfarte jeg dog raskt at det var stor forskjell på 2M Red og 2M Blue selv om det kun er nålslipingen som skiller de to. Sistnevnte er mer oppløst, men samtidig strammere og av mer analytisk karakter. Ikke alle platene låt like bra med den nålen.

    PhonoBox II ble samtidig erstattet med PhonoBox S, til bruk når Leben amp´n var tilkoblet. Sugden amp´n har on-board RIAA som er noe bedre enn PhonoBox S ved både MM- og MC-inngangen.

    Spørsmålet som etter hvert reiste seg var om jeg var nødt til å bytte PU i Pro-Ject´n. Tidvis koblet jeg opp Thorens´n (satt opp med en Shure M75) i hovedanlegget, og det var ikke til å stikke under en stol at enkelte plater var mer ”behagelige” å lytte til med den. 2M Bronze var jo kanskje en fornuftig vei å gå. Ikke så dyr heller. Hmm….

    Men, det skulle vise seg å ta en helt annen vending.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    For å holde orden på platesamlingen....

    Vis vedlegget 299508

    ....så har jeg valgt å bruke
    Vis vedlegget 299507
    (Arkivaren :cool:)

    Discogs dekker det jeg trenger av løsning, og jeg synes det er enkelt og greit å registrere opp nye anskaffelser, og vedlikeholde arkivet. Oversiktlig og ryddig, og tilstrekkelig med kategoriseringsalternativer.
    Jeg har lagt opp et par ekstra felter for notater om lydkvalitet på innspillingen, om/når platen ble vasket, hvor mange ganger den er spilt osv.

    Jeg brukte også Crate Digger så lenge den eksisterte. Syntes det var et greit verktøy å ha tilgjengelig når man var på platejakt. Alternativ App i dag er vel MilkCrate, som gir mer tilgang til samlingen osv. enn det Crate Digger gjorde. Den koster et par kroner å hente ned.

    Er det noen som har erfaring med MilkCrate?
    Gjør hun mer enn å holde orden i platesamlingen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nei, men hun er antakeligvis veldig flink til å blåse støv av platene. Jeg tror det er det hun mener med ..good at blow jobs..
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    "Do you want to come up to my place and give me a blow job?"

    Gjett om hun blir overrasket.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, det vil jeg tro, når hun ser at platene mine (som er vasket i ultralydbad) er helt støvfrie.
    :rolleyes:;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ruby (don´t take your love to town)

    Men joda, det var akkurat det som skjedde.

    Ruby´s love kom til byen i 1981, nærmere bestemt Trondheim – og da i en helt annen innpakning enn originalen og den litt senere, mer kjente Kenny Rogers versjonen.

    En noe rufsete duo i form av Gary Holton og Casino Steel hadde fått nok av alt sirkuset og partylivet i London og flyttet til Trondheim for å spille inn plate. Og plate ble det, med låter (flere covers) i en lett mix av country, punk og rock. Bak duoen ble flere kjente musikere fra trønderlag samlet til The Tequila Band, og Bjørn Nessjø satt bak spakene.

    1.jpg


    Ruby (don´t…. ble raskt en hit, ikke minst ved at den relativt enkle produserte video´n hyppig ble vist på TV-skjermen, og platesalget startet raskt å rulle. Den noe udefinerbare musikken fikk etter hvert navnet Rig Rock. Opphavet til det navnet skal være noe i retning av at Steel i et intervju litt sleivete fortalte at de egentlig kom til Norge for å jobbe på oljeplattform, og så på oljearbeidere som dagens cowboys, men da de ikke fikk jobb, spilte de inn plate isteden.

    1.jpg


    Etter hvert tok det helt av og det ble flere år med turnering, fyll, fest, damer og kaos døgnet rundt. Det har vel neppe vært levd mer rock´n´roll i Norge verken før eller siden. Totalt ble det 4 plater, der den siste (No 4) mer eller mindre floppet rent salgsmessig.

