Protractor - Ser dette rett ut?

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Har kjøpt meg en Rega RP6 med fabrikkmontert Exact 2. Har brukt protractor. Men blir ikke helt enig med meg selv om det trengs en liten justering. Legger ved et bilde. Innspill mottas med takk

Vedlegg

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Har kjøpt meg en Rega RP6 med fabrikkmontert Exact 2. Har brukt protractor. Men blir ikke helt enig med meg selv om det trengs en liten justering. Legger ved et bilde. Innspill mottas med takk
Huff! Sliter med akkurat det samme på min RP40. Er vanskelig å se om vinkelen er riktig pga pickupens form.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.368
Hei
Eneste fordel med Rega sine Elys og Exact PU'er er at de passer i Regas egne armer mht. overheng. Husker at jeg irriterte meg over ikke å kunne sjekke mot linjene på grid'en, så jeg limte en lengde 0.5 bly på baksiden av PU'en med litt blue tack, og sjekket i stedet 90 grader på linjene. Synes det funka bedre.
OT: Ta og prøv ut andre PU'er på din RP6, hvis du har tilgang (lån). Må innrømme at i mine ører er både Exact og især Elys rett og slett ikke verdige avtastere til din spiller.
Steen

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Ja det er ikke bare enkelt dette :)
Huff! Sliter med akkurat det samme på min RP40. Er vanskelig å se om vinkelen er riktig pga pickupens form.

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Tør ikke prøve noe nytt nå. Kunne få lyst til å kjøpe. Og det har jeg ikke råd til :)
Hei
Eneste fordel med Rega sine Elys og Exact PU'er er at de passer i Regas egne armer mht. overheng. Husker at jeg irriterte meg over ikke å kunne sjekke mot linjene på grid'en, så jeg limte en lengde 0.5 bly på baksiden av PU'en med litt blue tack, og sjekket i stedet 90 grader på linjene. Synes det funka bedre.
OT: Ta og prøv ut andre PU'er på din RP6, hvis du har tilgang (lån). Må innrømme at i mine ører er både Exact og især Elys rett og slett ikke verdige avtastere til din spiller.
Steen

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Ja det er ikke bare enkelt dette :)
Jeg vurderer å bytte til en mc pickup. Tror jeg vil få mer liv ut av spilleren da. Blir sikkert enklere å justere pickup også. :)
Eneste problemet er jo at det er en jungel av forskjellige pickuper, aner ikke hva jeg burde se etter. Veldig mye forskjellige priser også.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.368
Tør ikke prøve noe nytt nå. Kunne få lyst til å kjøpe. Og det har jeg ikke råd til :)
Skjønner og forstår:) Men for å understreke hva jeg mener, kan du jo finne nye AT95E på Bay'en for under 200.- (tollgrensa), og den er friskere og har betydelig mindre overflatestøy enn de førnevnte Rega typer. Igjen, dette er iflg. mine ører.
Mht. protractorer har jeg funnet min favoritt her:
Conrad's Free Stuff - tredje link fra toppen. Et lite program hvor du legger inn arm data og din foretrukkne allignment, hvoretter du skriver ut en arc protractor som passer på ditt oppsett. Funker hver gang.
Steen
Steen

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.020
Sted
Kongsberg
Hei.

For å se om man har riktig HTA må man se på cantileveret
(nålefanen) - ikke huset på pickupen. Noe alla dette:
Justering HTA.jpg

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
485
Torget vurderinger
4
Hvis nålefanen ikke er rett i PU-huset bør den returneres til forhandler. Det skal den ikke være.

På bildet på den første posten ser det bra ut, men hvis du kan ta et bilde som viser streken på protractoren på den rette siden av PU-huset er det enklere å se om denne streken er parallel med PU-huset.

K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Hvorfor har du brukt protractor? Hvis nålefanen ikke er skjev er den ved bruk av de tre skruene riktig justert mht overheng.

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Takk for tipset om gratis protractor. Den skal jeg prøve ut.
Skjønner og forstår:) Men for å understreke hva jeg mener, kan du jo finne nye AT95E på Bay'en for under 200.- (tollgrensa), og den er friskere og har betydelig mindre overflatestøy enn de førnevnte Rega typer. Igjen, dette er iflg. mine ører.
Mht. protractorer har jeg funnet min favoritt her:
Conrad's Free Stuff - tredje link fra toppen. Et lite program hvor du legger inn arm data og din foretrukkne allignment, hvoretter du skriver ut en arc protractor som passer på ditt oppsett. Funker hver gang.
Steen
Steen

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Skal se om jeg kan få lagt ut et skikkelig bilde av nålefanen etterhvert. Her er et bilde jeg tok under spilling i går. Vet at det sikkert er så lett å si noe ut fra det men....

Vedlegg

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Ser poenget ditt. Men jeg tenkte jeg skulle teste med protractor uansett. Og begynte så å lure på om pickup stod litt skjevt. Men om den så gjør, så må jeg vel fjerne den forrerste skruen dersom det skal være mulig å justere noe på det.
Hei

Hvorfor har du brukt protractor? Hvis nålefanen ikke er skjev er den ved bruk av de tre skruene riktig justert mht overheng.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.345
Sted
Nadadouro, Portugal
Rega er ganske simple å justere med tre skruer jo, men når der er snakk om protraktor er Rega sin en vits synes jeg. Bruker du andre pickups enn Rega sine bør du absolutt enten laste ned protraktor, eller investere i f.eks. Feickert sin. Ser man på Gunnar sitt bilde, da ser det ut som antiskating ikke er slått av, nålefanen vris innover og pickuphuset utover. Bruker man en sånn protraktor skal man se på refleksjonen i speilet, om nålefanen smelter helt sammen med linjen er man i mål, nesten.

Topp Bunn