PS1 - High end cd-spiller?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.823
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Du slo meg på målstreken, skulle akkurat ta en sjekk på om noen hadde laget en tråd om denne...
merkelig nyhet egentlig.. hadde hørt det motsatta, nemlig at PS maskinene var elendige lyd-gjengivere :S

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Det er vel vanlig at det drikkes tett i undergrunnsmiljøene :).

Forøvrig har det vel vært en tråd på dette tidligere.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
PS1 er HiFi-sensasjon :)

kjekkt å ha moderatorer da...
hint hint..

Pk

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.613
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Da ordnet en moderator opp og slo sammen disse 2 like emnene. Et innlegg er forøvrig slettet.

N

nb

Gjest
Jeg antar at folket er skeptisk. Selv sverger jeg til source-last-prinsippet,så kunne sikkert funket. Men 1) Det er noe upraktisk
2) Den er ganske stygg

Noen som faktisk har prøvd en?

P

Parelius

Gjest
Hvis dette medfører riktighet, så er det en uovertruffen latterliggjøring av en hel bransje (vi alle stoler blindt på).

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Parelius skrev:
Hvis dette medfører riktighet, så er det en uovertruffen latterliggjøring av en hel bransje (vi alle stoler blindt på).
Veeeel. Det man kan si er at med den ene modellen as ps1 så traff de helt utrolig bra (lykketreff...)
Seriene før og etter denne spesielle "produsksjonsserien" er ikke av samme lest, når det gjelder lydkvaliteten...

Men selvsagt... Det er utrolig sært at dette skal vær tilfelle!

Det viktiger er at spilleren må stå på i dage og ukevis for å varme seg opp, før den begynner å låte så bra som den da gjør...
De fleste slo av maskinene sine lenge før de begynte å låte bra... Og testet de nok ikke i gromannlegget heller...

mvh

N

nb

Gjest
Imperial skrev:
Parelius skrev:
Veeeel. Det man kan si er at med den ene modellen as ps1 så traff de helt utrolig bra (lykketreff...)
Seriene før og etter denne spesielle "produsksjonsserien" er ikke av samme lest, når det gjelder lydkvaliteten...

mvh
Tviler på at ingeniørene hos Sony regner "lykketreff" som en stor del av reportoaret sitt i PS-design...

Jeg stiller meg også noe skeptisk til påstanden om at det skjer en eller annen magisk transformasjon i løpet av noen dager eller uker - skjønner ikke helt hva det skulle være.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
nb skrev:
Imperial skrev:
Parelius skrev:

mvh
Tviler på at ingeniørene hos Sony regner "lykketreff" som en stor del av reportoaret sitt i PS-design...

Jeg stiller meg også noe skeptisk til påstanden om at det skjer en eller annen magisk transformasjon i løpet av noen dager eller uker - skjønner ikke helt hva det skulle være.
::) Nåja. Den låter visstnok bedre fra start... Men trenger iallefall mer tid på å varme seg helt opp enn det man normalt pleier å ha den påslått... Si ca 24timer ++ da.. før den er i full blomst..

Nå er det forøvrig ett tysk firma som modder disse ps1 spillerne videre og langt mer enn videre og da...
Da låter de ... enda bedre...
og ser litt annerledes ut også da...
Slik:

Dette gjorde man for nå snart 5-6 år siden i Tyskland da...
De selges enda disse. Dynastation heter de (Lages av Dynavox ...høyttalerprodusent)
Litt mer info nermere idag: http://blog.stereophile.com/he2006/060206dynastation/
Hjemmeside: http://www.musicconnection.de/

B

bendis

Gjest
hvorfor kan da ingen hifi produsent gi like god lyd som denne, ekskludert kostnader for video og datamaskin.. viss det stemmer det som står her ??? når noe er for godt til å være sant er det somregel det.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Igjen. Man var heldig med designet av analogutgangen, hele sulamitten
+ dette må man ikke glemme...
+ at PS1 sin utviklingskostnad sikkert overgår store deler av hifi industriens samlede inntjening gjennom tidene...
Sony lager jo cdspillere selv før SVINGLE!!! Men de låter da altså ikke så bra de...Iallefall ikke de til samme pris som ps1 gikk for når den var ny...
Tenk den tanken da før man hyler om at vi blir lurt...

Det er og blir en heldig kombo av deler den derre PS1 + at de selvsagt gjorde en super jobb i det designteamet! Med en sinnsvakt budsjett no doubt!!!

Det vil være maskiner, av ymse slag som bare er bedre, men som man enten ikke prøver eller ikke vet om...
Innenfor hvert lydsegment eller deletype..

mvh

N

nb

Gjest
bendis skrev:
hvorfor kan da ingen hifi produsent gi like god lyd som denne, ekskludert kostnader for video og datamaskin.. viss det stemmer det som står her ??? når noe er for godt til å være sant er det somregel det.
I følge Hr. Løkken som hang her i sin tid så han ingen grunn til at en CD-spiller som i ytelse langt overgår CD-mediets fundamentale begrensninger skulle koste mer enn 5000 kroner. Det er, rimelig nok, en påstand som er noe kontroversiell i HiFi-kretser.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
nb skrev:
bendis skrev:
I følge Hr. Løkken som hang her i sin tid så han ingen grunn til at en CD-spiller som i ytelse langt overgår CD-mediets fundamentale begrensninger skulle koste mer enn 5000 kroner. Det er, rimelig nok, en påstand som er noe kontroversiell i HiFi-kretser.
Kan hende han en dag konstruerer en spiller til 5000kr som beviser den påstanden.
Jeg ville isåfall være hans første kunde. :D

mvh

B

bendis

Gjest
tåkeprat. Løkken tenker bare i det digitale
klarer han å selge en cdspiller med verdens beste digital OG analogdel til 5000kr med fortjeneste inkl alle avgifter og kostnader kan han ringe meg.. :p
det har ikke skjedd hittil og det vil aldri skje heller. for da hadde noen allerede gjort det, logisk.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.038
Torget vurderinger
0
Dette må testes, men først etter at ungene har lagt seg. (Pappa stjeler tilbake gamle ting - han var glad for å bli kvitt?)

N

nb

Gjest
bendis skrev:
klarer han å selge en cdspiller med verdens beste digital OG analogdel til 5000kr med fortjeneste inkl alle avgifter og kostnader kan han ringe meg.. :p
det har ikke skjedd hittil og det vil aldri skje heller. for da hadde noen allerede gjort det, logisk.
Nå skal det vel sies at "mediets fundamentale begrensninger" ikke vies nevneverdig oppmerksomhet i de audiofile kretser. Mange synes jo f.eks. forvrengning er stas. Selv er jeg ikke kompetent til å vurdere påstanden.

N

nb

Gjest
bendis skrev:
En ting har jeg i alle fall lært her inne. Logikk og HiFi bør sjelden brukes i samme setning.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
75
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Spilleren har en billig dac med 80dB dynamisk rekkevidde, doble trege op amper med veldig lav PSSR og dobbelt opp med koblingskondensatorer (billige elektrolytter) i signalveien. Da er det begrenset hvor bra det kan låte. De kan ha vært heldige med utlegget på analogdelen, til tross for begrensningene, og fått et greit nok resultat.

Allikevel snakker vi ikke high end på noen som helst måte. Jeg mener jeg har en gammel PS1 liggende. Kanskje jeg skal grave den fram og teste? ::)

B

brand-x

Gjest
bendis !

sånn for ordens skyld , vet du hva en high-end spiller med subjektivt innhold som verdens beste koster å lage ferdig embalert ???

Kan sette en prisramme også må vite.... 50.000,- f.eks er vel litt high-end prismessig... eller må vi opp i Emm-labs klassen ?

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
styx skrev:
Hey, jeg har visst nenvt dynastation før ja.
:D
Uff, og enda ikke fått hørt en!
Og nå hører jeg det er kommet en Dynastation III og...

:p Ræva i gir tweaky!

mvh

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Har nettop hevet en "High end Cd spiller" på fyllingen :'(

Tom-Erik

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Imperial skrev:
Igjen. Man var heldig med designet av analogutgangen, hele sulamitten
+ dette må man ikke glemme...
+ at PS1 sin utviklingskostnad sikkert overgår store deler av hifi industriens samlede inntjening gjennom tidene...
Sony lager jo cdspillere selv før SVINGLE!!! Men de låter da altså ikke så bra de...Iallefall ikke de til samme pris som ps1 gikk for når den var ny...
Tenk den tanken da før man hyler om at vi blir lurt...

Det er og blir en heldig kombo av deler den derre PS1 + at de selvsagt gjorde en super jobb i det designteamet! Med en sinnsvakt budsjett no doubt!!!
Hmmm... Hvis disse virkelig var et sånt lykketreff av et design har jeg litt vanskelig for å forstår hvorfor ikke en gjeng med kinesere har reverse-engineert dette for lenge siden? Er plenty med firma som ikke tar det så altfor tungt om de rapper et design som kosta plenty å utvikle og bygger en kopi for en 50-lapp. High-end til 495,- på Lidl anyone? ;D

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
F.R.A.N.K skrev:
Det er vel vanlig at det drikkes tett i undergrunnsmiljøene :).

Forøvrig har det vel vært en tråd på dette tidligere.
Vet ikke om at det drikkes så mye i disse miljøene, men det sies at røyken skal nesten være ugjennomtrengelig... ;D

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
nb skrev:
bendis skrev:
En ting har jeg i alle fall lært her inne. Logikk og HiFi bør sjelden brukes i samme setning.
Logikk og hifi er en ting, men logikk og high-eng, en by i Russland???