    Steel hadde videre planer, men mange år på full gass 24/7 og et ikke ubetydelig inntak av div. rusmidler hadde satt sine spor, og Gary Holton døde som en direkte følge av dette livet i 1985, 33 år gammel (RIP).

    Selv har jeg stor sans for den musikken de skapte, og det er ikke rent sjelden en av platene havner på tallerken. Synd det endte så brått som det gjorde.

    Det kanskje ikke alle vet er at Gary Holton også jobbet noe som skuespiller i England, og i serien Auf Wiedersehen Pet hadde Holton rolle som én av flere håndverkere på gjestearbeid i Tyskland. Jeg husker jeg fulgte serien da den gikk på Svensk TV tidlig på åttitallet.
    Absolutt severdig serie (i hvertfall den gang), der også bl.a Jimmy Nail og Kevin Whately (Inspector Lewis) var i rollebesetningen. De fleste episoder (samtlige?) ligger på You-Tube.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ny RIAA

    PU´n dukket ikke opp før helgen, men det gjorde derimot det nye RIAA-trinnet. Etter en del forsinkelser hos speditør i Tyskland grunnet rot med papirer, kunne jeg endelig hente det hos Audio Norge i går:).

    1.jpg


    Jeg valgte tilslutt Thorens TEP 302 som RIAA til hovedanlegget, etter at jeg på forvinteren hadde en del ulike trinn til testing i noen intensive dager.

    1.jpg


    I tillegg til de på bildet, var også Whest Two med i vurderingen, men ble levert tilbake før bildet ble tatt.

    Forøvrig synes jeg det var positivt at Thorens har valgt å endre litt på designet - nå med sort-eloksert topplate fremfor grå, slik det var på eksemplaret jeg hadde til testing. Så langt jeg kan se, så fremgår det ikke noe info på nett om akkurat det.

    1.jpg

    Come taste the band.

    Ja, det skal smakes på skiver av både det bandet og andre fremover, selvom det ikke blir noen direkte "nye" lydopplevelser. Jeg hadde demo-eksemplaret på lån, fra bestilling frem til mitt etterhvert dukket opp.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I dag kom den nye PU´n.

    AT stiller seg på ingen måte i noe dårlig lys mht emballeringen:)
    Det øker kvalitetsfølelsen og eiergleden når ting gjøres litt ordentlig synes jeg.

    1.jpg

    Nice box

    1.jpg

    Det skal litt til om en PU ikke kommer helskinnet frem ved slik emballering:)

    1.jpg

    Og denne har ihvertfall klart turen fra Japan bra.

    1.jpg

    Monteringsskruer, verktøy, stiftbørste og kabler følger også med.

    Da gjenstår det bare å finne roen for montering i headshellet.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.665
    Antall liker
    58.539
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fine greier.
    Kan du si litt om bakgrunn for valg av Pick up og RIAA.
    Jeg har aldri hørt et anlegg med Thorens RIAA.
    Spennende.

    Mvh
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Først og fremst; gratulerer med en glimrende pickup!

    Dernest deler jeg 'breakærns nysgjerrighet rundt Thorens-RIAA...

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ og ^^

    For å ta bakgrunn for valg av PU først.

    PU`r er jo ikke akkurat noe (av forståelige grunner) det er lett å få lånt for å teste, og ikke hjelper det en døyt å høre på en PU i et helt fremmed oppsett heller. Så her må man gjøre seg opp en formening basert på det man kan lese seg til og ellers får av tips og innspill. Alt jeg kom over av info- og fikk innspill om, tilsa at AT-33EV ville være inne på skiva mht prefereranser, karakteristikk og tilpasning til arm. Pris var også innenfor den limit jeg hadde satt. Jeg hadde også et par andre potensielle kandidater på lista, men magefølelsen tilsa denne. Hvorvidt magefølelsen her var lur å forholde seg til, får jeg nok svar på i løpet av kvelden:).


    Edit: For ordens skyld. Det er ingen sammenheng mellom valg av Thorens RIAA`n og AT-33EV. De skal benyttes i 2 forskjellige oppsett:)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn