PSB Image 4T diskanter

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
10
Sted
Narvik
Jeg fikk "arve" et par eldre PSB Image 4T som jeg fant ut har en varmkjørt diskant (den spiller, men med lavere lydnivå enn den andre samt litt svak "skurr").

Jeg kontaktet importøren (Service Kompaniet AS) og fikk beskjed om at denne diskanten ikke produseres lenger og at ingen erstatning finnes. Jeg kontaktet så PSB direkte og forklarte situasjonen og spurte om de kunne gi meg litt tekniske data på disse diskantene slik at jeg lettere kunne finne en erstatning andre steder. Svaret jeg fikk derfra tydet på at de ikke hadde lest noe annet enn at jeg ikke bor i Nord-Amerika. De henviste meg bare til importøren igjen, selv om jeg sa i eposten at jeg allerede hadde vært i kontakt med dem. Jeg skrev likevel til dem igjen og spurte om de kunne finne noe data på diskantene, men det kunne de ikke så de anbefalte meg å kontakte PSB direkte (...).

Så mitt spørsmål blir da:

Er det noen her som vet noe om diskanten i disse høyttalerne (impedans, frekvensområde, følsomhet osv)? Kanskje noen som vet om greie erstatninger som ikke koster all verden (er jo rimelige høyttalere i utgangspunktet)?

Synes jo det er litt dumt å kanskje måtte kaste høyttalere, som ellers er tilnærmet strøkne, kun fordi én diskant er litt drøyt sliten...
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Kanskje enklere å kjøpe et annet brukt par som delehøyttaler. Så har du reserve til resten også om noe skulle skje. Ligger et par på Finn nå og får de mellom 1000-1500,- kanskje også under 1k. ikke sikkert dyrere det enn nye med frakt og moms +++ samt du får flere reserve deler og mye mindre styr..
 

Makro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
217
Antall liker
168
Sted
Vollen Asker
Mange som bytter til disse( les reviews) med en 1,5-2.0 ohms motstand
Du får sikkert kjøpt disse i europa og
 

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
10
Sted
Narvik
Kanskje enklere å kjøpe et annet brukt par som delehøyttaler. Så har du reserve til resten også om noe skulle skje. Ligger et par på Finn nå og får de mellom 1000-1500,- kanskje også under 1k. ikke sikkert dyrere det enn nye med frakt og moms +++ samt du får flere reserve deler og mye mindre styr..
For så vidt enig i det, men de som ligger på Finn nå er over 100 mil unna her jeg bor så da måtte de ha blitt sendt og porto er ikke billig for såpass store ting. Har også dårlige erfaringer med både Posten og Postnord angående sending av brukte høyttalere (les: de knuser dem...).
 

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
10
Sted
Narvik
Mange som bytter til disse( les reviews) med en 1,5-2.0 ohms motstand
Du får sikkert kjøpt disse i europa og
Skal sjekke disse litt nærmere og se om det er noen som selger dem i Norge. Takk! :)
 

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
10
Sted
Narvik
Er det forresten noen greie steder i Norge man kan handle løse komponenter til høyttalere etter at Eltek/Dynabel la ned?

Ljudia hadde jo også en del, men der får man bære opp en melding om at de flytter lageret og ikke tar imot bestillinger om man går inn på siden deres. Samme både på .no og .se av siden deres. Har vært sånn ganske lenge nå så hva som faktisk skjer der er ikke godt å si.

Mener jeg har sett at Ljudia hadde ting fra Peerless tidligere.
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
For så vidt enig i det, men de som ligger på Finn nå er over 100 mil unna her jeg bor så da måtte de ha blitt sendt og porto er ikke billig for såpass store ting. Har også dårlige erfaringer med både Posten og Postnord angående sending av brukte høyttalere (les: de knuser dem...).
Ser den. ang å kjøpe et ekstra par.
Men Sendt 100 vis av ting med posten og aldrig noe knust og mye vært mye større en T4 ,men skikkelig pakket er nøkkelen.
Trodde du hadde kjøpt diskantene av den ene anonnsen Kode 212065326 på finn siden det sto i anonnsen , selges uten diskanter da en kjøper villa ha kun de.
 

Makro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
217
Antall liker
168
Sted
Vollen Asker
Disse er greie å handle med. Dårlig med steder i Notge
 

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
10
Sted
Narvik
Ser den. ang å kjøpe et ekstra par.
Men Sendt 100 vis av ting med posten og aldrig noe knust og mye vært mye større en T4 ,men skikkelig pakket er nøkkelen.
Trodde du hadde kjøpt diskantene av den ene anonnsen Kode 212065326 på finn siden det sto i anonnsen , selges uten diskanter da en kjøper villa ha kun de.

Har fått ting med posten som har vært så hardt håndtert at en magnet på et basselement hadde løsnet...

Det var ikke meg nei. Etter hva jeg har forstått er det ikke direkte uvanlig at diskantene tar kvelden på denne serien fra PSB så det er sikkert en annen som har hatt samme problem som meg...
 

Ulvehyl

Medlem
Ble medlem
07.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
10
Sted
Narvik
Disse er greie å handle med. Dårlig med steder i Notge

Hvordan blir det med toll og moms om jeg handler derfra?
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
1.929
Antall liker
4.477
Torget vurderinger
1
Har et par stående her med samme problemet, ene diskanten er død. Men jeg bor enda lengre unna :)
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sjekk med:
Audiogear
Han skaffer det meste, selv om det ikke er lagervare.
Virker veldig service-innstilt, selv om jeg ikke har handlet der, bare vært i kontakt med han med spørsmål.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Har nettopp byttet et par diskanter (Peerless BC25SC06-04) , + ca 1,65-1,7 ohm 3W motstand, så fungerte det noenlunde. Jeg anbefaler å bytte elektrolyttene i delefilteret...de er de billigste kina-typer...så hvilke som helst film-kondiser er 150% bedre... (4,7->5uF + 6,8uF)

Et par ull-sokker inn i øvre bassrefleks er siste forbedring...leter etter et par grove, sorte skum-plugger...
+ Litt dempe-materiale til bakvegg vil også hjelpe...
 
Sist redigert:

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.519
Antall liker
1.029
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Har nettopp byttet et par diskanter (Peerless BC25SC06-04) , + ca 1,65-1,7 ohm 3W motstand, så fungerte det noenlunde. Jeg anbefaler å bytte elektrolyttene i delefilteret...de er de billigste kina-typer...så hvilke som helst film-kondiser er 150% bedre... (4,7->5uF + 6,8uF)

Et par ull-sokker inn i øvre bassrefleks er siste forbedring...leter etter et par grove, sorte skum-plugger...
+ Litt dempe-materiale til bakvegg vil også hjelpe...
Du kan strikke bass plugger. 2 rette og 4 vrange er perfekt:p
 
Topp Bunn