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.793
Torget vurderinger
5
Kjøpte en PS1 med riktig nummer og RCA utganger for en måneds tid siden, spent på om det var noe i hypen. Kort fortalt låter den temmelig bra - og forskjellig fra andre cd-spillere jeg har hørt.
Forskjellig er et stikkord som kan forklare mye av skamrosen; dersom man liker en laidback og silkemyk presentasjon er PS1 midt i blinken. Den har imponerende trøkk i bånn og en noe avslepen diskant. Deilig, mørk mellomtone. Mer fokus på helheten og de store linjene i musikken enn mikrodetaljer. Ikke den mest nøytrale, men svært behagelig å lytte til. Hvorvidt dette konkurrerer med high end bryr meg mindre ;D

M

Mulelid

Gjest
High-end til 6.000,- virker noe på vidda, men vi er som sagt undergrunnsfolk nå. Hehe.. .)

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.793
Torget vurderinger
5
Mulelid skrev:
High-end til 6.000,- virker noe på vidda, men vi er som sagt undergrunnsfolk nå. Hehe.. .)
Tror du bommer her. Dette dreier seg om Playstation 1, den aller første utgaven. Kan kjøpes for et par hundrelapper på bruktmarkedet. Men flere vil nok foretrekke den i sammenligning med spillere som koster 6000...

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Antall liker
96
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Enig med HORNY og ingen grunn til og finne opp skrivekruttet på nytt, jeg bare gjentar det han skrev med noe ekstra på slutten!!!
Jeg har 2. stk av denne magiske CD spilleren. Modell 1002!!!

Kjøpte en PS1 med riktig nummer og RCA utganger for en måneds tid siden, spent på om det var noe i hypen. Kort fortalt låter den temmelig bra - og forskjellig fra andre cd-spillere jeg har hørt.
Forskjellig er et stikkord som kan forklare mye av skamrosen; dersom man liker en laidback og silkemyk presentasjon er PS1 midt i blinken. Den har imponerende trøkk i bånn og en noe avslepen diskant. Deilig, mørk mellomtone. Mer fokus på helheten og de store linjene i musikken enn mikrodetaljer. Ikke den mest nøytrale, men svært behagelig å lytte til. Hvorvidt dette konkurrerer med high end bryr meg mindre ;D

PS: PS1 1002 er den beste digitale avspilleren jeg har hørt! Har nå lyttet i dager, uker, måneder på dem (har 2.stk) Spiller bare utrolig i hele lydbildet. Og hvorfor skal dere der ute fleipe bort sannheten om PS1 kvaliteter. Skaff dere en alle sammen og mer billigere morro kan dere ikke få på denne kloden!!! Lykke til med jakten på den perfekt lyd, jeg har funnet lyset. ( Da med tanke på innvesteringen i denne lille grå plast-dingsten!)

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg syntes den var ok på den tiden den gikk at kjøpe som ny. Har eid et par stykker da lasern/linsen blev utslitt. Det virket som et vanligt fenomen da, men da brukte jeg den både til at spille spill på og musik. Kanske helder at den har en egen karaktær en at den var spesiellt bra.

Finner man en i godt stand for et par hundre er det vel inget som kan si at det er en dårlig investering. Det får man knappast et par og rca kablar for en gang. Men jeg hade ikke solgt min cd/spiller viss jeg hadde noen for jeg hade sammenlignet en god stund.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
661
Finnes mange tips på modifiseringer på nettet. Har gjort den den typiske modifikasjonen med å bypasse utgangstrinnet på et eksemplar jeg selv har.
PS1 låter "analogt" om man kan si det slik.
Ergonomien og brukervennligheten som ren CD-spiller er det vel kanskje så som så med.;)

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.490
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Har en liggende på loftet. Jeg fikk aldri prøvd denne da vi flyttet like etter anskaffelsen, og siden har den vært bortpakket.
Kanskje på tide å prøve. Kan man ta digital ut, eller er det analogutgangene som regnes som svært bra?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.360
Torget vurderinger
1
Funker greit som drev, den! Men det er jo først og fremst en vintage spillmaskin, da. Modding tar litt vekk fra det. Men all ære til dem som fortsatt har en- det der kunne ikke gjøres på NESen fra Nintendo:cool:- som ellers forøvrig er min favoritt..Tror ikke jeg vil gå nærmere inn på hva jeg syns om Sonys/Microsofts inntreden i det markedet, men kan si såpass at jeg er Miyamoto- sans mann..

Sist redigert:

Falcon1i

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.09.2012
Antall liker
1.823
Sted
Exil i huvudstaden
Har två stycken PS1 liggandes nere i förrådet om jag inte minns fel. Har aldrig fått sälja de på loppis för killarna ;)
Skall nog ta med mig en upp vid nästa förrådsbesök...låter lite kult i mina öron:cool:

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Har två stycken PS1 liggandes nere i förrådet om jag inte minns fel. Har aldrig fått sälja de på loppis för killarna ;)
Skall nog ta med mig en upp vid nästa förrådsbesök...låter lite kult i mina öron:cool:
nå er det vel ikke hvilken som helst ps1 men den med serienr: 1002 som er bra. Resten er som det kan forventes, dvs noe gammelt ræl rent lydmessig...

T

tce-teams

Gjest
sjekk ut denne da , nå fikk jeg tanker om litt av hvert , når det kommer til ps1 scph-1002

Topp Bunn