Psykisk ustabil?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
dag1234 skrev:
Lyngen skrev:
dag1234 skrev:
Hva er det du sikter til når du mener det er bevist, Lyngen?

Jeg hører en sliten kvinne, som er lei. Men det er jo ikke noe ustabilt ved det, vel?
Når en journalist som har en jobb å intervjue andre stille opp i intervju selv for å ikke engang svarer på de gode og naturlige spørsmålene og sier de er teite og vil snakke om andre saker så er det oppsiktvekkende. Da er man mer enn sliten og lei.
Jeg reagerer på den slumsete bruk av det nedsettende begrepet "psykisk ustabil", når hun forsøker seg som varsler. Det lukter fordommer og nedsettende holdninger til psykiske plager generelt, og maktkamp og hersketeknikk i en sak der arbeidsgiver grovt utnytter vikarer.

Du vet jo dette fra egen erfaring, Lyngen. Og hun hadde heller trengt din og foreningens støtte i denne saken, enn patologisering av naturlige reaksjoner på en ansettelsespraksis som virker uhørt.
Der kom innlegget tråden trengte. Svært presis innramming av problemstillingen og ditto formulert
Mvh
Sniff

N

nb

Gjest
En kompis av meg jobbet en stund i NRK, da hans 6 måneders vikariat var i ferd med å gå ut, sluttet han. Sjefen hans (som veldig gjerne ville beholde han) virket oppriktig sjokkert da han sa at han ikke var spesielt gira på å leve i uvissa med rullerende korte vikariater i overskuelig fremtid og tok heller en fast jobb et annet sted i en annen bransje - et nytt vikariat var alt NRK kunne tilby. Jeg har også hørt om noen som visstnok har vært midlertidig ansatt i en norsk avis i 20 år. Da norsk media hadde korstog mot bruk av midlertidige ansettelser i norsk arbeidsliv for et par år siden var det langt over middels patetisk. Men det er selvsagt ikke like populært å rapportere om de snuskete arbeidsforholdene i egen bransje.

Men slik blir det vel rimelig nok når et lass av folk studerer journalistikk, media og slike fag og konkurrerer om relativt få arbeidsplasser. Det må være arbeidsgivers marked så det holder i den bransjen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Mediebransjen er langt mer kynisk i arbeidslivssammenheng enn det meste folk her er vant med.
Økt bruk av freelancere, korte vikariater, hvor folk stort sett ikke vet om de har jobb om 3 måneder. "11 måneders regelen" som innebærer at du havner på gata etter 11 mnd. engasjement til fordel for en ny håpefull. Ikke fordi du er ukvalifisert eller gjør en dårlig jobb, rett og slett fordi bedriften blir "tvunget" til å ansette deg hvis du jobber lengre. NRK har et særskilt frynsete rykte i så måte i tillegg til dårlig lønns og arbeidstidsbetingelser. (kjenner mange som er eller har vært i systemet på Marienlyst). Det som får folk til å fortsette er mulig spennende arbeidsoppgaver og det tar seg bra ut på CVen.

Selvsagt funker det fint for unge håpefulle i 20-åra, men etterhvert som alderen og kanskje ønske om barn/familie begynner å merke seg, er det mange som hopper av karusellen.

Selv har jeg fast jobb (heldigvis) og er samboende med en mangeårig fotofreelancer med bakgrunn i flere av de største avisene/magasinene i Norge. Den stadige usikkerheten og hele tiden være nødt til å "selge seg selv" er utrolig slitsomt, og det blir ikke lettere med åra, selv om en er flink, har faglig tyngde og stort kontaktnett.
I min arbeidsposisjon som en slags mellomleder (bildedesk) mener jeg det er viktig at jeg bruker en fast pool freelancere og lar de alltid ha førsterangen når det dukker opp behov. Kan aldri tilby fast jobb, men i det minste en viss trygghet på jobbtilfang. Dette er jeg også tydelig på muntlig i mitt forhold til disse.

U

utgatt60135

Gjest
dag1234 skrev:
Jeg reagerer på den slumsete bruk av det nedsettende begrepet "psykisk ustabil", når hun forsøker seg som varsler.
Uttrykket er det ikke jeg som kom med og jeg reagerte på det samme nedsettende ved det, men når jeg hørte opptaket så var det jo noe i det der og da. Jeg har hørt rykter som støtter dette. Men jeg har påpekt at man ikke kan overføre dette til generelle betrakninger. Alle kan møte veggen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Lyngen skrev:
dag1234 skrev:
Jeg reagerer på den slumsete bruk av det nedsettende begrepet "psykisk ustabil", når hun forsøker seg som varsler.
Uttrykket er det ikke jeg som kom med og jeg reagerte på det samme nedsettende ved det, men når jeg hørte opptaket så var det jo noe i det der og da. Jeg har hørt rykter som støtter dette. Men jeg har påpekt at man ikke kan overføre dette til generelle betrakninger. Alle kan møte veggen.
I media vet vi mye som aldri når folket. Mye vet vi håndfast, noe kan være rykter. Personlig vet jeg ikke om HFS er arena for å hinte om denne type rykter en har hørt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
ErosLoveking skrev:
Lyngen skrev:
dag1234 skrev:
I media vet vi mye som aldri når folket. Mye vet vi håndfast, noe kan være rykter. Personlig vet jeg ikke om HFS er arena for å hinte om denne type rykter en har hørt.
Å kom igjen da! ;D

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
ErosLoveking skrev:
Lyngen skrev:
dag1234 skrev:
Merket meg også den der. Ikke bra!

Mvh
Sniff

O

Oblivion

Gjest
dag1234 skrev:
Lyngen skrev:
dag1234 skrev:
Hva er det du sikter til når du mener det er bevist, Lyngen?

Jeg hører en sliten kvinne, som er lei. Men det er jo ikke noe ustabilt ved det, vel?
Når en journalist som har en jobb å intervjue andre stille opp i intervju selv for å ikke engang svarer på de gode og naturlige spørsmålene og sier de er teite og vil snakke om andre saker så er det oppsiktvekkende. Da er man mer enn sliten og lei.
Jeg reagerer på den slumsete bruk av det nedsettende begrepet "psykisk ustabil", når hun forsøker seg som varsler. Det lukter fordommer og nedsettende holdninger til psykiske plager generelt, og maktkamp og hersketeknikk i en sak der arbeidsgiver grovt utnytter vikarer.

Du vet jo dette fra egen erfaring, Lyngen. Og hun hadde heller trengt din og foreningens støtte i denne saken, enn patologisering av naturlige reaksjoner på en ansettelsespraksis som virker uhørt.
Kanskje hun kun er depressiv (pga jobbsituasjonen) og samtidig impulsiv...

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
På et generelt grunnlag er det vel svært få av oss inne her som kan påstå og ha nok kunnskap til å kalle folk psykisk ustabil utenom mbare? At dama har et problem får så være hennes sak.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Om hun er psykisk ustabil, er det mange her som i det minste er patologisk intolerante. Bare fordi hun ikke vil følge "oppsatte spilleregler" for intervjuer og sånt, så kan dere vel ikke begynne å dele ute diagnoser? Synes hun er kul, jeg. Anti-A4-folk er BETYDELIG mer spennende enn alle de som bare står og svaier i takt.

Heia alle merkelige folk! :)

Honkey

P

Parelius

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
Om hun er psykisk ustabil, er det mange her som i det minste er patologisk intolerante. Bare fordi hun ikke vil følge "oppsatte spilleregler" for intervjuer og sånt, så kan dere vel ikke begynne å dele ute diagnoser?
Akkurat!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
pahf skrev:
På et generelt grunnlag er det vel svært få av oss inne her som kan påstå og ha nok kunnskap til å kalle folk psykisk ustabil utenom mbare? At dama har et problem får så være hennes sak.
Det er jeg som i utgangspunktet skrev psykisk ustabil?
Men hvis dette tar bort oppmersomhet rundt de dårlige ansettelsesforholdene i bla. NRK. Så er jeg villig til å omformulere ved å si som Phaf at det virker som om dama har problemer.

U

utgatt60135

Gjest
Sniff skrev:
ErosLoveking skrev:
Lyngen skrev:
dag1234 skrev:

Mvh
Sniff
Jeg tar den, men jeg synes det er greit så lenge det er snakk om en situsjon (og radiointervjuet er jo kringkastet og HFS er en nisjekanal).

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Sniff skrev:
ErosLoveking skrev:
Lyngen skrev:
dag1234 skrev:

Mvh
Sniff
Jeg tar den, men jeg synes det er greit så lenge det er snakk om en situsjon (og radiointervjuet er jo kringkastet og HFS er en nisjekanal).
Befolket av det som tilsynelatende er harmløse tusseladder, men i virkeligheten er de mektige personer med et edderkoppnett av kontakter over hele landet. Rykter synges over på spolebånd for å lage en akustisk referansetape. Den spilles av på Oslo Vinylklubbs møter, og til slutt digitalisert til 24 bit lydfiler som sprer seg til Bergen Lydlaug. Så er sirkuset igang, og hvor det ender vil jeg ikke tenke på engang. :-\

Prosjektstillinger i media er noe herk. Jeg har hatt mange av dem, ja så og si de fleste arbeidsforhold har vært slik. Og ja, jeg begynner å bli en eldre herre.

Topp Bunn